kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

A digitalis tanulás lehetőségei a vezetőfejlesztésben

Miképp adhatunk új lendületet a vezetőfejlesztésnek a digitális korban? Ezt a kérdést járták körül gyakorló vezetők és HR szakemberek az Amerikai Kereskedelmi Kamara által szervezett panelbeszélgetésen.

Emri Zsuzsanna, a KPMG Hungária Kft. HR igazgatója, Dr. Diószegi Zsuzsanna, a Sanofi veresegyházi gyárának igazgatója, Solymár Dóra, a Magyar Telekom vezetőfejlesztési és változásmenedzsment szakértője, valamint Szalay Attila, az Audi Hungária Motor Kft. termelési rendszerek vezetője osztotta meg tapasztalatait és véleményét.

A nemzetközi cégek és a hazai vállalatok vezetőfejlesztő programjaik során számos nehézséggel küzdenek. A szervezésbe és a megvalósításba fektetett erőfeszítések és a jelentős anyagi ráfordítás ellenére sajnos sok vezető nem úgy viselkedik a mindennapokban, ahogy tanulták. A vezetőképzések gyakran halasztódnak el, vagy akár el is maradnak, mert az utolsó pillanatban közbejön valami sürgősebbnek és fontosabbnak tartott feladat. „Személyenként eltérő, hogy kinek mi a fájó pont, mire van épp szüksége.” – mutatott rá Solymár Dóra arra a problémára, hogy mennyire fontos az egyénre szabott megközelítés. Az egy főre jutó költségkorlátok azonban nem könnyítik meg a személyreszabást. Emri Zsuzsanna kiemelte, hogy a fejlesztések folyamatos kihívása, hogy az vezetőket gondolkodásra és új dolgok kitalálására késztessék.

Az okostelefonok elterjedése több szempontból is hatást gyakorolt a vezetők mindennapjaira. Szalay Attila megállapította, hogy erőteljesebben összemosódik a magánélet és a munka. Hétvégén is válaszolunk az emailekre, és már reggel 6-kor kaphatunk üzeneteket az éjszakai műszak termelési adatairól, problémáiról. Az állandó elérhetőség nyomása mellett a felgyorsult információáramlás nagyobb önfegyelmet és szelekciós készséget követel meg a vezetőktől, hogy tudjanak fókuszálni, és igenis legyen idejük a feltöltődésre. Diószegi Zsuzsanna határozottan fogalmazott: „Kipihent, helyzetre kész kollégákra van szükségem, nem olyankora, akik állandóan elérhetők. Nem várjuk el, hogy a vezetők magánidőben dolgozzanak.”

Hogyan állnak a vállalatok a digitális eszközök tanulási célú használatában?

A panel tagjainak és a rendezvény résztvevőinek többsége is úgy fogalmazott, hogy többnyire leragadtak az e-learningnél, melynek tekintetben vegyes tapasztalatokról számolhattak be. Működőképesnek bizonyulnak az online betanulási programok, egyes szakmai tudástárak, rendszerbevezetésekkel, termékleírásokkal kapcsolatos e-learning eszközök. Általános egyetértés mutatkozott azonban abban, hogy ezeket általában nem nagyon szeretik, száraznak találják a munkatársak. „Még az is gyakran előfordul, hogy a kollégák inkább kinyomtatják, hazaviszik, másnap pedig levizsgáznak belőle.” – tájékoztatott tapasztalatairól egy pénzintézet képzési vezetője. Egy másik hozzászóló arról számolt be, hogy cégüknél óriási adattmennyiség van a tudástárakban, de érintőleges a felhasználása. Solymár Dóra elmondta, hogy a Magyar Telekomnál évek óta igyekeznek a digitális eszközöket becsempészni a fejlesztésekbe. Volt próbálkozás iPad használatra, online konzultációk elérhetővé tételére, valamint az önálló tanulást segítő, esetfeldolgozásokat tartalmazó hírlevél-alapú fejlesztőprogramra.

Bár a digitális tanulás a vállalatoknál még gyerekcipőben jár, a rendezvény számos résztvevője nyilatkozott úgy, hogy ő maga bizony nap mint nap használja a saját okostelefonját tudásszerzésre. Kihasználják a holtidőket és a munkába utazás unalmas perceit is: blogokat és szakmai cikkeket olvasnak, hangoskönyvet hallgatnak, TED videókat néznek, sőt akár a nagy egyetemek ingyenes kurzusain vesznek részt (MOOC).

Hogy milyen lenne egy ideális digitális fejlesztőeszköz?

A panelbeszélgetés résztvevői szerint kis információ-egységekben, rövid idő alatt megszerezhető ismeretekben tálalja a tudást, valós helyzetekre adjon választ, egyszerű, átlátható és könnyen navigálható legyen, bárhol és bármikor elérje a felhasználó, és segítsen abban, hogy ténylegesen meg is valósuljanak a dolgok.

A Magyar Telekomnál az elmúlt 15 hónapban került kifejlesztésre és bevezetésre egy ilyen vezetőfejlesztést támogató mobiltelefonos applikáció. Solymár Dóra bemutatta a ManageMentor alkalmazást, melyet két hazai vezetőfejlesztő szakember, Dr. Dobay Róbert és Cservenyák Tamás, valamint a Trendency Online Zrt. bevonásával valósítottak meg. A ManageMentor 3-5 perces mikrotanulási egységekben nyújt instant segítséget a vezetők mindennapokban felmerülő problémáira, vagy akár három tudásszinten, 25 témakör 115 vezetői dilemmáján kurzusszerűen is végig lehet menni. Az eszköz fontos tulajdonsága, hogy nem csak a tudás átadására helyez hangsúlyt, hanem a napi gyakorlatba ültetést is ösztönzi. Az applikáció használatát a vállalati HR vagy más stratégiai prioritásokhoz kapcsolódó kihívások meghirdetésével lehet facilitálni, a gamification részeként pedig a virtuális térben elért eredményeket (pontok, trófeák) a céges jutalmazási rendszerrel jól össze lehet integrálni.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk