7 tanács a fluktuáció csökkentésére
Egy közelmúltbeli kutatás szerint folyamatosan nő a fluktuáció a hazai munkahelyeken, miközben több iparág súlyos munkaerőhiánnyal küzd. Mit tehet egy vállalat, hogy csökkenjen a felmondások száma. Íme hét tanácsunk.
Évről évre nő a fluktuáció szintje. 2016-ban 31% volt, 2017-ben 33%, 2018-ban 36%, 2019-re pedig 41%-os fluktuációt várnak a megkérdezett vállalkozások. A munkavállalók elvándorlása a munkaviszony első három hónapjában a leggyakoribb, az állomány 12-20%-a lép ki ebben az időszakban. Ami aggasztó, hogy hasonló arányú, 16% az 1-3 éves munkaviszony után kilépők aránya – derül ki a HR Evolution egy hónapja publikált fluktuációs kutatásából.
A felmondási hullám jelentős anyagi károkat okoz. Aki az első három hónapban távozik, ő még értéket sem teremtett, a toborzási, betanítási költsége és az első három hónapra fizetett munkabér összesen millió forintos tétel lehet. Aki pedig több év után hagyja ott a vállalatot, ő tudását, kapcsolatait viszi tovább és kamatoztatja máshol. A fluktuáció kezelése tehát kulcskérdés egy vállalkozás életében.
Még mielőtt cselekedne, elemezze a felmondás okait. Eszköz lehet erre az úgynevezett exit interjú, amikor a távozó nyilatkozik az okokról. Érdemes a válaszokat óvatosan kezelni, sok esetben kozmetikázott véleményt hallani. Közelebb vihetnek a csapatában dolgozók és a felettes véleménye. Ha próbaidő alatt történik a távozás, vizsgáljuk meg, hogy jó volt-e a toborzás, ilyen típusú ember kell-e ide, hogyan zajlott a csapatba integrálás stb.
Szempontok a fluktuáció csökkentésére
1. Legyen versenyképes a fizetés
Még ha nem is ez az első számú felmondási ok, átlag alatti bérezéssel vagy nehezen szerez embert egy vállalkozás vagy minőségben kell erős kompromisszumot kötnie. Érdemes monitorozni, hol tartanak a fizetések iparágunkban, régiónkban. Átlagadatok helyett a versenytársaknál szimatoljunk inkább illetve a közelben lévő, hasonló munkaerőre vadászó cégeket térképezzük fel. Az alapbér mellett mérjük azt is fel, ki milyen juttatásokat ad, mert igazán a fizetési csomag számít. Egy-egy ügyes béren kívüli juttatással még ellensúlyozhatjuk is az alacsonyabb alapfizetést.
2. Legyen kidolgozott program a betanításra
A felmondás leggyakoribb időszaka az első három hónap. A HR Evolution kutatása szerint minden ötödik munkavállaló a próbaidő alatt távozik a cégtől. Nézzük át a szaknyelvben onboardingnak hívott folyamatot. Kérdezzük meg az első három hónapot abszolválókat arról, hogy mi zavarta őket, milyen segítséget nem kaptak meg. Jó eszköz, ha a belépők olyan kollégákat kapnak segítségül (ez több multi cégnél sikerrel működik), akikhez bármikor fordulhatnak, aki bevezeti őket a céges közösségi életbe, aki közelebb hozza számukra a céges értékeket, a vállalati kultúrát.
3. Legyenek világosak az elvárások és tartsuk be ígéreteinket
Evidenciának tűnik, ám sajnos sok munkahelyre még manapság is jellemző az informális függés, a szokásjogon alapuló kisebb-nagyobb kiváltságok. Különösen a fiatalabb generációk megtartásának a kulcsa a transzparencia: a célok, elvárások, szabályok, felelősségi körök egyértelmű megfogalmazása. Így csökkenthető a félreértések esélye, a nem fairnek érzett bánásmód és az ebből fakadó feszültség, sértettség érzése.
A HR Evolution kutatása egyébként azt állapította meg, hogy az első számú felmondási ok az, hogy a munkavállaló szerint a cég nem tartotta magát az ígéretéhez.
4. Legyen kellemes a munkakörnyezet
Fizikai munkát végzőknél kritikus a szociális helyiségek, az öltözők, a pihenőhelyek mérete, kinézete, tisztasága illetve a biztonságos munkavégzéshez szükséges felszerelés megléte és minősége. Irodai dolgozóknál pedig a gyorsan és megbízhatóan működő informatiai eszközök, a privát tér nagysága, a megvilágítás, az iroda megközelítése, az ergonomikus bútorok megléte, a közösségi terek használhatósága. Nagy elmélyülést igénylő munkáknál nem előnyös az egyterű iroda.
5. Legyenek visszajelzési csatornák minden munkavállaló számára
A megtartást segíti, ha a cég olyan fórumot alakít ki, ahol bárki elmondhatja vagy leírhatja a véleményét, akár anonim módon. A munkavállalók zöme igényli és becsüli ezt a lehetőséget. Akadak cégek, amelyek külsős szolgáltatónak adják ezt ki, akit a munkavállaló telefonon hívhat és beszámolhat problémáiról. (A külsős szolgáltató bevonása a kilépő interjúknál is előfordul. Nekik általában jobban megnyílnak a munkavállalók.)
6. Mérje és képezze a középvezetőit
A fluktuáció csökkentésének egyik fontos kulcsa a megfelelő középvezetői gárda. Ahol nagy az elvándorlás, ott érdemes felmérni a vezető képességeit, visszajelzést kérni a csapattagoktól. Amennyiben hiányosságok merülnek fel (például emberileg nem megfelelően bánik a kollégákkal, nem tudja a célokat kommunikálni stb), akkor vagy képezni kell őket vagy ha ez nem megy/ebben nem hiszünk, akkor váltani.
Külön vizsgálatot érdemel, ha ugyanabba a csapatba nem sikerül új tagok integrálni, tehát ha az egység minden jövevényt kilök magából. Ez is felveti a csapatvezető felelősségét.
7. Figyeljen a munka-magánélet egyensúlyra
Ez a tényező egyre inkább felértékelődik a munkahelyeken. Érdemes úgy kialakítani a munkaidő-beosztást, a szabadságok kiadását, hogy tekintettel legyünk a különböző életkorú és élethelyzetben levők igényeire.A fiatal egyedülállóknál a nyári szórakozásra vagy az újabb diplomaszerzésre adott idő, míg a családosoknál a rugalmas munkaidő, a home office lehetősége és az iskolai szünetekhez igazított szabadságolás lehet nyerő. Folyamatos túlórázást sem szabad elvárni a kollégáktól, ez könnyen kiégéshez vezethet.
A felmondási hullám jelentős anyagi károkat okoz. Aki az első három hónapban távozik, ő még értéket sem teremtett, a toborzási, betanítási költsége és az első három hónapra fizetett munkabér összesen millió forintos tétel lehet. Aki pedig több év után hagyja ott a vállalatot, ő tudását, kapcsolatait viszi tovább és kamatoztatja máshol. A fluktuáció kezelése tehát kulcskérdés egy vállalkozás életében.
Még mielőtt cselekedne, elemezze a felmondás okait. Eszköz lehet erre az úgynevezett exit interjú, amikor a távozó nyilatkozik az okokról. Érdemes a válaszokat óvatosan kezelni, sok esetben kozmetikázott véleményt hallani. Közelebb vihetnek a csapatában dolgozók és a felettes véleménye. Ha próbaidő alatt történik a távozás, vizsgáljuk meg, hogy jó volt-e a toborzás, ilyen típusú ember kell-e ide, hogyan zajlott a csapatba integrálás stb.
Szempontok a fluktuáció csökkentésére
1. Legyen versenyképes a fizetés
Még ha nem is ez az első számú felmondási ok, átlag alatti bérezéssel vagy nehezen szerez embert egy vállalkozás vagy minőségben kell erős kompromisszumot kötnie. Érdemes monitorozni, hol tartanak a fizetések iparágunkban, régiónkban. Átlagadatok helyett a versenytársaknál szimatoljunk inkább illetve a közelben lévő, hasonló munkaerőre vadászó cégeket térképezzük fel. Az alapbér mellett mérjük azt is fel, ki milyen juttatásokat ad, mert igazán a fizetési csomag számít. Egy-egy ügyes béren kívüli juttatással még ellensúlyozhatjuk is az alacsonyabb alapfizetést.
2. Legyen kidolgozott program a betanításra
A felmondás leggyakoribb időszaka az első három hónap. A HR Evolution kutatása szerint minden ötödik munkavállaló a próbaidő alatt távozik a cégtől. Nézzük át a szaknyelvben onboardingnak hívott folyamatot. Kérdezzük meg az első három hónapot abszolválókat arról, hogy mi zavarta őket, milyen segítséget nem kaptak meg. Jó eszköz, ha a belépők olyan kollégákat kapnak segítségül (ez több multi cégnél sikerrel működik), akikhez bármikor fordulhatnak, aki bevezeti őket a céges közösségi életbe, aki közelebb hozza számukra a céges értékeket, a vállalati kultúrát.
3. Legyenek világosak az elvárások és tartsuk be ígéreteinket
Evidenciának tűnik, ám sajnos sok munkahelyre még manapság is jellemző az informális függés, a szokásjogon alapuló kisebb-nagyobb kiváltságok. Különösen a fiatalabb generációk megtartásának a kulcsa a transzparencia: a célok, elvárások, szabályok, felelősségi körök egyértelmű megfogalmazása. Így csökkenthető a félreértések esélye, a nem fairnek érzett bánásmód és az ebből fakadó feszültség, sértettség érzése.
A HR Evolution kutatása egyébként azt állapította meg, hogy az első számú felmondási ok az, hogy a munkavállaló szerint a cég nem tartotta magát az ígéretéhez.
4. Legyen kellemes a munkakörnyezet
Fizikai munkát végzőknél kritikus a szociális helyiségek, az öltözők, a pihenőhelyek mérete, kinézete, tisztasága illetve a biztonságos munkavégzéshez szükséges felszerelés megléte és minősége. Irodai dolgozóknál pedig a gyorsan és megbízhatóan működő informatiai eszközök, a privát tér nagysága, a megvilágítás, az iroda megközelítése, az ergonomikus bútorok megléte, a közösségi terek használhatósága. Nagy elmélyülést igénylő munkáknál nem előnyös az egyterű iroda.
5. Legyenek visszajelzési csatornák minden munkavállaló számára
A megtartást segíti, ha a cég olyan fórumot alakít ki, ahol bárki elmondhatja vagy leírhatja a véleményét, akár anonim módon. A munkavállalók zöme igényli és becsüli ezt a lehetőséget. Akadak cégek, amelyek külsős szolgáltatónak adják ezt ki, akit a munkavállaló telefonon hívhat és beszámolhat problémáiról. (A külsős szolgáltató bevonása a kilépő interjúknál is előfordul. Nekik általában jobban megnyílnak a munkavállalók.)
6. Mérje és képezze a középvezetőit
A fluktuáció csökkentésének egyik fontos kulcsa a megfelelő középvezetői gárda. Ahol nagy az elvándorlás, ott érdemes felmérni a vezető képességeit, visszajelzést kérni a csapattagoktól. Amennyiben hiányosságok merülnek fel (például emberileg nem megfelelően bánik a kollégákkal, nem tudja a célokat kommunikálni stb), akkor vagy képezni kell őket vagy ha ez nem megy/ebben nem hiszünk, akkor váltani.
Külön vizsgálatot érdemel, ha ugyanabba a csapatba nem sikerül új tagok integrálni, tehát ha az egység minden jövevényt kilök magából. Ez is felveti a csapatvezető felelősségét.
7. Figyeljen a munka-magánélet egyensúlyra
Ez a tényező egyre inkább felértékelődik a munkahelyeken. Érdemes úgy kialakítani a munkaidő-beosztást, a szabadságok kiadását, hogy tekintettel legyünk a különböző életkorú és élethelyzetben levők igényeire.A fiatal egyedülállóknál a nyári szórakozásra vagy az újabb diplomaszerzésre adott idő, míg a családosoknál a rugalmas munkaidő, a home office lehetősége és az iskolai szünetekhez igazított szabadságolás lehet nyerő. Folyamatos túlórázást sem szabad elvárni a kollégáktól, ez könnyen kiégéshez vezethet.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Mesterséges intelligenciával írtad a CV-det? Erről ismeri fel a szakértő
Egyre gyakoribb, hogy az állásra pályázók mesterséges intelligencia segítségét veszik igénybe az önéletrajz megírásához. Nem ördögtől való,... Teljes cikk
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet
Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 1 hónapja
- Íme 10 aljas módszer, mellyel kikényszeríthető a felmondás 2 hónapja
- Aki hazamegy időben és nem túlórázik, fizetésemelést kap – figyelem, igaz történet! 2 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Újabb cég vezeti be, hogy fizet a rosszul teljesítő dolgozóinak, ha felmondanak 3 hónapja
- A csendes felmondás után itt a quiet cracking jelensége, de mit is jelent ez? 3 hónapja
- Az új munkatársak kritikus első 90 napja 3 hónapja
- Tízmilliókat ad dolgozóinak egy cég, ha felmondanak 3 hónapja
- Felmondás esetén meddig jár a bér? 4 hónapja
- Íme pár fontos jó tanács munkahelyváltáshoz 5 hónapja
- Miért mondanak fel, és hogyan tarthatjuk meg őket? 5 hónapja