Megjelent: 5 éve

Nem lesz mindenki távmunkás, marad az iroda

Az egyterű irodák pár éve mindent átíró trendje nem fog megtörni - bár egyre több látszik a hátrányokból is. Szó sincs róla, hogy megszűnne az iroda és mindenkit távmunkába küldenek, a formák és a terek viszont átrajzolódnak.

A közösségi terek egyre több négyzetmétert foglalnak el a mostani irodaház-terveken. A szakemberek úgy látják, az új munkaszervezési modellek nem igazán hatottak az irodapiacra, legalábbis nem abban az értelemben, hogy a bérlők kisebb területeket keresnének a távmunka, vagy az osztott munkahely gyakorlatának terjedése miatt.


Kell a saját asztal, de a közös is



- A területre akkor is szükség van, ha az employer branding stratégia része a távmunka, vagy az otthoni munkavégzés lehetősége és a shared desk-modell is nehezen gyűrűzik be a hazai munkakultúrába. A csapatmunka az irodában folyik, és az emberek szeretik, ha van saját asztaluk. A belső tér kialakítását ma a kommunikáció változása határozza meg. A cégeknél az agy a meghatározó: nem a vezető mondja meg a tutit, hanem közös gondolkodás, együttműködésen alapuló alkotómunka eredményeként születik meg a termék vagy a szolgáltatás. A kollaboratív munka kollaboratív tereket igényel. Nem olyan tárgyalókat kell kialakítani, ahol mindenki feszeng az asztal körül, hanem inspiráló közösségi tereket babzsákfotellel és bárszékekkel, vagy akár a szabadban.

Emellett terjed a rapidmeeting. Az erre szolgáló tárgyalóba nem is kellenek székek, elég egy tábla vagy flipchart. Más tárgyalóra van szükség viszont a nemzetközi konferenciabeszélgetéshez. Kell tehát olyan kommunikációs területre, ahol két-három ember tud Skype-konferenciát tartani, de az is lehet, hogy az épületben lévő kávézóban lesz a gyors megbeszélés ebéd után. A dolgozóknak vagy sokszor még a vezetőknek sincs falakkal leválasztott szobájuk, de vannak helyek, ahová elvonulhatnak kikapcsolódni, telefonálni. A közösségi terek is több funkciót töltenek be. A munkavégzés ugyanis nem akkor hatékony, ha valaki egész nap a számítógép előtt ül, hanem ha megszakítja aktív pihenőidővel, beszélgetésekkel - mondja Kalmár Zoltán, az iroda.hu ügyvezetője.

A mai irodabelső tehát nagy egybefüggő terekből, kisebb különböző funkció szerint kialakított kommunikációs szobákból és közösségi terekből - meditációs szoba, pingpongterem, kávézó - áll azért, hogy az emberek hatékonyan dolgozzanak és pihenjenek a munkaidejükben. Azok a terek, amelyek arra ösztönzik a kollégákat, hogy kikapcsolják az agyukat, legalább olyan fontossá váltak, mint azok, amelyek szorosan a munkavégzéshez kötődnek.

Nincs jobb az egyterűnél

Arról megoszlanak a vélemények, hogy jó gyakorlat-e az egyterű iroda - van, aki szerint leginkább a pletykálkodást segíti -, de ma szinte nincs más - mondja a szakértő. Egyébként a tapasztalatok szerint adatvédelmi szempontból is az egyterű iroda a legrizikósabb. Nincs más, és nem is lesz, hisz csak hatalmas területigény-növekedéssel lehetne újból külön szobákba ültetni az egyes munkacsoportokat, ennek a költségét pedig senki nem vállalja.

- A hibái ellenére sem találtak ki az egyterűnél hatékonyabb formát, jóllehet a problémái is látszanak már. A megoldásként az imént említett kommunikációs területek kialakítása rajzolódik ki - fogalmaz Kalmár.

Az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak.A jól tervezett iroda csökkenti a fluktuációt, de még a cég költségeit is. A serkentő, szerethető munkakörnyezet sem afféle hóbort, Y vagy Z generációs elvárás, hanem cégérdek. Minél előbb belátjuk ezt, annál hamarabb változtathatjuk meg gondolkodásunkat ennek fényében, és learathatjuk az új szemlélet termését.
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A munkáltatók 40 százaléka szerint a kollégák otthonról nem dolgoznak elég hatékonyan

A munkáltatók mindössze 35 százaléka bízik meg teljes mértékben a távmunkában dolgozó munkatársaiban, 39 százalékuk viszont úgy véli, hogy... Teljes cikk

Az újfajta munkavégzésről szóló posztok és kommentek kétharmadát férfiak írják

Az egyik legtöbbet vitatott kérdés az interneten a munkavégzés. Hogyan dolgozzunk a Covid-járvány közben és után? Az IFUA Horváth 17,8 millió... Teljes cikk

Felmérés: sokan a fizetéscsökkentésbe is belemennének, hogy otthonról dolgozhassanak

Egy felmérésben résztvevők 15 százaléka lemondana fizetése negyedéről is, hogy egyáltalán ne kelljen visszatérnie az irodába. Teljes cikk