Blogger bejelentkezés
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.04.30 - 10 hónapja
Fodor Szilárd | Seal

I.5. Intuíció a szociológiában

Hogyan juthat el az egyén, a csoport és a társadalom szociológiai fejlődése során intuíciója kibontakoztatásához?

„Tüzelj Csípőből!” - Szakértői intuíció a döntéshozásban, korunk szelleme szerint [Cikksorozat]
[ E cikket eddig 1104x tekintette meg 475 egyedi látogató ]

Intuíció a szociológiában - avagy, Felelősségteljes Örömteliséggel Kiterjesztett Spirál Dinamika [SDx]

Milyen módon bontakozik ki az intuíció az egyén, a csoport és a társadalom természetes fejlődése során? Milyen lépcsőfokokon megy át maga az ember és a társadalom, míg eljut az intuitív megértés kibontakoztatásáig?

Lépésről lépésre haladva az előző cikkek során elsőként megvizsgáltuk, hogy milyen módon kapcsolódik az intuíció a közgazdaságtanhoz, a (kvantum-)fizikához és biológiai valónkhoz, testünkhöz. Most bővítsük ki látószögünket és tekintsük át, hogy milyen módon fejlődik az intuíció képessége az emberi lény önálló életében és egyben a társadalmak gondolkodásmódbeli (memetikai) fejlődésének különböző szakaszaiban.

Áttekintésünk leíró-eszközét Claire W. Graves (1914. December 21. – 1986. Január 3.) pszichológus és szociológus professzor fogalmazta meg. Graves tanítványai az egyetemen megkérdezték tőle; „Professzor úr, Ön különböző látásmódokról és hozzáállásokról tanít; melyik ezek közül a legjobb?”. Ő elgondolkodott, majd azt felelte, hogy nem tudja, mert mindenki másképp gondolkodik, azonban megígérte nekik, hogy megvizsgálja témát. Leíró módszertana megfogalmazása előtt rengeteg riportot készített, megvizsgálva különböző emberek fejlődési történetét. Összefoglalva mindezt, leírta tapasztalatát, melyet egyszerűsítve „Spirál Dinamika” névvel illetett.

Arra jött rá, hogy az emberek gondolkodásmódjának van egy általánosan megfogalmazható „stílusa”; ki így ki úgy, de egy nagyjából összefoglalható „stílus” mentén éljük életünket-, látjuk világunkat, értékrendünk szerint. A viselkedésmódunk és beállítottságunk – a memetikánk – az adott időszakban megnyilvánuló értékrendünk szerint alakul, változik és fejlődik. Graves ezt érték-memetikának (vMeme-nek, value meme-nek) nevezte. Munkássága vége felé Dr. Don E. Beck-nek adta át tudományát, ki kibontakoztatta azt és egy könyv formájában Christopher C. Cowan társíróval együtt közzé is tette. Ez vált a spirál dinamika „bibliájává”.

A spirál dinamika különböző mentális beállítottsági szinteket ír le, melyek lépcsőzetesen követik egymást. Hangsúlyozza azonban, hogy minden egyes szinten boldog lehet az ember (amennyiben az adott gondolati mintázat szintre jellemző pozitív oldalt választja cselekedeteiben, beszédében és gondolataiban). Bárki lehet jó ember, bárki lehet örömteli.

Minthogy a társadalom fejlődik és egyre magasabb memetikájú egyének jelennek meg benne - a társadalom egyre nagyobb százalékát képviselve -, a magasabb és magasabb szinten való gondolkodóknak köszönhetően a spirál dinamika is fejlődött, kibővült. Különböző „hozzácsatolt” szintek jelentek meg különböző filozófusok által. Megjelentek olyan módszerek ezzel párhuzamosan, melyek alkalmazhatóbbá tették a spirálon való fejlődést az egyén, a profitorientált szféra és a társadalom különböző szegmenseire. Mindemellett, az internetnek és a könnyen elérhető e-könyveknek, az online streaming-nek, valamint a légi közlekedés fejlődésének köszönhetően újabb és újabb társadalmak fejlődését váltt módunkban elemezni és tudásanyagához hozzáférni, melyek nem álltak Graves rendelkezésére munkája csúcs-időszakában.

Amennyiben a teljes igazságot szeretnénk ábrázolni intuícióhoz kapcsolódó cikkeinkben, e jó szándékú író olvasottsága és nagyon kis mértékben tapasztalata alapján kénytelen megfogalmazni pár további lépcsőfokot a spirál dinamika meglévő rendszeréhez hozzácsatolt, kiterjesztett memetikai lépcsőként. Nevén is nevezzük a gyermeket: Felelősségteljes Örömteliséggel Kiterjesztett Spirál Dinamikának hívjuk, vagy egyszerűbben, Kiterjesztett Spirál Dinamikának (Spiral Dynamics Extended – SDx). Hozzá kell tennünk, hogy bár nagyon dicső tett lenne új platformra helyezni a Spirál Dinamika rendszerét, mi alapvetően egy teljesen más bizniszben vagyunk. Egyesek a szociológia oldaláról közelítenek intuíciójuk kibontakoztatásához – e cikk az Ő javukra került megírásra -, mások teljesen más oldalakról. E cikk csupán egy eszköz a számos megközelítés sorában, melyeknek egy a célja; mindannyiunkat közelebb vinni az intuíciónk kibontakoztatásához.

 

Első a stratégia - Az emberi és társadalmi fejlődés iránya

Mielőtt rátérünk az SDx rendszerre, nagyon leegyszerűsített- és könnyen emészthető módon kifejtve azt, formáljuk meg stratégiánkat. Mit kell tennünk ahhoz, hogy a jelen nagyszerűen felépített spirál dinamika rendszerét felkészítsük egy mindent átható intuitív látásmód kezelésére?

Elsőként áttekintjük a spirál dinamika jelen pillanatban alkalmazott szintjeit (1. Szint és a 2. Szint alsó része) - azok felzárkóztatása érdekében, kik még nem ismerik ezt -, majd két dolgot teszünk. Egyrészt a meglévő memetikák tetejére egy egyszerű illesztéssel ráépítjük az általunk kiterjesztésként használt két memetikai lépcsőfokot, másrészt pedig egy még ennél is fontosabb lépést teszünk. Bemutatjuk az 1. és a 2. Szint „mellett, vagy mögött” elhelyezkedik még egy szint, melyben igazán kibontakozik intuíciónk.

 

Graves-i Spirál Dinamika szintjei

Először hallva a spirál dinamikáról érdemes hozzászoknunk, hogy a memetikai szinteket az egyszerűbb hivatkozhatóság kedvéért különböző szín-megnevezésekkel jelöljük. Nézzük hát át alább a memetikai lépcsőfokokat.

 

1. SZINT

BÉZS – Archaikus-Ösztönszerű Túlélő

Ősemberi ösztönszerű tudatosság, vagy a megszületett csecsemő túlélési szintje. Mindkét esetben a létfeltételek megteremtése a fontos; az ösztönök-, az intellektuális kontroll nélküli érzelmek dominálnak. A gyerekek csak abban bízhatnak, hogy szüleik megvédik őket és biztosítják számukra a túlélést; felnőttek esetén az étel, a fedél és a szexualitás alapszükségleteinek kielégítése van szem előtt.

Amint felmerül a gondolat, hogy egy csoport jobban biztosítani tudja az egyén túlélését és biztonságát, mint az egyén önmagában, megjelenik a nagy család vagy közösség iránti nyitottság. Ha többen vagyunk, könnyebben ejtjük el a mamutot, gondolja a felnőtt; ha többen vagyunk a családban, többen hoznak nekem csokit, gondolja a gyermek.

 

LILA – Mágikus-Animisztikus Családcentrikus

Ősközösség és az „olasz nagy családok”. Jellemzője, hogy a család idős tagjaira hallgatnak, ők a vezetők (törzsfőnök vagy családfő). Hisznek a természeti szellemekben vagy istenségekben, mágiában, bizonyos speciális napokon történő vetésben és aratásban, a varázsló jövendőt mond. Amikor a család összegyűlik, mindenki tudja a helyét. Mindenki egyért, egy mindenkiért.

A családi vállalkozásokban a kulcs-pozíciókat a családtagok látják el.

Egy idő után az egyénben megjelenik az érzés, hogy meg kívánja mutatni, hogy erősebb- és több hatalommal bír, mint a család bármely tagja, elindul a következő memetikai szint felé.

 

PIROS – Egoista „Erő-Isten”

Az egyén kitör a családi kötelékekből. A tinédzser nem engedelmeskedik a szülőknek és ki szeretné próbálni a partik és a szexualitás világát; a harcos/ sportoló kiugró teljesítményével megmutatja, hogy ő fizikálisan a legerősebb, legjobb képességű fizikailag. Királyok erő alkalmazásával uralkodnak, elnyomják az alattvalókat; hősök mártír-halált halnak; a PIROS főnökök kiabálnak beosztottjaikkal és a b betűs szót használják. Szex, hatalom, uralom.

Bizonyos idő elteltével a hősnek elege lesz a hadakozásból, a folyamatos „kézi vezérlésből” és a „kivagyi játékokból”, ezért vagy az élet értelme után kezd kutatni, vagy csak a jövedelme kiszámíthatóságának módját keresi. Szabályokat kezd bevezetni, vagy engedelmeskedni kezd azoknak.

 

KÉK – Törvény, Rend és Igazság-bajnok

Egy magasabb cél érdekében a közösség javára valamennyire lemond egoizmusáról, és beáll egy hierarchikus rendszerbe mely egy magasabb (memetikai) szintű lény „írott” törvényeit követi. Megvívja a jó és a rossz közötti csatát most, egy jobb jövő érdekében. Isten, törvény, demokrácia, bürokrácia. A vállalatok erőteljesen hierarchikusak, szabályozottak.

Mikor a KÉK észreveszi, hogy a hierarchikus rendszer kihasználja őt és kezdi belső nemtetszését kifejezni, megfogalmazódik benne a kívánság, hogy a saját útját járja.

 

NARANCS – Tudományos/Materialista/Stratéga és Hatékonyan Önérvényesítő

Pénzt kíván keresni itt és most, nagy hatékonysággal. Hajlandó ezért tudását gyarapítani. Ehhez stratégiai megfontolással tervez és cselekszik „okos PIROS”-ként.

Azon a ponton mikor már jelentős/elegendő vagyonra tett szert, vagy kidolgozta és kifacsarta magát egészségét is kockáztatva felmerül benne a kérdés, hogy mi is az élet értelme? „Azért élek, hogy dolgozzak, vagy azért dolgozok, hogy éljek?”

 

ZÖLD – Érzelmileg Szenzitív/ Fenntartható Közösség-kedvelő

Mindenki egyenlő természeti adottságából kifolyólag (kvázi, a kommunista és a hippi generáció alap-elképzelése). Mindnyájan kifejezhetjük érzelmeinket, mert törődünk egymással minden szinten. A legfontosabb számunkra a harmónia és addig egyeztetünk, míg mindenki egyet nem ért egy adott döntéssel. A világot zöld/organikus/bió állapotában fenntartható módon megőrizzük. Vitaminokat és adaptogéneket eszünk, smoothie-t iszunk. A zöld a kirobbanóan nyitott szívének köszönhetően sokszor elfeled gondolkodni. Nagyon lelkesen tesz barátaiért – akik általában szintén ZÖLD-ek –, azonban ha elveivel nem egyezőkkel ellentétbe kerül, akkor harci-ZÖLD vagy más néven méreg-ZÖLD (mean green) is válhat belőle. Habár a méreg-ZÖLD a zöldek közé tartozik, egyáltalán nem toleráns, hanem haraggal harcol mindazok ellen kik nem ZÖLD-ek. Nem hajandó/ nem képes megérteni, hogy más emberek másképp is gondolkodhatnak. Így hát, ellentétben a világos ZÖLD toleranciával és mások elfogadásával, a méreg-ZÖLD rendkívül kirekesztő, agresszív, gyűlöletkeltő szavakat használ, untoleráns és bizonyos esetekben fasiszta. Mivel rendkívül komolyan veszi az érzelmeit, ezért rendkívül nagy hévvel hadakozik. Nem tud intelligensnek, diplomatikusnak maradni.

Ezen állapot elkerülése érdekében erős KÉK és NARANCS memetika is szükséges ezért az emberben, hogy egészségesen tartsa ZÖLD-et. A KÉK a szabályok és hierarchia elfogadását és betartását adja, a NARANCS pedig biztosítja az anyagi feltételeket a ZÖLD-séghez.

Miután az ember megélte pozitív értelemben vett „zöldségét”, egy nagy lépést téve rájön, hogy lehet, hogy őmagának is szükségszerűen be kellett járnia az előző memetikai lépcsőfokokat ahhoz, hogy eljusson erre a szintre, így talán bölcsebb volna elfogadni és megérteni őket is (ami nem túl könnyű egy ZÖLD számára a NARANCS-al-, vagy főként a PIROS-al kapcsolatban). Beérik a gondolat a fejében, hogy talán minden előző szint jó oldalára szükség van ahhoz, hogy a ZÖLD-ben időzhessen. Szükség van például a LILA családi összekapcsoló/ megtartó erejére, a PIROS erővel teli kitartására, a KÉK biztonságos rendszerezettségére és a NARANCS pénzkereső képességére is ahhoz, hogy a ZÖLD harmóniában élhessen.

 

2. Szint

A 2. Szint jellemzője, hogy képes egyszerre több memetika szerint gondolkodni annak érdekében, hogy illessze az adott témakört az adott gondolkodási stílusú emberekhez. Képes bármely „színűként” gondolkodni (nem „kétszínű”, hanem sokszínű), és képes azon 1. Szintű memetikával rendelkező személy nyelvén beszélni, akivel éppen társalog. Ebbe beleértendő az is, hogy mivel a világon az átlag-memetika jelen pillanatban a civilizált régiókban a kék és a zöld közötti skálán mozog a „mágnesezési pontját” tekintve, ezért a 2. Szinten gondolkodók is az ezekhez illő tevékenységekben, stílusokban-, az adott memetikák nyelvezetével nyilvánulnak meg. A 2. Szint ezért hétköznapi szempontból nem jelent semmi mást, minthogy normális-, „istenszerű feltűnési viszketegség néküli” emberek bizonyos témaköröket jobban átlátnak/ nagyobb komplexitásában/ összefüggéseiben látnak, így bizonyos esetekben könnyebben oldanak meg feladatokat, miközben ugyanolyanok mint mi. Sokkal mélyebbre-nyúló mentális és pszichikai folyamatok zajlanak bennük, melyet mi általában nem érzékelünk, azonban a 2. Szintű együttérző tulajdonságuk miatt ugyanúgy nyilvánulnak meg mint mi.

Példaként, egy SÁRGA alkalomszerűen PIROS-ként bemutatja, hogy van fizikai ereje (pl. lejár cégtársaival a gym-be) és arra is példát mutat, hogy mentális ereje is pozitív hősies; KÉK tulajdonságát használva rendszeresen munkába jár, miközben egy egészséges demokráciát alakít ott ki; NARANCS-ként megfelelő üzleti tervet készít és a társaság vagyonát profitábilisan kezeli; ZÖLD tulajdonságát bemutatva a emberek barátként szeretik miközben megosztja jó ötleteit a fenntarthatóság és az egészséges táplálkozás-, valamint a táplálékkiegészítők és tisztítókúrák tekintetében; eközben mindenre rálátó SÁRGA-ként rendezi össze a szálakat, teremt jól-működő folymatokat, emberi és materiális rendszereket.

Mindemellett érdemes megjegyezni, hogy ahogy az 1. Szintnek is megvan a pozitív és negatív oldala, úgy a 2. Szint sem tud teljes mértékben mentesülni ettől. Mindenesetre, egyre nehezebb megtartani a negatív oldalt amennyiben egyre feljebb halad az ember a memetikai lépcsőkön, hiszen egyre inkább megérti az igazság természetét. Így bár minden memetikát „művelhetjük” úgy negatív mint pozitív motivációból, az egyetlen dolog ami összeköti őket és ami biztos az az, hogy ahogy vetünk, úgy aratunk.

Cikkünkben az 1. Szintű leírásokhoz képest némileg kiterjedtebben kerülnek leírásra a 2. Szint lépcsőfokai mivel egyrészt az első szintről rengeteg leírás elérhető – melyek közül kiváltképp javasolt Dr. Don Beck és Christopher Cowan könyvének elolvasása –, másrészről a 2. Szint a hétköznapi KÉK-NARANCS-ZÖLD látásmódunkon eléggé túlmutató jellege miatt, több magyarázattal kell róla szolgálnunk. A Kedves Olvasó a következő cikkben-, mely az intuíció és a filozófia kapcsolatáról szól találja meg az igazán mélyreható leíró magyarázatot a 2. Szint felső szegmensei kialakulásának a történelem során kialakult lépéseinek hátteréről.

 

SÁRGA – Integratív Rendszer-Gondolkodó

A SÁRGA egyrészt látja, hogy az emberek gondolkodásmódja különbözik és megérti azokat, mivel felismeri, hogy őmaga se tudta volna meghaladni a ZÖLD látásmódot és a SÁRGÁRA lépni, amennyiben nem lépkedett volna végig a memetikai lépcsőkön. Emiatt, elfogadja és megértő módon bánik minden megelőző memetikai szinttel. Nem arra törekszik, hogy különb legyen tőlük, hanem pont arra, hogy egy legyen közülük, mitöbb, hogy segítsen nekik a napi túlélésüket könnyebbé tenni.

Másrészt, a SÁRGA felismeri, hogy a dolgok folyamatosan fluktuáló és változó világában az egyedüli biztos dolog az az, hogy minden folyamatosan változik. Semmi sem állandó. A testünk sem, és az sem, amire azt gondoljuk, hogy ez „én vagyok”.

Mesterévé válik hát a SÁRGA a Rendszer-szemléletnek; egyszerűsít, összefoglal, tendenciákat keres, szinergiára és pozitív visszacsatolásokra ösztönöz stb., és mivel mást úgysem tehet, az amúgy is önmagától bekövetkező változást a saját jószolgálatába állítja. A megfelelő időben jelez várható nehézség megjelenése esetén – mikor még mások nem is gondolnak rá -, három lépéssel előre tervez, és nyugodt szívvel rögtönöz, ha kell, mert egyszerűen az a legjobb amit tehet.

Míg az 1. Szintű memetikájú emberek félnek a változástól, addig a SÁRGA kezeli a helyzetet. A kínai karakterek melyek a krízis szót írják le, 危機, ”veszélyt” és egyben “lehetőséget” is jelentenek. A SÁRGA pontosan ezt gondolja róla. Elkapja a kígyó nyakát, lefeji fogaiból a mérget és gyógyszert készít belőle.

Mindemellett felismeri, hogy ebben a változó rendszerben a legfontosabb, hogy mindenki találja meg a saját maga számára legjobban illeszkedő helyét. A SÁRGA, így olyan lokális vagy akár nagymérvű/globális rendszert/projektet képes létrehozni. A BÉZS 2. Szintű felharmonikusaként olyan formákat és megoldásokat keres, melyek biztosítják a lények globális szintű alap-boldogulását biztosítani.

Látja, hogy a fejlődést nem lehet erőltetni, és nem is kell; mindenkit kell hagyni boldogulni a saját szintjén. Amit maximálisan tenni lehet, az az, hogy ha valaki segítséget kér annak tekintetében, hogy hogyan lehet a saját memetikájában felmerülő ügyeket „kivilágosítani”/ megtisztítani a negatív tendenciáktól, vagy hogy hogyan lehet a következő memetikai szint felé terelni életét, akkor a SÁRGA rendelkezésre áll és pár jótanáccsal segít. Egy sötét SÁRGA, vagy egyáltalán egy sötét 2. Szintű hozzáállás azonban veszélyes az elkövető és szenvedő számára is. Amennyiben valaki a saját maga által kigondolt rendszert, lokális berendeződést, országos vagy kontinens szintű folyamatokat vagy rendszert, netán egy másik világrendet szeretne erővel vagy kígyó természettel megvalósítani vagy megvalósíttatni, az meg kívánja erőszakolni saját elképzelésével a spirált, mely előbb vagy utóbb visszahat rá. Az embereket, az emberiséget békén kell hagyni önmagukban fejlődni. Ez egy univerzális szabály. Aki ezt megszegi, annak számolnia kell a saját maga által „kikövetelt” következményekkel.

A világos SÁRGA azonban a 2. Szintű lépcsők első fokára lépve egy teljesen új világban találja magát. Pontosabban, mivel képessé vált a megszokottnál kiterjedtebb perspektívával látni a világot, ezért mondjuk róla, hogy 2. Szintű memetikával rendelkezik. Többé már nem magát helyezi a középpontba, hanem a teljes globális közösséget, melynek ő is tagja. A 2. Szinttől akár „Én” akár „Mi” memetikáról beszélünk, az első sorban a globális közösségért dolgozik, az „Én” memetikákon önálló-, a „Mi” memetikákon csoportosan alkalmazott technikákat felhasználva.

Vannak azonban vezetők, kikről első látásra azt gondolná az ember, hogy SÁRGA kvalitásokat mutatnak, mivel könnyen átlépnek nehézkes tényezőkön, nem túl könnyen viselkedő embereken, ügyeken, és néha így-, néha úgy viselkednek. Úgy tűnnek, mintha tudatosan változtatnák látásmódjukat.

Amennyiben azonban biztosak szeretnénk lenni benne, hogy SÁRGÁ-kkal van dolgunk, akkor talán nézzünk utánuk kicsit mélyebben, és ellenőrizzük, hogy például megtapasztalták-e már életük során korábban a ZÖLD látásmódot; tudnak-e ZÖLD-ként viselkedni, szednek-e vitaminokat, szeretnek-e a szabad természetben lenni, kiállnak-e a bio-termékek mellett, képesek-e belemerülni olyan helyzetekbe melyekben mindenki egyenlő.

Érdemes némileg ellenőrizni őket egy kis időn át, és megfigyelni, hogy hogyan viselkednek, mert az is megtörténhet, hogy – ha elvesztik fejüket és jó stílusú modorukat, amennyiben nem úgy történik valami ahogy azt elképzelték –, akkor a nárcisztikus személyiségzavarban szenvednek, vagy csak egyszerűen szociopaták – úgy tesznek mintha szeretnék az embereket és kedvesek lennének, pedig rejtve csak saját érdeküket képviselik, minden pillanatban –. Egyik pillanatban úgy tűnhet számunkra, hogy nagy érzelmi intelligenciával rendelkeznek, másikban viszont meg tudnak győzni bennünket megnyilvánulásaikkal, hogy valójában semennyivel sem rendelkeznek e nemes tulajdonságból. Ráadásul, amennyiben az érzelmeiket is nagyon gyorsan változtatják, például egyik percben lelkesen mosolyognak, másikban drákói haragra kelnek egy elképzelt probléma miatt, majd hirtelen ismét kedvesek stb., vagy gyakran mutogatnak az emberekre használva a kifejezést, hogy „te vagy a hibás”, akkor nagyon elképzelhető, hogy bipoláris vagy akár borderline személyiség zavarban szenvedhetnek; egyszerűen mentálisan betegek. Ráadásul, remélhetjük, hogy ezzel az esettel nézünk szembe, nem a populáció 3%-át (vagy akár 10%-át) kitevő sátánistáinak egyikével [i], ki az Én-elképzelését állítja a világ középpontjába.

A legjobb indikátor ezért, az egoizmus felismerésén túl a harag figyelése. Egy igazi-, világos SÁRGA igen ritkán válik haragossá, mert megérti, hogy az 1. szintű memetikai látásmódú emberek miért gondolkodnak úgy, megérti motivációikat, így együttérzően megérti az emberek hibáit is; bármi is történik, úgy kezeli a hibázó vagy támadó embereket, mint az orvos pácienseket, nem mint ellenségeket. A hibák rendszerint a nemtudásból keletkeznek, ezért a SÁRGA segítő szándékkal információt oszt meg.

Amennyiben süket fülekre-, negatív motivációra, vagy támadó hozzáállást tapasztal, abban az esetben minden további kétely vagy aggodalom nélkül elvégzi vagy elvégezteti amit meg kell tenni, vagy nem lépve őmaga is a sárba-, elfordítja az orrát a harag szagától és egyszerűen csak továbbáll.

Míg az 1. Szintű harcol másokkal (a családjáért, magáért, az igazságért, pénzért, a környezetért), addig a 2. Szintű gondolkodó megérti és elfogadja az 1. Szintű memetikájú gondolkodókat és megvédi őket egymástól, amennyiben azok intenciója jószándékú.

A harag hasonlatos ahhoz, mint amikor fejlődésünk autójával fékezünk, mitöbb, visszamenetbe kapcsolunk. A harag egy pillanat alatt felégeti az előzőekben felhalmozott jó benyomásainkat, és rendkívül megnehezíti szociális kapcsolatunkat az emberekkel. Aki a harag jogos voltát próbálja indokolni, vagy ráadásul dicsőíteni, az egy igen téves eszmét hirdet, hiszen ismerjük a felfokozott szimpatikus idegrendszer által kifejtett számos betegséget okozó hatást.

Az erő az, amikor az embernek megvan a belső ereje, hogy kezelje belső érzelmeit. A haragos emberek, olyanok mint gyenge belső mentális erővel rendelkező síró gyerekek – nem képesek kezelni magukban a haragot, ezért tehetetlen energiájukat kifelé fordítják –; kivéve, ha az emberek azon csoportjába tartoznak kik a könyveik alapján olyan idealisztikát követnek mely kifejezetten és tudatosan ezt kultiválja.

Fontos, hogy képesek legyünk megkülönböztetni a sárgának mutatkozó PIROS-KÉK-be visszaeső opportunista NARANCS-ot az igazi SÁRGÁ-tól.

Nem könnyű persze a SÁRGA dolga. Azáltal, hogy olyan folyamatokat állít össze melyben mindenki megtalálja a maga helyét, egy fizikai szinten szabályokkal irányított közösséget képes létrehozni, melyben mindenki a maga nemes dolgával foglalkozik. Ezt nem könnyű feladat elérni – főképp mikor a KÉK-ek által feltüzelt PIROS-ok felkelnek a NARANCS hercegek és grófok ellen, vagy mikor a KÉK proletárok egy idealista ZÖLD-, bár önmagában működésképtelen kommuna-látásmód kedvéért támadják a NARANCS-okat mint a kommunizmusban, vagy mikor a NARANCS-on épp túllépő liberális sötét ZÖLD-ek jól helyre kívánják utasítani a konzervatív KÉK-eket arról, hogy milyen a világ valójában és abban hogyan is kell viselkedni egy igazi embernek -. Azok a multikulturális társadalmak tudnak jól működni, melyekben az egymás mellett élő kultúrák nagyjából azonos memetikai szinten állnak. Láthatjuk abból is, hogy a KÉK-PIROS palesztin-muszlim kultúra teljesen un-kompatibilis a NARANCS-ZÖLD héber-zsidó kultúrával, annak ellenére, hogy mindketten a szemiták nyelvcsaládját [ii] beszélik. Jelentős ellentétek esetén csak nagyon erős törvényekkel lehet az egymás mellett élést kordában tartani (lásd Ciszjordániát vagy Malájziát).

Miután a szervezési képességeit tökéletesítette, felmerül a SÁRGÁ-ban, hogy milyen nagyszerű lenne összekötni-, egyesíteni nem csak a tudás-központokat, az erőket és a hasonló tapasztalatokkal bíró embereket globális szinten, hanem a külső szabályozott rendszeren túl egy belső harmóniát-, összetartozás-érzést is kialakítani bennük.

 

TÜRKÍZ – Holisztikus Globális Család

Néhányan azt gondolhatják, hogy ezen a szinten a globalizációs törekvésekről van szó, de ez csak részben igaz. Megnyilvánulhat ez a szint az ember életében egyszerűen úgy is, hogy jól érzi magát más országok más ember-típusaival is egy közösségben, amennyiben Ők is békés jószándékkal közelednek hozzá. A TÜRKÍZ kiváltképp megnyilvánulhat abban, hogy az ember keresi azon igazságokat, melyek az emberi élet kölcsönös harmonizálása során kulcs-értékekként kezelhetőek. Olyan értékrendeket és látásmódokat nevez meg, mely a Föld-lakókat egy nagy földi család tagjává tehetik.

Érdemes itt azért megjegyeznünk, hogy a TÜRKÍZ nem csupán idealista második oktávos LILA ki egy globális családban gondolkodik, hanem egy 2. Szintben található látásmód; így bármikor képes megvédeni magát akár PIROS-ként, amennyiben a helyzet megkívánja.

A TÜRKÍZ figyelembe veszi a természeti erőket, és energiákat a LILÁ-hoz hasonló módon, azonban tudományos forrásokra hagyatkozva teszi ezt. Látásmódjához tartozik így a tudomány „misztikusnak” tekinthető felfedezéseinek – mint például a kvantumfizika azon kijelentéseinek, hogy „a valóság relatív”, „párhuzamos univerzumok léteznek”, „az anyag lebontható és végül visszatér a térbe”, „badarság lenne azt gondolni, hogy a 11 trillió univerzum közül kizárólag a mi naprendszerünkben és csakis ezen a kis Föld nevű bolygón létezik intelligens élet” kijelentések – első hallásra történő elfogadása (nem feltétlenül érezve annak szükségét, hogy azt tanulmányozza). A fizikai/materiális világ univerzalitásaira támaszkodva tágítja világszemléletét.

Mivel a TÜRKÍZ megtapasztalta már a SÁRGÁ-t, képes SÁRGA-ként globális rendszereket létrehozni, azonban ráhagyja e feladat megoldását a SÁRGÁ-kra. Számára elegendő az, hogy rálát a globális tendenciákra és képes rámutatni a fejlődési/ fejlesztési irányokra. Összefoglalva következtetését egy mondatban-, rábízza annak megvalósítását a SÁRGÁ-kra, kik gyakorlatba ültetik azt.

A TÜRKÍZ egy 2. Szintű LILA nagy tudással bíró családfőjeként irányt mutat, majd hagyja a SÁRGÁ-kat kibontakoztatni szervezési indíttatásaikat egy nagyobb biztonságot adó globális egyezség keretében.

A TÜRKÍZ családi/ baráti körében látja, tapasztalja az intuíció megjelenését, komolyan veszi azt, megérti és elfogadja, hogy az létezik. Szárnyait is elkezdi próbálgatni; tesztelni kezdi saját intuícióját, hogy a többiek/ a közösség szempontjából hasznos-e vagy sem. (Kvantum)mezőkről beszél és kihelyezhető mező-módosító eszközöket, pl. orgonitokat, 5GBioShield-et, vagy áldott tárgyakat kezd alkalmazni.

 

Dr. Beck könyvét követően kialakult memetikai lépcsőfokok

Dr. Beck könyvében a memetikai lépcsősor a BÉZS-től indul és a TÜRKÍZ a legmagasabb memetikai szint benne; mindemellett nem túl sokat írt a SÁRGÁ-ról és a TÜRKÍZ-ről. Hanganyagaiban kicsit többet mond el e két szintről, azonban azt is kifejti, hogy számára nem annyira meghatározóak/ mérvadóak a 2. Szint lépcsőfokai az elemzés szempontjából, mert nem sok ember található manapság ezen a memetikai szinten. Megemlíti, hogy létezhetnek további szintek is azonban Tőle nem kapunk ezekről további információt. Dr. Beck könyvét követően a spirál dinamikával több gondolkodó is foglalkozott, így részben Dr. Beck-el való egyeztetés során vagy anélkül is önmagában fejlődő folyamatként megjelent két további 2. Szintű memetikai szint magyarázata, a KORALL és a KÉKESZÖLD memetikáké.

KORALL felé kezd elmozdulni a TÜRKÍZ, mikor felismeri, hogy ahhoz, hogy a lények harmóniában éljenek, sok esetben szükségessé válik egy vezető. A TÜRKÍZ, mely kezdi átlátni a kapcsolatok szövevényét, mélységét és hatásait, kezdi úgy érezni, hogy annak érdekében, hogy az emberek a jó irány felé tartsanak, szükséges valakinek – akár neki – felvállalni esetenként vezetésüket.

 

KORALL – Globális Vezetők/ Magasabb Célok Megvalósítói („Emberi Félistenek”)

A KORALL, „2. Szintű PIROS”-ként vezetői ambíciókkal rendelkezik, de a 2. Szintű látásmódjának köszönhetően már sokkal nyugodtabban-, tágasabban-, térrel-telítettebb módon értelmezi azt. Képes vezetni, készen áll arra, rendelkezik a szükséges/ megfelelő kapacitásokkal, képességekkel és vezetői tudással, mindennek ellenére nem feltétlenül akar vezetni. Néha követ, néha vezet, helyzettől, feltételektől, hasznosságtól függően. Míg a PIROS nem foglalkozik a LILA családdal, addig a KORALL törődik a TÜRKÍZ-zel. Rálát a különböző erőkörökre/ hatalmi körökre és ismeri a kontroll-pontokat. Mindemellett már nem annyira a maga érdekében vezet, hanem a nagyobb közösség, ország, földrész, világ érdekeit segítő célok érdekében teszi ezt.

Oly módon vezet, hogy segít az embereknek elérni saját céljukat.

A KORALL érdekes tulajdonsága, hogy több látásmódból és kontextusból is képes átlátni egy adott szituációt, így tud olyan megoldást kínálni mely több szempontból is hasznos eredményt hoz.

Amennyiben látásmódja az ahhoz illeszkedő financiális háttérrel támogatott, globális viszonylatban is nagy dolgokra képes. Nem csoda, hogy egy hétköznapi ember „beképzelt gigantomán”-nak tekintheti, amennyiben a KORALL nagy dobra veri céljait.

A KORALL látja azt is, hogy amennyiben bizonyos jellegű, gondolkodásmenetű vagy képességű emberek koncentrálódnak egy adott közösségben, egy adott szintű népsűrűség elérését követően – a piaci áttörés siker-törvénye szerint úgy 16%-náliii –, az adott jelleg, vagy képesség átragad a többiekre is. A KORALL az embereket eszerint allokálja, cselekvését eszerint időzíti, és ezt figyelembe véve kommunikál. Gondolhatunk a KORALL memetika sötét oldala által feltüzelt és szervezett-, Európa e pillanatban tehetős országaira irányuló migrációra. Számos nyugat-európai állampolgár beszél arról manapság, ahogy a szervezett migráció által a nyugati kultúrák kénytelenek átvenni a gazdasági bevándorlók szokásait, míg végül az átlagosnál magasabb reprodukciós rátájuk által átveszik a demokratikus szavazati többséget. Sokan a nyugat-európai őslakosok közül már Kelet-Európában kezdenek házakat venni, melyben öreg korukban békésen meghúzhatják magukat.

KORALL kategóriájú szerveződés az UNICEF [iv], IMF [v], G20 [vi], BRICS [vii], a Bilderberg Group [viii], a Committee of 300 [ix], és még bőven sorolhatnánk. Rábízzuk a kedves olvasó éberség intelligenciájára, hogy megvizsgálja és eldöntse, hogy ezek a LORAL memetika sötét vagy világos oldalához tartoznak.

Egy világos KORALL az átlagnál több erőt fektet intuíciója fejlesztésébe, mert sok esetben rendelkezik azzal a kívánsággal, hogy a legjobb lehessen annak érdekében, hogy segíthessen másoknak. Ennek érdekében belső képességeit (is) fejleszti. Akár agyfrekvencia-mérő eszközökkel gyakorlatozik, meditál, ESP applikációkat tölt le okostelefonjára. Vezetőként megérzi, ha valaki nem illik a csapat adott „rezgésű mezejébe”, azonban ezzel párhuzamosan megfigyeli saját mentális és energetikai tendenciáit is.

A KORALL, tevékenysége során egy ponton rájön, hogy az igazán mélyre-nyúló-, kiterjedő-, nagymérvű hatás kulcsa a multiplikáció és a kapcsolatok. Figyelme egyre inkább a hálózatokra, mély kapcsolati rendszerekre-, összeköttetésekre terelődik, beleérve az érzelmi és gondolati mezőket, melyek azonos érdeklődésű embereket tartanak inspirálva.

 

ZÖLDESKÉK – Globális/ Univerzális Okozatiság Törvénye és a Mezők Általi Összekötöttség

KORALL-ként hatékonyan dolgozott a különböző hatalmi-/ erőkörökkel, most azonban látja, hogy jobb olyan érzelmi és mentális tendenciákat kialakítani, melyek automatikusan annak megfelelő mederbe tudják terelni még a KORALL szintű döntéshozókat. Amikor a kontinens népességének többsége egy bizonyos dologban előrelépést kíván látni, a politikai vezetőknek célszerű azt támogatólag cselekedni. Minthogy ismeri már a ható-tényezőket, zsigereiben érzi azok ható-képességét. Megtalálja vagy létrehozza a megfelelő okok magját, melyek megfelelő irányba inspirálják az azokból kibontakozó okozatot. A ZÖLDESKÉK-ek elég jól ki tudják számítani az elvetett magok kibontakozó hatását – az adott folyamatban résztvevő kapcsolati hálózatok jellemző vonásai-, vagy a résztvevő önálló entitások jelleme és várható reakciói függvényében –, és azt is, hogy azok a hatások hogyan tudják tovább táplálni a kívánt elérendő célt. Például, elhintik a megfelelő hálózattal rendelkező személynél egy újabb filozófiai irány érvelési gondolatmenetét, melyből könyvek, majd szórólapok/ média impulzusok és később forradalmak is keletkezhetnek, amennyiben egy jó SÁRGA szervező kezébe kerül pl. egy „mester-tanítvány hálózaton” keresztül.

A ZÖLDESKÉK nemcsak a cselekvés és kommunikációs szinten tudatos az okozatiság tekintetében, hanem mentális (kvantum)mezők szintjén is. Érti a módját annak, ahogy csatlakozni lehet ezekhez és annak is, ahogy módosítani lehet őket – tudományosan megalapozott módszerekkel és eszközökkel –.

2. generációs KÉK-ként a ZÖLDESKÉK olyan „hierarchiát” képes létrehozni, mely nem látható-, melybe az emberek maguk önálló döntése által egyeznek bele. Képes elérni, hogy mindenki őt kövesse anélkül, hogy tudnák, hogy ezt teszik. A sötét oldalú ZÖLDESKÉK is pontosan ismeri az okozatiság törvényét, így nem tesz semmilyen olyan lépést, melyről ne tájékoztatta volna „ügyfelét” előzetesen, direkt vagy indirekt módon, a szerencsétlen éberség intelligenciájának meglétére vagy hiányára hagyatkozva. „A szem elől nyílt színen való elrejtés” (angolul: „Hidden on plane sight.”) kifejezés vonatkozik erre, és a szemünk előtt elrejtett szimbólumok által közvetített üzenetekre utal – mint pl. az egy dolláros bankó szimbólumai, vagy a hollywoodi filmek üzenetei –, melyeket nem tudunk-, vagy melyekkel kapcsolatban nem érezzük a mélyebb értelmezés szükségét. Így, a kellő éberség hiányban, egy kvázi tudat alatt elfogadott szerződéssé válik az üzenet tartalma a két fél között, és annak megfelelően az, ami az üzenetet követően történik. Az elkövető „megmondta előre”, és „a te bajod, hogy nem figyeltél”.

Ugyanez érvényes a pozitív oldalon. A ZÖLDESKÉK a köztudatba tud vezetni olyan szavakat, melyek az emberek tudatát felszabadítják – például a tudat tér-természete –; el tud helyezni olyan szimbólumokat vagy ábrázolásokat, melyek a morfikus mezőre hatva harmóniát teremtenek – mint a gabonakör jelek [x], például az élet virága [xi] stb. –.

Míg a TÜRKÍZ fizikai szinten viszonyul az intuícióhoz és a (kvantum) mezőkhöz – megfigyeli és külső eszközökkel igyekszik módosítani azt -, addig a ZÖLDESKÉK lépten-nyomon alkalmazza őket, a tudatalatti üzenetekkel egyetemben. Tökéletes tudományos kutatás-alapú tudást halmoz fel ezek tekintetében.

A ZÖLDESKÉK - a következő memetikai szint felé haladva-, miután egyre mélyebbre merül az emberek megszokásainak és gondolatvilágának ideális esetben pozitív befolyásolásába, a (kvantum)mezőket tanulmányozva egyre inkább rájön, hogy saját tudatának napszemüveg-lencséjén keresztül látja a világot és értelmezi a bejövő fényeket. Mi több, nemcsak úgy értelmezi, hanem ugyanolyan színt is kíván rávetíteni a világra amilyen a saját lencséje. Ebből arra a következtetésre jut, hogy két dolgot lehet végül is tenni a világban: megszökni vagy megszokni. Vagy a (külső) világot változtatja meg az ő szemüvege szerint – ami persze nem lehetetlen, de nem is egy kifejezetten könnyen megvalósítható projekt –, vagy őmaga változtatja meg saját (belső) lencséjét.

Már a világ teljes megértéséhez is arra van szükség, hogy levegyem a szemüveget.

Amennyiben e másodikat választja, duplán nyer, hiszen hiába változtatja meg az ember a külvilágot, ha így is úgy is végső soron a saját szemüvegén keresztül értékeli azt; a szemüveg színe pedig változhat, megkophat, és az üveg is megrepedhet az idő során.

A ZÖLDESKÉK így minden szempontból kezébe veszi a sorsát, felelősséget vállal azért, hogy mit tesz és hogy hogyan reagál dolgokra amik vele történnek. Nem magyarázza a bizonyítványát azzal, hogy egy külső teremtő akarta, hogy így történjen, hanem látja, hogy „ki mint vet, úgy arat”. Választóvonal ezért ez a memetikai szint. Az, hogy valaki kifelé mutat vagy befelé mutat egy adott szituációban, az egy jelentős tényező. A felelősség kihelyezése vagy belső feldolgozásának látásmódja merőben különbözik, nem mosható össze, két teljesen különböző memetikára válik szét. Aki ahhoz szokott, hogy kifelé mutogasson, az tiszteletlennek tartja azokat, akik rá se hederítenek arra amit ők valósnak gondol, miközben egy olyan ember aki csak saját tapasztalatában-, tudatának erejében és felelősségében hisz, nagy szívűnek, de nem túl okosnak tartja az előbbieket. Természetesen, 2. Szintű gondolkodóként elfogadja őket, mert hiszen rájuk is szükség van bizonyos feladatokban, de nem követi őket.

Nagy hiba ezért a KÉKESZÖLD-et követő memetikákat a KÉKESZÖLD-del összemosni, hiszen ez a kukta, melyben igazán szétválik a lényeges és a nem annyira lényeges, a tükör és a képek.

Az, hogy milyen döntésre jutunk KÉKESZÖLD-ként, a következő memetikai szintet megnyitja számunkra vagy sem.

 

Felelősségteljes Örömteliséggel  KITERJESZTETT SPIRÁL DINAMIKA (SDx, Spiral Dynamics Extended)

E jó szándékú író azt javasolja, hogy a Spirál Dinamika Graves és Beck-i rendszerében 1. Szintként meghatározott hatos memetikai tagolódást alkalmazzunk a 2. Szintre is.

Terjesszük ki a 2. Szint eddigi magyarázatát a Graves-i rendszerre (SÁRGA-TÜRKÍZ) a hagyomány által ráépülő két szintet (KORALL, KÉKESZÖLD) két további szinttel (ARANY, LIME).

Mi értelme van ennek? Miért tesszük ezt? Mert nem az számít, hogy jelen pillanatban a populáció hány százaléka van a 2. Szintű memetikák felső két szintjén, hanem az, hogy hányan érhetnek el oda még. Félig tele állapotúnak tekintjük a poharat és elmondjuk azt, hogy milyen az amikor tele van. Annak ellenére, hogy ködben vezetünk, a legtávolabb szeretnénk látni, így felkapcsoljuk a ködlámpákat.

Mivel hosszú távra tervezünk az emberiség javát tartva szem előtt, tudjuk, hogy egy tiszta cél és útvonal bemutatása – és egyáltalán az, hogy az emberek tudjanak róla – milyen sokat jelent.

Már önmagában az, hogy erről beszélünk, megnyitjuk a teret, megerősítjük a morfogenetikus mezőt azáltal, hogy ezen témakörön gondolkodunk egyre inkább megkönnyíti magunk és mások dolgát az előrehaladásban.

Ne legyünk hát restek e memetikai szintekről beszélni, hiszen minden e kommunikációnál kezdődik, ezen múlik. Nem csak passzívan szemléljük, hogy mikor ér el a társadalom többsége a 2. Szinű magasabb memetikákhoz – és majd akkor beszélünk róla, ha a tömegekhez szólhatunk –, hanem segítjük az előrejutást, beszélünk róla, mi magunk megteremtve a lehetőségét a gyors fejlődésnek. Ha valaki tud róla, ismeri és nem beszél róla, az azt jelenti, hogy vagy kizárólag az üzleti része és a popularitása érdekli a dolognak, vagy valamilyen okból el kívánja titkolni azt. Mi itt az emberiség maximális javát és érdekét képviseljük. Egyszerűen szólva, törődést érzünk. Azt valljuk, hogy nagyszerű dolog embernek lenni, viszont ezzel párhuzamosan sose tudjuk, hogy mennyi időnk van még hátra életünkből – hiszen bármikor bármi megtörténhet –, így csak azzal állunk biztos lábon, ha felelősséget vállalunk mások és magunk előrelépése-, életének jobbá-tétele iránt. Nagy szerencse egyáltalán hallani ezen témakörökről, mivel oly erővel képes a memetikai fejlődést elősegíteni.

Mindez azért van, mert minél magasabbra tesszük a lécet – minél magasabb memetikákról beszélünk -, annál nagyobb előremozdító ereje van gondolatainknak. Mikor pedig felhelyeztük a magasugró lécet, majd nekifutunk, meglepetten tapasztaljuk, hogy nincs is az olyan magasan, sőt, csak azon múlt, hogy nekiveselkedtünk-e vagy sem. Ekkor látjuk csak igazán, hogy milyen nagy vétek lett volna nem beszélni e memetikai szintekről.

Mire alapozzuk teóriánkat? Közgazdaságtanra, kvantumfizikára, biológiára, szociológiára, filozófiára és a pszichológiára. Mind az öt megközelítés azonos univerzális lényegiségre mutat, miként egy ház öt ajtaja, tudatunk térszerű intuitív természetére.

Az első három tényező lényegét az előző három cikkben kifejtettük; ebben a cikkben hozzáadjuk a negyediket, a szociológiát. A következő két cikkben pedig, mely az intuíció filozófiához és a pszichológiához való kapcsolatáról szól, további részletes kifejtésre kerül, az említett két addicionális memetikai szint (ARANY, LIME) hozzáadásának oka.

Azok számára, kik a jelen hipotézis-szintű kifejtés-sornál több esszenciális információra és bizonyító jellegű megközelítésre vágynak, a legcélravezetőbb amennyiben ezen öt tudományág lényegét egy egységként kezelik. Ehhez szükséges az említett öt tényező tudományában legalább részbeni jártasságot szerezni. E jószándékú író elvégezte a házi feladatot és igyekszik e témakörökről szóló cikkekbe sűríteni ennek lényegét. Javasolt ezért, a következő két cikk elolvasása is, annak érdekében, hogy a Kedves Olvasó teljeskörű információt nyerjen az említett azonos lényegiségének tekintetében. A cikkek formája így alkalmas arra, hogy irányt mutassanak, azonban mivel a cél az, hogy cikksorozatot az emberek széles köre olvassa, a cikkek nem tudnak és nem is kívánnak akadémiai szintű anyagként szolgálni; inkább egy könnyen olvasható-, iránymutató-, gondolkodást felkeltő számos hipotézis forrásaként.

Gondolkodjunk és fejlődjünk együtt. Legyünk pozitívan kritikusak; ne fogadjunk el valamit csak azért mert egy híres személy azt mondja, hogy ez így van és hinni kell benne. Járjunk utána-, nézzünk a mélyére mi magunk. Ne csak kritizáljunk és azt mondjuk meg nagy okosan, hogy szerintünk mi nem jó; arra fókuszáljunk, hogy mi az igazság és tegyünk javaslatokat. Te hogy gondolnád? Te hogy mondanád? Hogy csinálnád?

Az érdeklődés és némi feszültséggel teli izgalom további fokozása érdekében érdemes megjegyezni még e ponton, hogy az eddig említetteken túl, e cikkben a Spirál Dinamika további kiegészítését is javasolni fogunk; az alábbiakban az 1-2. Szinten túli memetikai szint bevezetését is kezdeményezzük, mely az eddigiek kvázi meta-memetikai szintjeként is szolgál. Mindezt, a felelősségteljes örömteliség szempontjából közelítjük meg, melynek koncepciója szintén kifejtésre kerül.

Kezdjük hát megtölteni most az itt kifejtett ígéretes arany-keretet az ahhoz megfelelően illő tartalommal.

 

ARANY - Univerzális Befolyással Bíró / Tudat-Vizsgáló / Isteni Öröm-Kereső

Az ARANY egy nagy felfedezést tesz, mely jóval közelebb áll a világ kvantum-igazságtermészetéhez, mint eddig bármely memetika, szemlélet. Az így hangzik: végső soron, minden a tudatom színes szemüvegén múlik. Úgy értelmezem a kívülről érkező impulzusokat, amilyen szemüvegen-, látásmódon keresztül látom a világot; hasonlóképp, olyan módon nyilvánítom ki belső intencióimat a világ felé, amilyen szemüvegen/ látásmódon keresztül a világot látom. Ha lecserélem a fekete szemüvegem pirosra, a világot másképp látom és ezáltal az is megváltozik.

Ebből a szempontból közelítve, a bármely kívülről érkező impulzus értelmezését követően nem mást, mint saját szemüvegünket látjuk; hasonlóképp, bármely belső mentális impulzusunk kifelé történő megjelenítésekor nem mást jelenítünk meg, mint a saját szemüvegünk által átengedett fényeket, saját látásmódunkat. Mindezt figyelembe véve mondhatjuk, hogy végső soron minden a saját tudatállapotunk szemüvege színét mutatja számunkra (eszerint értelmezzük a külső impulzusokat és manifesztáljuk a világ felé a belső gondolatainkat).

Érdemes hát megtisztítani szemüvegünket, hát még akár le is venni azt. Az ARANY szemléletű ember kezd úgy játszani a saját tudatosságával, mint egy szobrász az agyagszoborral. Bizonyos oldalakon hozzátesz, másokon elvesz belőle, alakítja szabadon, miközben teszteli, hogy hogyan változik a világ körülötte. Megfigyeli, hogy még mit tud elérni azáltal, hogy a tudatát egyszerűen szólva aszerint formázza amit hasznosnak, hatékonynak ítél mások (és egyben saját) jóérzésű-, adott időbeni célja érdekében. Ezzel akár univerzális befolyásra tehet szert, miközben a lények 1. szint első négy memetikai lépcsőfokán akár úgy is tekinthetnek rá, mint egy istenségre, vagy univerzális uralkodóra – mint ahogy William Bramley szociológus Az Éden Istenei [xii] könyvében ezt kifejti. Csak az érdekesség kedvéért képzeljük el, hogy egy ARANY látásmódú ember, ki nem csak mentálisan hanem fizikai szinten is megvalósította az ARANY szintjét, megjelenik szuperszonikus helikopterével egy ősközösségi LILA szinten élő és gondolkodó őslakók körében. Nem fogják istenként tisztelni? Persze, hogy igen. Ha az ARANY ráadásul egy egoista – saját maga érdekében fejleszti a dolgokat és a lényeket, nem mindannyiunk érdekében –, akkor vicces szituációként tekintve ezt élvezettel fogja ennek „energia-babérjait” learatni és akár létrehozni saját kultuszát (Quetzalcoatl [xiii], fáraók ideje [xiv] stb.).

Jó esetben azonban az ARANY látásmódja nem a „sötét oldalt”, hanem a „világos oldalt” választja. Sokkal finomabbnak-, inkább „tudományos érdeklődésnek tekinthető egoizmusa” van, mint az egy oktávval lejjebb található NARANCS-nak. Az igazságot keresve vizsgálja, hogy milyen valósnak vagy állandónak tekinthető tulajdonságai vannak annak a testnek, amivel egész életében eddig azonosult. Vizsgálja a szokásait, hogy miért teszi ezt.

Mestersége címere az, hogy bármely szemüveget fel tud venni. Például a rózsaszínt is, akkor és ott amikor csak akarja. Mivel az örömteliség csak egy érzés, egy energia áramlás melyhez tetszés szerinti intenzitást tudunk társítani, az ARANY megtanul úgy játszani ezzel ahogy csak szeretne. Nem függ már semmilyen külső örömteliséget okozó tényezőtől. Az örömteliség függ az ő elhatározásától. Akkor veszi fel a rózsaszín szemüveget amikor csak akarja. Mint minden más érzelmét, ezt is aszerint és annak érdekében alkalmazza, hogy mi a leghasznosabb az emberek inspirációja-, fejlődése szempontjából.

ARANY gondolkodásmóddal az ember még ennél is továbblép; egyre inkább azon gondolkodik, hogy mi is a lényege, az esszenciája és „jelentése” a térben megjelenő dolgoknak, mint az anyagnak (a test és a körülötte a világban levő anyagi megjelenések), az energiának (testen belüli és az emberek közötti energia-áramlásnak, a kvantum/ morfikus mezőknek), valamint az éber tudatosság lényegiségének.

Hősies stratégiával nagy dolgokat tesz másokért, mégis, még mindig megvan az elképzelése arról, hogy a világ „valós”, konkrét, szilárd, változatlan; és hogy Ő tesz valamit Másokkal. Az elválasztottság tudati fátyla még szeme előtt lebeg; eltol bizonyos dolgokat vagy embereket, bevonz másokat.

Meg kell jegyezni ezért, hogy egy halvány kis tendencia is – mellyel az ember a tudata helyett a testével azonosítja magát - épp elég ahhoz, hogy ne engedje meg magának, hogy – egyenesen szólva, úgy ahogy van – a saját tudata önmagát korlátozó természetének óvodájából kilépjen a nem-felszínes/ mély tudati működés mentális-, fizikai- és „temonddmegmilyen” szabadságának iskolájába. Mi kell hát ehhez? Az ARANY a következő memetika felé haladva ezt kezdi keresni.

 

LIME (ejtsd: „lájm” mint zöldcitrom) – Univerzális Éberségű Tér-Természet Szakértő

Minden és minden lény végső soron tér-természettel bír. Minden a térben jelenik meg, játszik benne, majd visszaolvad a térbe. Az egyedüli nem-változó eközben az, ami most is a szemünkön néz ki, a tudatunk térszerű ébersége, mely mindezt tapasztalja. A tudatunk tér-természetű; másik oldalról szemlélve pedig azt történik csak, hogy a tér játékos tudatosságként manifesztálja magát önálló(nak tapasztalt) tudatok formájában, melyek mindegyike ugyanazzal a kvalitásokkal bír; tér-természettel. Mint ahogy egy gyerek rendelkezik szülei tulajdonságaival, úgy mindannyiunk tudata tér-természettel bír. Nem érdemes ezért a testünkkel azonosulnunk, hiszen az jön és megy; hát még a gondolataink és érzelmeink. A tudatunk és amik valójában vagyunk az nem más mint tér-természet.

Láthatjuk ezért, hogy végső soron semmilyen belső vagy külső szorongatni-való kincs sem létezik igazán, nincs semmilyen állandóan létező dolog és egyben nincs semmilyen nem-létezés sem, hiszen a tér folyamatosan fluktuál.

A tér szempontjából tekintve még a legnagyobb fájdalom vagy öröm érzete is csupán játékos energia-mozgás, mely egyszerűen csak a tér fluktuáló természetének bizonyítéka. Számunkra, komoly felnőtt emberek számára e tényezők mind nagyon fontosak; a tér szempontjából azonban minden abban megjelenő mozgás egyszerűen annak energia/ gyönyör-természetét mutatja.

Ez a LIME gondolkodásmenete.

A KÉKESZÖLD – ARANY – LIME gondolkodók írásai, tanításai, információi elérhetők pl. könyvek formájában, így bárkinek alkalma van megismerni azokat. Minél több információval rendelkezünk mondandójukról, annál közelebb-állónak érzi ezen információkat saját valójához. Egy adott memetikáról szóló információ jelenléte azonban nem jeleni még a memetika kibontakoztatásának elvégzett feladatát. Tudni valamiről, beszélni e tudásról és tapasztani azt, az két totálisan elváló és különböző világ. Ki tud hiteles lenni? Természetesen az, aki nem csak tud róla, hanem mindennapjaiban is tapasztalja azt, amiről beszél. Pontosabban; csak arról beszél amit tapasztal.

Ráadásul, egy KÉKESZÖLD – ARANY – LIME hármas annyira szubtilis tendenciákkal és mentális szokásokkal rendelkezik, hogy egy 1. Szintű memetikájú átlagember számára bizonyos esetekben „nagyon elszálltnak” tűnhet, amennyiben esetleges büszkeségéből adódóan nagy hangon hirdeti „felsőbbrendűségét” és „2. Szintű magasabb látásmódját”. A tény az tény, a memetikai lépcsők azok gondolkodásbeli/ memetikai fejlődést tükröznek, azonban a 2. Szint kulcs-törvénye, hogy szívből jövőleg elfogadja az 1. Szintű memetikákat, azok látásmódját, tud és szeret az „Ő nyelvükön beszélni”; élvezetet lel benne, teszi azt. Ez jellemző a 2. Szint összes memetikájára is egyben. Gyakorlatilag nem jelent ez semmi mást, mint azt, hogy egy külső szemlélő szempontjából hétköznapi emberként élik az életüket, hasznosság szerint bármelyik 1. Szintű memetikát megjelenítve. Leviszik a szemetet, sportolnak, elmennek munkába, vállalkoznak/ pénzt csinálnak, barátokkal söröznek. Amennyiben valaki a mellét veri és fennhangon hirdeti, hogy ő bizony 2. Szintű gondolkodó, pont ebből lehet tudni, hogy bizonyosan nem az, hiszen a 2. Szintű gondolkodó szereti az embereket és semmiképp sem bántaná meg őket fennkölt képességei villogtatásával.

Természetes folyamat ezért, józan paraszti ésszel gondolkodni képes éber emberek, vagy a kritikus szemléletű tudósok nagyon könnyen kirúgják a kisszéket a hasonlóan hetvenkedők-, orrukat fenn hordók alól. Ekkor, tesztelésre kerül, hogy valójában tapasztalja azokat a szinteket amiről beszél, vagy csak okosan-, akár furfangosan és nagy intelligenciával beszél róluk.

A teszt nagyon egyszerű: kritizáljuk személyét. Mondjuk azt neki nemes egyszerűséggel, hogy „badarság amit írsz”, sőt, „te sem vagy okosabb annál, mint amit leírtál”.

Egy igazi KÉKESZÖLD azt gondolja ekkor, „Hmm, igazából az nem is annyira számít, hogy én okos vagyok vagy nem, hanem, hogy ez mennyire segíti a lényeket globálisan; beszéljük át közösen, hátha valamilyen jó ötletre bukkanunk. Amúgy, egészen biztosan nem véletlen, hogy ez a kritika elhangzott, mint ahogy semmi sem véletlen; szóval, mi lehet a valódi-, mélyen fekvő oka annak, hogy ezt mondta? Mi lehet az ok, amivel kiváltottam ezt belőle?”.

Egy igazi ARANY azt gondolja ekkor „Hmm, rendben-rendben, nagyon meglepő gondolat; mindenesetre ez egy nagyszerű lehetőség arra, hogy megtanuljam átalakítani%2

Megosztás


Tweet
Címkék:
fejlődés fejlesztés wellbeing recruitment jól-lét intuíció pozitivpszichológia well-being örömteli látásmód éberség intelligencia értékrend szakértői intuíció felelősségteljesörömteliség szociológia tüzelj csípőből spirál dinamika memetika wellbeng shoot from the hip spirál
Fodor Szilárd | Seal

Fiatalon, a főiskolákról 2000-ben az első munkám a Canon-hoz vezetett, az ügyvezető feladatainak úgy 40%-át vettem át – elmondása szerint –, azonban az igazi széles-pályás-, nagy volumenű kihívással – forgalom, büdzsé, nemzetközi felelősség tekintetében – következő munkahelyemen a Samsung egyik vezetőjeként találkoztam. Erről a kvázi militáris jellegű szervezetről azt szokták mondani a fejvadászok, hogy ha itt meg tudod állni a helyed, akkor mindenhol. Ez így is történt. Azonban... egy ilyen vállalatnál, mondhatjuk, hogy a fura érzelmek sora, a mohóság, kapzsiság, féltékenység, büszkeség, a harag és az agresszió eléggé zavarodott egyvelege tud megjelenni. Tele van furmányos vállalati politikával, hadakozással, erőszakos terv-teljesítési kényszerrel, és rendkívüli stresszel, feszültséggel. A B-komplex és a Sedatif PC ilyenkor nagyon fogy. Történt egyszer, 2008 nyarán egy szép napon, miután a magas ablakfalú tárgyalóban némi kummunikációs erő-ráfordításával pár ellenlábas gondolatot hamuvá kellett aprítanom, pihenésképp bementem a kis konyhába, hogy magamhoz vegyek az automatából egy jó ízes, krémes, illatos kapuccsínót. Emlékszem a forró barna kis műanyag pohárra a kezemben, mikor sétálni kezdtem vissza a kék filcszőnyegen a nyüzsgő nyitott idoratérben levő asztalomhoz. Ekkor, a felhős égből kipattanó villámcsapásként merült fel bennem egy életbeváltó kérdés. „Erről szól az élet? Ennyi? Azért hadakozunk itt mi, daráljuk és zúzzuk egymást, ahelyett hogy jó irányba segítenénk, hogy elérjünk olyan irreális target-számot melyet álomszerű ideaként festettek fel belülről a homlok-lebenyünkre? Tesszük ezt egyszerűen azért, hogy végül az anyavállalatnál-, valahol egy millió kilométerre tőlünk valakinek jó legyen? Eközben mi pedig mindannyian akik ebben a játszmában önként és dalolva részt veszünk tönkretesszük az egészségünket és egymás életét?” Ekkor jöttem rá, hogy a orromnál fogva vezettek. Elhitették velem, hogy azért kell éljek, hogy éjt nappallá téve dolgozzak, ahelyett, hogy azért dolgoztam volna, hogy éljek. Eldöntöttem, hogy mostantól az eddigieket egy teljesen ellenkező irányú vektorral egyenlítem ki. Éberen figyelek arra, hogy nem csak magam, hanem mások életét is örömtelibb tendenciákhoz segítsem. Onnantól kezdve nem voltam hajlandó még a nagyfőnök kérésére sem belemenni olyan a vállalat-politika játszmákba melyek nem lettek volna win-win-ek mindenki számára. „Bocs, XY, ezt nem mehetem.” - mondtam. Nem telt bele pár hónap, és a következő munkámban az NBC Universal magyarországi vezetőjeként jóval több terem nyílt a döntésekben, és emellett jóval több szabadidő is rendelkezésre állt. Ezt saját képzésemre fordítottam. Még egy egyetem, kvantkumanisztika; tiszteletbeli PhD; és elkezdtem felépíteni a Happiness Consulting-ot. Összetrombitáltam hasonló nézetű társaimat az üzleti életből, akiknek egyrészt jelentős multi-pozíciókkal bírtak, valamint felhívtam sikeres magyar vállalkozó barátaimat is. Meghívtam őket a Babar étterembe. Leültünk a nagy hosszú barna asztalhoz, melynek végére egy jó nagy LCD TV-t tettem, és bemutattam nekik egy prezentációt: „Hogyan tegyük örömtelibbé a vállalati életet, az üzleti felelősségteljesség megőrzése mellett”. E csapat szűrődött, nemzetközivé vált, míg végül a magyar, német, svéd, dán MBA-ket és PhD-ket magába foglaló szakértői csapat létrehozta a piacon egyedülálló vezetői és vállalati kultúra fejlesztő képzését, a Felelősségteljes Örömteliség Tréninget. Magam is másfél évet Németországban töltöttem leginkább e munka koordinálása és további önfejleszés érdekében. Na, ekkor sújtott belém ismét a villám, egy következő fordulópont érkezett. Mivel előzetesen leszerződtem egy amerikai kiadóval arra, hogy kiadják a tudásbázisunkat egy könyv formájában, és már folytak a szerkesztői munkálatok, mindemellett megkértem egy bajor pszichiátriai klinikai központban dolgozó orvos-pszichiáter kedves ismerősömet – ki amúgy rengeteg kiégett ügyvezetőt rehabilitált –, hogy véleményezze a kéziratot. Véleménye csontig hatoló volt. A hölgy kifejezte nagyon kedvesen, hogy ez egy tényleg nagyszerű összeállítás és Michelin séf-ekhez méltó recept a vezetés és a vállalati élet pozitív irányú megreformálásához, azonban nem érzi még benne meg az az igazi kunszt ami még sehol sem található meg. Egy olyan kulcs-tényezőt, amire még soha senki sem figyelt fel, egy olyan egyedülálló ízt, mely mindent-, minden elképzelést és gondolatot meghalad. Félretettem hát a kéziratot, húztam egy vonalat és elkezdtem teljesen átírni, új fókuszba helyezni a könyv mondanivalóját. Az anyagból, kiemeltem a vezetői és vállalati fejlesztés rendszerszemléletének esszenciáját, lényegét és azt tettem a könyv zászlóshajó mondanivalójává. A szakértői intuíció az, mely bármely eddigi vagy új módszeren átvág; még a felelősségteljes örömteliség fejlesztésének csontig-hatoló módszerén is túlmutat, meghaladva azt. Ez, a vállalati környezetben trénelhető vezetői képességek Mount Everest-je, Csomolungmája. A sokak véleménye szerint frappáns „Tüzelj Csípőből – Szakértői Intuíció A Döntéshozásban” könyv cím megtalálását követően először cikkek formájában publikálom a könyvet, mely folyamatos visszajelzéseket és csiszolást tesz lehetővé. Ezt követően küldetem csak majd nyomdába. Egy ilyen világmegváltásra alkalmas téma terjedéséhez két dologra van szükség. A legfontosabb a hallgatók/ olvasók érdeklődése és a tartalmak megosztása, másodsorban ezt támogatja egy nemzetközi hírháló ügynökség saját munkájával. Amint a könyv üzenete eljut több millió emberhez, az áttételesen akár többszáz millió ember életére is pozitívan kihathat. A milliárd dolláros élet-megváltó üzenet, a könyv lényege pedig a következő: „A világunkban, kívül és belül minden tér-jelleggel bír. Éberen tartsuk tudatunkban folyamatosan a tér szemléletét és az természetszerűleg mindent könnyebbé, félelemnélkülibbé, örömtelibbé és intuitívabbá varázsol.” Próbáljuk ki, teszteljük mi magunk, alkalmazzuk, majd terjesszük együtt a jó hírt! Amennyiben megosztod e bejegyzést, vendégem vagy egy teára. 06203615257 Jelezz bátran, nagyszerű, termékeny beszélgetéseink vannak! Fodor Szilárd, Happiness Consulting

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2021-01-26 15:25:27
Update: béren kívüli juttatások után már 2021 első felében is kell szakképzési hozzájárulást fizetni
2021-01-25 14:07:50
Oktatás 2021-ben – előrejelzések és útmutatások Dr. Rhianna Rogerstől
2021-01-25 09:27:32
Értékesítési vezető és HR vezető: az üzleti növekedés motorjai
Happiness

Intuitív döntéshozás, felelősségteljes örömteliség (örömteli látásmód, éberség intelligencia), fizikai/szociális/mentális jól-lét gyakorlatba ültetésével. Többet itt: www.happiness-consulting.com/articles

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2021-01-13 22:45:00 | Restart Mom Project blogja

    Karrier újratöltve? - Újrakezdési dilemmák gyermek mellett

Cimkefelhő
hr álláskeresés coaching karrier e-learning motiváció állásinterjú vezetés munkavállaló vezető önéletrajz állás toborzas Linkedin munkáltató munka stressz képzés tippek kiválasztás önismeret változás tanulás coach tipp siker online tanulás szervezetfejlesztés Scotwork tárgyalás Y generáció felmondás tananyagszerkesztés Dr. Kocsis Ildikó kommunikáció együttműködés Munka Törvénykönyve ARS ENERGICA tárgyalástechnika visszajelzés fejlődés
Facebook
HR Portal
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : hrblog kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu