kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Korai öröm a gazdaságban: megint csúnya vége lesz?

Szárnyaló részvények, emelkedő ingatlanárak, vállalatfelvásárlások, gazdasági növekedés, csökkenő munkanélküliség, optimizmus. A fejlett világ nagy részén, de valamelyest itthon is kezd az a hangulat kialakulni, ami a 2008 előtti években eluralta a világot.

A kapitalizmust fellendülések és válságok váltakozása jellemzi nagyjából 200 éve. Ezek szorosan összefüggnek a tőzsdei áralakulásokkal, hisz a tőzsde a kapitalizmus motorja, vagy inkább szíve, amely a pénzt pumpálja a vállalatokhoz. A folyamat 1929-33 között nagyon eldurvult, ezért akkortól kezdve kialakult a modern gazdaságpolitika, melynek során az állam megpróbálja tompítani ezeket a kilengéseket.

Kisebb ingadozások

Azóta ezek a hullámhegyek és völgyek jóval kisebbek is lettek, de épp elég nagyok ahhoz, hogy életünket erősen meghatározzák. 1982-től egy példátlanul hosszú fellendülés zajlott, melybe 1995-től mi is becsatlakoztunk a többi „újkapitalista” kelet-európai országgal együtt. Ez az ezredfordulóig tartott (csak 2 kisebb válság, az ázsiai és az orosz zavarta meg). 2000-2003-ig volt egy visszaesés, de a reálgazdaságban ez csak viszonylag kevéssé érződött. Utána jött a nagy öröm.

A 2003-2007 közti fellendülés jóval nagyobb volt, mint az előző időszakokban, és ezért ért véget egy csúnya válsággal. A lényege ugyanis az volt, hogy nem a növekvő gazdaság hozta meg a növekvő jólétet, hanem beindult sok országban egy hitelezési őrület, aminek eredményeképp fedezetlen fogyasztási hullám következett. Tulajdonképpen egy világméretű pilótajáték zajlott, elsősorban az ingatlanpiacon.

Az ingatlanlufi

A dolog természetesen Amerikában kezdődött: szakadatlanul emelkedtek az ingatlanárak, a bankok egyre szívesebben adtak rájuk hitelt. A végén sokan azért vettek fel hitelt az ingatlanokra, hogy azt rögtön fogyasztásra költsék, sokszor viszont a bankok már olyanoknak is adtak hitelt, akiknél esély sem volt a visszafizetésre, ráadásul olyan irreális ingatlanárak mellett, melyek távol voltak már attól, hogy korrekció esetén tényleges fedezetet nyújtsanak.

A bankok egy része pedig úgy menekült ki ebből a kockázatból, hogy ügyfeleik hiteleit értékpapírosították, és azokat eladták más bankoknak. Az egész egy nagy Quaestor-szerű ügyletté vált, és más országokat is érintett, mert külföldi bankok is vettek ezekből a mérgezett papírokból. Emellett néhány másik országban is fújtak egy méretes ingatlan lufit (Íroroszág, Spanyolország), melyek pukkadása végül súlyos válságba sodorta ezeket az országokat (azóta kiheverték, és hozzánk képest irdatlan jólétben élnek).

Derűre ború

Nálunk is volt ingatlan-, és hitelfellendülés, pontosabban devizahitel boom, de messze nem lett belőle akkora lufi, mint az előbb említett helyeken. Viszont az, hogy svájci frankban vették fel ezeket a hiteleket, ami aztán az égbe szállt, gyakorlatilag ugyanazt a hatást okozta a hitelesek számára. Az ingatlanpiac lelassult, kiszáradt, de az árak nem omlottak össze, 10-20 százalékot estek csak. Nemcsak lakást, hanem autót is kisebb tartós fogyasztási cikkeket is sokan vettek hitelre, így a hirtelen jött jólét illúziója kezdett élni. Nagy volt a fogyasztás, kevesen aggódtak a jövő miatt. A forintkamatok is az égben voltak. Ez a hiteleseket érintette, a megtakarítók viszont élvezték a magas hozamokat. Mindenki örült: hitelfelvevő, fogyasztó, megtakarító, na meg a vállalkozások is: a fogyasztás az ő szekerüket is húzta.

Utána jött az összeomlás: először az amerikai ingatlanpiacon, utána a mérgezett eszközökön ülő bankoknál és egyidejűleg a tőzsdéken. Az eredményt ismerjük, minket egy hétvégén kellett az IMF-nek kimentenie.

A szép új világ

Eltelt azóta bő 6 év, és kezd minden szép lenni újra, főleg a világban, de egy kicsit itthon is. A hitelteher a forintosítással elfogadhatóvá válik, a részvények szárnyalnak immár itthon is, az ingatlanpiac is hirtelen feléledt, sőt a felkapottabb helyeken megvadult. Van azonban egy lényeges különbség: most nincs lakossági hitellufi, sőt, alig van lakossági hitelfelvétel, így a fogyasztás is sokkal szerényebb, úgy külföldön, mint nálunk. Ez azért megnyugtató, mert így a 2008-ashoz hasonló összeomlás sem fenyeget.

A mostani örömnek más az oka. Megint a pénz fűti, de nem fedezetlen lakossági hitelek formájában, hanem a jegybankok által alkalmazott rendkívül alacsony kamatok, és fedezetlen értékpapír vásárlások formájában. Egyszer ez is véget kell, hogy érjen, és biztos, hogy megrázkódtatást fog okozni. De a jellege miatt ezt remélhetően sokkal kevésbé érezzük majd meg, talán megússzuk egy tőzsdei lejtmenettel, mint 2000-2003 között.
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek