Szerző: Berta László Megjelent: 1 éve

Magukhoz rántják a problémákat

Ígéretük, hogy a munkatársaik pár év alatt felépíthetik a saját nevüket, amihez persze oda kell tenniük magukat. A cég abból él, hogy azokat az extra energiákat használja, amiket az emberek önérdekből beletesznek a munkájukba – így lehetnek ott hosszú ideje a legsikeresebb reklámügynökségek között. Az Isobarnál jártunk.

„A munka természete világszerte ugyanaz. Az ügyfelek és a kompetenciák tárháza tesznek speciálissá egy reklámügynökséget” - így látja Vass Dávid, a kreatív és digitális szolgáltatásokat nyújtó Isobar junior account menedzsere, aki az ügyfelekkel tarja a kapcsolatot. Munkatársaival kezelik a projekteket, szorosan együttműködve a kreatívokkal. Közéjük tartozik Tóth Dorottya szövegíró, aki így fogja meg munkája természetét: „Ez nem az öncélú kreativitás helye. Üzleti és kommunikációs célokat valósítunk meg, fogyasztói percepciókat szeretnénk megváltoztatni.”

Nem mindegy milyen munkahelyen tesznek kísérletet erre a mutatványra. Dorottya egy open office-ban ír, amely némileg el van választva a többitől. Rengeteg post-it, mindenféle papír veszi körül: „Digitális ügynökségnél dolgozni meglepően sok papírhulladékkal jár. Számos érv szól a kézírás mellett, de mi leginkább azért dolgozunk boardokra, mert jó érzés az art directorral közösen megtölteni.” Ülnek a kreatív műhelyben vagy a könyvtárszobában és gondolkodnak, mindent együtt találnak ki. Dávid szeret a nagy közösségi térben dolgozni, munkaidejének alig negyedét tölti elmélyült csendben félrevonultam.

Dávid és Dorottya sokat dolgoznak együtt. Amikor a szövegíró-grafikus párostól megszületik egy ölet, akkor azt prezentálják az accountnak. Miközben egy kreatív megoldást keres a feladatra, egyre mélyebbre megy, és egyre több kérdés merül fel. Számára fontos, hogy az ügyfelet jobban ismerő account mit tud hozzátenni ehhez, mert tudja, hogy mi az ügyfél problémája, véleménye:

„A kreatív azért felel, hogy izgalmas megoldásokat hozzon, az account pedig abban segíti, hogy ezek mindig valóban választ adjanak az ügyfél problémájára” – foglalja össze Dorottya.

Pörgés van a mindennapokban és a cég portfóliójában is. Teljesen mást árusítanak most, mint 3-4 éve, és ez így volt korábban is. Nem úgy hogy megszűnnek területek, hogy eddig pizzát sütöttek, most pedig cipőt gyártanak, hanem egymásból nőnek ki a szolgáltatások. Ahogy a világban a digitális megoldások teret nyernek, és mindenkinek átalakul a szemléletmódja, úgy fejlődnek. „Nekem tetszik, ahogy fejlődünk, alakulunk. Abból származik a cég sikere, hogy ezek a változások mindig új lehetőségeket nyitnak. Aki ezeket jól használja ki, sikeres lesz” – fűzi hozzá Tompa Balázs kreatív igazgató, aki 20 éve dolgozik a cégnél, mivel ő a ’96-os „ős” Kirowski egyik alapítója.

Ízlésbeli kérdésekben döntenek óráról órára. Dorottya és Dávid sokat tud arról, hogy milyen a megrendelő ízlése, mi az, amit befogad, mit nem. Mégis előfordul, hogy mindenkinek más tetszik, Dorottyának, Dávidnak és az ügyfélnek is. Ekkor kell konszenzusra jutni. „Érvelünk. Az a dolgunk, hogy bármilyen szubjektív véleménnyel szemben tudjunk racionális érveket felsorakoztatni” – mondja Dorottya.
Dorottya és Dávid

Mi okoz álmatlan éjszakákat ebben a szakmában?

„Minden”

- vagyis Dorottya nem csak a tévés feladatokat éli meg nagy kihívásként. Próbálnak úgy dolgozni, hogy mindenben lássák meg a lehetőséget valami sokkal nagyobbra. Néha a legkisebb briefek is nagy kihívást jelentenek. Szöveg szinten egy sima banner is lehet nagyon érdekes. (A brief „dokumentum” mivoltában a munkához szükséges információkat tartalmazza – a szerk.)

Dávid kihívása, hogy sok projekt fut párhuzamosan:

„A parallel futó projekteket úgy kell menedzselnünk, hogy minden mérföldkőnél a maximumot tudja nyújtani a csapat.”
Az Isobar digitális ügynökség a világ legnagyobb vállalatainak tervez és fejleszt. A világ 44 országában 70 irodával és több mint négyezer szakemberrel működik. A Dentsu Aegis Hálózat tagja.


„Az a dolgom, hogy működjön a cég”

Végül, ha jól sikerül valami, annak a teljes projektcsapat örül. A produktumokért felelős kreatív igazgatóval együtt, akinek mindenben benne van a keze, ami az Isobarnál történik. A menedzsment más tagjaihoz hasonlóan a fontosabb konfliktusokon, veszélyes helyzeteken rajta tartja a szemét, beleszáll ezekbe.

A tíztagú menedzsment oldja meg a problémákat, és hogy az adott kérdés beleillik-e a munkaköri leírásaikba, az teljesen indifferens. „Az ember magához ránt egy problémát és megoldja, nem szemlélet, hogy én a kreatív vezető vagyok, hozzám ilyen kérdéssel nem lehet fordulni” – mondja Tompa Balázs kreatív igazgató.

Tompa Balázs
Eleve „problémás”, hogy nem tud olyan dolgot mondani, ami klasszikusan nem tartozna a profiljába. Ez azzal magyarázható, hogy irodát tervez. (Sikerrel, mert 2014-ben az övék lett az „Év Irodája” cím.) Részt vesz azokon a megbeszéléseken, amikor arról döntenek, hogy egy csapatot hogyan kellene megszervezni, milyen kontrolling rendszert kellene kitalálni, hogy lássák, egy csapatban mi történik, milyen a teljesítményük, ebben részt veszek. „Nehéz megmondani, hogy mi a dolgom. Az a dolgom, hogy működjön a cég” – préseli ki magából a választ.

Tompa Balázs integráló személyiség. Eljut hozzá, hogy milyen emberek jöjjenek, hogyan szervezzék meg a csapatokat, milyen tendereken induljanak. Lapos szervezet lévén inkább a konfliktusokból kap többet.

A cégnél mindig lapos volt a szervezeti modell, mivel sok egymás mellé rendelhető szolgáltatással vannak jelen a piacon. Olyan, mintha tíz cég lenne egyben: szolgáltatásaira van egy kis csapata, szakmai vezetője és szervezete. Itt bármelyik csoport tudna egy startupot csinálni.

Sok extra energia

Az egységek valóban mini startupként működnek, ami Tompa Balázs szerint cél is, mert értéknek tartja, hogy egymást ismerő emberek egymásra utalva dolgoznak egy inspiráló célért, ami nincs túl közel, de nincs is elérhetetlenül távol: „Ebből a munkaélményből sok extra energia származik. Egy cég akkor működik jól, ha ezeket ki tudja aknázni, vagy el tudja érni, hogy a napi munkában megjelenjenek”.

Szervezetileg nem tekinthetők startupnak, mert a munkatársak nem részvényesek, de a saját céljaikért küzdenek, melyek ez esetben szakmai célok lehetnek. Nem az a tét, hogy ha ügyesen dolgoznak, akkor pár év múlva hatalmasat kaszálnak, hanem az, hogy olyan nevet szerezhetnek a szakmában, ami világszinten versenyképes. Ezzel a tudással és tapasztalattal a világon bárhol el tudnak helyezkedni. Nem tudni előre, hogy saját üzletet indítanak vagy elmennek Amerikába dolgozni, annyi biztos, hogy gyorsan találnak maguknak helyet a piacon.

Felépítheted a saját nevedet

Tompa Balázs az utánpótlást tartja a legfontosabbnak, mert folyamatosan újra kell építeni a csapatokat a magas fluktuáció miatt. A helyzet a szokásos, a fiatalok 3-4 évet töltenek el egy helyen, utána váltanak, mert új impulzusok, új emberek kellenek. Ha 4 évet számolunk arra, hogy egy ember egy munkahelyen van, az azt jelenti, hogy minden évben a negyede kicserélődik a cégnek. 180 fő esetében minden héten elmegy valaki. „Az, hogy legyen utánpótlás, hogy fejlődjünk, egyik sem olyan probléma, amit egyszer megoldasz, és utána rendben van. Állandó tevékenység megfelelő embereket idehozni, betanítani arra, hogyan folyik itt a munka, mire figyelünk. Beilleszteni a csapatba szakmailag és emberileg. Már Viktorral dolgozom a legtöbbet a cégben, együtt keressük, ki lenne jó, kit hova tudunk beilleszteni. Együtt döntünk” – vagyis Balázs napi életében állandó helye van a HR vezetőnek.

„Mi nagyon jó embereket keresünk, ezért folyamatosan keressük az utánpótlást” - még akkor is, ha nincs felvétel az adott helyre. „Akiket mi keresünk, olyanokat nehéz találni, mert nagyon kevesen vannak, és magasak az elvárásaink” – fejti ki Tomba Balázs.

Ő biztosan tudja, miért jön ide sok kreatív ember:

„Az ígéret miatt, hogy a saját nevedet fel tudod építeni a szakmádban pár év alatt. Ez jó a cégnek is, mert abból él, hogy ezeket az extra energiákat használja, amiket az emberek önérdekből beletesznek ezekbe a helyzetekbe.”

A motiváció akkor jó, ha ilyen helyzetbe tudják hozni őket, aztán segítenek a megoldásban, és utána engedik, hogy a dicsőséget, elismerést ők arassák le a munkáért. Tompa Balázsnak jól láthatóan nem okoz nehézséget engedni, hogy a munkatársak megcsinálhassák a saját sztorijukat. Ehhez persze kellenek a nagy ügyfelek, szakmai díjak, plusz az, hogy a cég kultúrája homogén maradjon. Mert miközben a kollégáik a saját céljaikért küzdenek, ezek megegyeznek a cégével, így mindenki jól jár.

Az Isobarnál készült riport második részét holnap olvashatják.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
171,5 millió forintos bírságot kell fizetnie a sztárpárnak egy francia építésznek

A Guardian értesülései szerint Brad Pittnek és Angelina Jolie-nak 565 ezer eurót (171,5 millió forintot) kell kifizetnie egy francia tervezőnek, akinek... Teljes cikk

Bővíti telephelyét a német Eissmann Nyíregyházán

A tervek szerint 6-6,5 millió eurót (1,8-2 milliárd forint) fordít jelenlegi telephelyének bővítésére az autóipar számára kezelő- és burkolati... Teljes cikk

Robotkőműves lehet a megoldás az építőiparban a szakemberhiányra?

Egyre több megrendelést kapnak az építési vállalkozók, de egyre nagyobb a munkaerőhiány is az építőiparban. A megoldás az eszközparkok... Teljes cikk

Robotkőműves lehet a megoldás az építőiparban a szakemberhiányra?

Egyre több megrendelést kapnak az építési vállalkozók, de egyre nagyobb a munkaerőhiány is az építőiparban. A megoldás az eszközparkok... Teljes cikk

Csökkent a munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban az elemzői várakozásoknál jobban csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma a múlt héten - írja az MTI. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár