kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Így fényezd magad óvatosan a munkahelyen - karriert érhet

Az önmarketing túldimenzionálva nagyképűnek hat és visszafelé sül el. A túlságosan szerények viszont könnyen színtelenné, súlytalanná válhatnak a munkahelyen. Ami biztos: a teljesítményértékelő beszélgetés és a meetingek mindig kézenfekvő alkalmak az önmarketingre. Bemutatjuk, hogyan csináld.

Az önmarketing túldimenzionálva nagyképűnek hat és visszafelé sül el. A túlságosan szerények viszont könnyen színtelenné, súlytalanná válhatnak a munkahelyen. Ami biztos: a teljesítményértékelő beszélgetés és a meetingek mindig kézenfekvő alkalmak az önmarketingre. Bemutatjuk, hogyan csináld.

A munkahelyi önmarketing még mindig a legrázósabb karrierépítési kérdések közé tartozik. Nem csak a tévhit, hanem a félreértés is rengeteg a témában. Míg egyesek egyfolytában nyomasztják a munkakörnyezetüket túltengő ambícióikkal, mások még akkor is csendben meghúzódnak a háttérben, amikor valóban lenne okuk büszkének lenni a teljesítményükre. Ez, az egész társadalomra jellemző félreértés az önmarketing körül viszont nem ma kezdődött - sokkal inkább a munkavállalók neveltetésére vezethető vissza. Igaz, inkább az önmarketing fontosságáról tudomást venni sem akarók vannak túlsúlyban a karrierjüket tervezgetők között...

"Ne dicsekedj, fiam!" - a szülők is felelősek

"A kultúránkba évtizedek óta mélyen beágyazódott, hogy nem nagyon veszik jó néven a sikerek felemlegetését, az eredményes munka összegzését. Szinte az élet minden területén ezt tapasztaljuk: erre szocializálnak az oktatási intézmények, a pedagógusok, a környezet, de gyakran még a szülők is, akik a jó teljesítményüket elújságoló gyermeküket egyből a "Ne dicsekedj, fiam!" fordulattal próbálják meg lecsillapítani. Emellett ráadásul úgy vélik: a valós teljesítményeknek, eredményeknek nincs szüksége önmarketingre. Hanem a szorgalom és annak eredménye majd úgyis magától értetődő lesz mindenki számára - tehát csendben, szorgalmasan dolgozni egyenes út a munka elismertetéséhez. Csakhogy ez hosszú távon gyakran azt eredményezi, hogy még a valós szakmai sikerekről beszámolni vágyókat, jogos elismerést igénylőket is elbátortalanítja. Senki nem ejt szót szívesen az érdemeiről, ha a közvélekedés ezt nagyképűségként értékeli "-ad magyarázatot a munkavállalók visszafogottságára Szatmáriné Dr. Balogh Mária munka- és szervezetfejlesztő szakpszichológus.

Nem biztos, hogy azt látja a főnök, amit mi gondolunk

Ezzel viszont egy baj van. Méghozzá az, hogy ma már nem elég pusztán jónak, ügyesnek lenni, azt meg is kell mutatni - már ha a munkavállaló tényleg reális elismerést vár az eredményeiért cserébe. "Egy munkahelyi csapatban természetszerűleg sok ember sokféle feladatot végez, ami leköti a figyelmet, ráadásul mindenkit komoly információ-túlterhelés is ér a munkavégzés során. Az általunk komolynak gondolt erőfeszítések sem mindig esnek egybe a kollégánk, vezetőnk által látottakkal. Mindenki másként észlel, nem ugyanazt látja egy vezető, mint amit a munkatársa hisz róla. Ez az észlelési különbség félreértésekre és sértődéshez vezethet."

Maradj a tényeknél


De mi a megoldás? Először is, nem kell megsértődni, ha más a kollégák észlelési módja! Ehelyett inkább törekedjünk szakmai eredményeink reális, tényszerű bemutatására! Nagyszerű alkalom lehet például erre egy féléves-éves teljesítményértékelő beszélgetés a vezetővel - ahol konkrét tényekkel, adatokkal, számokkal is alá tudjuk majd támasztani az elért sikereket. Erre mindig precízen, alaposan készüljünk fel. Készítsünk előzőleg konkrét, átgondolt összegzést otthon például az elmúlt évről vagy a kiértékelni kívánt időszakról egy táblázatban, hogy mit tettünk, mi lett az eredménye, esetleg mit tanultunk belő, mit változtatnánk.

Tekintsünk vissza, gondoljuk át és ha kell, vonjuk le a szükséges tanulságokat. Ez a felkészülés segít abban, hogy ne a helyszínen eszünkbe jutott, szubjektív benyomásokra és élményekre támaszkodjunk a beszélgetéskor. "Az ilyen tudatos, átgondolt önmarketing gyakran még a felettest is meglepi, mert a munkavállalók a szükségesnél ritkábban élnek vele. Jó esetben akár kinevezés, előléptetés, egy rég várt képzés, tanfolyam elnyerése is lehet az eredménye"-mondja a szervezetfejlesztő szakpszichológus.

Így viselkedj meetingen

Legalább ennyire meghatározó elem a megszólalás mennyisége és minősége a meetingeken. Az önmarketing nagyzoló félreértelmezése - azaz az egyfolytában villogó, mindenkinél, mindig, mindent jobban tudó, indokolatlanul is állandóan felszólaló, a mondandót bő lére eresztő "túl sok" - viselkedés kerülendő. Ez vezetők és a kollégák szemében egyaránt visszatetszést szül és kontraproduktív. A felszólalások hossza is kényes pont lehet: visszaüt, ha valaki például kétszer annyit beszél, mint a többiek. (Ez alól mentség, ha épp adott téma szakértője az illető.) A másik véglet már a felesleges álszerénység: ha van jó ötletünk, semmiképp ne hallgassunk róla Ha pedig pozitív, támogató jelleggel osztják meg a jó ötleteket, a többiek is könnyebben elfogadják - miközben a kolléga is sikeresen építheti a róla kialakult képet. Természetesen mindez függ a helyi szokásoktól, kultúrától is, hogy hogyan értelmezik a munkatársak a spontán szereplést.

Takács Gabriella
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk