Pályamódosítás bölcsészeknek?
Sokszor esik szó arról, milyen igényeik vannak a szolgáltató központoknak a munkaerővel szemben, hogy milyen komoly nyelvi követelményeket támasztanak pályázóik elé, de talán kevés szó esett eddig arról, hogy valójában mekkora lehetőséget is kínálnak ezek a központok leendő munkavállalóiknak.
Évtizedek óta ismert tény, hogy a magyar felsőoktatás lényegesen több bölcsészt képez évről évre, mint ahányan ténylegesen el tudnak helyezkedni ilyen területen. Kitűnő megoldást kínál a problémára a bölcsészek és Shared Service-ek kölcsönös egymásra találása. Gondoljuk csak végig! Eddig azok a frissen végzett bölcsészek, akik egy vagy több nyelv kitűnő ismeretével felvértezve elhagyták az egyetemet, nem igazán számíthattak olyan munkahelyre, ahol megszerzett ismereteiket is kamatoztathatták és versenyképes bérezést is kínáltak számukra. Olyan pozícióhoz jutni, amely nívós, fiatalos, esetleg "trendi" egyenesen képtelenség volt ilyen irányú végzettséggel. Ennek az időszaknak azonban most vége.
De vajon kommunikáljuk-e ezt a tényt kellőképpen a nyelvszakos egyetemisták felé? Tudatjuk-e velük, hogy érdemes szert tenni némi pénzügyi, HR, netán IT affinitásra, mert cserébe olyan állást kaphatnak bármelyik magyarországi Shared Service Center-nél, ahol használhatják az egyetemen megszerzett nyelvismeretüket is? Nem igazán. Pedig ennek a ténynek ismeretében a végzős egyetemisták bizonyára örömmel szentelnének időt és energiát az ilyen irányú ismeretek megszerzésére.
A szolgáltató központok vagy az általuk megbízott HR tanácsadó cégek itt bizony komoly feladat előtt állnak. Igen népes diáksereggel kell megismertetniük az SSC-t, mint műfajt, mint leendő karriert; vázolniuk azt, hogy milyen extra tudásra és tájékozottságra érdemes szert tennie annak, aki az egyetem után egy ilyen cégnél helyezkedne el; felkészíteniük a majdani pályázókat arra, hogy például egy csoportos kiválasztási körön, egy Assessment Centeren milyen meglepetések érhetik őket és még egy sor, mindkét fél számára hasznos tudnivalóra.
Mindezt miért? Mert az alapos felkészítés többszörösen hasznot hozó a cég számára is. Egyrészt meghatványozza a szolgáltató központok ismertségét, bekerülnek az egyetemi köztudatba. Másrészt az erre a tevékenységre fordított idő, energia és pénz megtérül például azáltal, hogy az új munkavállalók belépését követő képzések lerövidülnek: sokkal kevesebb általános információt kell átadni, sokkal kevesebb dolog akad az ismerkedés során, amit a majdani dolgozóknak nehéz megemészteniük. Harmadrészt pedig, mivel a jelentkezők a felkészítésből már pontosan tudják, hogy mire kell számítaniuk, könnyebben veszik a kezdeti időszak akadályait, tehát sokkal kevesebben adják fel és sokkal kevesebb új munkatárs helyére kell 1-2 hónap eltelte után újat keresni.
Az SSC-k felbukkanása hazánkban kifejezetten előnyös, főként a viszonylag konzervatív oktatási hagyományaink fényében, hiszen épp azokat vehetik célba, akik a legkevésbé versenyképes végzettséggel lépnek ki az egyetemek kapuin, és épp belőlük válhat kiváló munkaerő - némi "modernizációt" követően.
Mezei Viktória
SSC&IT Recruitment
TESK Tanácsadó Kft.
De vajon kommunikáljuk-e ezt a tényt kellőképpen a nyelvszakos egyetemisták felé? Tudatjuk-e velük, hogy érdemes szert tenni némi pénzügyi, HR, netán IT affinitásra, mert cserébe olyan állást kaphatnak bármelyik magyarországi Shared Service Center-nél, ahol használhatják az egyetemen megszerzett nyelvismeretüket is? Nem igazán. Pedig ennek a ténynek ismeretében a végzős egyetemisták bizonyára örömmel szentelnének időt és energiát az ilyen irányú ismeretek megszerzésére.
A szolgáltató központok vagy az általuk megbízott HR tanácsadó cégek itt bizony komoly feladat előtt állnak. Igen népes diáksereggel kell megismertetniük az SSC-t, mint műfajt, mint leendő karriert; vázolniuk azt, hogy milyen extra tudásra és tájékozottságra érdemes szert tennie annak, aki az egyetem után egy ilyen cégnél helyezkedne el; felkészíteniük a majdani pályázókat arra, hogy például egy csoportos kiválasztási körön, egy Assessment Centeren milyen meglepetések érhetik őket és még egy sor, mindkét fél számára hasznos tudnivalóra.
Mindezt miért? Mert az alapos felkészítés többszörösen hasznot hozó a cég számára is. Egyrészt meghatványozza a szolgáltató központok ismertségét, bekerülnek az egyetemi köztudatba. Másrészt az erre a tevékenységre fordított idő, energia és pénz megtérül például azáltal, hogy az új munkavállalók belépését követő képzések lerövidülnek: sokkal kevesebb általános információt kell átadni, sokkal kevesebb dolog akad az ismerkedés során, amit a majdani dolgozóknak nehéz megemészteniük. Harmadrészt pedig, mivel a jelentkezők a felkészítésből már pontosan tudják, hogy mire kell számítaniuk, könnyebben veszik a kezdeti időszak akadályait, tehát sokkal kevesebben adják fel és sokkal kevesebb új munkatárs helyére kell 1-2 hónap eltelte után újat keresni.
Az SSC-k felbukkanása hazánkban kifejezetten előnyös, főként a viszonylag konzervatív oktatási hagyományaink fényében, hiszen épp azokat vehetik célba, akik a legkevésbé versenyképes végzettséggel lépnek ki az egyetemek kapuin, és épp belőlük válhat kiváló munkaerő - némi "modernizációt" követően.
Mezei Viktória
SSC&IT Recruitment
TESK Tanácsadó Kft.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Már lehet pályázni a Generációk Találkozása díjra 5 hónapja
- Ezeket a diákhitel-szerződéseket védi kamatstoppal a kormány 5 hónapja
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 10 hónapja
- Együttműködési szerződést írt alá a VOSZ és a Családbarát Magyarország Központ 10 hónapja
- Ilyen igényekkel érkeznek a munkaerőpiacra a friss diplomások 10 hónapja
- Bemutatták a megújult Diplomás Pályakövetési Rendszert 11 hónapja
- Új vezető az Államadósság Kezelő Központ élén 11 hónapja
- A katari futball vébére is közvetített hostesseket - top 10-ben a Book4Hostess Kft. 13 hónapja
- Lemaradhatnak a diplomás tehetségekről azok a cégek, amelyek nem kínálnak hibrid munkát 1 éve
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 1 éve
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 1 éve


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?