Nem lettek kisebbek az irodák, de a dolgozóknak több a beleszólása a kialakításba
Hogyan tervezték meg az irodájukat a vállalatok? Milyen mértékben vonták be a kollégákat, hogyan hatott a kialakításra a pandémia, és mekkora munkahelyet vettek birtokba? Ezeket a kérdéseket tette fel a Év Irodája verseny a pályázóknak. A válaszokból kiderül, hogy a dolgozók szerepe nő az irodakialakítási projektekben, a munkahely egyre fontosabb az employer brandingben, illetve túlnyomó többségben az irodák méretei maradnak vagy inkább bővülnek.
Az Év Irodája verseny szervezői a pályázókat kérdezték meg arról, hogy 2021-ben milyen szempontok alapján és hogyan alakították ki az új munkahelyüket. Az eredmények alapján továbbra is kiemelt helyszín a vállalatok életében az iroda, és bár a home office szerepe növekszik, a személyes találkozások, a kollaboráció, illetve a márkaépítés határozzák meg a céges munkakultúrákat, miközben a közösségi zónák egyre hangsúlyosabb funkciót kapnak.
A munkaerőpiac változatosságát jelzik, hogy a garzonlakás mérettől egészen a több mint tízezer négyzetméteres cégközpontig nagy a szórás a pályázatok között az irodaméretet tekintve. Mindemellett az Y generációs és a többgenerációs munkahelyek képviselik a pályázatok túlnyomó többségét, illetve néhány esetben már a Z generáció kerül a fókuszba. Az indulók között markánsan jelen vannak a technológiai, az építőipari, a PR- és médiavállalatok, valamint a kereskedelemmel foglalkozó cégek, vagyis ezek a tevékenységi körök mozgatják alapvetően a hazai irodapiacot és -trendeket.
Tudatos brand- és közösségépítés az irodákban
A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 60%-a tudatosan használja toborzásra, külső kommunikációra és az office branding építésére az irodateret. 31% a jövőben szán kiemelkedő szerepet az új munkahelynek ezen szempontok szerint. Elenyésző számban említhetünk olyan indulókat, akik számára a kialakítás során nem voltak fontosak ezek a tényezők. Vagyis ma már az office branding egyre meghatározóbb tényező a cégek számára, hiszen fontos, hogy a munkahely vonzerőt jelentsen az új kollégák toborzásában, illetve a jelenlegi alkalmazottak megtartásában.

A megkérdezettek csaknem fele (48%) jelentős mértékben bevonta a dolgozókat az irodakialakítási folyamatba, vagyis kikérték a véleményüket, míg 18%-uk esetében a dolgozók igényeit maximálisan figyelembe vették. Csak minden tizedik megkérdezett esetén nem volt lényeges szempont a munkaszervezet bevonása az irodaprojekt folyamatába.
Ebből is látszik, hogy a közösség- és brandépítés kéz a kézben jár, a munkahelyek ma már valóban a dolgozói jóllét színterei, ennek érdekében pedig az irodákat is közösen tervezik a vállalatok a dolgozókkal együtt. Ez az együttes gondolkodás elősegíti a vállalati közösség formálását és ezzel együtt a céges identitás erősítését. A válaszokból az is kiderül, hogy természetesen a felsővezetők szerepe a kialakításban megkérdőjelezhetetlen, azonban szinte minden esetben jelentős vagy intenzív mértékben bevonták az alkalmazottakat is.
Változásmenedzsment felsőfokon
Az új iroda kialakítása és a költözés minden szervezet számára fontos mérföldkő, sőt az új munkakultúra meghonosítása meghatározhatja a vállalat egészséges jövőképét, a termelékenység hatékonyságát, és általánosságban a versenyképességet. Nem véletlenül a válaszadók közel felénél külön csapat foglalkozott a költözési folyamat lebonyolításával, ezzel együtt a változásmenedzsment is előtérbe kerül, hiszen az új irodákban többnyire új együttműködési mechanizmusok és irodahasználati protokollok alakulnak ki.
„A munkahely kialakításánál mennyire vették figyelembe az új munkavégzési stílusok lehetőségeit, a pandémia hatásait?” kérdésre csaknem kétharmad (62%) úgy felelt, hogy a járvány hatására új munkakultúrát honosítottak meg az új irodában, sőt, további 15% kiemelkedő mértékben vette figyelembe az átalakuló szokásokat. Csupán a kérdezettek 7%-a számára nem volt meghatározók a kialakításnál a COVID-19 hatásai. A pályázók többsége tehát figyelembe vette a szervezet működésénél a dolgozók egyedi igényeit, sőt, a pandémia hatására átalakuló munkamódszerek kezdeti tanulságait is beépítették a koncepcióba.

Az alkalmazottakat a költözés/felújítás folyamatáról alapvetően belső céges hírlevélben tájékoztatták függően a vállalat méretétől. A kis cégeknél családias hangulatú beszélgetéseken vitatták meg az új iroda sajátosságait, míg a nagyok között előfordult, hogy tervpályázatot írtak ki, és a győztes projektet valósították meg. Szintén a nagyobb cégeknél volt arra példa, hogy külön projektcsapat jött létre, új kommunikációs csatornát nyitottak a dolgozók számára, hogy az irodaprojekt aktuális állásáról tájékoztassák a dolgozókat.
Sőt, olyan eset is előfordult, hogy az új irodába kerülő design elemek tervezésére versenyt hirdettek. Másoknál pedig a folyamat elején toboroztak egy belső csapatot, amely az iroda kialakításának alapelveit meghatározta és részt vett a belsőépítész kiválasztásában, az irodaterek kijelölésében, illetve a belső kialakításában. Nagyobb munkaszervezeteknél a céges „influenszerekkel” egyeztették a projektet, akik egyfajta közvetítő szerepet töltöttek be a dolgozók és a vezetőség között.
Nem lettek kisebbek az irodák
Manapság tartja magát az a vélekedés, hogy a pandémia következményeként kisebb irodákba költözhetnek a cégek. A válaszok azonban ezt nem támasztják alá, hiszen a megkérdezettek több mint felénél (54%) nőtt az irodaterület, harmaduk ugyanakkora munkahelyben gondolkodik, míg csupán 13%-uk esetében beszélhetünk méretcsökkenésről.
Ez is igazolja, hogy egyrészt még nem kristályosodtak ki a pandémia következményei az irodapiacon, és bár lassultak az irodafejlesztések, azok jelentős mértékben már előbérlet formájában kiadásra kerültek, vagyis továbbra is igény mutatkozik az új munkaterekre. Másrészt az is megfigyelhető, hogy bár a dedikált munkaállomások területe folyamatosan csökken, ezzel párhuzamosan a közösségi zónák szerepe és nagyságrendje növekszik. Vagyis egyelőre nem beszélhetünk átfogóan irodaterületcsökkenési trendekről a munkaerőpiacon, miközben a hibrid irodamodellek (benti és otthoni munkavégzés) meghonosítása jelenleg is zajlik.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk
A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk
Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk
- Több száz új munkahely érkezik Gyöngyösre és Csömörre: brutális beruházást jelentettek be 2 hete
- Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre 2 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 2 hete
- 300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés 3 hete
- 55 új munkahely jön létre 42 milliárdból Szolnokon 3 hete
- Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé 4 hete
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Nem csak magánügy, hanem munkahelyi ügy is - miért ciki téma Magyarországon a menopauza? 1 hónapja
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 1 hónapja
- Idén már kevésbé féltik a magyarok az állásukat a mesterséges intelligenciától 2 hónapja
- Amikor a sokszínűség kihívássá válik – kultúrák harca a munkahelyeken 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?