Megjelent: 3 hónapja

Siralmasan keveset keresnek a magyar pedagógusok

Magyarországon a tanárok legalább 30 százalékkal kevesebbet keresnek, mint egy átlagos diplomás, ezzel a legnagyobbak között van a szakadék nálunk - derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) elemzéséből. Magyarországon tart a legtovább, mire egy pedagógus eléri a lehető legmagasabb fizetést.

Egy átlagos tanár iskolatípustól függően 30-40 százalékkal kevesebbet keres, mint egy átlagos diplomás. Ezzel Magyarországon az egyik legjelentősebb a fizetési szakadék - írja a Portfólió az OECD Education at a Glance 2020 című kiadványának adataira hivatkozva.

A legnagyobb a lemaradás az általános iskola előtt, az óvodákban és a bölcsődékben mindössze a diplomás átlagbér 61%-át vihetik haza a dolgozók. A többi területen kicsivel jobb a helyzet: az általános iskolában és a középiskolák alsó évfolyamain tanító tanárok bére 66%-a az átlag diplomás bérnek, míg a középiskola felső évfolyamain az arány már eléri a 70 százalékot.

Sehol nem kell annyit dolgozni, mint nálunk, hogy valaki elérje a legmagasabb fizetési kategóriát. Magyarországon ez ugyanis 42 évbe telik.

Összehasonlításképpen: Ausztráliában, Új-Zélandon vagy Skóciában ugyanez 8-10 év. A magyarhoz hasonlóan lassú előrejutás csak Szlovákiában és Spanyolországban van, ott 40 év körül van a fenti érték. A régióban Lengyelországban ez például 20 év, Szlovéniában 25 év, Csehországban pedig 32 év.

Azaz Magyarországon a pedagógusok többsége legfeljebb nyugdíjba vonulása előtt néhány évig élvezheti az elérhető legmagasabb fizetést.

Az évi átlagos tanítási óra egy átlagos magyar tanár esetében 1318 óra az óvodákban és a bölcsődékben, 652 óra az általános iskolákban és a középiskolák alsó évfolyamain és 648 óta a felsőbb évfolyamokon. Ezek közül csak az első haladja meg a nemzetközi átlagot, a többi kategóriában elmaradunk attól. Az ok az átlagnál hosszabb hazai nyári szünet.

A felmérés szerint azonban Magyarországon a tanárok munkaidejének 40%-át teszi ki a közvetlen tanítás, a nemzetközi átlag ebben a mutatóban 44%.

Utánpótlás terén is rosszul állunk: Magyarországon az általános iskolákban mindössze 6% a 30 év alatti tanárok aránya, ami fele a nemzetközi átlagnak.

  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Százezren szerezhetnek alapismereteket a mesterséges intelligenciáról

December elsején kezdetét veszi az MI Kihívás, amelynek célja a mesterséges intelligencia széles körű társadalmi megismertetése - jelentette be... Teljes cikk

Öt központban lehet online nyelvvizsgázni

Öt vizsgaközpont kapta meg az akkreditációt az online formában, személyes érintkezés nélkül szervezhető nyelvvizsgáztatáshoz - közölte az... Teljes cikk

Máskor és máshogy, de megtartják az Educatio szakkiállítást

Új helyszínen és más időpontban tartják meg a továbbtanulók nagyrendezvényét, az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítást, amelyet így... Teljes cikk