kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Nem vagyunk elég mobilak

Szinte minden negyedik munkavállaló legalább egy órát ingázik a munkahelyére, ám arra kevesen hajlandók, hogy más településre utazzanak vagy akár elköltözzenek egy állás miatt. A foglalkoztatottaknak például több mint a fele egyáltalán nem vállalná, hogy költözik, de a többiek is csak akkor, ha a leendő munkahelytől támogatást kapnak ehhez. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az ingázásra a munkanélküliek a legnyitottabbak, több mint háromnegyedük vállalná, hogy naponta utazzon.

A fiatalok és a kvalifikált munkaerő a legmobilabb Magyarországon, az idősebb korosztály "röghöz kötött", nehezen mozdul - mondta lapunknak Csaposs Noémi, a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (SZTMSZ) elnöke. A KSH adatai is alátámasztják, hogy a fiatalok (15-29 évesek) ingázási és költözési hajlandósága a legnagyobb. Ám még közülük is csak 9,2 százalék vállalná ezt, alig kétharmaduk pedig csak akkor, ha kifizetnék az utazás költségeit. A maradék viszont nem vállalná az ingázást.

Ugyancsak alacsony a más országrészbe költözést vállalók aránya. A fiatalok alig hét százaléka vállalná költségtérítés nélkül is, ám ha a leendő munkaadó ellentételezi azt, akkor már 37 százalékuk gondolkodik el rajta. Csaposs Noémi szerint mivel a lakhelyváltás és a napi utazgatás egyaránt drága, valóban segít, ha a munkaadó átvállalja vagy legalább hozzájárul a felmerülő költségekhez. Az SZTMSZ elnöke jelezte: nyitottak arra, hogy zöldmezős beruházásokhoz közeli munkásszállókat építsenek, ahol a dolgozók ideiglenesen, de kulturált körülmények között lakhatnának, ám ehhez egyelőre nem találnak uniós forrást.

A szocializáció, a rossz és drága közlekedés mellett a lakásárak és főleg a bérek közötti különbségek is gátolják a belföldi mobilitást - emelte ki Küzmös László, a GWH Zrt. vezérigazgatója. Ezt igazolja a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal (FSZH) éves bértarifa-felmérése is. A legnagyobb eltérés - akár a negyven százalék - a fővárosi és a Somogy megyei bérek között van. Míg az előbbiben átlagosan 225 ezer forint körül alakulnak a bruttó éves keresetek, addig Somogy megyében a 131 ezer forintot is alig haladják meg. Magyarországon főleg keletről nyugatra "vándorolnak" a dolgozók, ha jobb minőségű állást és egyértelműen magasabb fizetést kapnak.

A hiányszakmákban dolgozókat még nehezebb csábítani. A mérnökök közül például a 30 év felettiek egyharmada egyáltalán nem vállalja az ingázást. A Műegyetem Karrier Irodájának felmérése szerint, akik viszont hajlandók utazni a munkahely miatt, átlagosan 72 percet szánnak erre. Egy külföldi állás reményében sem sokkal szívesebben kelnek útra a mérnökök. Mindössze 37 százalékuk jelezte, hogy készen állna erre.
A külföldi munkavállalásra egyébként is kevesen vállalkoznak. A mobilitási hajlandóságot ebben az esetben főleg a nyelvtudás hiánya csökkenti. Viszt Erzsébet, a GKI munkatársának egy korábbi elemzése szerint: míg a felsőfokú végzettségűek közül 23 ezren próbálnák ki magukat más országban, addig a szakmunkások három százaléka, vagyis 64 ezeren fontolgatják a külföldi álláskeresést.

(Világgazdaság)
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dráma a munkaerőpiacon: soha nem volt ilyen nehéz friss diplomásként elhelyezkedni

A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk

Cégautó 2025 – Adózás, könyvelés, szabályzat, motiváció és juttatás hazánkban

A cégautó kulcsfontosságú eszköz a vállalati mobilitás és munkavállalói juttatás rendszerében. A juttatás presztízst és kényelmet biztosít,... Teljes cikk

Fegyverpénz 2026 – minden, amit a hathavi juttatásról tudni kell

A kormány döntése szerint 2026 februárjában ismét kifizetik a hathavi fegyverpénzt. Az egyszeri szolgálati juttatás több százezer rendőrnek,... Teljes cikk