Toborzás szakmák szerint
Az álláshirdetések terén már rég az internetnek áll a zászló, ám még mindig akadnak olyanok, akik a nyomtatott lapok kínálatával próbálják csillapítani munkaéhségüket. Mely toborzási forrásra is támaszkodjon akkor inkább az ember?
Manapság egyértelműen az internetes állásportálokat érdemes igénybe venni hirdetés feladásakor, hiszen nemcsak egyszerű és gyors, hanem igény esetén bármikor módosítható. A beérkező pályázatokat sem kell bescannelni, rögvest az adatbázisunkba illeszthetjük őket, megkönnyítve ezzel az előszűrést.
Jó tudni, hogy most, 2008 elején elsősorban a mérnöki, az IT és a gazdasági területre toboroznak a világháló segítségével a cégek. A Jobpilotnál például az összes álláshirdetés 27 százaléka érinti a mérnöki területet - mondta Buda Szabolcs, az állásportál ügyvezetője a Világgazdaságnak. Valamelyest csökkent az elmúlt egy év alatt a meghirdetett IT állások aránya az összes pozícióhoz képest, ám még így is jelentős az igény, az üres posztok egyötödére informatikai szakembert kívánnak a vállalkozások. Az online elérhető gazdasági pozíciók száma viszont komolyan stagnál, a legtöbb cég inkább értékesítőt keres, méghozzá azonnal - mutat rá a Világgazdaság.
A nyomtatott sajtó előnyei
A munkahelyváltáson gondolkodók azonban az internet adta lehetőségeken túl gyakorta kitekintenek a nyomtatott sajtóban megtalálható hirdetésekre is. Ezekben - egy pár elejtett mondat erejéig - érdemes a cégről is valamilyen képet festeni, elvégre itt nem tudnak egyből továbbkattintani a cég honlapjára némi információ után kutatva. Ragadjuk meg a lehetőséget, emeljük ki a vállalat erényeit, hiszen a jó reklám sose árt.
Munkaerő-vadászat segítséggel
Amennyiben nem kívánunk a toborzás műveletével bajlódni, fejvadász cégeket is megbízhatunk: ők ugyan többe kerülnek, ám ennek megfelelően kíméletlen pontossággal képesek felkutatni az ideális jelölteket. Ennek érdekében fontos, hogy megbízóként minden, a pozícióval kapcsolatos információval ellássuk a tanácsadó céget, hiszen így valóban azt a 3-5 pályázót fogja elénk tárni, akik között már csak a választás okozhat majd nehézséget.
Ez a keresési módszer több mint kedvező a vállalatok számára, hiszen nem kell a teljes folyamatot végigvinniük, csupán a végén kell bekapcsolódniuk a végső kiválasztási folyamatba. Fejvadászokhoz akkor is érdemes továbbá fordulni, ha olyan pozíció betöltéséről van szó, amelyben nem szeretnénk nyilvánosságra hozni a keresést, például minőségi csere vagy magasabb szintű pozíció esetén. Ilyen esetekben mindvégig titok maradhat a megbízó személye: a telefonban biztosan nem, de lehet, hogy még az első interjú során sem árulják el, kihez is pályázik a jelölt.
Végzős hallgató, mint jövendő munkaerő
Amennyiben a beosztás rangja megengedi (nem szükséges 3-5 éves szakmai tapasztalat), érdemes az oktatási intézményekben keresni az utánpótlást, tekintve, hogy kiváló gyűjtőhelyei a friss munkaerőnek. Többszörösen is megéri, egyrészt közvetlenebb kapcsolat alakul ki a diákok és a vállalat közt, másrészt a diákok is idejekorán feltérképezhetik karrierlehetőségeiket. Nem mindegy természetesen, hogy alacsonyabb vagy magasabb beosztásra kívánunk-e újoncokat helyezni, előbbire a középfokú, illetve szakmunkás iskolákban, utóbbira felsőoktatási intézményekben lelhetünk megfelelőt.
Mindezt természetesen akár szervezettebb formában is megtehetjük állásbörze segítségével: itt évről-évre személyesen is felvehetjük a kapcsolatot a hallgatókkal, egyedüli hátránya, hogy a tanulók inkább csak érdeklődve szemlélik az eseményt, semmint tényleges jelöltekként lépnek fel. Mindenesetre az önéletrajzokat begyűjtve jelentősen bővíthetjük értékelhető pályázatokkal adatbázisunkat. Ám az adatbázis kétélű dolog, nem sokan szeretik ugyanis, ha valaki a semmiből felhívja őket állást kínálva. Elvégre ha valaki korábban rendületlenül állást keresett, majd talált egy megfelelőt, nem fogja egyből otthagyni egy "hideg hívás" miatt.
Informális ajánlás
Nem feltétlenül kell folyton teljes arzenálunkkal felvonulnunk a toborzás műveletéhez, időnként saját dolgozóinkra is támaszkodhatunk. Elég csak megismertetni velük az üres munkaposztokat, s informális kapcsolataik révén megbízható jelöltek pályázatainak egész sorát rendszerezhetjük. A lényeges szempont itt a megbízhatóság, elvégre alkalmazottunk, ha névlegesen is, de garanciát vállal az új dolgozóért. Hátrányként csak egy említhető, nevezetesen, hogy csak szűk körű toborzásra ad lehetőséget - igaz, még így is nagyobb eséllyel lelhetünk minőségi munkatársra, ezért akár fejpénzzel is érdemes támogatni ebben alkalmazottainkat.
Világgazdaság
Jó tudni, hogy most, 2008 elején elsősorban a mérnöki, az IT és a gazdasági területre toboroznak a világháló segítségével a cégek. A Jobpilotnál például az összes álláshirdetés 27 százaléka érinti a mérnöki területet - mondta Buda Szabolcs, az állásportál ügyvezetője a Világgazdaságnak. Valamelyest csökkent az elmúlt egy év alatt a meghirdetett IT állások aránya az összes pozícióhoz képest, ám még így is jelentős az igény, az üres posztok egyötödére informatikai szakembert kívánnak a vállalkozások. Az online elérhető gazdasági pozíciók száma viszont komolyan stagnál, a legtöbb cég inkább értékesítőt keres, méghozzá azonnal - mutat rá a Világgazdaság.
A nyomtatott sajtó előnyei
A munkahelyváltáson gondolkodók azonban az internet adta lehetőségeken túl gyakorta kitekintenek a nyomtatott sajtóban megtalálható hirdetésekre is. Ezekben - egy pár elejtett mondat erejéig - érdemes a cégről is valamilyen képet festeni, elvégre itt nem tudnak egyből továbbkattintani a cég honlapjára némi információ után kutatva. Ragadjuk meg a lehetőséget, emeljük ki a vállalat erényeit, hiszen a jó reklám sose árt.
Munkaerő-vadászat segítséggel
Amennyiben nem kívánunk a toborzás műveletével bajlódni, fejvadász cégeket is megbízhatunk: ők ugyan többe kerülnek, ám ennek megfelelően kíméletlen pontossággal képesek felkutatni az ideális jelölteket. Ennek érdekében fontos, hogy megbízóként minden, a pozícióval kapcsolatos információval ellássuk a tanácsadó céget, hiszen így valóban azt a 3-5 pályázót fogja elénk tárni, akik között már csak a választás okozhat majd nehézséget.
Ez a keresési módszer több mint kedvező a vállalatok számára, hiszen nem kell a teljes folyamatot végigvinniük, csupán a végén kell bekapcsolódniuk a végső kiválasztási folyamatba. Fejvadászokhoz akkor is érdemes továbbá fordulni, ha olyan pozíció betöltéséről van szó, amelyben nem szeretnénk nyilvánosságra hozni a keresést, például minőségi csere vagy magasabb szintű pozíció esetén. Ilyen esetekben mindvégig titok maradhat a megbízó személye: a telefonban biztosan nem, de lehet, hogy még az első interjú során sem árulják el, kihez is pályázik a jelölt.
Végzős hallgató, mint jövendő munkaerő
Amennyiben a beosztás rangja megengedi (nem szükséges 3-5 éves szakmai tapasztalat), érdemes az oktatási intézményekben keresni az utánpótlást, tekintve, hogy kiváló gyűjtőhelyei a friss munkaerőnek. Többszörösen is megéri, egyrészt közvetlenebb kapcsolat alakul ki a diákok és a vállalat közt, másrészt a diákok is idejekorán feltérképezhetik karrierlehetőségeiket. Nem mindegy természetesen, hogy alacsonyabb vagy magasabb beosztásra kívánunk-e újoncokat helyezni, előbbire a középfokú, illetve szakmunkás iskolákban, utóbbira felsőoktatási intézményekben lelhetünk megfelelőt.
Mindezt természetesen akár szervezettebb formában is megtehetjük állásbörze segítségével: itt évről-évre személyesen is felvehetjük a kapcsolatot a hallgatókkal, egyedüli hátránya, hogy a tanulók inkább csak érdeklődve szemlélik az eseményt, semmint tényleges jelöltekként lépnek fel. Mindenesetre az önéletrajzokat begyűjtve jelentősen bővíthetjük értékelhető pályázatokkal adatbázisunkat. Ám az adatbázis kétélű dolog, nem sokan szeretik ugyanis, ha valaki a semmiből felhívja őket állást kínálva. Elvégre ha valaki korábban rendületlenül állást keresett, majd talált egy megfelelőt, nem fogja egyből otthagyni egy "hideg hívás" miatt.
Informális ajánlás
Nem feltétlenül kell folyton teljes arzenálunkkal felvonulnunk a toborzás műveletéhez, időnként saját dolgozóinkra is támaszkodhatunk. Elég csak megismertetni velük az üres munkaposztokat, s informális kapcsolataik révén megbízható jelöltek pályázatainak egész sorát rendszerezhetjük. A lényeges szempont itt a megbízhatóság, elvégre alkalmazottunk, ha névlegesen is, de garanciát vállal az új dolgozóért. Hátrányként csak egy említhető, nevezetesen, hogy csak szűk körű toborzásra ad lehetőséget - igaz, még így is nagyobb eséllyel lelhetünk minőségi munkatársra, ezért akár fejpénzzel is érdemes támogatni ebben alkalmazottainkat.
Világgazdaság
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete
- Bértranszparencia másképp 1 hónapja
- Toborzási roham a BMW-gyárban – ekkora bért kínálnak a kezdőknek 1 hónapja
- Számos nemzetközi pozíciót költöztet Budapestre az UNICEF 1 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 2 hónapja
- Több mint 40 új munkatársat keres a Revolut Magyarországon 2 hónapja
- A HR a láthatatlan ragasztó - így látják a szakmát az ügyvezetők 2 hónapja
- A karrier-catfishing valóban létezik? A dolgozók szerint igen! 2 hónapja
- Digitális HR: UX tervezés a munkáltatói márka szolgálatában 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?