kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Startol a köztisztviselői törvénymódosítás

Hatályba léptek a tavaly nyáron elfogadott törvénymódosítás 2008. január elsejétől érvényes részletei, így például a felmentési időre vonatkozó szigorítások és egyes közigazgatási, közszolgálati álláspályázatok központosított meghirdetése. A törvénymódosítás egyes további elemei fokozatosan, 2009-ig lépnek életbe.

Átalakul a köztisztviselők teljesítményértékelési és ösztönzési rendszere, módosulnak a vezetői kinevezés szabályai és bevezetik a versenyvizsgát a köztisztviselő köztisztviselői helyekre pályázóknak.

Fontos megjegyezni, hogy a törvénymódosítás rendelkezései fokozatosan, több lépcsőben valósulnak meg a 2007-2009 közti időszakban. Amellett, hogy az egyes változások más-más időpontban lépnek érvénybe, egy adott változás is több lépcsőben válik hatályossá, attól függően, hogy központi, vagy területi szervről, vezető, vagy beosztott köztisztviselőről van szó.

Aki pályáz, az nyer

A köztisztviselői kinevezés, vezetői megbízás csak pályázat útján adható. E kritérium alól a vezetői kinevezés képez csak kivételt, amennyiben az érintett köztisztviselő legalább egy éve az adott közigazgatási szervnél dolgozik.

A meghirdetett pályázatokról a tájékoztatni kell majd a Kormányzati Személyügyi Központot, ahol a pályázatokat elektronikusan közzé fogják tenni. A Központ emellett elektronikus toborzási adatbázist is működtetni fog, amely tartalmazza a pályázók adatait. A pályáztatási rendszer fokozatosan központosítva lesz.

A meghirdetendő álláshelyekről munkakör-térképet kell készíteni és a felvételi folyamat során a pályázók képességeit ezzel fogják összehasonlítani a kompetencia-vizsgálat során.

A pályáztatás során a végleges döntéshez egyéb kiválasztási módszert, illetve eljárást is alkalmazhatnak, ha az a közszolgálati jogviszony létesítése és a vezető megbízás adása szempontjából lényeges tájékoztatást nyújthat, és ha ezt a pályázati felhívás tartalmazza.

A kinevezési jogkör gyakorlója a szolgáltató központ által megküldött érvényes pályázatok megérkezését követő tíz munkanapon belül dönt az eredményes pályázatról és a köztisztviselő kinevezéséről. Kinevezést és vezetői megbízást csak annak a köztisztviselőnek lehet, akit a szolgáltató központ is alkalmasnak talált a munkakör betöltésére és pályázatát megküldte a munkáltatónak.

A rendszer 2009-ben történő bevezetése után az új köztisztviselők alkalmazásának előfeltétele lesz a versenyvizsga az ügykezelők kivételével. E nélkül nem lesz érvényes a benyújtott pályázat. A versenyvizsga részletes szabályait kormányrendelet fogja megállapítani.

Köztisztviselő kinevezést, vezetői megbízást, vezetői kinevezést csak az kaphat, aki eredményes közigazgatási versenyvizsgát tett. Versenyvizsgát tehet az a magyar állampolgár, aki büntetlen előéletű, cselekvőképes és legalább középiskolai végzettséggel rendelkezik.

Akár 50 százalékos prémium

A köztisztviselő illetményét a vezető az éves költségvetési időszak elején egy évre előre maximum 20 százalékkal csökkentheti, vagy maximum 30 százalékkal növelheti. Ám amennyiben a köztisztviselő eredményesen egy rendkívüli célfeladatot is elvégez, emellett céljuttatást is kaphat, amely az éves illetményének legfeljebb 50 százaléka lehet. Mindezt a saját intézményének illetménykerete terhére.

Hasonló módon legfeljebb 50 százalékos projektprémiumot kaphat a MeH költségvetésének terhére az a köztisztviselő, aki összkormányzati projektben vesz részt.

Jegyzők alkalmazási feltételei

Jegyzők esetében az igazgatásszervezői, illetve állam- és jogtudományi végzettség mellett az új egyetemi szintű képzés keretében megszerezhető okleveles közigazgatási menedzser szakképesítés is bekerül a kinevezésre jogosító képzettségek közé.

Tartalékállományban

A köztisztviselő a felmondási idő feléig automatikusan tartalékállományba kerül, illetve kérésére a felmondási idő végéig tartalékállományban maradhat. Azonban nem lehet egy adott pozícióra pályázatot kiírni egy betölthető tartalékállományban levő köztisztviselővel.

Próbaidő


A kinevezésben a közszolgálati jogviszony létesítésekor, legalább három, de legfeljebb hat hónapig terjedő próbaidőt kell kikötni. A próbaidő alatt a közszolgálati jogviszonyt bármelyik fél indoklás nélkül azonnal hatállyal megszüntetheti.

Felmondási idő

A felmondási idő az eddigi hat hónap helyett alaphelyzetben két hónap lesz, ez minden öt év közszolgálati jogviszony után emelkedhet egy-egy hónappal, maximum 8 hónapra. A köztisztviselőt a felmondás időtartamának legalább a felére a munkavégzési kötelezettség alól mentesíteni kell, erre az időtartamra átlagkeresetre jogosult.

Vezetői megbízás időtartama

Egyes vezetői megbízások (főosztályvezető, intézményvezető) időtartama alapesetben hat év lesz, ami meghosszabbítható. A megbízás ennél rövidebb időre is adható.

Igazgatási szünet

A nyári és téli szabadságok összehangolt kiadása érdekében a törvénymódosítás felhatalmazza a kormányt, hogy a központi szervekre és azok területi szerveire vonatkozóan egységesen igazgatási szünetet rendeljen el. Az ily módon kötelezően kiadott szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő éves szabadságkeretének 3/5-ét. A kormány ajánlása alapján az önkormányzati képviselőtestületek is hozhatnak hasonló döntést.

Kivételek a szabályozások alól

Az új munkatársak pályázási kötelezettsége nem vonatkozik a miniszteri és miniszterelnöki kabinetek és titkárságok munkatársaira, az államtitkári, szakállamtitkári titkárságok vezetőire, valamint az egy évet nem meghaladó szerződéses jogviszony, vagy a határozott idejű külszolgálat esetén.

Ezen felül a miniszter, vagy az önkormányzat - korlátozott számban - további pályázat nélkül betölthető munkaköröket is meghatározhat. Ez utóbbi döntés azonban nem jelent felmentést a versenyvizsga alól, amit a próbaidő alatt le kell tenni.

További kivételeket a törvénymódosítás 7. paragrafusában olvashatunk.
Emellett egyes kormányzaton kívül eső intézmények saját hatáskörben eldönthetik, hogy az általuk alkalmazott köztisztviselőkre milyen módon alkalmazzák a próbaidőre, pályázatra, versenyvizsgára és tartalékállományra vonatkozó rendelkezéseket. Ezek a törvénymódosítás 1. paragrafusban találhatók.

A hatálybalépés időpontjai

2007. szeptember elsejével megkezdődött a köztisztviselői állásokra vonatkozó pályáztatás.

2008. január elseje a felmentési időre vonatkozó változásokat hozta, valamint elkezdődött a pályázatok központosított meghirdetése és a toborzási adatbázis működtetése a szolgáltató központ által. Emellett a központi pályáztatási rendszert és kompetencia-vizsgálatot is bevezették a minisztériumok, a MeH vezetői és a kormányhivatalok vezetője részére.

2008. július elseje a központi és kormányhivatalok vezetői számára a központi pályáztatási rendszer és kompetencia-vizsgálat bevezetését jelenti majd.

2009. január elsején történik meg a minisztériumok, a MeH és a kormányhivatalok köztisztviselői részére a központi pályáztatási rendszer bevezetése és a kompetencia-vizsgálat. Továbbá e naptól indulnak meg a versenyvizsgák és érvénybe lépnek a tartalékállományra vonatkozó új szabályok.

2009. március elsejétől a központi államigazgatási szervnél vezetői kinevezés csak versenyvizsgával rendelkező jelöltnek adható.

2009. július elsejétől bevezetik a központi pályáztatási rendszert és kompetencia-vizsgálatot a központi szervek területi és helyi szerveinek vezetői, valamint a közigazgatási hivatalok vezetői részére illetve a központi szervek területi és helyi szerveinél vezetői kinevezés csak versenyvizsgával rendelkező jelöltnek adható.

2009. december elsejétől a köztisztviselői kinevezés csak versenyvizsgával rendelkező jelöltnek adható.

A hatálybalépés különböző időpontjainak bonyolult rendszerét a törvénymódosítás 39-41. paragrafusai írják le. A törvénymódosítás (2007. évi LXXXIII. törvény) a Magyar Közlöny 2007/84-es számában található.


Forrás: www.kozszolga.hu









  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ledolgozós szombat: túlóra vagy sem?

Most októberben is aktuális egy "ledolgozós szombat". Sokan tapasztalják, hogy bizonyos ünnepnapok körüli munkarend-átalakítás különösen a... Teljes cikk

HR-esek figyelem: a bértranszparencia új szabályai versenyjogi csapdákat rejtenek

A 2026-ban életbe lépő bértranszparencia irányelv új kötelezettségeket ró a HR-re: a bérek nyilvánossá tétele mellett ügyelni kell arra, hogy... Teljes cikk

Vége a titkolt béreknek: ha nagy a férfi-nő különbség, intézkedni kell!

Az EU új irányelve szerint, ha egy cégnél jelentős eltérés van a férfiak és nők fizetése között, a vállalatnak kötelező lépéseket tennie a... Teljes cikk