kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 14 éve

Zöld állások az LMP-től

Lenyúlható a Lehet Más a Politika programja, még a "zöld Széchenyi-tervet" róluk koppintó Fideszre sem neheztelnek. A legszegényebbek számára zöld munkahelyek százezreit adnák, a hátteret százmilliárdos környezetvédelmi adókkal teremtenék meg - mondta a HR Portálnak Tordai Bence, az LMP választmányi tagja.

- Az LMP a leghosszabb című választási program tulajdonosa, ez a fenntartható jövő, a befogadó társadalom és a megújuló demokrácia stratégiája. Kik vettek részt háttéremberként a programalkotásban?

- Azok a szakértők, akik bedolgoztak, nem mindannyian vállalják arccal és névvel azt a kockázatot, hogy a nevük egy párt neve mellett jelenjen meg, de a hivatkozási jegyzékből kiderül, mely szakmai erővonalak jelennek meg.

- Kétséges megértik-e Borsodban, mit akar az LMP - vetette fel egy publicisztika. Ez valóban erősen értelmiségieknek szállított programterv.

- Kevesen olvasnak végig egy pártprogramot, de ha a gazdaságpolitikai részt nézzük, ott egyszerűen azt mondjuk, hogy zöld fordulatot akarunk, ami a foglalkoztatást és a fenntarthatóságot sorolja előre, ezt könnyű megérteni.


Könnyített minimálbér



- Mi az összefüggés a foglalkoztatás és a zöld program között?
Tordai Bence pártaktivista, választmányi tag. Szórólapozik, plakátokat helyez ki, és részt vett a választási program alakításában, elfogadásában. A szociológus közgazdász korábban a KSH-ban életszínvonal- és munkaügy statisztikával foglalkozott.
- Igyekszünk egységben szemlélni a gazdasági, ökológiai és társadalmi válságot, tehát az ezekre adott válaszok sem lehetnek egymástól függetlenek. A Zöld fordulat a tőke- és energiaigényes gazdaság helyett egy munkaigényes gazdaságot hozna létre.

- Drasztikusan csökkentenék a minimálbér teljes bérköltségét.

- A legfrissebb számok szerint 55 százalékos a foglalkoztatási ráta, mi azt mondjuk, 4 év alatt el lehet érni a 61, és 8 év alatt a 68 százalékot. A minimálbér terheinek csökkentésére most 4 év alatt reálszinten 15 százalékos mértékben látunk lehetőséget. Mindenki azt mondja, csökkentsük a munkát sújtó terheket, de mi ezt az alsó jövedelmi szegmensre céloznánk. Azért emeljük ki a minimálbér szintjét, mert ezen a költségszinten sokszor nem éri meg az alacsonyan képzett munkaerőt foglalkoztatni. Ezen kell változtatni.

- A munkabér terheit csökkentenék, az adóalapot szélesítenék. Radikálisan csökkentenék az adónemek, kivételek és kedvezmények számát.

- A vállalkozások adminisztrációs terhei nagyon magasak, az utolsó megbízható adat szerint körülbelül 6 százaléka a GDP-nek, ami duplája az uniós átlagnak. Körülbelül felére csökkentenénk az adónemek számát, eltörölnénk a kis adókat. Az egyes területeken egy-egy adófajta működjön, például az összes gépjárműre rakodó teher helyett lenne egyetlen, számított értéken és környezeti kategórián alapuló gépjármű adó. Kiszámoltuk ezek költségvetési hatását: majdnem pontosan ezermilliárdos adóátrendezésről van szó, ezek mind a munkát terhelő adókat és járulékokat csökkentenék.

- Hogyan változnának a bérköltségek?

- Nominálisan befagyasztanánk a minimálbért - a szociális támogatási jogosultságok bővítése mellett -, és a rá rakódó terheket, elsősorban a munkaadókat terhelő járulékokat csökkentenénk. Négy adósávban gondolkodunk, 1,2 milliós, 3,7 milliós és 8,4 milliós sávhatárokkal, és minden jövedelemszinten az adóék 20-30 százalékos csökkenését tervezzük. Ez azt jelenti, hogy sehol nem emelkedne 50 százalék fölé az elvonás mértéke, ami a jövedelmek bevallását ösztönözné.

- A munkáltatók által fizetendő terhek menyivel csökkennének?

- Az átlagjövedelem szintjén 4-6 százalékkal, a minimálbér szintjén 15 százalékkal.


Ökológiai nagyberuházások



- A képzetleneknek aktív munkapiaci programokat nyitnak, sokat foglalkoznak az alacsony képzettségűekkel és képzetlenekkel. Tőlük várják a foglalkoztatási szint emelését?

- Egyértelmű, hogy itt van a legnagyobb növekedési tartalék. A 8 általánost végzettek közül a férfiak 31, a nők 24 százaléka foglalkoztatott a munkaképes korosztályban. Ez húzza le a foglalkoztatási szintet a legjobban, ezért a legtöbb változtatást úgy terveztük, hogy az alacsony képzettségű és jövedelmű rétegek elhelyezkedését segítsük.

- Milyen eszközökkel?

- Szigorítani kell a munkaügyi központokkal való együttműködési kötelezettséget; az, hogy 2-3 havonta besétál valaki, hogy "nagyon kerestem, de nem sikerült állást találnom", édeskevés. Alig költünk arra, hogy a személyes mentorálást szakemberek végezzék, mobilitási problémákra is kevés forrás jut, míg a pénzek nagy része olyan céges támogatásokra megy el, amelyek eredményessége megkérdőjelezhető. Magyarország aránytalanul sokat költ a munkáltatókra a munkakeresőkhöz képest, itt a bértámogatásokra és az adókedvezményekre gondolok. A céges támogatások nagy része, az, hogy ki mennyit kap, nem normatív módon dől el, hanem egyedi alkuk eredménye.

- A munkahelyek támogatása nem célravezető, amit a kormányzat sikerként reklámoz a válságkezelésben?

- Sok esetben nem az. Bértámogatásra azért sem lehet szükség, mert a munkát terhelő járulékok csökkennének a terveink szerint, ez minden céget érint. A képzésekre szükség van, de ezek szerkezete igazságtalan és nem hatékony, amikor diplomásoknak a második nyelv tanulását finanszírozzák, vagy olyan programokat indítanak, amikre a munkapiacnak nincs szüksége. Az adott térség munkáltatóit be kellene vonni, amikor döntenek a képzési programokról. Az Út a munkához, a mostani közmunkaprogram zsákutca. Azok, akik alacsony képzettségűek és kiléptek a közmunkából, fél év múlva sem tudnak piaci álláshoz jutni. Ez a segélyezés drágább formája, ezeket a forrásokat arra kellene költeni, hogy piaci, önmagukat fenntartani képes állásokhoz juttassuk őket.

- Ha nem fejlődik a gazdaságunk, nem lesznek új álláshelyek és közmunkaprogram sem, akkor szociális segélyre szorul 100 ezer ember?

- Az államnak megfelelő gazdasági környezetet kell teremtenie, amiben a vállalkozások jól működhetnek, másfelől a támogatások irányításán, szabályozási eszközökön keresztül tudja a gazdaságot terelni, pl. hogy ne a hozzáadott érték legyen a legfontosabb, hanem a foglalkoztattak száma. Zöld pártként a fenntartható iparágakat támogatjuk. A zöld költségvetés közvetlen vagy közvetett munkahelyteremtő programjai közül az előbbiek hasonlítanak a közmunka programokhoz, azzal a különbséggel, hogy ezeket az ökológiai nagyberuházások felé irányítanánk, mint pl. az ártéri vízgazdálkodás helyreállítása.

- Az Út a munkához programot zsákutcának nyilvánította, a régi árterek újbóli elárasztásában dolgozó munkásnak milyen nyílt munkaerő-piaci állásra lesz esélye?

- Ilyen lehet például az erdőgazdálkodásban a tartamos gazdálkodás, amikor egyenként vágják ki a fákat, és nem tarvágással irtják az erdőt - ez egyértelműen munkaerő-intenzívebb művelési mód. Azt nem állítom, hogy innen egyenes út vezet a piaci állásokhoz, de ha végre megvalósulhatna például a Vásárhelyi-terv, annak is több haszna lenne az elmaradó árvíz- és aszálykároknak köszönhetően, mint ha a közmunkások kigereblyézik a falusi árokpartokat.

- Említsen olyan tevékenységet, ami tovább visz. Tegyük fel, hogy a 8 osztályt sikerrel megszerezte a jelölt.

- Ha sikerül egy használható minimális végzettséget megszerezni, akkor az építőiparban is találhat helyet. Az energiatakarékossági beruházásokat, hőszigeteléseket, nyílászáró cseréket elkülönített alapból, a jelenleginél nagyobb mértékben támogatnánk, ezzel körülbelül 80 ezer új álláshely keletkezne ebben az iparágban, ami felszívná az alacsony végzettségűeket.

- A foglalkoztatottság emelésében mekkora arányban számítanak az alacsonyan képzettek elhelyezkedésére?

- Túlnyomó részben ebben a szegmensben számítunk növekedésre. Olyan részletezettségben nem ismerem a program háttérszámításait, hogy százalékra pontos számot tudjak mondani, de mivel a magasabb képzettségűek foglalkoztatottsága terén nem állunk ilyen rosszul, megkockáztatom, hogy 80-90 százalékban az alacsonyan képzettek munkába állása emelheti a foglalkoztatottsági rátát. A mezőgazdaság szerkezetét is úgy alakítanánk át, hogy nagymértékben szívja föl az alacsony végzettségűeket.

- Korábban áfa-emeléssel is előhozakodtak, most szükségesnek tartják a kiadások fedezésére?

- Mivel azóta volt áfa-emelés, további ilyen lépésre nincs szükség.


Minimáljövedelem, élethosszig



- Tartják korábbi ígéretüket, hogy az alkalmazottak után külön járulékkedvezményt adnának a vállalkozóknak a hátrányos helyzetű térségekben?
Öt új adónem
Az LMP húszféle adót, járulékot és illetéket törölne el, helyette öt új adónem jönne létre, és további hat adónemet újraszabályoznának. Megszűnne a cégautó adó, energiaadó, regisztrációs adó, gépjármű adó, gépjármű átírási illeték, örökösödési illeték, ingatlanszerzési illeték, munkáltatói és munkavállalói egészségbiztosítási járulék, munkáltatói és munkaadói munkaerő-piaci járulék, szakképzési hozzájárulás, luxusadó, kommunális adó, idegenforgalmi adó, építmény- és telekadó, kulturális járulék, innovációs járulék, tűzvédelmi hozzájárulás, az Egyetemes Elektronikus Hírközlési Támogatási Kasszához való hozzájárulás. Új adónemként belépne a széndioxid-adó, teherforgalmi útdíj, behajtási díj, számított ingatlanérték alapú kommunális adó, számított érték és környezeti kategória alapú gépjárműadó.
- A legrosszabb helyzetű kistérségekben célzott programokat indítanánk, ennek része lehet a járulékkedvezmény is, de az általános tehercsökkenés után ez már nem annyira kardinális kérdés. Ezen kívül a betelepülő multik közül csak azok kapnának adókedvezményt, amelyek a gazdasági szempontból depressziós térségekben hoznak létre munkahelyeket. Egyébként a megaberuházások helyett inkább a kis léptékű fejlesztéseket kellene támogatni. Például a megújuló energiaszektor az LMP világképe szerint helyi, kis egységekben működő hálózatként működne: a biomassza, a nap, a szél, a földhő energiáját hasznosító minierőművek a kis falvakban is munkahelyeket adnak a helybélieknek, emellett csökkenne az energiafüggőségünk is.

- A dolgozó szegényeknek járnak majd szociális segélyek?

- Igen, a szociális segélyezés szétaprózott, esetleges, a rászorulók harmada nem jut hozzá a juttatásokhoz, ezért huszárvágásra van szükség: csökkentve a támogatások számát, az alsó jövedelmi tizedet kell támogatni. Erre javasoljuk az úgynevezett garantált minimáljövedelem bevezetését, ami egy háztartási szintű jövedelem, és a szociális támogatások összegzéseként áll elő. Háztartási szinten a minimáljövedelmet kell kiszámolni fogyasztási egységenként, és felhozni a létminimum szintjére. Ezen belül mindegy, dolgozik-e vagy nem, sőt, ha vaki munkát talál, mivel ennek költségei vannak, ne veszítse el ezt a segélyt azonnal.

- Meddig járhat a minimáljövedelem, élethosszig?

- Az a kérdés, hogy lemondhatunk-e azokról a honfitársainkról, akik nem képesek a munkavégzésre. Ez számunkra morálisan elfogadhatatlan. Aki rászorul, annak igen, élete végéig jár majd, mert a fejlett jóléti társadalmak nem hagynak éhen halni embereket, és ez megőrzendő érték.


Milliárdok zöld adókból



- A foglalkoztatás ösztönzéséhez pénz kell, honnan várnak bevételeket?

- Nagyobb tétel, például a gépkocsi használat elszámolásának átformálása és a különböző zöld adók. Az ökológiai adóreformban a munkateher könnyítését kétharmad részben zöld adókból finanszíroznánk, ilyen például a széndioxid-adó. Ez az új adónem az energiahordozók felhasználásához kapcsolódik, pl. a benzin, a szén, a gáz díjakba épül be. Tehát lesz gázáremelés, ami persze amúgy is lenne. Mi azt szeretnénk, ha a magyar társadalom felkészülne arra, hogy a fosszilis energiahordozók egyre drágábbak lesznek, és támogatnánk, hogy átálljunk egy olyan gazdaságra, ami kevesebb energiát használ, és egyre nagyobb arányban megújuló forrásból. Nem az a heppünk, hogy jaj, mi zöldek vagyunk és földanyát szeretnénk védeni, de egy ilyen fordulat versenyelőnyt is biztosít a következő évtizedekre, amikor a fosszilis energiahordozók ára növekedni fog. Számításaink szerint ennek hatására egy liter benzin és egy köbméter gáz ára körülbelül 7 forinttal drágul, egy mázsa szén ezer forinttal. De ha ebből 300 milliárdos bevétel származik, akkor megéri, és befolyásolja az eltorzult fogyasztási szokásokat. Magyarországon a gépkocsi használat mértékét gyakorlatilag nem befolyásolja a benzinár-drágulás, míg nálunk sokkal gazdagabb országokban visszafogja a megtett kilométerek számát. Annyira rugalmatlanul gondolkodunk, hogy ezen hosszú távon hasznos változtatni.

- Törvényben garantálnák a jogot a földhöz és a termelőeszközökhöz a helyieknek. Milyen megtérülő haszonnal számolnak?

- A külföldiek földvásárlására moratórium van. Minden párt, egymással összhangban azt kéri, hogy ezt hosszabbítsuk meg. Azzal egészítjük ki ezt a magunk részéről, hogy a magyar nagytőkések földtulajdonlása semmivel sem jobb, mint a külföldieké. De nem akarjuk innen megmondani a frankót, azért akarjuk a moratóriumot fenntartani legalább 3 évig, hogy közös stratégiát alakítsunk ki az összes érintett részvételével, és szabályozzuk a földtulajdonlás kérdését. Az ipari mezőgazdaság helyett a kisebb léptékű, ökológiai környezetükkel összhangban működő gazdaságokat kell támogatni, mert sokkal munkaerő-intenzívebbek, hiszen a helyben élő, és ideális esetben megfelelő képzettségű emberek dolgoznak - és alkalmaznak másokat - a saját tulajdonú földjükön.

- Ideális esetben végeztek mezőgazdasági tevékenységet, és a szüleik jobb esetben a közeli nagytelepülésen városi munkát végeztek és nem a kocsmában ültek. Arra az agráriumból élő népességre számítanak, ami már nincs, felszámolódott a rendszerváltozás óta?

- A lakosság 5 százaléka jelenleg is a földművelésből él meg, 10 százalék szerez kiegészítő jövedelmet a földből, és összesen 30 százalék kötődik valamilyen formában a termőföldhöz. A falvakban, vidékeken élő állástalanok jó részét munkához lehet juttatni a helyi, jórészt a mezőgazdaságra épülő gazdaság erősítésével.

- Az LMP-nek van olyan szerve, mint a Fidesznek a MAGOSZ?

- Vannak vidéki hálózataink, igyekszünk felvenni a kapcsolatot a progresszív fiatal gazdaszervezetekkel, melyek sok lehetőséget látnak az ökológiai és biogazdálkodásban. A francia zöld párt tavaly óriásit lépett előre az európai parlamenti választásokon, 16 százalékot értek el annak köszönhetően, hogy a városi zöld értelmiség összefogott a kisgazda jellegű szavazóbázissal; ezek természetes szövetségesek lehetnek Magyarországon is.


Lenyúlható program



- Lehetséges, ahhoz, hogy a kitűzött ökoszociális céljaikat elérjék, az érdekvédelem erőit felvonultató zöld szervezetté kell válniuk, erős vidéki kapcsolatokkal?

- Az összes megyében és a fővárosban is lehet listán ránk szavazni. Elérkezettnek látjuk az időt arra, hogy Magyarországon is jelen legyen a Parlamentben egy erős zöldpárt, amely számos, nagyrészt sérülékeny társadalmi csoport érdekeit is képviselni tudja.

- Akkor jobban látjuk majd, hová tartozik az LMP, amely most látszólag egyedül áll. Van valamilyen eszmei kapcsolata más pártokkal?

- Az Európai Zöld Párt megfigyelő tagja vagyunk, a magyar politikai térben távol állunk mindenkitől intézményi és ideológiai szempontból, de sokszor a napi ügyekben is. Egy friss felmérés szerint a szavazótáborokat tekintve azonos távolságra vagyunk a három nagy politikai erőcentrumtól.

- Ilynek az öntudatos ökoszocialisták?

- Az LMP ökopárt. Az ökoszociális jelző a környezetre és a társadalomra figyelmet fordító piacgazdaságra vonatkozik. A környezeti szempontokra is tekintettel lévő gazdaságnak kell a társadalmat szolgálnia, nem pedig fordítva.

- Ha az LMP ezt az eszmét képviseli, mit tesz akkor, ha munkahelyek kerülnek veszélybe, például egy térség húsfeldolgozó ipari tevékenysége megszűnik a multik árletörő munkája miatt?

- Szorgalmaznánk a termelési, értékesítési és fogyasztási szövetkezetek megszervezését, és szeretnénk gátat vetni a gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek.

- A támogatások ellenére mindenki sír a mezőgazdaságban. Itt nehéz szövetségeseket találni, ha csak nem kezdenek önálló szakszervezeti munkába.

- Nem fogunk szakszervezeteket szervezni, mert egy párt dolga az, hogy a makroszintű szabályozást változtassa meg. Mi olyan szabályozásokat szeretnénk alkotni, amelyek a lokális gazdaságot erősítik, ökológiai és foglalkoztatási szempontokat szem előtt tartva.

- Ha elérik a parlamenti küszöböt, egyes elképzeléseik beépülhetnek a kormányprogramba?

- Azért kezdtünk bele a pártszervezésbe, hogy a javaslataink megvalósuljanak és az ország javát szolgálják. Eddig is volt erre példa, a miniszterelnök őszi korrupcióellenes programjába utólag épült be két LMP-s javaslat. Ha megváltoztatjuk a politikai kultúrát, nem lehetetlen az, hogy az ellenzék javaslatait felkarolja a kormányzó erő. Egy kicsit bosszankodunk, ha ellopják az ötleteinket, de végső soron örülünk annak, ha valamilyen formában megvalósulnak. Kijöttünk a Zöld fordulattal, a Fidesz előállt a zöld Széchenyi-tervvel. Fontos, hogy mások is belássák, hogy a környezetvédelem nem csővégi tevékenység, hanem már a gazdaságfejlesztésben érvényesíteni kell az ökológiai szempontokat.

- Mit érdemes még lenyúlni, leírták netán, hogyan lesz egymillió munkahely Magyarországon?

- Ezzel a célkitűzéssel egyetértünk, de az a baj, hogy a Fidesztől általános célkijelöléseken kívül sok konkrétumot nem láttunk, így nem tudom megmondani, hogy mi az, ami a tényleges gazdaságpolitikájukba beilleszthető lesz a javaslataink közül. A mi részletes programunk ott van az asztalon, remélem, legalább a szakértőik elolvassák.

- MSZP-programot olvasott? Látott benne valami szimpatikus elemet?

- Recenziót olvastam. Bátran ígérnek, abban a tudatban, hogy nem kell megvalósítaniuk. Az rendben van, hogy évi 2-3 százalékkal nőjenek a reálbérek, de hogy miből, nem tudni.

- A Jobbik ezermilliárdokat szerez vissza korrupció ellenes rendelkezéseivel. Erre mit lépnek?

- Csak a közbeszerzésekben 350-400 milliárd folyik el évente, ez tényleg hihetetlen forrásokat jelent, de arra nem lehet alapozni, hogy egyik napról a másikra nullára tudjuk szorítani a korrupciót. Az biztos, hogy az LMP rendelkezik a legkidolgozottabb programmal e téren, az Antikorrupciós 12 ponttal. A Jobbik programjában azt egyébként nem látni, hogy az intézményi javaslatok burjánzása milyen rendszert alkot, és milyen költségvetési hatásokkal járna.

- Az MDF sem meggyőzőbb Bokros Lajossal az élén?

- Na igen, Bokros Lajos majd elhozza a reformok kritikus tömegét. Ők határozottan vállalkozóbarát, a felső-középosztályt kedvezményező politikát folytatnak. Csak éppen arról feledkeznek el, hogy a nagy foglalkoztatási problémák a szegények, a képzetlenek körében vannak, és ha velük nem foglalkozik egy program, akkor hiába várjuk azt, hogy szélesedni fog az adóalap, akárhogy is csökkentjük a terheket. Ráadásul az ellentételezés nélküli adócsökkentés rontja a közszolgáltatások minőségét, és a gazdasági környezetet is. Az LMP által követendőnek tartott példa Dánia vagy a skandináv országok, ahol az átlagosnál magasabb újraelosztási szint mellett egy igazságos társadalom és egy nagyon versenyképes gazdaság alakult ki.

A sorozat cikkeiben elhangzottak nem azonosak szerkesztőségünk véleményével. (a szerk.)
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk