kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 13 éve

A HR segít a szakiskolákon

Ha a szakiskolák keresett szakmákat adnak a sajátos nevelési igényű tanulók kezébe, és felkészítik őket a munkavállalásra, akkor felveszik a versenyt az országos képzés élvonalával - tudtuk meg a három éve indított KOMP program modellezési szakaszát lezáró konferencián. A nyíregyházi Ridens Szakképző Iskola ennél is továbbment, saját kezébe vette tanulói sorsát és jogot szerzett munkaerő-közvetítői tevékenységre.

A KOMP program kulcsa a munkavállalói ismeretek tanórákba illesztése, álláskeresési technikák elsajátítása, a munkafegyelemre, csapatmunkára nevelés az iskolai oktatás időtartama alatt. Szabadon alakítható moduljait a sajátos nevelési igényű tanulók (lásd a keretes írásban) egyéni adottságai szerint alkalmazhatják. A szakma tanulása mellett külső munkahelyi gyakorlatokat, üzemlátogatásokat szerveznek az iskolák, így a munkáltatók megismerhetik a tanulók képességeit, egyúttal a végzett fiatalok nem az állásinterjúkon lépik át először a munkahelyek küszöbét, betekintést nyernek a választott szakma mindennapjaiba, hogy felelősségük tudatában válasszanak pályát. Az iskolák a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásával és a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány közreműködésével indították be a programot. A szakiskolások nyílt munkapiaci útjának előkészítését az ország öt régiójában modellezték.


Diákokat közvetítenek



A nyíregyházi Ridens Szakképző Iskola a program modellezési szakaszában arra keresett választ, hogyan készíthetné fel hatékonyabban tanulóit a munkavállalásra. Ebben vállalt partnerséget a sóstói Park Hotel, melynek 4,5 hektáros területén kertészeti feladatokat végeznek. E szakaszban az iskola szakemberei megfigyelik, milyen feladatkörök iránt érdeklődnek a tanulók, és ennek alapján folytatják a munkát a következő évben. Az iskola beszámolója szerint a hotel dolgozói munkatársnak tekintik diákjaikat, és eleinte csodálkoztak, mekkora buzgalommal dolgoznak.
Sajátos nevelési igény
Ha a jogszabály a tanulói jogviszonyban, kollégiumi tagsági viszonyban álló vagy a képzési kötelezettséget teljesítő fogyatékos gyermek részére kedvezményt, juttatást, jogosultságot, kötelezettséget állapít meg, a fogyatékos gyermek, tanuló fogalom alatt a sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulót kell érteni. A Közoktatási Törvény szerint sajátos nevelési igényű az a tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos. A pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar).


A munkáltató számára a "problémamentes" foglalkoztatás az iskolai felügyelő közbenjárásával valósítható meg, így a tanulók gondjait nem a befogadó munkahely kezeli, hanem az iskola mentora tárja fel. A számítógép kezelői szakma és kertészeti ismeretek oktatása mellett a vendéglátó-ipari tevékenységek oktatásában látnak továbblépési lehetőséget.

A Ridens az első oktatási intézmény az országban, amely jogot szerzett munkaerő-közvetítői tevékenységre. Arra reagáltak, hogy a rehabilitációs hozzájárulás emelése után külön költségvetési pont lett a fogyatékos személyek foglalkoztatása a munkáltatók költségvetésében. Húsz alkalmazott után egy megváltozott munkaképességű személy alkalmazása esetén nem kell befizetnie a munkáltatóknak az egymilliós rehabilitációs hozzájárulást, ezért döntött úgy az iskola, hogy a kezébe veszi diákjai sorsát, hiszen elmondásuk szerint jobban ismerik őket, mint egy munkapiaci szolgáltató.


Az álláskereső portfólióval érkezik



Az esztergomi Montágh Imre EGYMI, Óvoda, Általános Iskola és Speciális Szakiskola 10. osztályában választanak a tanulók, hogy asztalosipari szerelő szakképesítést szereznek vagy épületlakatosként végeznek. A KOMP program játékos eszközt ad a kezükbe személyiségfejlődésük nyomon követésére. A diákok portfóliót készítenek szakmai útjukról, megfogalmazzák céljaikat és leírják az eredményeket, fotókat ragasztanak be a műhelyben elkészült munkadarabokról.

Az önértékelési lapok az elégedettséget, a "Kérdezd meg magadtól" feladatlap a személyiség jellemzőit és változását rögzíti. A portfóliókban tanúsítványokat találunk a műhelybeli működésről, pl. hogy a diák "kézi szerszámokat biztonságosan és célszerűen használ"; "a szakmai előkészítő ismereteket megfelelten teljesítette" stb. A portfólió tanúsítványokat bemutató és munkákat értékelő része a szakmunkás bizonyítvány mellett meggyőző támpontot adhat a munkaadónak, hogy az álláskereső milyen szinten áll a szakmájában.


Útjelző kkv-k és multik



A Borsod megyei Sajószentpéteren lévő Pattantyús-Ábrahám Géza Szakképző Iskola festő, kőműves, szociális gondozó és ápoló szakmát oktat. Diákjaik számára létfontosságú a munkahelyi tapasztalatszerzés a régió munkanélküliségi adatainak ismeretében, ezért vesznek részt a programban. A megyei kis- és középvállalatok mellett terveik szerint a BorsodChem kazincbarcikai gyárának működését is megismerhetik. Álláspontjuk az, hogy a tanulóéveket arra is alkalmassá kell tenni, hogy a fiatalok felmérjék a pontosság, munkafegyelem, kommunikációs készség, szigorú biztonsági előírások fontosságát; emellett szocializációjuk feltétele, hogy az iskola elvárja a munkafegyelmet a belső műhelymunkák során is.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk