kapubanner for mobile
Megjelent: 5 hónapja

Vészesen közeledik a határidő! Hogy legyen 2 héten belül visszaélés-bejelentő rendszered?

Lassan év vége, a legtöbb vállalkozás már a 2024-es évet tervezi, van azonban egy fontos határidő, amely sok HR-es és cégvezető e-naptárában fel van jegyezve, és egyre vészesebben közeledik. Két hét múlva ugyanis a legalább 50 főt foglalkoztató cégek kötelesek lesznek ún. belső visszaélés-bejelentési rendszert működtetni. Az Új Panasztörvényként vagy Whistleblowing törvényként aposztrofált 2023. évi XXV. törvény előírásainak december 17-ei határidővel kötelesek eleget tenni a cégek. Most áttekintjük, hogy pontosan milyen előírásoknak is szükséges megfelelni, és konkrét javaslatot is adunk, hogy elkerülhetőek legyenek a szankciók.

Hogy legyen 2 héten belül visszaélés-bejelentő rendszered?-

Kiket érint az új jogintézmény?

Július 24. napjától már kötelesek visszaélés-bejelentő rendszert működtetni a 250 fős foglalkoztatotti állománnyal rendelkező társaságok, valamint létszámtól függetlenül azon foglalkoztatók, akik a Pénzmosásról szóló törvény (Pmt.) hatálya alá tartoznak, pl. a könyvelők. Decemberben a törvény második mérföldkövéhez közelítünk, amikor is az 50 fő feletti foglalkoztatóknak kell biztosítaniuk a rendszer működését - közelebbről egy olyan csatornát, amelyen keresztül bejelentést tehetnek többek között a társaság munkavállalói, üzleti partnerei, alvállalkozói, beszállítói, vagy éppen a gyakornokai, valamint azok is, akikkel ilyen kapcsolat valaha fennállt, vagy megkezdődött az erre irányuló eljárás (pl. állásinterjún részt vevő jelölt). A jogosulti kör tehát meglehetősen széles.

Miről is tehetnek bejelentést a fenti csoportok tagjai?

Elsősorban jogszerűtlen eljárásokról, szabálytalanságokról, visszaélésekről, vagy ha az adott társaság rendelkezik magatartási kódexszel, ennek megsértéséről is. Konkrét példa lehet egy szervezeten belüli lopás vagy kifogásolható személyi magatartás bejelentése, melyet személyazonosságának felfedése nélkül is megtehet a bejelentő fél. Az anonimitás lehetőségének biztosítására a rendszer működtetője köteles. A fenti példák olyan eseteket mutatnak be, amelyekre egy bejelentéstétel nélkül talán soha nem derülne fény, és amelyek mérhető károkat okozhatnak a cégeknek (pl. profit csökkenése, fluktuáció).

Mi a visszaélés-bejelentési rendszer célja?

A  törvény célja, hogy elősegítse a vállalkozások jogszerű működését és az etikus üzleti gyakorlatokat egy garanciákkal megerősített bejelentő rendszer biztosításával. Ahhoz, hogy az érintett vállalkozások sikeresen ültethessék át a mindennapi működésükbe az előírásokat, elengedhetetlen, hogy a legfontosabb kitételeket megismerjék, és meg is értsék ezek gyakorlati jelentőségét. Az új törvény nem ellenük, hanem értük is szól.

Milyen szempontokra kell figyelemmel lenni?

A törvény nagy hangsúlyt fektet:

  • az anonimitásra,
  • az adatvédelemi szempontokra,
  • a független és pártatlan kivizsgáló szervezetre/személyre,
  • az összeférhetetlenség kizárására,
  • a bejelentők védelmére, valamint
  • a jogszerű működés támogatására.

A vállalkozásoknak biztosítaniuk kell, hogy a beérkező eseteket biztonságosan és diszkréten kezelik, ügyelve az adatvédelmi előírásoknak való megfelelésre is. Kiemelt jelentőségű előírás, hogy az esetek értékelését és a vizsgálatok a lefolytatását egy erre a célra kijelölt független és pártatlan személy vagy szervezet teheti meg. Könnyen belátható tehát, hogy a cégek döntő többségénél a szervezeti struktúra és a belső viszonyrendszerek nem teszik lehetővé az elfogulatlan eljárást. Amennyiben a társaság pl. a saját HR-s munkatársát jelöli ki a feladatra, az összeférhetetlenség követelménye nem teljesül.

 Az új jogszabály lehetőséget teremt arra, hogy a visszaélés-bejelentések kezelését bejelentővédelmi ügyvéd, vagy specialistákból álló szervezet lássa el szerződés keretében. Fontos összeférhetetlenségi szabály, hogy az az ügyvéd vagy külső szervezet, amellyel a foglalkoztató 5 éven belül bármilyen munkavégzésre ill. megbízásra irányuló jogviszonyban állt, ki van zárva az eljárásból - így a céggel kapcsolatban álló ügyvéd sem tud eleget tenni ennek a szerepkörnek. Az időhiány, és az összetett megfelelési szempontok miatt a kiszervezés jelenti a legkézenfekvőbb megoldást. Ezáltal elkerülhetők az esetleges szankciók, amik a rendszer hiányából vagy annak elégtelen, szakszerűtlen működtetéséből erednek.

Mik a szankciók?

A panasztörvénynek való megfelelést a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzi és szankcionálhatja. Egy esetleges ellenőrzés eredménye lehet annak megállapítása, hogy a foglalkoztató nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének, így céges fekete listára kerülhet, és eleshet az állami pályázatoktól, támogatásoktól. Amennyiben az adatkezeléssel kapcsolatos jogszerűtlenség bizonyosodik be, az adatvédelmi hatóság jogosult bírságot kiszabni. Fentieken túl a jogalkotó új szabálysértési tényállással védi a rendszert és a bejelentőket.

Megoldásorientált mediátor – a kiszervezett visszaélés-bejelentés!

Gyors, egyszerű és költséghatékony megoldást kínál a TrustLine szakértői stábja, akik komplex szolgáltatásnyújtás keretében átfogó és teljeskörű megoldást biztosítanak a törvényi megfeleléshez. A TrustLine visszaélés-bejelentési szolgáltatása mögött saját, hazai fejlesztésű szoftverük és 30 év jogi tapasztalata áll.

De miért is jó ez a cégeknek? Ügyféloldalon semmilyen további teendő nincs a velük való együttműködésen kívül: nem kell szoftver-licenszet fizetni, megtanulni annak kezelést, vagy apparátust fenntartani. A TrustLine csapata megalkotja és naprakészen tartja a szükséges dokumentumokat, dedikált bejelentő linket és QR-kódot biztosít. Fogadják és kivizsgálják a bejelentést, a tárgyhoz legszorosabban kapcsolódó vizsgáló eljárása mellett. Az ügy lezárásaként pedig riportálnak a cégvezetésnek és javaslatot fogalmaznak meg számukra, hogy saját hatáskörben hozhassák meg a vállalkozás számára megfelelő döntést.

Milyen előnyökkel járhat mindez a cég életében?

A vizsgálók kiszűrik a nem megfelelő bejelentéseket (pl. rosszhiszemű, vagy alaptalan bejelentés), így a vezetőséghez csak az érdemi ügyek jutnak el, döntéshozatalra előkészítve. A bejelentők számára alternatív problémakezelési csatornát teremtenek azáltal, hogy külső, pártatlan félként, szakmai indokokkal alátámasztva vizsgálják ki az ügyet, mintegy mediátori szerepet felvállalva.  Ezzel a problémakezelési lehetőséggel elkerülhetőek esetleges munkajogi perek vagy más hatósági eljárások és házon belül orvosolhatók a problémák.

A szakértői csapat arra biztat minden cégvezetőt, hogy december 1-én, a Magyar Vállalkozók Napján hozzanak helyes döntést!

A 2023. december 17-i határidőt szem előtt tartva még ma tájékozódjon a vonatkozó szabályokról, az elvégzendő feladatokról, és nézze meg a TrustLine Hungary Kft. cégmérethez igazított ajánlatait itt: https://www.trustlinehungary.hu/csomagok

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?

Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk

Megtartott munkáltatói ígéretek

A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk

Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk