Trendfordulót hozhat a koronavírus a magyar foglalkoztatási gyakorlatban
Az alkalmazottak kevesebb mint 4 százaléka teheti meg Magyarországon, hogy otthonról dolgozik. Európa szerte ráadásul hazánkban foglalkoztatják a legkevesebb embert részmunkaidőben. A koronavírus most lépéskényszerbe hozta a cégeket.
Ez Európa területén a legalacsonyabb érték, messze alulmúlja a 19 százalékos uniós átlagot, míg Svájcban több mint a munkavállalók 35, Hollandiában az emberek közel 50 százalékát alkalmazzák ilyen formában.
Hasonló a helyzet más alternatív foglalkoztatási típusok terén is, hiszen egyéni vállalkozóként az uniós átlagnál mintegy 5 százalékkal kevesebben dolgoznak hazánkban, határozott munkaszerződéssel pedig az alkalmazottak mindössze 7 százaléka helyezkedett el szemben az EU-s 14 százalékkal - derült ki az EY alternatív foglalkoztatási formákkal foglalkozó szakmai rendezvényén.
A koronavírus most lépéskényszerbe hozta a cégeket, amelyeknek most azzal is meg kell küzdeniük, hogy egyszerre négy különböző korosztály dolgozik a magyar munkaerőpiacon, amire eddig soha nem volt példa.
Eltérő igényeikre a munkaadóknak is tekintettel kell lenniük. Az úgynevezett „offline generáció” - az 1946 és 1964 között születettek - tagjai kötődnek leginkább az íróasztalukhoz, míg az 1996 után született „digitális benszülöttek” elsősorban az önállóságot preferálják a határozatlan idejű munkaszerződéssel és a kötött munkarenddel szemben.
"Tévhit azonban, hogy a pályakezdők és a tapasztalt munkavállalók ne tudnának együttműködni vagy ne lehetne egyszerre mindkét csoport számára vonzó munkakörülményeket teremteni” - emelte ki Farkas Margit. Az EY partnere szerint a változás elkerülhetetlen.
A siker pedig leginkább azon fog múlni, hogy a cégek mernek-e időben alakítani a berögződött rutinokon, és amennyiben igen, hogyan menedzselik a változást.
Az biztosnak látszik, hogy a versenyképes munkabér továbbra is az egyik legfontosabb tényező a munkahelyválasztás során. Az EY nemzetközi felmérése szerint ugyanakkor a munkaadók továbbra is a dinamikus előmenetellel, tanulási és fejlődési lehetőségekkel csábítanák a munkavállalókat, miközben a dolgozók inkább jó vezetőkre, erős munkáltatói márkára és alternatív munkavégzési módokra, például a „home office” lehetőségére vágynak.
A cégeknek éppen ezért érdemes minél hamarabb felülvizsgálniuk működési modelljüket és környezetüket, a szervezeti kultúrát, valamint az alkalmazott szabályzatokat és folyamatokat, és felmérni, hogy kikre lehet még kiterjeszteni az alternatív foglalkoztatási formákat.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A vállalati juttatások világában egyre nagyobb teret nyernek azok a megoldások, amelyek egyszerre támogatják a munkavállalók jólétét és segítik a... Teljes cikk
A vállalkozások számára kiemelten fontos a vállalati gépjárműhasználat költségeinek pontos és NAV-kompatibilis elszámolása. Összegyűjtöttük... Teljes cikk
A sportbelépő továbbra is az egyik legkedveltebb eleme a cafeteria-rendszernek 2025-ben, hiszen adózási szempontból is kedvező keretek között segíti... Teljes cikk
- Felmérés: az otthonról dolgozó alkalmazottak kevésbé valószínű, hogy fizetésemelést vagy előléptetést kapnak 3 hete
- A jó szervezeti kultúra egymás megismerésén alapul 3 hete
- A foglalkoztatási ráta a magyar vármegyékben - grafikon 3 hete
- Employer branding a természetben – így támogatja a Hotel Ózon a vállalati kultúra építését 3 hete
- A home office vége? 4 hete
- Miért szünteti meg a Mol a home office-t? 4 hete
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 1 hónapja
- "A munka nem vár" – coworking térrel jönnek a jövő vonatai 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- A magyarok foglalkoztatási rátájának változása az előző évhez képest 2 hónapja
- Egyre kevésbé gondolkoznak home office-ban a munkahelyek 3 hónapja