kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 13 éve

Nyitott vezetővel könnyebb a coach dolga

Noha a megbízók elvárják egy coach-tól, hogy nagy tapasztalattal, magas óraszámmal rendelkezzen és hivatalos végzettsége, szakképzettsége legyen, a coaching módszerekkel már kevésbé vannak tisztában, miként a coach képzési lehetőségeket sem ismerik sokan a szakmában - állapítja meg egy friss kutatás, amelynek eredményeit tegnap ismertették a III. Magyarországi Coaching Konferencián.

Elsősorban vezetői készségfejlesztésre alkalmazzák a coachingot a vállalatok, emellett szervezeti átalakulások, együttműködési problémák esetén vagy junior vezetők fejlesztésekor, beillesztésekor kérik coachok segítségét - derül ki a DGS Global Kft. idén januárban készített felméréséből.

Mint Szeleczki Zsófia ügyvezető elmondta, a kutatásban zömében magyar tulajdonú vállalatok vezetői (350-en) vettek részt, ami jelzi, hogy már nemcsak a multinacionális cégek érdeklődnek a módszer iránt, mint ahogyan az néhány évvel ezelőtt jellemző volt. Főként oktatással, tréninggel, coachinggal foglalkozó cégek válaszoltak a kérdésekre, ami ugyancsak azt tükrözi, hogy felfokozott a szakmai figyelem a téma iránt. Ennek oka, hogy sokan hatékonynak tartják ezt a módszert, és úgy gondolják, még nem terjedt el eléggé hazánkban.

A felmérés szerint a megkérdezettek 71 százaléka számára a minőségbiztosítás a coaching esetében azt jelenti, hogy a coach nagy tapasztalattal és magas óraszámmal rendelkezik, illetve 62-63 százalékuk fontosnak tartja azt is, hogy a coach-nak legyen hivatalos végzettsége, szakképzettsége. Érdekes, hogy míg ezeket elvárják a szakemberektől, a megkérdezettek közel 50 százaléka nem ismeri a coaching módszereket. A kutatás készítőit meglepte az is, hogy sokan úgy gondolják, bárki lehet coach, akit elfogadnak a szervezetben, de a felsővezetőket és a kimagasló képességű szakembereket is el tudják képzelni "edzőként". Belső coachok-ra 42 százalékuk szerint nincs szükség a szervezetben, 58 százalék viszont úgy nyilatkozott, hogy ugyan még nem gondolt erre, de szükség lenne rá.

A kutatás eredményei arra is rávilágítanak, hogy hiába van több coach képző intézmény, a képzési lehetőségekkel sokan nincsenek tisztában, a legismertebb oktató intézmény is mindössze 33-34 százalékos ismertséggel rendelkezik - mondta Szeleczki Zsófia.

Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője egy 2008-ban készült kutatás legmeglepőbb, a coachok jövedelmével kapcsolatos adatait ismertette. Kiderült, hogy ebben a szakmában is hátrányból indulnak a nők - miközben több a női coach, mint a férfi -, mind a business, mind az executive coaching terén kevesebbet keresnek a hölgyek. Biztató hír ugyanakkor a piacnak, hogy a kis- és középvállalati szektor ugyanolyan fizetőképes, mint a multinacionális cégek. A legjobban fizető ágazat a mezőgazdaság és az egészségügy, itt ugyanis kevésbé használják a coachingot, viszont igencsak jól honorálják, akár 60-62 ezer forint is lehet egy business vagy executive coach óradíja.

Érdekesség az is, hogy mivel Budapesten a legelterjedtebb és a legkönnyebben elérhető ez a szolgáltatás, itt a legalacsonyabbak az óradíjak. Eltérés mutatkozik ugyanakkor a kezdő szakemberek fizetési igényei között: executive területen inkább kivárják azt a fizetési szintet, amelyért dolgoznának, így addig ingyen vállalnak megbízásokat, a kezdő business coachok viszont alacsonyabb árért is hadba állnak, és fokozatosan emelik a megbízási díjukat.

Nyitott vezetővel a coach dolga is könnyebb

A szakemberek abban egyetértenek, hogy a coaching olyan vezetőnek ajánlott, aki nyitott a tanulásra, a fejlődésre. Cséffalvay Gábor, a Flow csoport vezető tanácsadója szerint egy ilyen vezetői hozzáállásnak számos pozitív hozadéka van: amellett, hogy egy coach is könnyebben tud boldogulni egy ilyen vezetővel, egy tanuló szervezet jön létre az irányítása alatt.

A nyitott vezető ugyanis hiteles, mintaadó a beosztottai számára, húzó hatással bír a szervezet tagjaira, a gyengeségek helyett az erősségeket fogja megszólítani, azt sugározza magából, hogy ereje teljében van, így mobilizálja, megmozgatja a szervezetet és az embereket maga körül - fogalmazott Cséffalvay Gábor. Hozzátette: az ilyen vezetők nyitottabbak a kapcsolattartásra is, így szélesebb a networkingjük.

A nyitottság eredménye pedig, hogy a cég képes lesz a változásokra, könnyebben meg tudják oldani a problémákat, erősebbé válik az innováció, a támogatói kultúra, az együttműködési hajlandóság, az elkötelezettség, míg a célokhoz való kapcsolódás, a motiváció magasabb szintre emelkedik, mert tiszták a célok, a folyamatok. A szervezet jobban tud teljesíteni, magasabb minőség jön létre, a dolgozók pedig mindezt úgy élik meg, hogy a szervezet képes változni, alkotni. - Az ilyen vezető használja a coachot, és nem a coach viszi előre őt - hangsúlyozta a szakember.

Bevezetni vagy szemléletet váltani?

A coaching szervezeten belüli elfogadtatása nem mindig megy zökkenőmentesen. A szakemberek szerint ezért nem bevezetni kell ezt a módszert, amely egyfajta ellenérzést is szül a cégben, hanem érdemesebb előkészíteni a "terepet", hogy legyen fogadókészség a coaching iránt. A K&H Banknál például sokat beszélgettek előzőleg a vezetőkkel, hogy milyen újszerű megközelítés, megoldás lenne alkalmas a problémák kezelésére. Létrehoztak egy belső coach csoportot, amely olyan HR-esekből áll, akik képzett coachok lettek. Ebből több előny is származik: egyrészt relevánsan fel tudják mérni az igényeket, másrészt ízelítőt tudnak adni arról, milyen a coaching hangulata.

Az olyan vállalatoknál, ahol nincs túl jó híre ennek a módszernek, a kommunikáció segíthet - mondta a Sämling Solution Consulting
képviseletében Márton Mónika. Egyik ügyfelüknél egy eredményes szervezetfejlesztésen voltak túl, és a HR-esek úgy gondolták, hogy mindezt egy vezetői coachinggal folytatják. - Többen attól tartottak, hogy a coaching az utolsó lehetőségük a leépítés előtt. Ezt a félreértést úgy sikerült eloszlatnunk, hogy változtattunk a kommunikáción és azt hangsúlyoztuk, hogy ez a legmagasabb szintű vezetői támogatás, amit egy cég adhat - árulta el Márton Mónika, hozzátéve, miután tartottak néhány ingyenes foglalkozást, elmúltak a coachinggal kapcsolatos félelmek, és ma már tíz vezetőt is coacholnak ennél a cégnél.

Mint a konferencián kiderült, egyre több olyan vállalattal találkoznak a tanácsadó cégek, amelyek a coach szemléletű vezetés hívei. Az Ad Sidera is dolgozott egy ilyen szervezet vezetőjével, aki a vezetők készségeinek fejlesztésében kért segítséget. - A kiindulópont az volt, hogy miként lehetne a szunnyadó készségeket, energiát kihozni a vezetői körből. Ebbe a folyamatba egy business coach is bekapcsolódott, és együtt kifejlesztettünk egy csoportos coaching folyamatot. A 13 vezetőnél 360 fokos interjúval felmértük, hogy kit, milyen területen kell fejleszteni és emlékeztettük a csapatokat arra, hogy mi az a tudás, ami bennük van, csak felszínre kellene hozni. A csoportoknak ebben egy coach és egy tréner segített, majd ezt egyéni coaching szakasszal is kiegészítettük. Fél év után visszamértük a folyamatot és kiderült, hogy a vezetők nagy részénél sikerült az áttörést elérni - ismertette Árik Ferenc, az Ad Sidera ügyvezetője.

A coaching buktatói

Megbukhat-e a coaching? Ha igen, akkor min? - szögezték a kérdést a szakembereknek. A csoportos coaching, a konfliktuskezelés, időmenedzsment terén, vagy új vezető beillesztésénél visszamérés nélkül is látványos eredményeket lehet elérni, de mivel a coaching szubjektív műfaj, amit az ügyfél érez, mond, az az egyetlen, mérvadó sikerfaktor. Ha ő úgy gondolja, hogy hasznos volt, akkor sikerként lehet elkönyvelni a coachingot - szögezte le Anna Kantor coach. Hozzátette: vannak azonban olyan helyzetek, amikor éppen az jelzi az eredményességet, ha sikerül elkerülni a probléma kialakulását.

A szakemberek ugyanakkor kiemelték, hogy a coach-nak következetességgel kell véghezvinnie a folyamatot, legyen példamutató, és az egyéni célok legyenek összhangban a szervezeti célokkal. - A folyamat sikeressége szempontjából viszont kritikus lehet, ha a vezető elkötelezettsége a coaching irányába időközben megváltozik - hívta fel a figyelmet Árik Ferenc.

Ha az ügyfél igénye és a coaching cég által nyújtottak találkoznak egymással, ha a coaching folyamatot jól kommunikálják a cégben, a megfelelő emberek kapják meg, akik nyitottak a fejlődésre, és ha még a coach is kiváló munkát végez, ez biztos út a sikerhez, nem lesznek kudarcélmények - hangsúlyozta Márton Mónika.

Mire használhatók a tesztek a coachingban?

A DGS Global Kft. kutatása alapján a megkérdezettek 84 százaléka gondolja úgy, hogy hatékony a tesztek alkalmazása coaching során. Ennek ellenére ma még inkább csak a diagnózis fázisában használják a teszteket a coachok. Ezt visszaigazolta Deák Zsolt is, a Captain Kft. ügyvezetője is. Mint mondta, azt tapasztalják, hogy a coachok diagnosztikai eszközként vásárolják meg a teszteket, az ügyfelek pedig belső coachingra használják őket, de előfordult már, hogy egy tesztes állapotfelmérés után igényként felmerült a coaching, mint megoldás.

Merő lelkesedésből azonban nem szabad alkalmazni ezeket az eszközöket, ugyanis nagyon mellé lehet nyúlni vele, ha a coach nem a megfelelő tesztet veti be, vagy nem jól értelmezi az eredményeket - figyelmeztetnek a tesztforgalmazók. Ha viszont jól használják, segíteni tudja a coachot abban, hogy megismerje ügyfelét, hogy az mennyire befogadó az újra, és milyen módszer, technika lenne hatásos az ő esetében. Hatásos lehet akkor is, ha a vezető előtt nem tisztázott, melyek a gyengeségei, erősségei, mert erről eddig nem kapott visszajelzést senkitől. A tesztek alapján ki lehet tűzni a változás célját, objektívebbé lehet tenni a kiindulási pontot, és visszamérhetővé válik a folyamat.

A szakemberek mindemellett megjegyzik: ezek az eszközök nem tudják helyettesíteni azt biokémiát, amitől a coaching működik, a folyamat sikeressége ugyanis nagy százalékban a coach és a coachee személyes kapcsolatától függ.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk