Mi legyen az olcsó, kelet-európai kiküldött munkavállalókkal? - alakul a vita az EU-ban
Amíg az átlagos órabér Dániában és Belgiumban 40,-EUR körül mozog, addig ez az Európai Unió keleti felében (pl: Bulgáriában) alig 4,-EUR. A probléma pedig akkor kezdődik, amikor a 4 eurós költséggel dolgozó szolgáltató rövidebb vagy hosszabb időszakra a nyugat-európai piacokon megjelenik és az ott letelepedett vállalkozások vonatkozásában versenyt támaszt.
Az Európai Unió alapelvei közé tartozik a személyek, a tőke, az áruk és szolgáltatások szabad mozgása. Ezen alapelvre épül az uniós jogrend egyik alappillére, a kiküldött munkavállalókra vonatkozó 96/71/EK irányelv, illetve a végrehajtási szabályokat tartalmazó 2014/67/EU irányelv. Az irányelvet akkor kell alkalmazni, amennyiben egy tagállamban letelepedett vállalkozás transznacionális szolgáltatás nyújtása keretében ideiglenes jelleggel munkavállalókat küld ki egy másik tagállam területére saját nevében és saját irányítása alatt, a kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján, feltéve hogy a kiküldő vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással.

Ez a kiküldött munkavállalói státusz jogi definíciója, de nézzük, hogy ez a gyakorlatban mit is takar.
A leggyakoribb esetek közé tartozik, amikor például egy tagállami fuvarozó egy másik tagállam területére árut szállít. Ebbe a körbe tartozik az az eset is, amikor a jogügylet tárgya áru külföldre történő értékesítése és az áru értékesítését és kiszállítását követően az eladó azt a másik tagállamban lakó vagy székhellyel rendelkező (letelepedett) vevő lakóhelyén (székhelyén) össze is szereli.
Vessünk most arra egy pillantást, hogy miből is adódhatnak itt a problémák. Onnan kell kiindulnunk, hogy az Európai Unió rendkívül eltérő gazdasági fejlettségű tagállamokat tömörít. Amíg az átlagos órabér Dániában és Belgiumban 40,-EUR körül mozog, addig ez az Európai Unió keleti felében (pl: Bulgáriában) alig 4,-EUR. A probléma pedig akkor kezdődik, amikor a 4 eurós költséggel dolgozó szolgáltató rövidebb vagy hosszabb időszakra a nyugat-európai piacokon megjelenik és az ott letelepedett vállalkozások vonatkozásában versenyt támaszt.
Ennek a veszélyeit már 1996-ban is látta az Európai Unió, holott abban az időszakban az Unió nagyjából hasonló fejlettségű tagállamokból állt. A visszaélések elkerülésének érdekében a 96/71/EK alapirányelv előírja, hogy bizonyos esetekben a munkavégzésre a fogadó tagállam jogát kell alkalmazni. Ide sorolja a maximális munkaidőt és a minimális pihenőidőt, a minimális éves szabadságot, a minimálbért és a túlóradíjazást, a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételeit különösképpen munkaerő-kölcsönzés esetén, az ún. sérülékeny munkavállalói csoportokra vonatkozó szabályokat, valamint a férfiak és a nők közötti egyenlő bánásmód követelményére vonatkozó előírásokat.
Ezeknek a szabályoknak az érvényesülését pedig az egyes tagállamok felügyeleti szervei a kiküldetés első napjától éberen ellenőrzik. Ez állt a hátterében többek között annak, hogy a jogalkotó Magyarországon a nemzetközi árufuvarozásban és személyszállításban az igazolás nélkül elszámolható költségek mértékét napi 60,-EUR-ra emelte. A vita azonban nem jutott nyugvópontra. Az eltérő foglalkoztatási feltételek, valamint a visszaélések gyakorisága miatt (pl. nem ideiglenes jelleggel jelennek meg a szolgáltatást nyújtók) a fejlett munkaerőpiacok továbbra is veszélyeztetve érzik magukat.
Juncker és Thyssen minimálbér helyett azonos bért szeretnének
Az Európai Bizottság a 2016. március 8-án nyilvánosságra hozott tervei alapján tovább erősítenék a munkavállalók szociális jogait, a módosításnak legalább is ez a hivatkozási alapja. Juncker szerint az európai gazdaság „elüberesedik”, a munkavállalók jogvédelme pedig egyre gyengébb alapokon áll. A szakszervezeti tagság valamennyi tagállamban csökken. Az Egyesült Királyságban 30 százalékról 25 százalékra, Németországban 25 százalékról 17 százalékra, Franciaországban pedig 9 százalékról 7,7 százalékra csökkent.

A bajt tovább tetézi, hogy az Unióban közel 5 millió fiatalnak nincsen állása. Ebben a helyzetben pedig fokozottan kell figyelni azokra a visszaélésszerű magatartásokra, amelyek az egységes, közös piacon jelentkeznek. Ennek egyik területe álláspontjuk szerint a határokon átnyúló szolgáltatásnyújtás. A közös piacon közel kétmillió kiküldött munkavállaló dolgozik, nagy részük Németországban, Franciaországban, valamint Belgiumban. Számukra nem csupán a fogadó piacon elfogadott minimálbért, hanem azonos bérezést is biztosítani kellene.
Sárga lapos eljárás indult
A Lisszaboni Szerződés lehetővé teszi, hogy azok a tagállamok, amelyek úgy érzékelik, hogy az Európai Unió tagállami hatáskörükbe avatkozik, indokolt vélemény elfogadásával tiltakozzanak a tervezett döntéssel szemben (Subsidiarity Control Mechanism). Sárga lapos eljárásra ezidáig két esetben került sor. 2012-ben az ún. Monti II. tervezettel szemben fogalmazódott meg tagállami ellenvélemény 12 tagállam részéről. A tervezet a kollektív alku, illetve sztrájk jogkörét szélesítette volna a határokon átnyúló szolgáltatások vonatkozásában. 2013-ban pedig a tervezett európai ügyészi hivatal miatt fejezték ki tagállamok a nem tetszésüket. A posting irányelvvel kapcsolatos tervezet vonatkozásában az indokolt vélemény benyújtásának a határideje 2016. május 10-én járt le. A tiltakozás 11 közép-kelet európai ország támogatását élvezi. A Nemzetgazdasági Minisztérium 2016. március 13-án közzétett közleményében szintén “elutasítja a kiküldetés szabályainak hátrányos módosítását.”
A tervezetet a Bizottság a tagállamok nyomására visszavonhatja vagy módosíthatja, de az sem kizárt, hogy továbbra is ebben a formában fogja támogatni. A tervezettel kapcsolatosan az európai szociális partnerek is további konzultációkat tartanak szükségesnek.
A foglalkoztatás területén további fontos változások is várhatóak.
A rendezvényen az NGM, a Kúria, a Pécsi Tudományegyetem képviselői, illetve neves szakemberek mutatják be az adott terület legfontosabb történéseit. A rendezvényről további információt, illetve a jelentkezésre vonatkozóan adatokat ezen a linken talál.
Dr. Kéri Ádám
Ügyvéd
KRS Ügyvédi Iroda
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Most októberben is aktuális egy "ledolgozós szombat". Sokan tapasztalják, hogy bizonyos ünnepnapok körüli munkarend-átalakítás különösen a... Teljes cikk
A 2026-ban életbe lépő bértranszparencia irányelv új kötelezettségeket ró a HR-re: a bérek nyilvánossá tétele mellett ügyelni kell arra, hogy... Teljes cikk
Az EU új irányelve szerint, ha egy cégnél jelentős eltérés van a férfiak és nők fizetése között, a vállalatnak kötelező lépéseket tennie a... Teljes cikk
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 1 hete
- Meddig szólhat bele az EU a tagállamok béreibe? - fontos ítélet született 1 hete
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hete
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 2 hete
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 2 hete
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 3 hete
- Bádogos 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete
- Új alelnök a Közép- és Kelet-Európai Bankszövetség élén 1 hónapja
- Nem az AI veszi majd el a munkahelyedet, hanem az, aki tudja használni 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?