Nem lettek kisebbek az irodák, de a dolgozóknak több a beleszólása a kialakításba
Hogyan tervezték meg az irodájukat a vállalatok? Milyen mértékben vonták be a kollégákat, hogyan hatott a kialakításra a pandémia, és mekkora munkahelyet vettek birtokba? Ezeket a kérdéseket tette fel a Év Irodája verseny a pályázóknak. A válaszokból kiderül, hogy a dolgozók szerepe nő az irodakialakítási projektekben, a munkahely egyre fontosabb az employer brandingben, illetve túlnyomó többségben az irodák méretei maradnak vagy inkább bővülnek.
Az Év Irodája verseny szervezői a pályázókat kérdezték meg arról, hogy 2021-ben milyen szempontok alapján és hogyan alakították ki az új munkahelyüket. Az eredmények alapján továbbra is kiemelt helyszín a vállalatok életében az iroda, és bár a home office szerepe növekszik, a személyes találkozások, a kollaboráció, illetve a márkaépítés határozzák meg a céges munkakultúrákat, miközben a közösségi zónák egyre hangsúlyosabb funkciót kapnak.
A munkaerőpiac változatosságát jelzik, hogy a garzonlakás mérettől egészen a több mint tízezer négyzetméteres cégközpontig nagy a szórás a pályázatok között az irodaméretet tekintve. Mindemellett az Y generációs és a többgenerációs munkahelyek képviselik a pályázatok túlnyomó többségét, illetve néhány esetben már a Z generáció kerül a fókuszba. Az indulók között markánsan jelen vannak a technológiai, az építőipari, a PR- és médiavállalatok, valamint a kereskedelemmel foglalkozó cégek, vagyis ezek a tevékenységi körök mozgatják alapvetően a hazai irodapiacot és -trendeket.
Tudatos brand- és közösségépítés az irodákban
A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 60%-a tudatosan használja toborzásra, külső kommunikációra és az office branding építésére az irodateret. 31% a jövőben szán kiemelkedő szerepet az új munkahelynek ezen szempontok szerint. Elenyésző számban említhetünk olyan indulókat, akik számára a kialakítás során nem voltak fontosak ezek a tényezők. Vagyis ma már az office branding egyre meghatározóbb tényező a cégek számára, hiszen fontos, hogy a munkahely vonzerőt jelentsen az új kollégák toborzásában, illetve a jelenlegi alkalmazottak megtartásában.
A megkérdezettek csaknem fele (48%) jelentős mértékben bevonta a dolgozókat az irodakialakítási folyamatba, vagyis kikérték a véleményüket, míg 18%-uk esetében a dolgozók igényeit maximálisan figyelembe vették. Csak minden tizedik megkérdezett esetén nem volt lényeges szempont a munkaszervezet bevonása az irodaprojekt folyamatába.
Ebből is látszik, hogy a közösség- és brandépítés kéz a kézben jár, a munkahelyek ma már valóban a dolgozói jóllét színterei, ennek érdekében pedig az irodákat is közösen tervezik a vállalatok a dolgozókkal együtt. Ez az együttes gondolkodás elősegíti a vállalati közösség formálását és ezzel együtt a céges identitás erősítését. A válaszokból az is kiderül, hogy természetesen a felsővezetők szerepe a kialakításban megkérdőjelezhetetlen, azonban szinte minden esetben jelentős vagy intenzív mértékben bevonták az alkalmazottakat is.
Változásmenedzsment felsőfokon
Az új iroda kialakítása és a költözés minden szervezet számára fontos mérföldkő, sőt az új munkakultúra meghonosítása meghatározhatja a vállalat egészséges jövőképét, a termelékenység hatékonyságát, és általánosságban a versenyképességet. Nem véletlenül a válaszadók közel felénél külön csapat foglalkozott a költözési folyamat lebonyolításával, ezzel együtt a változásmenedzsment is előtérbe kerül, hiszen az új irodákban többnyire új együttműködési mechanizmusok és irodahasználati protokollok alakulnak ki.
„A munkahely kialakításánál mennyire vették figyelembe az új munkavégzési stílusok lehetőségeit, a pandémia hatásait?” kérdésre csaknem kétharmad (62%) úgy felelt, hogy a járvány hatására új munkakultúrát honosítottak meg az új irodában, sőt, további 15% kiemelkedő mértékben vette figyelembe az átalakuló szokásokat. Csupán a kérdezettek 7%-a számára nem volt meghatározók a kialakításnál a COVID-19 hatásai. A pályázók többsége tehát figyelembe vette a szervezet működésénél a dolgozók egyedi igényeit, sőt, a pandémia hatására átalakuló munkamódszerek kezdeti tanulságait is beépítették a koncepcióba.
Az alkalmazottakat a költözés/felújítás folyamatáról alapvetően belső céges hírlevélben tájékoztatták függően a vállalat méretétől. A kis cégeknél családias hangulatú beszélgetéseken vitatták meg az új iroda sajátosságait, míg a nagyok között előfordult, hogy tervpályázatot írtak ki, és a győztes projektet valósították meg. Szintén a nagyobb cégeknél volt arra példa, hogy külön projektcsapat jött létre, új kommunikációs csatornát nyitottak a dolgozók számára, hogy az irodaprojekt aktuális állásáról tájékoztassák a dolgozókat.
Sőt, olyan eset is előfordult, hogy az új irodába kerülő design elemek tervezésére versenyt hirdettek. Másoknál pedig a folyamat elején toboroztak egy belső csapatot, amely az iroda kialakításának alapelveit meghatározta és részt vett a belsőépítész kiválasztásában, az irodaterek kijelölésében, illetve a belső kialakításában. Nagyobb munkaszervezeteknél a céges „influenszerekkel” egyeztették a projektet, akik egyfajta közvetítő szerepet töltöttek be a dolgozók és a vezetőség között.
Nem lettek kisebbek az irodák
Manapság tartja magát az a vélekedés, hogy a pandémia következményeként kisebb irodákba költözhetnek a cégek. A válaszok azonban ezt nem támasztják alá, hiszen a megkérdezettek több mint felénél (54%) nőtt az irodaterület, harmaduk ugyanakkora munkahelyben gondolkodik, míg csupán 13%-uk esetében beszélhetünk méretcsökkenésről.
Ez is igazolja, hogy egyrészt még nem kristályosodtak ki a pandémia következményei az irodapiacon, és bár lassultak az irodafejlesztések, azok jelentős mértékben már előbérlet formájában kiadásra kerültek, vagyis továbbra is igény mutatkozik az új munkaterekre. Másrészt az is megfigyelhető, hogy bár a dedikált munkaállomások területe folyamatosan csökken, ezzel párhuzamosan a közösségi zónák szerepe és nagyságrendje növekszik. Vagyis egyelőre nem beszélhetünk átfogóan irodaterületcsökkenési trendekről a munkaerőpiacon, miközben a hibrid irodamodellek (benti és otthoni munkavégzés) meghonosítása jelenleg is zajlik.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
2025-ben már tizenötödik alkalommal hirdettek győzteseket Az Év Irodája versenyen. Ráadásul idén nem csak magyarországi, hanem külföldi irodák is... Teljes cikk
Mérnök leszel vagy kutató? Sajnos, ez a kérdés még mindig ritkán hangzik el a pályaválasztás előtt álló fiatal lányok körében. A Lányok Napja... Teljes cikk
A fogyasztói benyomás kulcsszerepet játszik az üzleti sikerben, a legtöbb cég azonban mégsem rendelkezik erre vonatkozó átfogó stratégiával; az... Teljes cikk
- "Drámai a helyzet", több száz munkahely került veszélybe a parajdi sóbányánál 4 hete
- Fejleszt a BAT - 450 új munkahely létesül a Dél-Dunántúlon 4 hete
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 1 hónapja
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 1 hónapja
- Mental Liget- A munkahelyi mentális jóllét fesztiválja cégvezetőknek és HR szakembereknek a Magyar Zene Házában 1 hónapja
- Átadták az akkumulátor-alkatrészgyárat - 60 új munkahely jött létre 1 hónapja
- Itt vannak az Év Irodái 2 hónapja
- Akár egymillió új munkahelyet hozhat ez a technológia - versenytársat kapott az AI? 2 hónapja
- Önálló jogi technológiai csoport indul a Jalsovszkynál 2 hónapja
- Újabb kínai óriás kezd gyártani Magyarországon - magyar munkavállalókban gondolkodnak 3 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja