Nem lesz mindenki távmunkás, marad az iroda
Az egyterű irodák pár éve mindent átíró trendje nem fog megtörni - bár egyre több látszik a hátrányokból is. Szó sincs róla, hogy megszűnne az iroda és mindenkit távmunkába küldenek, a formák és a terek viszont átrajzolódnak.
Kell a saját asztal, de a közös is
- A területre akkor is szükség van, ha az employer branding stratégia része a távmunka, vagy az otthoni munkavégzés lehetősége és a shared desk-modell is nehezen gyűrűzik be a hazai munkakultúrába. A csapatmunka az irodában folyik, és az emberek szeretik, ha van saját asztaluk. A belső tér kialakítását ma a kommunikáció változása határozza meg. A cégeknél az agy a meghatározó: nem a vezető mondja meg a tutit, hanem közös gondolkodás, együttműködésen alapuló alkotómunka eredményeként születik meg a termék vagy a szolgáltatás. A kollaboratív munka kollaboratív tereket igényel. Nem olyan tárgyalókat kell kialakítani, ahol mindenki feszeng az asztal körül, hanem inspiráló közösségi tereket babzsákfotellel és bárszékekkel, vagy akár a szabadban.
Emellett terjed a rapidmeeting. Az erre szolgáló tárgyalóba nem is kellenek székek, elég egy tábla vagy flipchart. Más tárgyalóra van szükség viszont a nemzetközi konferenciabeszélgetéshez. Kell tehát olyan kommunikációs területre, ahol két-három ember tud Skype-konferenciát tartani, de az is lehet, hogy az épületben lévő kávézóban lesz a gyors megbeszélés ebéd után. A dolgozóknak vagy sokszor még a vezetőknek sincs falakkal leválasztott szobájuk, de vannak helyek, ahová elvonulhatnak kikapcsolódni, telefonálni. A közösségi terek is több funkciót töltenek be. A munkavégzés ugyanis nem akkor hatékony, ha valaki egész nap a számítógép előtt ül, hanem ha megszakítja aktív pihenőidővel, beszélgetésekkel - mondja Kalmár Zoltán, az iroda.hu ügyvezetője.
A mai irodabelső tehát nagy egybefüggő terekből, kisebb különböző funkció szerint kialakított kommunikációs szobákból és közösségi terekből - meditációs szoba, pingpongterem, kávézó - áll azért, hogy az emberek hatékonyan dolgozzanak és pihenjenek a munkaidejükben. Azok a terek, amelyek arra ösztönzik a kollégákat, hogy kikapcsolják az agyukat, legalább olyan fontossá váltak, mint azok, amelyek szorosan a munkavégzéshez kötődnek.
Nincs jobb az egyterűnél
Arról megoszlanak a vélemények, hogy jó gyakorlat-e az egyterű iroda - van, aki szerint leginkább a pletykálkodást segíti -, de ma szinte nincs más - mondja a szakértő. Egyébként a tapasztalatok szerint adatvédelmi szempontból is az egyterű iroda a legrizikósabb. Nincs más, és nem is lesz, hisz csak hatalmas területigény-növekedéssel lehetne újból külön szobákba ültetni az egyes munkacsoportokat, ennek a költségét pedig senki nem vállalja.
- A hibái ellenére sem találtak ki az egyterűnél hatékonyabb formát, jóllehet a problémái is látszanak már. A megoldásként az imént említett kommunikációs területek kialakítása rajzolódik ki - fogalmaz Kalmár.
Az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak.A jól tervezett iroda csökkenti a fluktuációt, de még a cég költségeit is. A serkentő, szerethető munkakörnyezet sem afféle hóbort, Y vagy Z generációs elvárás, hanem cégérdek. Minél előbb belátjuk ezt, annál hamarabb változtathatjuk meg gondolkodásunkat ennek fényében, és learathatjuk az új szemlélet termését.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben egyre több cég visszaterelné dolgozóit az irodába, milliók keresnek olyan munkahelyet, ahova nem kell bejárni. A rugalmas időbeosztás, a... Teljes cikk
Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk
Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 2 hónapja
- Már épül a H2Offices irodaegyüttes második épülete 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 3 hónapja
- A flexibilis irodáké a jövő? 3 hónapja
- Hibrid munkavégzés és az irodák új szerepe 4 hónapja
- Generációs különbségek 4 hónapja
- Az irodától a home office-ig: mi teszi boldoggá a munkavállalókat? 5 hónapja
- Egyre kisebb hely jut majd a dolgozóknak az irodában? 5 hónapja
- Fenntartható iroda: miért érdemes tenni a környezetbarát működésért? 6 hónapja
- Fókuszált munka és együttműködés - így néz ki belülről a Richter magyar központja 7 hónapja
- Fagyigép, masszázs, borhűtő a munkahelyen: hódíthatnak az irodahotelek 7 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja