Megjelent: 2 éve

Nehezebben mozdíthatóak a jó szakemberek - íme a munkaerő-felvételi trendek

Ahol jól kezelte a munkáltató a vírushelyzetet, onnan most sokkal nehezebben váltanak a munkavállalók. Ahol rosszul, onnan pályáznak. Ezt tapasztalják az általunk megkérdezett személyzeti szolgáltatók. Hogyan élték meg az utóbbi hónapokat pénzügyileg? Bevált a home office? Mikor lendülhet fel újra a munkaerőpiac?

images

images

“Az első negyedévünk történelmi csúcs volt. Az április és a május is rendben volt pénzügyileg. Ennek oka, hogy a megtalált jelöltjeink egy-két hónappal később kezdenek és akkor tudtunk számlázni. Az üzlet visszaesése igazán most jön júniusban, aminek a végeredményét még nem látom. Egy állandó munkavállalónkat sem bocsátottuk el a járvány alatt” - summázta az utóbbi időszak hullámzását Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezetője. A személyzeti tanácsadói piac másik nagy szereplője hasonló folyamatokról számolt be. A Hays Hungary-nek az első féléves eredménye jobb, mint 2019 hasonló időszakában. “Az év második fele sok kihívást fog elénk állítani, valójában ekkor várható majd a COVID látványos hatása a munkaerőpiacra” - fogalmaz Katona Tibor kereskedelmi vezető.

A fejvadász cégek próbáltak rugalmasan reagálni a koronavírus-válságra és a nagy leállásra. “Az eredeti terveinket átírtuk a válság megjelenésekor. A recruitment terveket lejjebb vittük, a válságra választ adó szolgáltatások - például outplacement - terveit pedig megemeltük” - mondja Paulovics Éva, a magyar tulajdonú Jobsgarden Kft. ügyvezetője. A Haysnél némileg kompenzált az élelmiszeripar, a csomagolástechnika, az elektronikai gyártás.

Így ment home office-ban a toborzás


Hogyan sikerült átalakítani az üzletmenetet a személyes találkozások kiiktatásával? A megkérdezett cégeknek a home office-ra történő átállás bevallásuk szerint nem jelentett problémát, ezt már korábban is használták, csak részlegesen. Nehézségként élte meg Paulovics Éva hogy a részleges home office és a teljes távmunka közötti különbséget. “A csapatszellem fenntartása és a kreatív együttműködést igénylő feladatok nehezebben mentek így. Ügyféloldalon azt láttuk, hogy a recruitment folyamat nagy része online megoldható, az onboarding azonban tartogatott kihívásokat a munkavállalói és a munkaadói oldalnak egyaránt.”

“Ha a hatékonyságot vizsgáljuk, a videóinterjú teljes egészében nem képes kiváltani a személyes interjút, viszont egy nagyon jó alternatívája annak, amennyiben a távolság, vagy a mostani helyzet miatt a közösségi távolságtartás miatt a személyes interjúzás nem lehetséges” - teszi hozzá Katona Tibor.

Visszaeső megrendelések szinte minden iparágban


Egyértelműen szűkülő megrendelésállományt lát Baja Sándor. “Több keresés nincs sehol. Biztos több biciklis ételfutár kell, de azokat bejelentkezőkből megoldják. Nemcsak az olajiparban, az autógyártásban és az idegenforgalomban kevesebb a toborzás, hanem mindenütt.”

A Haysnél a legnagyobb mértékű visszaesést a gyártásban észlelték, és az értékesítés és a marketing pozíciókat is lecsökkentették a partnereik. “Míg az előbbi esetében egy hosszabb távú csökkenésre számítunk, az utóbbi viszont csak egy időszakos visszaesés” - mondja Katona Tibor.

Paulovics Éva tapasztalatai alapján az IT és mérnöki területeken, valamint a gyógyszeriparban a keresések száma nem esett vissza drasztikusan. Informatikában óvatosak, kivárnak és átszerveznek partnereik, még ott is, ahol üzleti előnyt hozott a koronavírus. Az ügyféltámogató központoknál területen jelentős lassulás van a pandémia megjelenése óta.

Meghatározó élmény, hogyan kezelte a munkaadó a vírushelyzetet


Miben változtak meg az álláskeresők? “Azok a munkavállalók, akiknek munkaadói fair módon bántak velük a koronavírus-járvány első hónapjaiban, sokkal inkább ragaszkodnak a munkahelyükhöz, sokkal több pénzért is nehezen szánják rá magukat a váltásra” - fogalmaz Beck Zsolt, a Beck & Partners ügyvezetője. Baja Sándor a másik végletre is lát példát szép számmal. Megjelentek olyan álláskeresők, akik nem tartották fairnek a munkaadó vírusválság alatti magatartását. Például fizetést csökkentettek és közben osztalékot fizettek. A Randstad ügyvezetője mindazonáltal a fluktuáció csökkenését érzékeli. Akinek van, az ragaszkodik az állásához. “Most júniusban van egy kis mozgás. Ritka az a "vak" munkavállaló, aki béremelést követel. Sokan vannak még "Kurzarbeiton" (csökkentett munkaidős foglalkoztatás állami bértámogatással - a szerk).

“A jelöltek bérelvárásai a COVID időszak alatt nem változtak egyik területen sem, viszont a rugalmas munkavégzésre való igény igen. Egyre inkább alapnak számít a részleges home office, amit egyébként a cégek az új folyamatok bevezetésével biztosítani tudnak” - fogalmaz Katona Tibor.

Mit hoz a jövő?


Beck Zsolt szerint több cég túlreagálta a koronavírus első két hónapját, gyorsan váltak meg munkavállalóiktól, a kölcsönzöttektől, ezért a szakember augusztus végétől visszarendeződésre számít, kicsi visszapattanás már júniusban elkezdődött. Tartósan vesztesei lehetnek a koronavírusnak az irodaházak tulajdonosai és üzemeltetői. Egyrészt most jó pozícióból lehet tárgyalni a bérleti díjak csökkentéséről, másrészt kevesebb irodai kapacitásra lesz szüksége a cégek jelentős részének. A Beck & Partners is már sokkal rugalmasabban dolgozik, heti egy fix napot van bent a teljes csapat, a többi időt home office-ban és az irodában felváltva töltik.

“Ha lesz is második hullám, annak a negatív hatása mindenképpen mérsékeltebb lesz, mivel az ország egészségügyi infrastruktúrája fel lett készítve és a cégek megújított folyamatai meg lettek alkotva, a szükséges védőfelszerelések be lettek szerezve” - mondja Katona Tibor.
Paulovics Éva ügyvezetője nyárra csak lassú visszarendeződést vár, a bizonytalanság ugyanis benne van a levegőben: lesz-e második hullám, kell-e még további megszorításokkal számolni stb. A piac fellendülésével szeptembertől kalkulál.

Beck Zsolt szerint eljött a minőségi cserék ideje, amiben a személyzeti tanácsadó cégek tudnak hatékony segítséget nyújtani. “A jó jelöltek nem álláshirdetésekre esnek be, és nem is pályáznak, mert erre nincs idejük. Más módszerekkel lehet őket megtalálni, és felhívni a figyelmet egy-egy érdekes lehetőségre.”
  • 2022.07.25Üzleti metaverzum: Vezetéstechnikai szimuláció a Training360-tól A 3 napos Business Game lényege, hogy csapatmunkában kell egy több helyszínen hajókat gyártó vállalatot irányítani. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
  • 2022.10.11HR Fest BudapestHR Fest Budapest Ez az igazi, megismételhetetlen, szakmai felfrissülés, ott a helyed! Ez lesz az év legnagyobbat szóló HR-fesztiválja, amit te sem hagyhatsz ki! Részletes program, előadók és számos újdonság vár rád, stay tuned, 2022-ben minden kiderül! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Jelentős munkaerőhiánnyal küzdenek a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei gyártócégek

Miskolcon nyitotta meg legújabb hazai irodáját a WHC Csoport. Teljes cikk

Mennyit fizetnek a cégek a sikeres munkatárs-ajánlásért?

A kékgalléros pozíciókban 10 százalék fölé ugrott az utóbbi egy évben az ajánlás útján érkező munkavállalók aránya - derül ki a Firstbird... Teljes cikk

Kereskedelem: Az ukrajnai menekültek oldhatják meg a munkaerőhiányt

A magyarországi kisebb és nagyobb kiskereskedelmi láncoknál egyaránt munkaerőhiány van, ezért a cégek nyitottak a ukrajnai háború elől menekülők... Teljes cikk

Facebook