kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Nem lesz mindenki távmunkás, marad az iroda

Az egyterű irodák pár éve mindent átíró trendje nem fog megtörni - bár egyre több látszik a hátrányokból is. Szó sincs róla, hogy megszűnne az iroda és mindenkit távmunkába küldenek, a formák és a terek viszont átrajzolódnak.

A közösségi terek egyre több négyzetmétert foglalnak el a mostani irodaház-terveken. A szakemberek úgy látják, az új munkaszervezési modellek nem igazán hatottak az irodapiacra, legalábbis nem abban az értelemben, hogy a bérlők kisebb területeket keresnének a távmunka, vagy az osztott munkahely gyakorlatának terjedése miatt.


Kell a saját asztal, de a közös is



- A területre akkor is szükség van, ha az employer branding stratégia része a távmunka, vagy az otthoni munkavégzés lehetősége és a shared desk-modell is nehezen gyűrűzik be a hazai munkakultúrába. A csapatmunka az irodában folyik, és az emberek szeretik, ha van saját asztaluk. A belső tér kialakítását ma a kommunikáció változása határozza meg. A cégeknél az agy a meghatározó: nem a vezető mondja meg a tutit, hanem közös gondolkodás, együttműködésen alapuló alkotómunka eredményeként születik meg a termék vagy a szolgáltatás. A kollaboratív munka kollaboratív tereket igényel. Nem olyan tárgyalókat kell kialakítani, ahol mindenki feszeng az asztal körül, hanem inspiráló közösségi tereket babzsákfotellel és bárszékekkel, vagy akár a szabadban.

Emellett terjed a rapidmeeting. Az erre szolgáló tárgyalóba nem is kellenek székek, elég egy tábla vagy flipchart. Más tárgyalóra van szükség viszont a nemzetközi konferenciabeszélgetéshez. Kell tehát olyan kommunikációs területre, ahol két-három ember tud Skype-konferenciát tartani, de az is lehet, hogy az épületben lévő kávézóban lesz a gyors megbeszélés ebéd után. A dolgozóknak vagy sokszor még a vezetőknek sincs falakkal leválasztott szobájuk, de vannak helyek, ahová elvonulhatnak kikapcsolódni, telefonálni. A közösségi terek is több funkciót töltenek be. A munkavégzés ugyanis nem akkor hatékony, ha valaki egész nap a számítógép előtt ül, hanem ha megszakítja aktív pihenőidővel, beszélgetésekkel - mondja Kalmár Zoltán, az iroda.hu ügyvezetője.

A mai irodabelső tehát nagy egybefüggő terekből, kisebb különböző funkció szerint kialakított kommunikációs szobákból és közösségi terekből - meditációs szoba, pingpongterem, kávézó - áll azért, hogy az emberek hatékonyan dolgozzanak és pihenjenek a munkaidejükben. Azok a terek, amelyek arra ösztönzik a kollégákat, hogy kikapcsolják az agyukat, legalább olyan fontossá váltak, mint azok, amelyek szorosan a munkavégzéshez kötődnek.

Nincs jobb az egyterűnél

Arról megoszlanak a vélemények, hogy jó gyakorlat-e az egyterű iroda - van, aki szerint leginkább a pletykálkodást segíti -, de ma szinte nincs más - mondja a szakértő. Egyébként a tapasztalatok szerint adatvédelmi szempontból is az egyterű iroda a legrizikósabb. Nincs más, és nem is lesz, hisz csak hatalmas területigény-növekedéssel lehetne újból külön szobákba ültetni az egyes munkacsoportokat, ennek a költségét pedig senki nem vállalja.

- A hibái ellenére sem találtak ki az egyterűnél hatékonyabb formát, jóllehet a problémái is látszanak már. A megoldásként az imént említett kommunikációs területek kialakítása rajzolódik ki - fogalmaz Kalmár.

Az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak.A jól tervezett iroda csökkenti a fluktuációt, de még a cég költségeit is. A serkentő, szerethető munkakörnyezet sem afféle hóbort, Y vagy Z generációs elvárás, hanem cégérdek. Minél előbb belátjuk ezt, annál hamarabb változtathatjuk meg gondolkodásunkat ennek fényében, és learathatjuk az új szemlélet termését.
  • 2024.12.10Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről. Gyakorló munkajogász oktatóink segítenek értelmezni az Mt. szabályait a saját praxisukból hozott példák segítségével, továbbá tanácsokkal látják el a résztvevőket munkajogi kérdéseikben. Oktatók: DR. FODOR T. GÁBOR és DR. NYERGES ÉVAinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.10Compliance szituációk kezelése Szeretné Compliance folyamatait megfelelően kezelni? Szervezete nagy hangsúlyt fektet az átláthatóságra? Képzésünkön áttekintjük mi a HR és a cégvezető hatásköre ezekben a szituációkban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hétfőtől péntekig az irodában - mint a régi szép időkben?

Vajon a kötelező irodai visszatérés a "csendes felmondás" egy formája? Az otthoni munkavégzés az alkalmazottaknak olyan érték, hogy akár... Teljes cikk

Milliókat spórolhatnak a hibrid munkarendben dolgozók

Ötből négy dolgozó úgy érzi, hogy a kevesebb ingázásnak köszönhetően jobban meg tudja valósítani pénzügyi céljait. Teljes cikk

KPMG: a vezetők szerint három éven belül visszatérünk az irodába

A megkérdezett vezérigazgatók majdnem 80 százaléka az irodába való teljes visszatérésre számít. Teljes cikk