A digitalis tanulás lehetőségei a vezetőfejlesztésben
Miképp adhatunk új lendületet a vezetőfejlesztésnek a digitális korban? Ezt a kérdést járták körül gyakorló vezetők és HR szakemberek az Amerikai Kereskedelmi Kamara által szervezett panelbeszélgetésen.
A nemzetközi cégek és a hazai vállalatok vezetőfejlesztő programjaik során számos nehézséggel küzdenek. A szervezésbe és a megvalósításba fektetett erőfeszítések és a jelentős anyagi ráfordítás ellenére sajnos sok vezető nem úgy viselkedik a mindennapokban, ahogy tanulták. A vezetőképzések gyakran halasztódnak el, vagy akár el is maradnak, mert az utolsó pillanatban közbejön valami sürgősebbnek és fontosabbnak tartott feladat. „Személyenként eltérő, hogy kinek mi a fájó pont, mire van épp szüksége.” – mutatott rá Solymár Dóra arra a problémára, hogy mennyire fontos az egyénre szabott megközelítés. Az egy főre jutó költségkorlátok azonban nem könnyítik meg a személyreszabást. Emri Zsuzsanna kiemelte, hogy a fejlesztések folyamatos kihívása, hogy az vezetőket gondolkodásra és új dolgok kitalálására késztessék.
Az okostelefonok elterjedése több szempontból is hatást gyakorolt a vezetők mindennapjaira. Szalay Attila megállapította, hogy erőteljesebben összemosódik a magánélet és a munka. Hétvégén is válaszolunk az emailekre, és már reggel 6-kor kaphatunk üzeneteket az éjszakai műszak termelési adatairól, problémáiról. Az állandó elérhetőség nyomása mellett a felgyorsult információáramlás nagyobb önfegyelmet és szelekciós készséget követel meg a vezetőktől, hogy tudjanak fókuszálni, és igenis legyen idejük a feltöltődésre. Diószegi Zsuzsanna határozottan fogalmazott: „Kipihent, helyzetre kész kollégákra van szükségem, nem olyankora, akik állandóan elérhetők. Nem várjuk el, hogy a vezetők magánidőben dolgozzanak.”
Hogyan állnak a vállalatok a digitális eszközök tanulási célú használatában?
A panel tagjainak és a rendezvény résztvevőinek többsége is úgy fogalmazott, hogy többnyire leragadtak az e-learningnél, melynek tekintetben vegyes tapasztalatokról számolhattak be. Működőképesnek bizonyulnak az online betanulási programok, egyes szakmai tudástárak, rendszerbevezetésekkel, termékleírásokkal kapcsolatos e-learning eszközök. Általános egyetértés mutatkozott azonban abban, hogy ezeket általában nem nagyon szeretik, száraznak találják a munkatársak. „Még az is gyakran előfordul, hogy a kollégák inkább kinyomtatják, hazaviszik, másnap pedig levizsgáznak belőle.” – tájékoztatott tapasztalatairól egy pénzintézet képzési vezetője. Egy másik hozzászóló arról számolt be, hogy cégüknél óriási adattmennyiség van a tudástárakban, de érintőleges a felhasználása. Solymár Dóra elmondta, hogy a Magyar Telekomnál évek óta igyekeznek a digitális eszközöket becsempészni a fejlesztésekbe. Volt próbálkozás iPad használatra, online konzultációk elérhetővé tételére, valamint az önálló tanulást segítő, esetfeldolgozásokat tartalmazó hírlevél-alapú fejlesztőprogramra.
Bár a digitális tanulás a vállalatoknál még gyerekcipőben jár, a rendezvény számos résztvevője nyilatkozott úgy, hogy ő maga bizony nap mint nap használja a saját okostelefonját tudásszerzésre. Kihasználják a holtidőket és a munkába utazás unalmas perceit is: blogokat és szakmai cikkeket olvasnak, hangoskönyvet hallgatnak, TED videókat néznek, sőt akár a nagy egyetemek ingyenes kurzusain vesznek részt (MOOC).
Hogy milyen lenne egy ideális digitális fejlesztőeszköz?
A panelbeszélgetés résztvevői szerint kis információ-egységekben, rövid idő alatt megszerezhető ismeretekben tálalja a tudást, valós helyzetekre adjon választ, egyszerű, átlátható és könnyen navigálható legyen, bárhol és bármikor elérje a felhasználó, és segítsen abban, hogy ténylegesen meg is valósuljanak a dolgok.
A Magyar Telekomnál az elmúlt 15 hónapban került kifejlesztésre és bevezetésre egy ilyen vezetőfejlesztést támogató mobiltelefonos applikáció. Solymár Dóra bemutatta a ManageMentor alkalmazást, melyet két hazai vezetőfejlesztő szakember, Dr. Dobay Róbert és Cservenyák Tamás, valamint a Trendency Online Zrt. bevonásával valósítottak meg. A ManageMentor 3-5 perces mikrotanulási egységekben nyújt instant segítséget a vezetők mindennapokban felmerülő problémáira, vagy akár három tudásszinten, 25 témakör 115 vezetői dilemmáján kurzusszerűen is végig lehet menni. Az eszköz fontos tulajdonsága, hogy nem csak a tudás átadására helyez hangsúlyt, hanem a napi gyakorlatba ültetést is ösztönzi. Az applikáció használatát a vállalati HR vagy más stratégiai prioritásokhoz kapcsolódó kihívások meghirdetésével lehet facilitálni, a gamification részeként pedig a virtuális térben elért eredményeket (pontok, trófeák) a céges jutalmazási rendszerrel jól össze lehet integrálni.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- A magyar vállalkozások alig 4 százaléka használ MI-t, az EU átlag 8 százalék 1 hónapja
- Több mint 1300 cég végezte el Nemzeti Innovációs Ügynökség innovációs tréningjét 2 hónapja
- Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az MKIK és a MGYOSZ 2 hónapja
- Kisebbségi kamuzás és egy nap alatt lezavart tréning - vádat emelt az ügyészség 3 hónapja
- Együttműködési megállapodást kötött az MKIK az SZTFH 3 hónapja
- A külföldön diplomázott magyarok 40 százaléka tért haza - itt a friss kutatás 3 hónapja
- "A tréning ma már nem úri hóbort" - Merre tart a magyar tréningpiac 2025-ben? 3 hónapja
- Átadták a Szakképzési Díjat: itt vannak a győztesek 3 hónapja
- "HR vezetők, figyelem! Így fejlesztheti csapatát célzott, gyakorlatias képzésekkel - díjmentes konzultációval" 3 hónapja
- A szakszervezet szerint sok dolgozó távozhat az Auchantól 5 hónapja
- Új vezetők a Digitális Kereskedelmi Szövetségnél 5 hónapja