kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Mérni a mérhetetlent




A workshopon feltett kérdések között elsőként szerepelt az, hogy hogyan lehet számokban kifejezni és mérhetővé tenni a kevéssé konkrét és specifikus célokat. Hogyan számszerűsíthető, mérhető és követhető - rövid és hosszú távon egyaránt - például az elkötelezettség, a jóllét, a bevonás, vagy a szervezeti kultúra változása?

„Ha pontosan meg tudod határozni hová szeretnél eljutni, akkor találsz hozzá mérőszámot.”- mondja a coach. Vegyük az együttműködést egy szervezetben. Hogyan mérhető az együttműködés? Keith, módszere szerint addig kérdez, amíg konkrétan rögzíthető adatokhoz nem jut. Miért kell együttműködnie ennek a csapatnak? Ha most a vágyott szinten lenne a csapat, miből lenne látható az együttműködés, mi történne konkrétan, személyekre, napokra, akár percekre lebontva? A cél addig kérdezni, amíg előbújik egy konkrétan mérhető pont, amelyet kizárólag az adott személy irányít. Mi az, amit egy csapattag meg tud tenni, ami 100%-osan az ő irányítása alatt van, mérhető és segíti a teljes együttműködést? Ha pedig az alapokat nézzük, egyáltalán egyértelmű-e, és tudja -e a csapat minden tagja, hogy kinek mi a dolga?

Én teszem a dolgom. Jó esetben a kollégám is teszi a dolgát. Az ő dolga nem az én irányításom alatt van, lehet, hogy ő elszúrja, de én az én dolgom akkor is tudom teljesíteni, ha ő nem teszi meg a sajátját. Tehát mi az, amit én mérhetek, mint saját teljesítmény, ami csak rajtam múlik, és hogy érhetem el, hogy a csapatom minden egyes tagja megtalálja a saját személyes mérhető konkrétumát? Ha ezeket meg tudom fogalmazni, meglesznek a mérhető mutatók és számok is és máris tudja mindenki, hogy mit kell teljesítenie.

Figyelni az egyensúlyra



A teljes összpontosítás még kevés a sikerhez. A coach három helyen is kiemelte az egyensúly fontosságát.

Először is fontos a gondolkodás egyensúlya: ki gondolkodik többet? Mennyire hagyja a coach gondolkodni az ügyfelét, mennyire serkenti, inspirálja, provokálja, és mennyire hagy időt, teret, és lehetőséget arra, hogy az ügyfele megdolgoztassa elméje fogaskerekeit?

Másodszor, hogy van ugyanez a folyamat főnök-beosztott között? Hagy -e időt a főnök, hogy beosztottja átgondolja a folyamatot, vagy az adott esetet, és javaslattal álljon elő, vagy alternatív megoldásokat vizsgáljon meg, hogy több opciót hozzon? Amikor egy vezető, legtöbbször idő hiányára hivatkozva, megfosztja a gondolkodástól a saját emberét, és kérdések feltevése, vagy az ötletek feltárása helyett csupán instrukciókkal bombázza, saját sikerének lehetőségeit is behatárolja.

Harmadszor, fontos a teljesítmény és pihenés egyensúlya. Kellenek a lazább napok is, nem lehet minden nap csúcsteljesítmény-nap, sem a sportban, sem az üzleti világban. Ahogy a túlterhelt test fizikai sérülésekhez vezet, úgy a túlfeszített idegrendszer is óriási veszélyforrás. A túlhajtott, túlfeszített kollégák idő előtt kiégnek, ha nincs alkalmuk visszavenni a tempót, és nem kapnak elég időt a feltöltődésre. Ez jelentős anyagi veszteséggel is jár, hiszen ilyenkor gyarapodik a konfliktusok és a betegszabadságok száma, a teljesítmény rohamosan csökken, míg a fluktuáció nő, a közhangulat pedig érezhetően megzuhan a cégben, vagy az érintett csoporton belül.



A jelenből, a jövőre fókuszálva

Egy coachnak az a legfontosabb, hogy minden, amit ügyfelével együtt tesznek, közelebb vigye az ügyfelet a választott célhoz, emlékeztetve őt arra, hogy nem csak a végeredmény számít, a célhoz vezető út legalább annyira fontos, ha nem fontosabb.

„Én kizárólag a fejlődést figyelem, hogy haladunk -e.”- jegyzi meg Keith. Ez akár egy újabb mottója is lehetne a teljesítmény coachnak, aki mindig a jelenből indul, és a jövőre fókuszál, nem rágódik a múlton.

Nem számít mi történt korábban, sőt az is szinte lényegtelen most mi a státusz, az a fontos, hogy a coach és ügyfele közösen meghatározzák, hogy a jelenből elindulva mit lehet tenni és min kell változtatni, ahhoz, hogy az ügyfél holnapi teljesítménye jobb legyen a mainál. Ennyi a teendő. Ez a csúcsteljesítmény titka.

Tánczos Éva

A képeket Peredi Ágnes készítette

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Teljesítmény coaching, avagy hogyan mérjük a mérhetetlent, és mi van az aranyérem mögött?
2. oldal - Mérni a mérhetetlent
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk