kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Mérni a mérhetetlent




A workshopon feltett kérdések között elsőként szerepelt az, hogy hogyan lehet számokban kifejezni és mérhetővé tenni a kevéssé konkrét és specifikus célokat. Hogyan számszerűsíthető, mérhető és követhető - rövid és hosszú távon egyaránt - például az elkötelezettség, a jóllét, a bevonás, vagy a szervezeti kultúra változása?

„Ha pontosan meg tudod határozni hová szeretnél eljutni, akkor találsz hozzá mérőszámot.”- mondja a coach. Vegyük az együttműködést egy szervezetben. Hogyan mérhető az együttműködés? Keith, módszere szerint addig kérdez, amíg konkrétan rögzíthető adatokhoz nem jut. Miért kell együttműködnie ennek a csapatnak? Ha most a vágyott szinten lenne a csapat, miből lenne látható az együttműködés, mi történne konkrétan, személyekre, napokra, akár percekre lebontva? A cél addig kérdezni, amíg előbújik egy konkrétan mérhető pont, amelyet kizárólag az adott személy irányít. Mi az, amit egy csapattag meg tud tenni, ami 100%-osan az ő irányítása alatt van, mérhető és segíti a teljes együttműködést? Ha pedig az alapokat nézzük, egyáltalán egyértelmű-e, és tudja -e a csapat minden tagja, hogy kinek mi a dolga?

Én teszem a dolgom. Jó esetben a kollégám is teszi a dolgát. Az ő dolga nem az én irányításom alatt van, lehet, hogy ő elszúrja, de én az én dolgom akkor is tudom teljesíteni, ha ő nem teszi meg a sajátját. Tehát mi az, amit én mérhetek, mint saját teljesítmény, ami csak rajtam múlik, és hogy érhetem el, hogy a csapatom minden egyes tagja megtalálja a saját személyes mérhető konkrétumát? Ha ezeket meg tudom fogalmazni, meglesznek a mérhető mutatók és számok is és máris tudja mindenki, hogy mit kell teljesítenie.

Figyelni az egyensúlyra



A teljes összpontosítás még kevés a sikerhez. A coach három helyen is kiemelte az egyensúly fontosságát.

Először is fontos a gondolkodás egyensúlya: ki gondolkodik többet? Mennyire hagyja a coach gondolkodni az ügyfelét, mennyire serkenti, inspirálja, provokálja, és mennyire hagy időt, teret, és lehetőséget arra, hogy az ügyfele megdolgoztassa elméje fogaskerekeit?

Másodszor, hogy van ugyanez a folyamat főnök-beosztott között? Hagy -e időt a főnök, hogy beosztottja átgondolja a folyamatot, vagy az adott esetet, és javaslattal álljon elő, vagy alternatív megoldásokat vizsgáljon meg, hogy több opciót hozzon? Amikor egy vezető, legtöbbször idő hiányára hivatkozva, megfosztja a gondolkodástól a saját emberét, és kérdések feltevése, vagy az ötletek feltárása helyett csupán instrukciókkal bombázza, saját sikerének lehetőségeit is behatárolja.

Harmadszor, fontos a teljesítmény és pihenés egyensúlya. Kellenek a lazább napok is, nem lehet minden nap csúcsteljesítmény-nap, sem a sportban, sem az üzleti világban. Ahogy a túlterhelt test fizikai sérülésekhez vezet, úgy a túlfeszített idegrendszer is óriási veszélyforrás. A túlhajtott, túlfeszített kollégák idő előtt kiégnek, ha nincs alkalmuk visszavenni a tempót, és nem kapnak elég időt a feltöltődésre. Ez jelentős anyagi veszteséggel is jár, hiszen ilyenkor gyarapodik a konfliktusok és a betegszabadságok száma, a teljesítmény rohamosan csökken, míg a fluktuáció nő, a közhangulat pedig érezhetően megzuhan a cégben, vagy az érintett csoporton belül.



A jelenből, a jövőre fókuszálva

Egy coachnak az a legfontosabb, hogy minden, amit ügyfelével együtt tesznek, közelebb vigye az ügyfelet a választott célhoz, emlékeztetve őt arra, hogy nem csak a végeredmény számít, a célhoz vezető út legalább annyira fontos, ha nem fontosabb.

„Én kizárólag a fejlődést figyelem, hogy haladunk -e.”- jegyzi meg Keith. Ez akár egy újabb mottója is lehetne a teljesítmény coachnak, aki mindig a jelenből indul, és a jövőre fókuszál, nem rágódik a múlton.

Nem számít mi történt korábban, sőt az is szinte lényegtelen most mi a státusz, az a fontos, hogy a coach és ügyfele közösen meghatározzák, hogy a jelenből elindulva mit lehet tenni és min kell változtatni, ahhoz, hogy az ügyfél holnapi teljesítménye jobb legyen a mainál. Ennyi a teendő. Ez a csúcsteljesítmény titka.

Tánczos Éva

A képeket Peredi Ágnes készítette

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Teljesítmény coaching, avagy hogyan mérjük a mérhetetlent, és mi van az aranyérem mögött?
2. oldal - Mérni a mérhetetlent
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk

Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon

Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk