Megjelent: 16 éve

Mérlegen a szakmák: ergonómia - a munkakörnyezet tervezői

Az ergonómia az emberi használatra történő tervezés tudománya, először a második világháborúban, a pilótafülkék kialakításánál alkalmazták.

A munkahelyek kialakításába először a hetvenes években vonták be az ergonómusokat, a termék-tervezésbe pedig miután a gyártók rádöbbentek: jóval eladhatóbb egy termék, ha az "kézre áll". A kilencvenes években az információs technológiák térnyerésével jött létre a szoftver-ergonómia.

Napjainkban a fejlett országokban már szinte minden területen (az autók kialakításánál, az űrkutatásban, az egészségügyi műszereknél, erőműveknél) alkalmazzák e tudomány szabályait, útmutatásait.

Jelszó: biztonság, hatékonyság, komfort, használhatóság

A fentieknek megfelelően az ergonómia három fő területre osztható: rendszer-ergonómia (munkahely és munkakörnyezet kialakítása), termék-ergonómia (például az irodai felszerelések, használati tárgyak tervezésénél), szoftver-ergonómia (a különböző programok elkészítésekor, fejlesztésekor).

Az ergonómusok legfontosabb célja úgy megtervezni a munkakörnyezetet, eszközöket, hogy az találkozzon a dolgozó igényeivel. Munkájuk során három fő szempontot kell érvényesíteniük: biztonság, hatékonyság, komfort, és ezeknek együttesen a használhatóság követelményeit kell szolgálniuk.

"A tervezett eszköznek, munkakörnyezetnek egészségkárosító hatása nem lehet, emellett elő kell segítenie a felhasználó által végzett tevékenység hatékonyságát, és a különböző kényelmi szempontoknak is tökéletesen meg kell felelnie" - sorolta a szabályokat Antalovits Miklós, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pszichológia és Ergonómia tanszékének vezetője.

Rendszer-ergonómus: akadálymentesít, vizsgál, elhelyez

Az irodahelyiség kialakításakor az ergonómus akadálymentesít, a szakemberekkel együttműködve vizsgálja és beállítja a hőmérsékletet, a megvilágítást, a zajt, és a berendezést. A munkaasztalok, székek elhelyezésénél figyelembe veszi a cégen belüli információáramlás útját, a munkakapcsolatokat - az egyes szervezeti egységek és dolgozók minél hatékonyabb együttműködésének érdekében.

"Az ergonómus az irodák kialakításánál afféle koordinátor is betölt, figyel és figyelmeztet, ha ergonómiai szempontból hibás döntésre készül az építész, vagy a termék-beszerző, vagy ha alkalmaztak külön lakberendezőt, akkor pedig a lakberendező" - tette hozzá a tanszékvezető.

Az egyéni tér tervezésénél a feladata az alkalmazotthoz illeszteni a fizikai környezetet, a szoba berendezését, funkcióit és hangulatát. E munka során vizsgálja a személyes kapcsolatokat, a dolgozó egyéni tulajdonságait, a beállításkor pedig a helyes testtartás -, és a kényelem szabályai szerint jár el.

Termék-tervezői cél: legyen biztonságos, karbantartható

A termék-ergonómus a felhasználók igényeihez igazítva tervez biztonságos, karbantartható, kényelmes, és használható eszközöket. A tervezési feladat egyik legfontosabb része a termékben lévő veszélyforrások megismerése és megszűntetése, a terméknek emellett szükségez igazodnia a felhasználó testméreteihez is. Utóbbi követelmény teljesítéséhez az ergonómus olyan eljárásokat alkalmaz, melyekkel a testméretek jelentős változatossága ellenére is megvalósul a termék és a felhasználói méretek összhangja.

Figyelembe kell venni a felhasználó elvárásait

Cél továbbá a termék kezelhetősége is, eléréséhez a szakember a felhasználók elvárásait, információ- felvétel-, feldolgozás-, cselekvési stratégiáit vizsgálja.

Szoftver-ergonómiai cél: irányítható, átlátható, könnyen kezelhető

A szoftver-ergonómus feladata olyan szoftvert kialakítani, mely rendeltetésének minél jobban megfelel, érthető, segítséget nyújt, és váratlan helyzetekben részletesen tájékoztatja a felhasználót a teendőkről. Mindemellett irányítható, lehetőséget ad a testreszabásra, és a műveletek visszavonására, és elősegíti a hibakeresést. A tervezésnél hasonlóan fontos szempont az, hogy a termék átlátható, és könnyen megtanulható legyen, feleljen meg a rövid idejű emlékezet terjedelmének, és a hosszú távú memória strukturáltságának.

A fentiek elérésének az ergonómus elsősorban a leendő felhasználói kört, és az eszközök alkalmazásához szükséges szellemi funkciókat elemzi.

Szoftverkészítés az összköltségek öt százalékáért

"Az ergonómiai szakember(ek) bevonásának költségei egy iroda-beruházás során az összköltségek egy százalékát teszik ki, mindez egy szoftver készítésénél (ha prototípus változatok igényes tesztelésére is sor kerül) az összköltség öt százalékát foglalja magában" - állítja Antalovits Miklós.

Minél későbbi fázisban kérik ki az ergonómus tanácsát, annál hosszadalmasabb lesz a probléma megoldása. A legoptimálisabb, ha már az iroda kiválasztásakor ergonómushoz fordulnak. Így ott lehet már belső kialakításnál is: a lámpák beállításától egészen az alkalmazottak munkaeszközeinek egyéni beállításáig, és időben meg tudja előzni az ergonómiailag hibás beállításokat.
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Koronavírusos a gyermekem osztálytársa. A családunk is karanténba kerül?

Az iskolákba, óvodákba október 1-től csak hőmérséklet-ellenőrzés után lehet belépni, légúti tünetekkel (köhögés, orrfolyás, stb.),... Teljes cikk

Extra pihenőidőt kérnek a kereskedelmi alkalmazottak a maszk miatt

Minden maszkban töltött 2 óra után a munkaidő részeként 10 perc szünetet kér a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) az általuk képviselt... Teljes cikk

A járványhelyzet hatásai az orvoshiányra a magyar magánegészségügyben

A magyarországi orvoshelyzet már évek óta a munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdésének tekinthető. Teljes cikk