kapubanner for mobile
Megjelent: 12 hónapja

Vészesen közeledik a határidő! Hogy legyen 2 héten belül visszaélés-bejelentő rendszered?

Lassan év vége, a legtöbb vállalkozás már a 2024-es évet tervezi, van azonban egy fontos határidő, amely sok HR-es és cégvezető e-naptárában fel van jegyezve, és egyre vészesebben közeledik. Két hét múlva ugyanis a legalább 50 főt foglalkoztató cégek kötelesek lesznek ún. belső visszaélés-bejelentési rendszert működtetni. Az Új Panasztörvényként vagy Whistleblowing törvényként aposztrofált 2023. évi XXV. törvény előírásainak december 17-ei határidővel kötelesek eleget tenni a cégek. Most áttekintjük, hogy pontosan milyen előírásoknak is szükséges megfelelni, és konkrét javaslatot is adunk, hogy elkerülhetőek legyenek a szankciók.

Hogy legyen 2 héten belül visszaélés-bejelentő rendszered?-
images

Kiket érint az új jogintézmény?

Július 24. napjától már kötelesek visszaélés-bejelentő rendszert működtetni a 250 fős foglalkoztatotti állománnyal rendelkező társaságok, valamint létszámtól függetlenül azon foglalkoztatók, akik a Pénzmosásról szóló törvény (Pmt.) hatálya alá tartoznak, pl. a könyvelők. Decemberben a törvény második mérföldkövéhez közelítünk, amikor is az 50 fő feletti foglalkoztatóknak kell biztosítaniuk a rendszer működését - közelebbről egy olyan csatornát, amelyen keresztül bejelentést tehetnek többek között a társaság munkavállalói, üzleti partnerei, alvállalkozói, beszállítói, vagy éppen a gyakornokai, valamint azok is, akikkel ilyen kapcsolat valaha fennállt, vagy megkezdődött az erre irányuló eljárás (pl. állásinterjún részt vevő jelölt). A jogosulti kör tehát meglehetősen széles.

Miről is tehetnek bejelentést a fenti csoportok tagjai?

Elsősorban jogszerűtlen eljárásokról, szabálytalanságokról, visszaélésekről, vagy ha az adott társaság rendelkezik magatartási kódexszel, ennek megsértéséről is. Konkrét példa lehet egy szervezeten belüli lopás vagy kifogásolható személyi magatartás bejelentése, melyet személyazonosságának felfedése nélkül is megtehet a bejelentő fél. Az anonimitás lehetőségének biztosítására a rendszer működtetője köteles. A fenti példák olyan eseteket mutatnak be, amelyekre egy bejelentéstétel nélkül talán soha nem derülne fény, és amelyek mérhető károkat okozhatnak a cégeknek (pl. profit csökkenése, fluktuáció).

Mi a visszaélés-bejelentési rendszer célja?

A  törvény célja, hogy elősegítse a vállalkozások jogszerű működését és az etikus üzleti gyakorlatokat egy garanciákkal megerősített bejelentő rendszer biztosításával. Ahhoz, hogy az érintett vállalkozások sikeresen ültethessék át a mindennapi működésükbe az előírásokat, elengedhetetlen, hogy a legfontosabb kitételeket megismerjék, és meg is értsék ezek gyakorlati jelentőségét. Az új törvény nem ellenük, hanem értük is szól.

Milyen szempontokra kell figyelemmel lenni?

A törvény nagy hangsúlyt fektet:

  • az anonimitásra,
  • az adatvédelemi szempontokra,
  • a független és pártatlan kivizsgáló szervezetre/személyre,
  • az összeférhetetlenség kizárására,
  • a bejelentők védelmére, valamint
  • a jogszerű működés támogatására.

A vállalkozásoknak biztosítaniuk kell, hogy a beérkező eseteket biztonságosan és diszkréten kezelik, ügyelve az adatvédelmi előírásoknak való megfelelésre is. Kiemelt jelentőségű előírás, hogy az esetek értékelését és a vizsgálatok a lefolytatását egy erre a célra kijelölt független és pártatlan személy vagy szervezet teheti meg. Könnyen belátható tehát, hogy a cégek döntő többségénél a szervezeti struktúra és a belső viszonyrendszerek nem teszik lehetővé az elfogulatlan eljárást. Amennyiben a társaság pl. a saját HR-s munkatársát jelöli ki a feladatra, az összeférhetetlenség követelménye nem teljesül.

 Az új jogszabály lehetőséget teremt arra, hogy a visszaélés-bejelentések kezelését bejelentővédelmi ügyvéd, vagy specialistákból álló szervezet lássa el szerződés keretében. Fontos összeférhetetlenségi szabály, hogy az az ügyvéd vagy külső szervezet, amellyel a foglalkoztató 5 éven belül bármilyen munkavégzésre ill. megbízásra irányuló jogviszonyban állt, ki van zárva az eljárásból - így a céggel kapcsolatban álló ügyvéd sem tud eleget tenni ennek a szerepkörnek. Az időhiány, és az összetett megfelelési szempontok miatt a kiszervezés jelenti a legkézenfekvőbb megoldást. Ezáltal elkerülhetők az esetleges szankciók, amik a rendszer hiányából vagy annak elégtelen, szakszerűtlen működtetéséből erednek.

Mik a szankciók?

A panasztörvénynek való megfelelést a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzi és szankcionálhatja. Egy esetleges ellenőrzés eredménye lehet annak megállapítása, hogy a foglalkoztató nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének, így céges fekete listára kerülhet, és eleshet az állami pályázatoktól, támogatásoktól. Amennyiben az adatkezeléssel kapcsolatos jogszerűtlenség bizonyosodik be, az adatvédelmi hatóság jogosult bírságot kiszabni. Fentieken túl a jogalkotó új szabálysértési tényállással védi a rendszert és a bejelentőket.

Megoldásorientált mediátor – a kiszervezett visszaélés-bejelentés!

Gyors, egyszerű és költséghatékony megoldást kínál a TrustLine szakértői stábja, akik komplex szolgáltatásnyújtás keretében átfogó és teljeskörű megoldást biztosítanak a törvényi megfeleléshez. A TrustLine visszaélés-bejelentési szolgáltatása mögött saját, hazai fejlesztésű szoftverük és 30 év jogi tapasztalata áll.

De miért is jó ez a cégeknek? Ügyféloldalon semmilyen további teendő nincs a velük való együttműködésen kívül: nem kell szoftver-licenszet fizetni, megtanulni annak kezelést, vagy apparátust fenntartani. A TrustLine csapata megalkotja és naprakészen tartja a szükséges dokumentumokat, dedikált bejelentő linket és QR-kódot biztosít. Fogadják és kivizsgálják a bejelentést, a tárgyhoz legszorosabban kapcsolódó vizsgáló eljárása mellett. Az ügy lezárásaként pedig riportálnak a cégvezetésnek és javaslatot fogalmaznak meg számukra, hogy saját hatáskörben hozhassák meg a vállalkozás számára megfelelő döntést.

Milyen előnyökkel járhat mindez a cég életében?

A vizsgálók kiszűrik a nem megfelelő bejelentéseket (pl. rosszhiszemű, vagy alaptalan bejelentés), így a vezetőséghez csak az érdemi ügyek jutnak el, döntéshozatalra előkészítve. A bejelentők számára alternatív problémakezelési csatornát teremtenek azáltal, hogy külső, pártatlan félként, szakmai indokokkal alátámasztva vizsgálják ki az ügyet, mintegy mediátori szerepet felvállalva.  Ezzel a problémakezelési lehetőséggel elkerülhetőek esetleges munkajogi perek vagy más hatósági eljárások és házon belül orvosolhatók a problémák.

A szakértői csapat arra biztat minden cégvezetőt, hogy december 1-én, a Magyar Vállalkozók Napján hozzanak helyes döntést!

A 2023. december 17-i határidőt szem előtt tartva még ma tájékozódjon a vonatkozó szabályokról, az elvégzendő feladatokról, és nézze meg a TrustLine Hungary Kft. cégmérethez igazított ajánlatait itt: https://www.trustlinehungary.hu/csomagok

  • 2024.11.13A legnagyobb probléma az ember? HR és Bérszámfejtés 2025 | 2024.11.13. Fluktuációcsökkentés, jogi megfelelés, bérstruktúrák optimalizálása – készítse fel vállalatát a jövő HR kihívásaira! Csatlakozzon ingyenes webináriumunkhoz, és ismerje meg a jól működő HR stratégiákat!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.15CSR HUNGARY SUMMIT’24 2024.11.15. Gundel Palota A CSR Hungary konferenciák 2006-tól a CSR Hungary vállalati felelősség és fenntarthatóság döntéshozóinak vezető szakmai rendezvényei. Ahol jó lenni! Ahol jó fejlődni! Elmélet és valóság együtt! ESG, CSRD, CSR, fenntarthatóság... KATTINTSON, REGISZTRÁLJONinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.192024.11.19–12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Iskolapélda a dolgozói jóllét területén - interjú Adonicsné Püski Katával, a Semmelweis Egyetem stratégiai szervezetfejlesztési főigazgatójával

A Semmelweis Egyetem Magyarország és a közép-európai régió vezető orvos-egészségügyi felsőoktatási intézménye, mely szakegyetemként... Teljes cikk

Korábbi nyertesből zsűritag: 2024-ben is a dm Magyarország képviseli a Családbarát szakmai kategóriát a beneFit Prize zsűrijében

A dm Magyarország már régóta elkötelezett a dolgozói jóllét és egészségkultúra támogatása mellett. 2019-ben nyertek a beneFit Prize pályázaton... Teljes cikk

BeneFit Prize díjas példaértékű gigavállalat: interjú Szalai Enikővel, a Yettel Magyarország HR vezérigazgató-helyettesével

A Yettel a beneFit Prize 2023 pályázatán a mentál-wellness és pénzügyi tudatosság szakmai kategóriában is különdíjat vihetett haza. Szalai... Teljes cikk