Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 5 éve

Van-e bármi értelme a motivációs programoknak?

images

images

2014 év végi mini kutatásunkban az outdoor motivációs programokkal kapcsolatos elvárásokra és tapasztalatokra voltunk kíváncsiak, és persze arra, ahogy egyáltalán mennyire élnek ezzel az eszközzel a vállalatok, mennyire szerepel a motiváció megőrzését vagy növelését szolgáló eszköztárukban, illetve milyen eredményeket érnek el az alkalmazásukkal.

Vizsgáljuk meg elsőként, hogy milyen jellemző motivációs problémákat azonosítanak a válaszolók saját vállalatukon belül! A felkínált lehetőségek közül tetszőleges számban választhattak a kitöltők és alig valaki hagyta ki ez együttműködéssel és kommunikációval kapcsolatos problémákat.



Leginkább azért érdekes ez az adat, mert évek óta szinte minden szervezetet vezető fejlesztési célja ennek a területnek a támogatása. Elképzelhető, hogy a szintén évek óta visszafogott fejlesztési költségkeret és a vegyes sikerű belső megoldások kezdenek meglátszani?

Az együttműködési és kommunikációs feszültségek miatt persze nem meglepő, hogy a munkatársak közti konfliktusok is előkelő helyen szerepelnek, ráadásul ez az a kényes terület, ahol a legkevesebb vezető vagy szervezet mer vagy tud hatékonyan beavatkozni.

Korábbi tapasztalataink és a közelmúlt vállalati visszajelzései alapján nagyjából olyan eredményre számítottunk a kiégéssel kapcsolatban is, amit kaptunk: a válaszolók majdnem fele jellemző problémaként jelzi vissza a burnout megjelenését.

A csoportmotiváció jellemző vállalati eszközei még mindig a tréningek, az együtt töltött szabadidős programok, de nagyon szép számban jelenik meg a tudásmegosztás, mint ösztönző erő is.



A kitöltők jelentős része számol be valamilyen már megvalósult outdoor programról, ezek döntő többségben a csapatépítésről, az együttműködést támogató közös kikapcsolódásról szólnak.



Egyértelműen látszik, hogy kevesen ismerik még a motivációs célú outdoor programokat. Sokan érzik viszont, hogy a pusztán játékokból és szórakozásból álló, luxuskörülmények között töltött hétvégék kora lejárt. Oka ennek minden bizonnyal az is, hogy a megfelelő mennyiségű szabadidő biztosítása az egyik legfontosabb ösztönző elemmé vált, így az egyén számára is kézzelfogható eredmény nélkül töltött tréningnap súlyos demotiváló hatással bírhat.



Igény van ezért a konkrét célokat kitűző, fejlesztő szakmai munkára, a tematikákat összeállítók azonban még mindig a csoportos motiváció támogatásának gyökeresen ellentmondó versenyekre, vetélkedőkre, az egyénileg vagy akár csoportosan is egymás ellenében való feladatmegoldásokra építik a programokat.



Ennek a hibás megközelítésnek is köszönhető, hogy a zászlóra tűzött cél ugyan az együttműködés, a csoport és az egyén motivációjának növelése, ez az eredmény viszont a megvalósuló programok alig negyedénél érhető tetten. Kidobott pénznek ugyan senki nem gondolja az outdoor programokat, hatékonyságuk azonban ebben a formában legalábbis megkérdőjelezhető.



Tudjuk, hogy nem a korlátlan tréninglehetőségek idejét éljük, de a jelenlegi kép szerint nagyon is van még keresnivalójuk a valóban a többletteljesítmény elérésére és a motivációra fókuszáló outdoor programoknak.

MotivArtis Vezetői és Szervezeti Hatékonyságot Támogató Kft.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Kinek hány naposak lesznek az augusztusi munkahetei? Munkahely vagy munkaidő?

Nyár elején írtunk a Summer Friday - vagyis a szabad nyári péntek - jelenségéről, ami az Egyesült Államokban egyre inkább terjedőben van a... Teljes cikk

149 tanuló végzett az Audi Hungaria szakképzési rendszerében

149 szakmunkástanuló tett sikeres záróvizsgát az AUDI HUNGARIA Zrt. és partneriskolái duális szakképzésében. Jelenleg 15 különböző szakmában... Teljes cikk

További támogatás a kkv-k munkahelyteremtésére

Mintegy 100 vállalkozás nyert el másfélmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást a Mikro-, kis- és középvállalkozások munkahelyteremtő... Teljes cikk