Megjelent: 6 éve
A szerzőről ▼

7 tanács a fluktuáció csökkentésére

Egy közelmúltbeli kutatás szerint folyamatosan nő a fluktuáció a hazai munkahelyeken, miközben több iparág súlyos munkaerőhiánnyal küzd. Mit tehet egy vállalat, hogy csökkenjen a felmondások száma. Íme hét tanácsunk.

images

Évről évre nő a fluktuáció szintje. 2016-ban 31% volt, 2017-ben 33%, 2018-ban 36%, 2019-re pedig 41%-os fluktuációt várnak a megkérdezett vállalkozások. A munkavállalók elvándorlása a munkaviszony első három hónapjában a leggyakoribb, az állomány 12-20%-a lép ki ebben az időszakban. Ami aggasztó, hogy hasonló arányú, 16% az 1-3 éves munkaviszony után kilépők aránya – derül ki a HR Evolution egy hónapja publikált fluktuációs kutatásából.

A felmondási hullám jelentős anyagi károkat okoz. Aki az első három hónapban távozik, ő még értéket sem teremtett, a toborzási, betanítási költsége és az első három hónapra fizetett munkabér összesen millió forintos tétel lehet. Aki pedig több év után hagyja ott a vállalatot, ő tudását, kapcsolatait viszi tovább és kamatoztatja máshol. A fluktuáció kezelése tehát kulcskérdés egy vállalkozás életében.

Még mielőtt cselekedne, elemezze a felmondás okait. Eszköz lehet erre az úgynevezett exit interjú, amikor a távozó nyilatkozik az okokról. Érdemes a válaszokat óvatosan kezelni, sok esetben kozmetikázott véleményt hallani. Közelebb vihetnek a csapatában dolgozók és a felettes véleménye. Ha próbaidő alatt történik a távozás, vizsgáljuk meg, hogy jó volt-e a toborzás, ilyen típusú ember kell-e ide, hogyan zajlott a csapatba integrálás stb.

Szempontok a fluktuáció csökkentésére

1. Legyen versenyképes a fizetés
Még ha nem is ez az első számú felmondási ok, átlag alatti bérezéssel vagy nehezen szerez embert egy vállalkozás vagy minőségben kell erős kompromisszumot kötnie. Érdemes monitorozni, hol tartanak a fizetések iparágunkban, régiónkban. Átlagadatok helyett a versenytársaknál szimatoljunk inkább illetve a közelben lévő, hasonló munkaerőre vadászó cégeket térképezzük fel. Az alapbér mellett mérjük azt is fel, ki milyen juttatásokat ad, mert igazán a fizetési csomag számít. Egy-egy ügyes béren kívüli juttatással még ellensúlyozhatjuk is az alacsonyabb alapfizetést.

2. Legyen kidolgozott program a betanításra
A felmondás leggyakoribb időszaka az első három hónap. A HR Evolution kutatása szerint minden ötödik munkavállaló a próbaidő alatt távozik a cégtől. Nézzük át a szaknyelvben onboardingnak hívott folyamatot. Kérdezzük meg az első három hónapot abszolválókat arról, hogy mi zavarta őket, milyen segítséget nem kaptak meg. Jó eszköz, ha a belépők olyan kollégákat kapnak segítségül (ez több multi cégnél sikerrel működik), akikhez bármikor fordulhatnak, aki bevezeti őket a céges közösségi életbe, aki közelebb hozza számukra a céges értékeket, a vállalati kultúrát.

3. Legyenek világosak az elvárások és tartsuk be ígéreteinket
Evidenciának tűnik, ám sajnos sok munkahelyre még manapság is jellemző az informális függés, a szokásjogon alapuló kisebb-nagyobb kiváltságok. Különösen a fiatalabb generációk megtartásának a kulcsa a transzparencia: a célok, elvárások, szabályok, felelősségi körök egyértelmű megfogalmazása. Így csökkenthető a félreértések esélye, a nem fairnek érzett bánásmód és az ebből fakadó feszültség, sértettség érzése.
A HR Evolution kutatása egyébként azt állapította meg, hogy az első számú felmondási ok az, hogy a munkavállaló szerint a cég nem tartotta magát az ígéretéhez.

4. Legyen kellemes a munkakörnyezet
Fizikai munkát végzőknél kritikus a szociális helyiségek, az öltözők, a pihenőhelyek mérete, kinézete, tisztasága illetve a biztonságos munkavégzéshez szükséges felszerelés megléte és minősége. Irodai dolgozóknál pedig a gyorsan és megbízhatóan működő informatiai eszközök, a privát tér nagysága, a megvilágítás, az iroda megközelítése, az ergonomikus bútorok megléte, a közösségi terek használhatósága. Nagy elmélyülést igénylő munkáknál nem előnyös az egyterű iroda.

5. Legyenek visszajelzési csatornák minden munkavállaló számára
A megtartást segíti, ha a cég olyan fórumot alakít ki, ahol bárki elmondhatja vagy leírhatja a véleményét, akár anonim módon. A munkavállalók zöme igényli és becsüli ezt a lehetőséget. Akadak cégek, amelyek külsős szolgáltatónak adják ezt ki, akit a munkavállaló telefonon hívhat és beszámolhat problémáiról. (A külsős szolgáltató bevonása a kilépő interjúknál is előfordul. Nekik általában jobban megnyílnak a munkavállalók.)

6. Mérje és képezze a középvezetőit
A fluktuáció csökkentésének egyik fontos kulcsa a megfelelő középvezetői gárda. Ahol nagy az elvándorlás, ott érdemes felmérni a vezető képességeit, visszajelzést kérni a csapattagoktól. Amennyiben hiányosságok merülnek fel (például emberileg nem megfelelően bánik a kollégákkal, nem tudja a célokat kommunikálni stb), akkor vagy képezni kell őket vagy ha ez nem megy/ebben nem hiszünk, akkor váltani.
Külön vizsgálatot érdemel, ha ugyanabba a csapatba nem sikerül új tagok integrálni, tehát ha az egység minden jövevényt kilök magából. Ez is felveti a csapatvezető felelősségét.

7. Figyeljen a munka-magánélet egyensúlyra
Ez a tényező egyre inkább felértékelődik a munkahelyeken. Érdemes úgy kialakítani a munkaidő-beosztást, a szabadságok kiadását, hogy tekintettel legyünk a különböző életkorú és élethelyzetben levők igényeire.A fiatal egyedülállóknál a nyári szórakozásra vagy az újabb diplomaszerzésre adott idő, míg a családosoknál a rugalmas munkaidő, a home office lehetősége és az iskolai szünetekhez igazított szabadságolás lehet nyerő. Folyamatos túlórázást sem szabad elvárni a kollégáktól, ez könnyen kiégéshez vezethet.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt

Az Amazon története legnagyobb leépítésére készül: egyetlen hét alatt 30 ezer irodai dolgozótól válhat meg, miközben az ING Bank is közel ezer... Teljes cikk

Tömeges leépítés a Nestlénél: 16 ezer munkahely szűnik meg

Drasztikus átalakításba kezd a Nestlé: az új vezérigazgató, Philipp Navratil bejelentette, hogy világszerte 16 ezer munkahelyet szüntetnek meg a... Teljes cikk

Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el?

Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár