Mérni a mérhetetlent
A workshopon feltett kérdések között elsőként szerepelt az, hogy hogyan lehet számokban kifejezni és mérhetővé tenni a kevéssé konkrét és specifikus célokat. Hogyan számszerűsíthető, mérhető és követhető - rövid és hosszú távon egyaránt - például az elkötelezettség, a jóllét, a bevonás, vagy a szervezeti kultúra változása?
„Ha pontosan meg tudod határozni hová szeretnél eljutni, akkor találsz hozzá mérőszámot.”- mondja a coach. Vegyük az együttműködést egy szervezetben. Hogyan mérhető az együttműködés? Keith, módszere szerint addig kérdez, amíg konkrétan rögzíthető adatokhoz nem jut. Miért kell együttműködnie ennek a csapatnak? Ha most a vágyott szinten lenne a csapat, miből lenne látható az együttműködés, mi történne konkrétan, személyekre, napokra, akár percekre lebontva? A cél addig kérdezni, amíg előbújik egy konkrétan mérhető pont, amelyet kizárólag az adott személy irányít. Mi az, amit egy csapattag meg tud tenni, ami 100%-osan az ő irányítása alatt van, mérhető és segíti a teljes együttműködést? Ha pedig az alapokat nézzük, egyáltalán egyértelmű-e, és tudja -e a csapat minden tagja, hogy kinek mi a dolga?
Én teszem a dolgom. Jó esetben a kollégám is teszi a dolgát. Az ő dolga nem az én irányításom alatt van, lehet, hogy ő elszúrja, de én az én dolgom akkor is tudom teljesíteni, ha ő nem teszi meg a sajátját. Tehát mi az, amit én mérhetek, mint saját teljesítmény, ami csak rajtam múlik, és hogy érhetem el, hogy a csapatom minden egyes tagja megtalálja a saját személyes mérhető konkrétumát? Ha ezeket meg tudom fogalmazni, meglesznek a mérhető mutatók és számok is és máris tudja mindenki, hogy mit kell teljesítenie.
Figyelni az egyensúlyra
A teljes összpontosítás még kevés a sikerhez. A coach három helyen is kiemelte az egyensúly fontosságát.
Először is fontos a gondolkodás egyensúlya: ki gondolkodik többet? Mennyire hagyja a coach gondolkodni az ügyfelét, mennyire serkenti, inspirálja, provokálja, és mennyire hagy időt, teret, és lehetőséget arra, hogy az ügyfele megdolgoztassa elméje fogaskerekeit?
Másodszor, hogy van ugyanez a folyamat főnök-beosztott között? Hagy -e időt a főnök, hogy beosztottja átgondolja a folyamatot, vagy az adott esetet, és javaslattal álljon elő, vagy alternatív megoldásokat vizsgáljon meg, hogy több opciót hozzon? Amikor egy vezető, legtöbbször idő hiányára hivatkozva, megfosztja a gondolkodástól a saját emberét, és kérdések feltevése, vagy az ötletek feltárása helyett csupán instrukciókkal bombázza, saját sikerének lehetőségeit is behatárolja.
Harmadszor, fontos a teljesítmény és pihenés egyensúlya. Kellenek a lazább napok is, nem lehet minden nap csúcsteljesítmény-nap, sem a sportban, sem az üzleti világban. Ahogy a túlterhelt test fizikai sérülésekhez vezet, úgy a túlfeszített idegrendszer is óriási veszélyforrás. A túlhajtott, túlfeszített kollégák idő előtt kiégnek, ha nincs alkalmuk visszavenni a tempót, és nem kapnak elég időt a feltöltődésre. Ez jelentős anyagi veszteséggel is jár, hiszen ilyenkor gyarapodik a konfliktusok és a betegszabadságok száma, a teljesítmény rohamosan csökken, míg a fluktuáció nő, a közhangulat pedig érezhetően megzuhan a cégben, vagy az érintett csoporton belül.
A jelenből, a jövőre fókuszálva
Egy coachnak az a legfontosabb, hogy minden, amit ügyfelével együtt tesznek, közelebb vigye az ügyfelet a választott célhoz, emlékeztetve őt arra, hogy nem csak a végeredmény számít, a célhoz vezető út legalább annyira fontos, ha nem fontosabb.
„Én kizárólag a fejlődést figyelem, hogy haladunk -e.”- jegyzi meg Keith. Ez akár egy újabb mottója is lehetne a teljesítmény coachnak, aki mindig a jelenből indul, és a jövőre fókuszál, nem rágódik a múlton.
Nem számít mi történt korábban, sőt az is szinte lényegtelen most mi a státusz, az a fontos, hogy a coach és ügyfele közösen meghatározzák, hogy a jelenből elindulva mit lehet tenni és min kell változtatni, ahhoz, hogy az ügyfél holnapi teljesítménye jobb legyen a mainál. Ennyi a teendő. Ez a csúcsteljesítmény titka.
Tánczos Éva
A képeket Peredi Ágnes készítette
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Teljesítmény coaching, avagy hogyan mérjük a mérhetetlent, és mi van az aranyérem mögött?
2. oldal - Mérni a mérhetetlent