Megjelent: 2 éve

Mi legyen a munkahely közelében?

Időnk jelentős részét a munkahelyünkön, illetve a munkahelyünkre való utazással töltjük. A hétköznapi teendőink nem elhanyagolható részét itt, a munkahely környékén intézzük. A munkahely - így az irodaházak - környezete, ellátottsága így lényeges kérdés sok munkavállaló számára.

Hogyan használják az irodaépület környékét az ott dolgozók; mi az, amit inkább a munkahelyük közelében, és mi az, amit otthon intéznek el - esetleg útközben azotthonuk és munkahelyük között; mi a szerepe számukra a közelben található bevásárlóközpontoknak; mit igényelnek, mit hiányolnak az irodai dolgozók különféle csoportjai?

Ezekre és hasonló kérdésekre kereste a választ a GfK kutatása, amelynek mintavétele Budapestlegnagyobb modern irodaházi zónáira fókuszált.

A kutatás több mint 1100 fő megkérdezésével, személyes és online kérdezési módszerrel zajlott. A kutatásból megállapíthatjuk, hogy az irodaházi dolgozók - saját bevallásuk szerint - átlagosan munkaidejük 80-90%-át az irodaépületen belül töltik. Nagy részük azonban naponta legalább egyszer elhagyja az épületet munkaidőben; csupán kisebb részük - az irodaházi dolgozók körülbelül 8%-a -, aki egyáltalán nem teszi ki a lábát az épületből a munkaidő kezdete és vége között.

A budapesti irodaházakban dolgozók összességében véve jóval magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, mint a regionális - közép-magyarországi - átlag, s felülreprezentált körükben a 30-39, illetve a 40-49 éves korosztály: közülük is azok, akik magasabb arányban kijárnak az irodaépületet környező utcákba, inkább a fiatalabbak, a szolgáltató-kiszolgáló munkakörökben dolgozók, valamint -nem meglepő módon - a dohányosok.

A munkaidőben az irodaházon kívül töltött időtartamok nagy változatosságot mutatnak, de nagy átlagban 27 perc körül alakulnak. Fontos üzenete a kutatásnak, hogy az irodaházak környékét illetően az ott dolgozók elsősorban kellemesebb környezetre - zöldterületekre, rendezettségre, tisztaságra, leülésre és pihenésre alkalmas szabadtéri helyekre - vágynak: ezt általános igényként fogalmazhatjuk meg.

A parkolási lehetőségek fejlesztése is gyakran elhangzó kívánság - az érintettek köre e tekintetben elég magas, hiszen az irodaházakban dolgozók csaknem egynegyede minden nap, további 11%-uk pedig hetente többször autóval megy dolgozni.

Az irodaházakat környező területek egyik legfontosabb funkciója mégis az étkezés, az étkezőhelyek biztosítása. Az irodaházakból kijáró dolgozók mintegy 50%-a tér be napi rendszerességgel valamilyen környékbeli vendéglátóhelyre, elsősorban ebédidőben. A legnépszerűbbek a kifőzdék és gyorséttermek, valamint a különféle ételbárok és pékségek, de viszonylag sokan választják a gyorsétteremláncokat vagy az utcai falatozókat, büféket is. Emellett nem elhanyagolható azokaránya sem, akik elvitelre - munkahelyi, vagy menet közben történő fogyasztásra - vásárolnak élelmiszert, akár vendéglátóhelyen, akár valamilyen (főként kisebb alapterületű) élelmiszerüzletben.

Összességében elmondhatjuk, hogy az irodai dolgozók e téren igénylik a változatosságot: nem csak sokféle étkezési lehetőséget vesznek igénybe széles körben, de általánosan igényelt fejlesztésrészükről az irodaházak környékén az étkezési lehetőségek szélesebb választéka. S ha már munkahelyi étkezés: az irodaépületen belül - annak elhagyása nélkül - fogyasztott ételek esetébenaz otthonról hozott elemózsia a legnépszerűbb, míg az ételrendelés összességében az irodaházidolgozóknak viszonylag kisebb hányadára jellemző, inkább a fiatalabbakra.

Az irodaépületbe menet vagy onnan jövet a dolgozók körülbelül kétötöde ejt útba valamilyen üzletet vagy szolgáltatót a környéken. Munkába menet legjellemzőbben valamilyen étkezőhelyre vagy élelmiszerboltba ugranak be, s míg hazafelé is leginkább élelmiszerboltokat ejtenek útba, ekkor a legmagasabb a nem-élelmiszerjellegű üzletek látogatása is.

Összességében azonban kevéssé jellemző, hogy az irodaházi dolgozók a munkahelyük környékén végezzék a nagyobb léptékűbeszerzéseiket: saját becslésük szerint havi teljes élelmiszer- és napi fogyasztási cikk-költéseik55%-át az otthonuk közelében található boltokban költik el, s csak 17% jut el a munkahelyükhöz közeli üzletekbe. Ami az egyéb vásárlásokat, illetve az ügyintézést illeti, az irodaház környékén jellemzően gyógyszertárakat, drogériákat, dohányboltokat, újságost, postát, ATM-et és bankfiókokat keresnek fel az irodai dolgozók - vagyis nem a tartósabb, nagyobb fogyasztási cikkek beszerzése atipikus.

A kutatásban még vizsgálták például hogy az irodaházi dolgozók honnan és milyen közlekedési eszközökkel járnak munkába; hány perc alatt érnek be a munkahelyükre; mit és hol sportolnak; milyen szórakozási lehetőségeket keresnek; vagy hogy mennyire használják ki a közeli bevásárlóközpontok nyújtotta lehetőségeket. Az irodaházak dolgozóinak különböző alcsoportjai sok esetben eltérő életstílussal, elvárásokkal, igényekkel rendelkeznek, s az irodaházak környékének emiatt is komplex feladatoknak kell megfelelnie.
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Újabb sztrájk lesz a B. Braun Medical Kft. gyöngyösi gyárában

A sztrájkolók 8 százalékos béremelést kérnek a gyár minden munkavállalója számára. Teljes cikk

Orbán Viktor: a virágosok nőnapon kinyithatnak

A miniszterelnök rádióinterjúban árult el újabb részleteket a csütörtöki szigorítás részleteiről. Teljes cikk

Egyre több a beteg a BKV-nál, veszélyben lehet a metróközlekedés is

A Népszava szerint rohamosan nő a betegek száma a BKV dolgozói közt, és ez különösen a metró üzemigazgatóságán okozhat gondot. Teljes cikk