kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Munkavállalói részvények és extra szabadság - interjú Mihók Krisztinával, az Erste Bank HR-vezetőjével

Lojalitást növelő munkavállalói részvényprogram, a banknál eltöltött idő mérföldköveihez kötött akár négy hétig terjedő extra fizetett alkotói szabadság, és fele-fele iroda és home office munkavégzés vagy távmunka – többek között ezek az Erste Bank lépései a munkavállalók elkötelezettségének növelése, sikeres megtartásuk érdekében. Mihók Krisztinát, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük a részletekről.

Mihók Krisztina, Erste Bank-

Májusban jelentette be az Erste Bank, hogy munkavállalói részvényprogramot indít itt Magyarországon is. Mi ennek a lényege, és - természetesen elsősorban HR-szempontból - mi a céljuk vele?

Az Erste Csoport arról döntött, hogy minden olyan munkavállalója – beleértve a leányvállalatokat is –, aki 2021 végén munkaviszonyban állt és legalább 6 hónapnyi aktív jogviszonya volt tavaly, idén szeptemberben 350 euró értékben Erste-részvényeket kap. Azaz minden jogosult kollégánk immár társtulajdonos lesz. Ezzel köszöni meg a bank a kollégáknak, hogy ők is részt vettek a sikerekben. Ezen kívül kollégáink saját megtakarításaikból is vásárolhatnak Erste-részvényeket, amely mellé további extra részvényjuttatás jár. Ez a csomag Magyarországon a bank széleskörű juttatási programját, az Erste Veledet egészíti ki. 

Azzal számolunk, hogy a következő időszakban is éles marad a verseny a munkavállalókért, ezért egyre szélesebb palettán gondolkozunk, ami a jelenlegi és leendő kollégáink motiválását és az elkötelezettségük növelését illeti. Meg vagyok győződve arról, hogy a munkavállalók bevonzásában és megtartásában pedig egyre nagyobb szerepe lesz annak, hogy milyen a vállalati kultúránk, hogyan telik egy napunk a munkahelyünkön, így például a rugalmas munkavégzés lehetőségének vagy éppen az olyan juttatásoknak is, mint a munkavállalói részvények vagy a munkavállalók jóllétét segítő juttatásoknak, például az egészségbiztosításnak vagy az extra fizetett szabadságoknak.

Szinte szektortól függetlenül óriási a harc a munkavállalókért, ráadásul az egyes generációk teljesen eltérő igényekkel jelentkeznek, ami nem könnyíti meg a HR-esek dolgát. Az Ersténél milyen juttatások, lehetőségek váltak be? 

Valóban éles a verseny, éppen ezért a megtartásra igyekszünk fókuszálni. Nem csak lózung, hogy ma már a megtartás lett az új toborzás: a munkáltatóknak a tehetséges, fiatal munkatársak megnyerése mellett a meglévő kollégák bizalmát és lojalitását is meg kell tudni tartani. Ezért indítottuk el 2019-ben az Erste Care lojalitási programot, ami egy rugalmas, több elemében is szabadon variálható, a kollégáink jóllétét támogató program, amely a kollégák számára két év munkaviszony után érhető el. 

A elmúlt két évben jelentősen – a rendszeresen készített saját belső felméréseink szerint közel 10 százalékkal - nőtt a munkavállalók körében a munka-magánélet egyensúlyának fontossága. Az anyagi természetű juttatásokat követően a rugalmasság, az extra szabadidő és az otthoni munkavégzés lehetősége bírnak jelentőséggel a kollégák körében. Éppen ezért a program egyik eleme a szabadidő, amely egyrészről jelent rendszeres évi egy vagy két nap plusz szabadságot. Másrészt azonban van fizetett alkotói szabadság is, amely a mérföldkövek, vagyis a banknál eltöltött évek előrehaladtával nő: ezek elérésekor először egy, majd utána két, végül pedig 4 hét extra szabadság jár a „jubileumi években”.

Ezen felül a program keretén belül elérhető a kollégák számára a saját fejlődésükre fordítható támogatás is, így mindenki lehetőséget kap arra, hogy képezze magát. És itt nem csak szakmai képzésekről van szó, hanem bármilyen más egyéni fejlesztésről is, a lehetőségünk van akár valamely hobbiban jobban elmerülni és azon a területen fejleszteni magunkat, a kosárfonástól a főzésig. Fontosnak tartjuk, hogy kollégáink a magánéletben is ki tudjanak teljesedni, ugyanis ez segíti őket abban, hogy ezt a munkájukban is meg tudják tenni.  A másik fontos elem az egészségbiztosítás, illetve később annak kiterjesztése a munkavállaló családjára is, vagyis egyfajta segítség, hogy kevesebb problémával kelljen megküzdeni a mindennapokban

Mindezekkel az intézkedésekkel szeretnénk elismerni a munkavállalók teljesítményét, és egyben hangsúlyozni, hogy értékeink középpontjában a törődés áll, a cégre közösségként tekintünk, ahol mindenki figyelmet kap a munkán túl is. 

A távmunka vagy teljes otthoni munkavégzés is elvárás, ezt hogyan oldják meg? 

Sokan a pandémia idején, a kényszerű home office-ban tapasztalták meg először ennek a munkavégzési formának az előnyeit, amely szükségletből lehetőséggé vált. Egyre többen szeretnének, legalább részben otthonról dolgozni a központi területeinken, melynek manapság már technikai akadályai sincsenek. 

Hogy mennyire fontossá vált az otthoni munkavégzés lehetősége, azt jól mutatja egy nemrégiben készített felmérésünk is, amelyből kiderül, hogy az alapbér után – ami értelemszerűen a legfontosabb juttatás – a központi területen dolgozó, home office-ra is lehetőséget adó munkakörökben ma már a második-harmadik helyen lényegében egyforma súllyal szerepel az otthoni munkavégzés lehetősége, mint a különféle bónuszok és egyéb anyagi ösztönzők.

A változó igényekre reagálva az Erste is rugalmasabb működésre állt át. A bank 2021 szeptemberétől – a pandémia alatt kialakult gyakorlatot alapul véve – bevezette az új, „new ways of working” modellt, amely azt jelenti, hogy a korábbiaknál magasabb szintre emelte az otthoni munkavégzés arányát azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges. 

A dolgozóknak havi átlagban mindössze munkaidejük 50 százalékát kell az irodában tölteni. A rugalmas munkaidő-beosztás lehetőségével élő kollégák az érintett munkakörökben reggel 7 és este 8 óra között szabadon rendelkeznek az idejükkel. A munka-magánélet egyensúlyának megőrzése érdekében azonban megbeszéléseket továbbra is csak reggel 8 és este 5 óra közé lehet szervezni.

A bank tavaly szeptembertől bevezette a távmunka lehetőségét is azoknak, akik a munkaidejük nagyobb részét nem az irodában szeretnék vagy tudják eltölteni. 

A teljes otthoni munkavégzés bevezetése óta már az érintett munkatársak több mint 5 százaléka élt a lehetőséggel. Elsősorban az informatika, a contact center és az operáció területen dolgozók számára vonzó ez az alternatíva, az igénylések 70 százaléka érkezett ezekről a területekről. Az IT-területen dolgozó kollégák 17 százaléka választotta ezt a megoldást, de van olyan operációs terület, ahol a kollégák 20 százaléka  teljesen otthonról dolgozik.

Nyitóképen Mihók Krisztina

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mentális munkahelyi jóllétet támogató programokra vágynak a munkavállalók

Bár a magyarok többsége szerint fontos lenne a mentális egészséggel többet foglalkozni, hazánkban nem kap elég figyelmet a téma. Mekkora szerepet... Teljes cikk

Top Employers Hungary 2024: ők most Magyarország 10 legjobb munkáltatója az alkalmazottak véleménye alapján

A Munkahelyeink.hu nemzetközi karrier platform nyilvánosságra hozta a legkedveltebb munkaadók toplistáját. A Top Employers Hungary jelenleg az egyetlen... Teljes cikk

Ezek a cégek nyerték el a legjobb munkáltatói minősítést

16 vállalat kapta meg a Top Employer Magyarország 2024 minősítést a Top Employers Institute-tól. A felmérés hat HR területet fed le, köztük az... Teljes cikk