Megjelent: 17 éve

Mérlegen a szakmák: ergonómia - a munkakörnyezet tervezői

Az ergonómia az emberi használatra történő tervezés tudománya, először a második világháborúban, a pilótafülkék kialakításánál alkalmazták.

A munkahelyek kialakításába először a hetvenes években vonták be az ergonómusokat, a termék-tervezésbe pedig miután a gyártók rádöbbentek: jóval eladhatóbb egy termék, ha az "kézre áll". A kilencvenes években az információs technológiák térnyerésével jött létre a szoftver-ergonómia.

Napjainkban a fejlett országokban már szinte minden területen (az autók kialakításánál, az űrkutatásban, az egészségügyi műszereknél, erőműveknél) alkalmazzák e tudomány szabályait, útmutatásait.

Jelszó: biztonság, hatékonyság, komfort, használhatóság

A fentieknek megfelelően az ergonómia három fő területre osztható: rendszer-ergonómia (munkahely és munkakörnyezet kialakítása), termék-ergonómia (például az irodai felszerelések, használati tárgyak tervezésénél), szoftver-ergonómia (a különböző programok elkészítésekor, fejlesztésekor).

Az ergonómusok legfontosabb célja úgy megtervezni a munkakörnyezetet, eszközöket, hogy az találkozzon a dolgozó igényeivel. Munkájuk során három fő szempontot kell érvényesíteniük: biztonság, hatékonyság, komfort, és ezeknek együttesen a használhatóság követelményeit kell szolgálniuk.

"A tervezett eszköznek, munkakörnyezetnek egészségkárosító hatása nem lehet, emellett elő kell segítenie a felhasználó által végzett tevékenység hatékonyságát, és a különböző kényelmi szempontoknak is tökéletesen meg kell felelnie" - sorolta a szabályokat Antalovits Miklós, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pszichológia és Ergonómia tanszékének vezetője.

Rendszer-ergonómus: akadálymentesít, vizsgál, elhelyez

Az irodahelyiség kialakításakor az ergonómus akadálymentesít, a szakemberekkel együttműködve vizsgálja és beállítja a hőmérsékletet, a megvilágítást, a zajt, és a berendezést. A munkaasztalok, székek elhelyezésénél figyelembe veszi a cégen belüli információáramlás útját, a munkakapcsolatokat - az egyes szervezeti egységek és dolgozók minél hatékonyabb együttműködésének érdekében.

"Az ergonómus az irodák kialakításánál afféle koordinátor is betölt, figyel és figyelmeztet, ha ergonómiai szempontból hibás döntésre készül az építész, vagy a termék-beszerző, vagy ha alkalmaztak külön lakberendezőt, akkor pedig a lakberendező" - tette hozzá a tanszékvezető.

Az egyéni tér tervezésénél a feladata az alkalmazotthoz illeszteni a fizikai környezetet, a szoba berendezését, funkcióit és hangulatát. E munka során vizsgálja a személyes kapcsolatokat, a dolgozó egyéni tulajdonságait, a beállításkor pedig a helyes testtartás -, és a kényelem szabályai szerint jár el.

Termék-tervezői cél: legyen biztonságos, karbantartható

A termék-ergonómus a felhasználók igényeihez igazítva tervez biztonságos, karbantartható, kényelmes, és használható eszközöket. A tervezési feladat egyik legfontosabb része a termékben lévő veszélyforrások megismerése és megszűntetése, a terméknek emellett szükségez igazodnia a felhasználó testméreteihez is. Utóbbi követelmény teljesítéséhez az ergonómus olyan eljárásokat alkalmaz, melyekkel a testméretek jelentős változatossága ellenére is megvalósul a termék és a felhasználói méretek összhangja.

Figyelembe kell venni a felhasználó elvárásait

Cél továbbá a termék kezelhetősége is, eléréséhez a szakember a felhasználók elvárásait, információ- felvétel-, feldolgozás-, cselekvési stratégiáit vizsgálja.

Szoftver-ergonómiai cél: irányítható, átlátható, könnyen kezelhető

A szoftver-ergonómus feladata olyan szoftvert kialakítani, mely rendeltetésének minél jobban megfelel, érthető, segítséget nyújt, és váratlan helyzetekben részletesen tájékoztatja a felhasználót a teendőkről. Mindemellett irányítható, lehetőséget ad a testreszabásra, és a műveletek visszavonására, és elősegíti a hibakeresést. A tervezésnél hasonlóan fontos szempont az, hogy a termék átlátható, és könnyen megtanulható legyen, feleljen meg a rövid idejű emlékezet terjedelmének, és a hosszú távú memória strukturáltságának.

A fentiek elérésének az ergonómus elsősorban a leendő felhasználói kört, és az eszközök alkalmazásához szükséges szellemi funkciókat elemzi.

Szoftverkészítés az összköltségek öt százalékáért

"Az ergonómiai szakember(ek) bevonásának költségei egy iroda-beruházás során az összköltségek egy százalékát teszik ki, mindez egy szoftver készítésénél (ha prototípus változatok igényes tesztelésére is sor kerül) az összköltség öt százalékát foglalja magában" - állítja Antalovits Miklós.

Minél későbbi fázisban kérik ki az ergonómus tanácsát, annál hosszadalmasabb lesz a probléma megoldása. A legoptimálisabb, ha már az iroda kiválasztásakor ergonómushoz fordulnak. Így ott lehet már belső kialakításnál is: a lámpák beállításától egészen az alkalmazottak munkaeszközeinek egyéni beállításáig, és időben meg tudja előzni az ergonómiailag hibás beállításokat.
  • 2021.10.21Delta variáns - félelmek, hiedelmek, veszélyek... Mit kell tudni a harmadik oltásról? Dr. Szlávik János a Dél-pesti Centrumkórház OHI Infektológiai osztályának osztályvezető főorvosa. Tavaszi rendezvénysorozatunk során előadásában a Covid19 járványról, a vírus terjedéséről és a megelőzésről beszélt. Mostani előadásában a DELTA variáns okozta vélt és valós félelmekről, veszélyekről, a következő időszakra előrelátható helyzetről és a harmadik oltás kapcsán felmerülő bizonytalanságokról beszél. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mikor és milyen kávét iszik a magyar dolgozó?

A kávé világnapja alkalmából a Costa Coffee és a GKI Digital közös felmérésben kutatta a munkahelyi kávézási szokásokat. Kiderült, hogy a... Teljes cikk

Már a Debreceni Egyetem karain is kötelező a maszkviselés

Korábban csak a BTK és a TTK munkatársaira és hallgatóira vonatkozott a szabály, szeptember 22-től viszont már minden karon kötelező a maszkviselés... Teljes cikk

Magyarországon jócskán az EU-átlag alatti a krónikus depresszióval küzdők aránya

Míg az uniós átlag 7,2, százalék, addig Magyarországon csak 4 százalék a krónikus depresszióval küzdők aránya. A negatív csúcstartó Szlovénia 15,1 százalékkal. Teljes cikk