kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Miért van szükség szervezeti ombudsra?

A szervezeti ombuds biztonságos hidat teremt a vezetőség és a munkavállalók, a problémák és a lehetőségek, a szervezet által kitalált elmélet és a gyakorlatban zajló folyamatok között. Az Amerikai Bar Egyesület (ABA) Vitarendezési részlege javaslatára október 11-ét „Ombuds nap”-nak nevezték ki, hogy a régóta működő, sikeres és eredményes szervezeti ombuds programot népszerűsítsék.

A mai értelmezésben az ombudsman alapvetően az, aki önállóan segíti az egyéneket és a csoportokat a konfliktusok vagy aggályok megoldásában egy szervezeten belül, emellett segít a szervezetnek a változtatásokkal felmerülő aggályokat rendezni és a problémák ismétlődését megakadályozni.
Az ombuds a svéd eredetű ombudsman szó rövidített változata, amelynek jelentése képviselő egy olyan személy, aki hivatalos csatorna alternatívájaként kínál konfliktuskezelési erősforrást. Az első ombuds intézkedés 200 éve elsősorban azért jött létre, hogy segítse megszüntetni az állampolgárok és az állam közötti egyensúlyhiányt.

Különböző típusú, különböző szerepekkel, funkcionális felelősséggel és gyakorlati normákkal rendelkező ombudsmanok léteznek, többek között: szervezeti ombudsmanok, klasszikus ombudsmanok és ügyvédi ombudsmanok.

A klasszikus ombudsman hazánkban a klasszikus ombudsman ismert magyar nevén országgyűlési biztos, olyan saját hivatallal rendelkező̋, a parlament által megválasztott köztisztviselő̋, aki tevékenységében más állami szervektől független, és csak az őt megválasztó országgyűlésnek tartozik felelősséggel. Az ombudsman feladata valamennyi állami szervnél az igazságszolgáltatás, a panasz alapján vizsgálat indítása a jogsértőnek talált szerv értesítése és a panaszos jogainak képviselete. Az ombudsman nem hozhat kötelező intézkedéseket, nem alkalmazhat jogi szankciókat. Megkaphatja és kivizsgálhatja a kormány adminisztratív aktusaival kapcsolatos panaszokat és aggályokat, valamint informális módon is kezelheti a kérdéseket.

A szervezeti ombudsman. A szervezet által kijelölt minden osztálytól független és semleges személy, akinek elsődleges funkciója a szervezeten belüli aggályok, problémák felszínre hozása a szervezeti folyamatok átvizsgálása teljes titoktartás és informális keretek között. Szervezeti ombudsmanok a köz-, a magán- és a non-profit szektorban is megtalálhatóak. Az Egyesült Államokban a legtöbb egyetemen és nagy multi vállalatoknál (Lenovo, Mars, Coca-Cola, Shell, Pfizer, SAP, OMV, World Bank) és az ENSZ különböző egységeiben (UNHCR, WHO, UN funds, WFP, ILO, WIPO), is található ombuds iroda. Hazánkban egyre több nyitottság és kezdeményezés figyelhető meg e téren.

A szervezeti ombudsman formális, bírósági folyamatban nem vesz részt, nyilvánosan nem foglal állást, nem képviseli egyik felet sem semmilyen vitában, és semmilyen személyes információt nem hoz nyilvánosságra.

A Nemzetközi Ombudman Szövetség (International Ombuds Association IOA) szerint a szervezeti ombudsman "megkönnyíti a szervezet tagjai által megfogalmazott aggodalmak tisztességes és méltányos megoldását".

A szervezeti ombuds szervezeti egységtől független és pártatlan személyként teljes titoktartásban segíti átbeszélni egy kötetlen (informális) folyamat keretein belül a felmerülő problémákat és feltárni a lehetséges opciókat. Ellentétben a klasszikus ombudsszal a szervezeti ombuds nem hivatalos formában a formális folyamatok kiegészítéseként nyújt támogatást.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Miért van szükség szervezeti ombudsra?
2. oldal - Miért jó a szervezeti ombuds? Miért van szükség a szervezeti ombudsra?
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk