kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

8 tipp a sikeres outplacement folyamathoz

Egyre ismertebbek az outplacement alkalmazásának előnyei és lehetőségei. A sikeres megvalósítással kapcsolatban azonban kevesebb gyakorlati információ áll rendelkezésre. A Trenkwalder-Multiman Kft. tanácsadói nyolc olyan szempontra hívják fel a figyelmet, melyek segíthetik a HR-eseket egy eredményes outplacement folyamat kialakításában.

1. Pozitív hozzáállás

A leépítés minden esetben fájdalmas és kényelmetlen folyamat. A HR és a menedzsment rendszerint azonosul az érintettek nehézségeivel, személyes problémáival. Magára az outplacementre azonban pozitív megközelítéssel és elvárásokkal kell tekintenünk. Így tudjuk a céljait felvállalni és hitelesen képviselni. Ezt a hozzáállást közvetítenünk kell a szervezet irányába, továbbá, -különösen elhúzódó projekteknél - fent is kell tartanunk. A pozitív "hangolásban" jó ha a vezetőség az első partner, mert az ő közvetítésükkel terjedhet el leginkább a szervezet további szintjeire.

2. A szolgáltató kiválasztása

Az outplacement jellegzetesen azon szolgáltatások közé tartozik, melyet általában külső szolgáltató segítségével vesznek igénybe. A leépítés megvalósításában érintett munkatársak így koncentrálhatnak az egyéb feladatokra, a HR osztály terhei nem nőnek. A külső szolgáltató legfontosabb hozadéka azonban a mind a szervezetnek, mind a távozó munkatársaknak kínált speciális szakértelem és az elfogulatlan, objektív nézőpont. A szolgáltatót érdemes a céljainknak megfelelően kiválasztani. Az outplacement kapcsán általában fontosak az olyan szolgáltatói jellemzők, mint a megbízhatóság, az elismertség, a pontosság és a felelősségtudat. Ezek mellett fontos néhány gyakorlati szempontot is figyelembe vennünk. Ilyenek például a rendelkezésre állás (irodahálózat nagysága, elérhetőség, rugalmasság), az alkalmazott rendszerek biztonsága (bizalmas adatkezelés módja), felszereltség és erőforrások. Előnyös, ha a cég komplex szolgáltatásrendszert kínál, például tartja a kapcsolatot képzőintézményekkel, melyek segítséget nyújthatnak átképzési programokban. Amennyiben az outplacement szolgáltató munkaerő-kölcsönzéssel és közvetítéssel is foglalkozik, konkrét állásajánlatokat is kínálhat a résztvevőknek.

3. Korai bevonódás

A szabály egyszerű: minél hamarabb vonjuk be a külső szolgáltatót, annál hatékonyabban tud teljesíteni, és annál több mindenben tudja segíteni a megbízót. Több ideje lesz megismerni a szervezeti kultúrát, ami lehetővé teszi, hogy a legmegfelelőbb csapatot állítsa össze a munkára. Az igazán jó tanácsadó ritka kincs, ezért ha már kiválasztottuk őket, érdemes annyi támogatást adnunk nekik, amennyit csak lehet. Kerüljük el, hogy az outplacement folyamat tényleges beindítása a leépítés közepére vagy végére essen. A minőségi eredmények elérésére való esély ilyenkor már jóval kisebb, félő, hogy a projekt egy egyszerű elégedettségi vagy munkajogi "tűzoltássá" válik, sok kihasználatlan lehetőséggel.

A tanácsadó cég korai bevonásával növelhetjük az elfogadottságukat és az irántuk táplált bizalmat. Mindez növeli a bizalmat magáért az outplacement folyamatért is, amit így könnyebben el tudunk fogadtatni a résztvevőkkel. Ez a bizalom pedig a körkörös folyamat bezárásaként tovább segíti a tanácsadó munkáját.

4. Kommunikáció

Az outplacement folyamat sikerességének egyik sarokköve a megfelelő kommunikáció. Adjunk meg minden szükséges információt az outplacement tanácsadó csapatnak és a belsős projektfelelősnek is. A kommunikációs folyamatot ajánlatos tanácsadó céggel közösen kidolgoznunk.

A színvonalas outplacement szolgáltatások részét képezi egy felkészítő tréning a vezetők, közvetlen felettesek számára, akik az elbocsátást kommunikálni fogják. Ennek során megismerik a folyamat tartalmát és céljait, így hatékonyabban tudják azt képviselni a dolgozók felé. A tréningeken, a gyakorlati tanácsokon kívül jelentős szerepet kell, hogy kapjon a belső szervezeti tapasztalatok feldolgozása és megosztása. Az outplacement folyamat résztvevőit folyamatosan és részletesen tájékoztatni kell a programról. A kommunikációban, ha van rá lehetőség, természetesen előnyt élveznek a közvetlen és személyes megbeszélések.

Hasznos például, ha a résztvevő az első lépéstől megkapja az ouplacement szolgáltató egyik tanácsadójának nevét és elérhetőségét, akit a "sajátjának" tekinthet, és akit a kérdéseivel megkereshet. A fenntartott kommunikáció - találkozások, megbeszélések, hírlevelek - különösen fontos abban az esetben, ha a távozás időszaka elhúzódik, ugyanis segítenek benntartani az érintetteket a folyamatban.

5. Változásmendzsment

Könnyen megfeledkezünk arról, hogy a leépítésben nemcsak a távozó, de a maradó munkatársak is érintettek. Szükség esetén igényeljünk változásmenedzsment programot a szolgáltatótól az új folyamatok és rendszerek közvetítésére. A program során a résztvevők hasznos információkat kaphatnak a nyugtalanság és a stressz kezelésére is. A változásmenedzsment kiindulópontja annak elfogadása, hogy az emberek bizonytalanul érzik magukat, ugyanakkor világossá teszi, hogy elérhető a támogatás mind a távozóknak, mind a maradóknak, így lecsökkenti a "túlélőszindróma" hatásait.

6. Támogató folyamatok

A HR osztály általában nagy nyomásnak van kitéve a leépítés során a munkatársak felől. Nagy hasznukra válhat egy objektív és független segítő. Egy, a HR-hez beosztott mentor-tanácsadó enyhíteni tudja a feszültséget. A munkatársak lehetőséget kaphatnak, hogy biztonságos környezetben engedjék ki a gőzt, ventilláljanak, és hogy megbeszélhessék a problémás szituációkat.

7. Ellenőrzés

Gondoljuk át, hogy mit akarunk elérni és állapodjunk meg az outplacement szolgáltatóval azokról a teljesítménymutatókról, amelyek alapján a munkáját értékelni fogjuk. Találkozzunk rendszeresen a szolgáltatóval a folyamat elején, hogy a kezdeti nehézségeket kezelni tudja, továbbá, hogy megbizonyosodjunk, a szolgáltató jelentési rendszere valóban azokat az információkat adja-e meg nekünk, amelyekre szükségünk van. Tartsunk fenn őszinte és nyílt kapcsolatot a projekt dolgozóival.

8. Sikertörténetek

A kommunikáció elemei, de fontosságuk miatt külön tárgyalást érdemelnek a sikertörténetek. A folyamat előrehaladtával gondoskodjunk róla, hogy a távozók sikertörténetei visszajussanak a dolgozókhoz. Ezek nemcsak egyszerű jó hírek, de egyúttal az aktivitás és a támogatás meglétét is közvetítik. Nagyvállalatoknál is könnyen megoldható mindez az intranet, vagy hírlevelek segítségével. Érdemes lehet egy "alumni" fórumot létrehozni a távozóknak is, ki tudja, talán a jövőben még szüksége lehet a cégnek azokra a munkatársakra, akiktől most meg kell válnia.

Preiszinger András
Trenkwalder-Multiman Kft


Forrás: Olwin Burgess: How to manage outplacement
www.peoplemanagement.co.uk.



  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk