Megjelent: 9 hónapja

Nehezebben mozdíthatóak a jó szakemberek - íme a munkaerő-felvételi trendek

Ahol jól kezelte a munkáltató a vírushelyzetet, onnan most sokkal nehezebben váltanak a munkavállalók. Ahol rosszul, onnan pályáznak. Ezt tapasztalják az általunk megkérdezett személyzeti szolgáltatók. Hogyan élték meg az utóbbi hónapokat pénzügyileg? Bevált a home office? Mikor lendülhet fel újra a munkaerőpiac?

images

“Az első negyedévünk történelmi csúcs volt. Az április és a május is rendben volt pénzügyileg. Ennek oka, hogy a megtalált jelöltjeink egy-két hónappal később kezdenek és akkor tudtunk számlázni. Az üzlet visszaesése igazán most jön júniusban, aminek a végeredményét még nem látom. Egy állandó munkavállalónkat sem bocsátottuk el a járvány alatt” - summázta az utóbbi időszak hullámzását Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezetője. A személyzeti tanácsadói piac másik nagy szereplője hasonló folyamatokról számolt be. A Hays Hungary-nek az első féléves eredménye jobb, mint 2019 hasonló időszakában. “Az év második fele sok kihívást fog elénk állítani, valójában ekkor várható majd a COVID látványos hatása a munkaerőpiacra” - fogalmaz Katona Tibor kereskedelmi vezető.

A fejvadász cégek próbáltak rugalmasan reagálni a koronavírus-válságra és a nagy leállásra. “Az eredeti terveinket átírtuk a válság megjelenésekor. A recruitment terveket lejjebb vittük, a válságra választ adó szolgáltatások - például outplacement - terveit pedig megemeltük” - mondja Paulovics Éva, a magyar tulajdonú Jobsgarden Kft. ügyvezetője. A Haysnél némileg kompenzált az élelmiszeripar, a csomagolástechnika, az elektronikai gyártás.

Így ment home office-ban a toborzás


Hogyan sikerült átalakítani az üzletmenetet a személyes találkozások kiiktatásával? A megkérdezett cégeknek a home office-ra történő átállás bevallásuk szerint nem jelentett problémát, ezt már korábban is használták, csak részlegesen. Nehézségként élte meg Paulovics Éva hogy a részleges home office és a teljes távmunka közötti különbséget. “A csapatszellem fenntartása és a kreatív együttműködést igénylő feladatok nehezebben mentek így. Ügyféloldalon azt láttuk, hogy a recruitment folyamat nagy része online megoldható, az onboarding azonban tartogatott kihívásokat a munkavállalói és a munkaadói oldalnak egyaránt.”

“Ha a hatékonyságot vizsgáljuk, a videóinterjú teljes egészében nem képes kiváltani a személyes interjút, viszont egy nagyon jó alternatívája annak, amennyiben a távolság, vagy a mostani helyzet miatt a közösségi távolságtartás miatt a személyes interjúzás nem lehetséges” - teszi hozzá Katona Tibor.

Visszaeső megrendelések szinte minden iparágban


Egyértelműen szűkülő megrendelésállományt lát Baja Sándor. “Több keresés nincs sehol. Biztos több biciklis ételfutár kell, de azokat bejelentkezőkből megoldják. Nemcsak az olajiparban, az autógyártásban és az idegenforgalomban kevesebb a toborzás, hanem mindenütt.”

A Haysnél a legnagyobb mértékű visszaesést a gyártásban észlelték, és az értékesítés és a marketing pozíciókat is lecsökkentették a partnereik. “Míg az előbbi esetében egy hosszabb távú csökkenésre számítunk, az utóbbi viszont csak egy időszakos visszaesés” - mondja Katona Tibor.

Paulovics Éva tapasztalatai alapján az IT és mérnöki területeken, valamint a gyógyszeriparban a keresések száma nem esett vissza drasztikusan. Informatikában óvatosak, kivárnak és átszerveznek partnereik, még ott is, ahol üzleti előnyt hozott a koronavírus. Az ügyféltámogató központoknál területen jelentős lassulás van a pandémia megjelenése óta.

Meghatározó élmény, hogyan kezelte a munkaadó a vírushelyzetet


Miben változtak meg az álláskeresők? “Azok a munkavállalók, akiknek munkaadói fair módon bántak velük a koronavírus-járvány első hónapjaiban, sokkal inkább ragaszkodnak a munkahelyükhöz, sokkal több pénzért is nehezen szánják rá magukat a váltásra” - fogalmaz Beck Zsolt, a Beck & Partners ügyvezetője. Baja Sándor a másik végletre is lát példát szép számmal. Megjelentek olyan álláskeresők, akik nem tartották fairnek a munkaadó vírusválság alatti magatartását. Például fizetést csökkentettek és közben osztalékot fizettek. A Randstad ügyvezetője mindazonáltal a fluktuáció csökkenését érzékeli. Akinek van, az ragaszkodik az állásához. “Most júniusban van egy kis mozgás. Ritka az a "vak" munkavállaló, aki béremelést követel. Sokan vannak még "Kurzarbeiton" (csökkentett munkaidős foglalkoztatás állami bértámogatással - a szerk).

“A jelöltek bérelvárásai a COVID időszak alatt nem változtak egyik területen sem, viszont a rugalmas munkavégzésre való igény igen. Egyre inkább alapnak számít a részleges home office, amit egyébként a cégek az új folyamatok bevezetésével biztosítani tudnak” - fogalmaz Katona Tibor.

Mit hoz a jövő?


Beck Zsolt szerint több cég túlreagálta a koronavírus első két hónapját, gyorsan váltak meg munkavállalóiktól, a kölcsönzöttektől, ezért a szakember augusztus végétől visszarendeződésre számít, kicsi visszapattanás már júniusban elkezdődött. Tartósan vesztesei lehetnek a koronavírusnak az irodaházak tulajdonosai és üzemeltetői. Egyrészt most jó pozícióból lehet tárgyalni a bérleti díjak csökkentéséről, másrészt kevesebb irodai kapacitásra lesz szüksége a cégek jelentős részének. A Beck & Partners is már sokkal rugalmasabban dolgozik, heti egy fix napot van bent a teljes csapat, a többi időt home office-ban és az irodában felváltva töltik.

“Ha lesz is második hullám, annak a negatív hatása mindenképpen mérsékeltebb lesz, mivel az ország egészségügyi infrastruktúrája fel lett készítve és a cégek megújított folyamatai meg lettek alkotva, a szükséges védőfelszerelések be lettek szerezve” - mondja Katona Tibor.
Paulovics Éva ügyvezetője nyárra csak lassú visszarendeződést vár, a bizonytalanság ugyanis benne van a levegőben: lesz-e második hullám, kell-e még további megszorításokkal számolni stb. A piac fellendülésével szeptembertől kalkulál.

Beck Zsolt szerint eljött a minőségi cserék ideje, amiben a személyzeti tanácsadó cégek tudnak hatékony segítséget nyújtani. “A jó jelöltek nem álláshirdetésekre esnek be, és nem is pályáznak, mert erre nincs idejük. Más módszerekkel lehet őket megtalálni, és felhívni a figyelmet egy-egy érdekes lehetőségre.”
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A WHC Csoport nem volt tagja az elmarasztalt SZTMSZ-nek

Az esetleges piaci félreértések és téves híresztelések elkerülése érdekében a WHC Csoport közölte: nem tagja és nem is volt tagja a GVH által... Teljes cikk

HR vezetők figyelem: a megváltozott munkaképességű munkavállalók járvány idején is készek a munkára

A megváltozott munkaképességű álláskeresők gyakran interjúra sem kapnak esélyt, pedig ha lehetőségük adódik rá, akkor rövid idő alatt... Teljes cikk

Munkaerő-közvetítőket hozna helyzetbe a kormány

Állami és európai uniós forrásokhoz juthatnak, munkaügyi adatbázisokba láthatnak majd bele a munkaerő-közvetítő cégek a kormány új... Teljes cikk