Miért jó a szervezeti ombuds? Miért van szükség a szervezeti ombudsra?
1. Alternatív informális csatornát biztosít a szervezet részére, amely tájékoztatást nyújt a döntéshozóknak a szervezeti folyamatokról, a szervezeti morálról és az általános légkörről. Ez az informális csatorna jelzi a visszaéléseket a nem megfelelő kommunikációs, viselkedési stílusokat és az etikátlan magatartását.
2. Biztonságos hely a munkavállalók számára. A munkavállalóknak egy biztonságos környezet biztosítása, ahol elmondhatják és megoszthatják az aggályaikat, ahol ötletek születhetnek az aggodalmaik és kérdéseik kezelésére anélkül, hogy formális csatornára lépnék, és hivatalos vizsgálatokat kezdeményeznének. Az ombudsman az alkalmazottakat arra ösztönzi, hogy segítsenek navigálni az olyan problémák megoldásában, amelyeket általában nem vettek figyelembe.
3. Csökkenti a költségeket a viták rendezésével a formális folyamatok előtt, beleértve a pereket. Az ombudsman fő feladata a szervezetben kialakult feszültségek és kialakult konfliktusok rendezése, ami által és aminek köszönhetően csökkenti a felsővezetők terhét. Egy 2017-es felmérés szerint a felsővezetők munkaidejük minimum 15 %-át a munkahelyi konfliktuskezeléssel töltik.
4. Korai jelzőrendszer: az ombudsman program korai trendelemzéssel foglalkozik, meghatározza a potenciális új tendenciákat és feltárja a szervezetben előforduló érzékeny kérdéseket. Az ombudsman program ösztönzi az alkalmazottakat, hogy számukra biztonságos és védett helyen felszólalhassanak a pénzügyi, etikai vagy illegális problémákkal kapcsolatosan minden megtorlástól való félelem nélkül. Az összegyűjtött mintákat és tendenciákat az ombudsman névtelenül megosztja a felső vezetéssel és/vagy a humán erőforrással annak érdekében, hogy a hivatalos csatornák képesek legyenek proaktívan és diszkréten kivizsgálni a kérdést, mielőtt rosszabbodna a helyzet és/vagy jelentős negatív hatásként jelenne meg a vállalat hírnevére.
5. A munkatársak elköteleződésének és termelékenységének és megőrzése. A szervezeti ombuds megléte egy pozitív üzenet a munkavállalók részére, miszerint az ő véleményük is fontos és számít a cég számára. Ombuds programmal rendelkező alkalmazottak arról számoltak be, hogy elhagyták volna a vállalatot, ha nem lett volna ez a biztonságos alternatív csatorna, ami segített nekik egy kellemtelen problémás helyzetet megoldani. A munkavállalók megfelelő légköre és a morális bánásmódja növeli a lojalitást és a termelékenységet is.
7. Biztonságos hely a munkahelyi konfliktusok elől, amely ösztönzi a munkavállalók bevonását is. A változó demográfiai tendenciák és a munkaerőhiány miatt a munkaerő-demográfiai összetételei is megváltoznak, ami kulturális és személyes munkahelyi konfliktusokat eredményezhetnek. Az ombuds-program által kínált konfliktuskezelési, vezetői és a szervezet által igényelt tréningek segítik és támogatják ezen konfliktusok kezelését.
8. Az ombudsman programok pozitív hatásai a szervezetre, az alkalmazottak kérdéseire és az egységes vállalati kultúra és etika betartására. Az ombuds program biztonságos helyet biztosít a munkavállalók számára a szervezet visszajelzéseinek megosztásához és a vállalati kultúra és értékek valóságos létezésének a munkahelyen.
Manapság egy jó vezetőnek ismerni és tudnia kell, hogy mire van szüksége a munkavállalójának. A szervezetek számára egyre fontosabb megtartani a munkavállalókat egyrészt a hazai munkaerőhiány miatt, hiszen egyre nehezebb gondoskodni az utánpótlásról. Másrészt a versenyelőny megtartása érdekében, hiszen egy rosszul működő szervezetben az erőforrások nagy részét a belső konfliktusok és feszültségek kezelésére használják fel, aminek az a következménye hogy nem marad idő és energia a növekedésre. Az ombuds program segít ezeket a belső problémákat felderíteni és kezelni, egy egészséges szervezetet felépíteni, ezáltal teret hagyva a növekedéshez a versenyelőny megszerzéséhez és az új gyorsan változó világhoz való alkalmazkodáshoz.
Fotó: Pixabay.com
Mosonyi Diana szervezeti ombuds és mediátor
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Miért van szükség szervezeti ombudsra?
2. oldal - Miért jó a szervezeti ombuds? Miért van szükség a szervezeti ombudsra?