Szerző: Berta László
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 10 hónapja

A HR feladata oldani a kultúrsokkot



 
Milyen nagyobb cégek dolgoznak az Oracle autonóm felhőjével?

Többek között a CERN, a Turkcell, a Hertz, a QMP Health, a Western Digital, az AkerBP és az Accenture, hogy csak néhány példát említsek. A törökországi központú Turkcell 50 millió ügyféllel rendelkező mobil szolgáltató, napi 5 milliárd hívásrekordot dolgoznak fel. Ez a cég létrehozott egy csapatot, akik segítenek a felhőbe került megváltozott környezethez történő alkalmazkodásban, hiszen kevesebb hagyományos aprólékos adminisztratív munkára van szükség, így a biztonsági és megfelelőséggel kapcsolatos munkafolyamatok is változtak. Például a ticketing rendszer esetében. A Turkcellnek a digitális transzformáció során a piaci siker érdekében az új adatpiacokat gyorsan kell használatra kész állapotba hozni, ezt az időt a meglévő jól megszervezett folyamatok átlagos 15 napjáról is sikerült 2 percre leszorítania, úgy hogy a lekérdezéseik is sokkal gyorsabbak lettek az autonóm adattárház rendszerben. Megváltozik az adatbázis adminisztrátorok feladata is, akik az értéknövelt adatarchitekti feladatokra és kutatás-fejlesztésre tudnak fókuszálni az üzleti célok érdekében.

Az Oracle autonóm rendszerei 2018 tavaszán kezdtek megjelenni.


Elmagyarázzák a frissen érdeklődőknek, hogy milyen lehetőséghez jutnak?

Igen, Magyarországon is tartunk workshopokat, ahol saját kezűleg ki tudják próbálni a szolgáltatásokat, és az oracle.com-on és a YouTube csatornánkról is szabadon elérhetők erről szóló videók. 

Milyen kérdéseket kaptak a vállalatoktól, amik segítettek a fejlesztésben?

A vállalatok folyamatosan a külső és belső ügyfeleik még jobb kiszolgálására és a versenyképességük növelésére törekszenek. Ehhez meg kell könnyíteni az IT munkáját is. Gondolkodjunk együtt: hány olyan szervezetet lát most Magyarországon, ahol az üzlet által vezérelt informatikai projektek határidőre és jó minőségben elkészülnek? Nos, a projektek tipikusan csúsznak, sokkal több időt, költséget és emberi erőforrást vesznek igénybe a tervezettnél. Ezért kiemelten fontosak az autonóm szolgáltatások, hogy a projektek sikeresek legyenek, időben, kontrollált költséggel fejeződjenek be. Emellett HR szempontból az sem elhanyagolható, hogy az elégedettebb dolgozók kevesebb felesleges stresszt kapnak és időben hazamehetnek a családjukhoz. Az üzlet pedig végre kibontakozhat és gyorsabb ciklusokban gondolkodhat.

Milyen szinten áll az Oracle autonóm felhő fejlesztése, milyen nehézségek, hibák adódnak?

Az Oracle autonóm rendszerei 2018 tavaszán kezdtek megjelenni, folyamatosan új autonóm szolgáltatások jelennek meg és bővülnek a funkciók. Az ügyfelek sok pozitív visszajelzése alapján ez jó irány, erre kell haladni. 
  
Hogyan fog együttműködni az ember és a mesterséges intelligencia által vezérelt gép? Van olyan lényeges elemei ennek, amikről keveset tudnak a nem szakmabeliek, pedig fontos a megértés érdekében?

Ez egy izgalmas és sok rétegű kapcsolat. Egyre természetesebb a kommunikáció és az emberi felhasználónak egyre kevésbé kell a részleteket is megfogalmaznia, a fő célokat és szolgáltatási szinteket kell csupán specifikálni. Az elemzések során például a beszéddel vezérelt keresés és elemzés indítás egyre nagyobb szerepet kap.
Emellett vajon mindenki szeretné, hogy fel legyen szabadítva a rabszolga munka alól? Nem biztos. El tudom képzelni, hogy valaki megszeppen, amikor holnaptól egy őt segítő autonóm rendszer teszi rövidebbé és egyszerűbbé az aktuális feladatait.

Ebben a mesterséges intelligencia - informatikus együttműködésben milyen szerepe lehet a HR-nek?

Nagyon sok szakma és munkakör átalakul ennek kapcsán. Egy ilyen hatalmas változást az egyik ember kulturális átállásként és lehetőségként él át, egy másik pedig akár kultúrsokként. A HR feladata az lesz, hogy segítsen ennek feldolgozásában, és ezt a felvételi és kiválasztási eljárásban is figyelembe vegye.
 
Ez kemény munka lesz. Más van, ami új helyzetbe hozza a HR-est?
 
A HR-es egyrészt a haszonélvezője annak, amikor az alkalmazottaknál csökken a hibázási lehetőség, kevesebb és érdekesebb feladatot kell elvégezni , mert ezáltal csökken a stressz, jobban tudnak flow-ban dolgozni. Amit a HR-esnek kezelnie kell, hogy nem mindenki képes arra, hogy a robotmunkát elhagyva elkezdjen tanulni és kreatív, innovatív munkát végezni. A HR-nek több energiát kell fordítania meglévő munkaerőnél a soft skill-ekre, tehetséggondozásra, a kommunikációs készség, problémamegoldás és csapatmunka fejlesztésére; természetesen az új munkatársak kiválasztása során is előtérbe kerülnek majd ezek. 
 
Sokat beszélt a gyorsaságról, ez vonatkozik arra is, hogy a HR minél hamarabb kapjon hasznos infókat az alkalmazottakról?
 
Igen, a HR-es még gyorsabban és egyszerűbben tud lekérdezéseket és elemzéseket készíteni az autonóm rendszerekkel és az azok hátterében működő AI és ML támogatással. Gyorsabban kap értékes információt arról is, hogy kik elégedetlenebbek és hajlamosak elmenni egy másik munkahelyre azon értékes emberek közül, akiket szeretnének megtartani. Mindezt a HR rendszerben tárolt adatokból - teljesítményértékelés, mennyi ideig volt beteg, milyen tanfolyamokra jár, stb. - tudja kikövetkeztetni az autonóm felhő HR alkalmazása . Például az Oracle HCM Cloud szolgáltatás már most is alkalmaz a háttérben adatbányászati technikákat, amik a mindennapi HR munkát támogatják, a cél pedig az, hogy mind a HCM rendszerben, mind más alkalmazásokban és a platform szolgáltatásokban is a háttérben működve még több beágyazott gépi tanulási eszköz könnyítse meg a szakmai munkát, teret engedve az üzleti innovációnak.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A HR lehet a gépi tanulás egyik haszonélvezője, de övé a kultúrsokk kezelése is
2. oldal - A HR feladata oldani a kultúrsokkot
Follow hrportal_hu on Twitter