kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

A KoronaHR előzetes kutatási eredményei - eltérő trendeket vetítenek elő a 2008-2009-es válsághoz képest

Vajon a koronavírus okozta válság milyen kihívásokat és változásokat idézett elő a hazai vállalati és intézményi szféra emberi erőforrás-menedzselési gyakorlatában?

Többek között erre a kérdésre is keresik a választ a KoronaHR elnevezésű kutatás résztvevői, melyben a Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának munkatársai is közreműködnek. A kutatás első eredményei már rendelkezésre állnak, az elkövetkező hónapokban várhatóak a további megállapítások.

A KoronaHR elnevezésű kutatás három szakmai civil szervezet, tizenhárom egyetem, hét területi gazdasági kamara, egy önkormányzat, egy elhelyezkedést segítő vállalkozás és egy kutatási program összefogásával indult el idén júniusban. A kutatás keretein belül eddig közel 400 vállalat és intézmény adatai állnak rendelkezésre. A vizsgálat első eredményei azt mutatják, hogy a hagyományos iparágak és szolgáltatások esetében a vártnál kisebbek voltak a koronavírus okozta megrázkódtatások.

Poór József egyetemi tanár (Szent István Egyetem), a kutatócsoport vezetője hangsúlyozta: „A válaszadók több mint négyötöde (81,2%) magáncég, fennmaradó egyötödük állami és önkormányzati, nonprofit és egyéb szervezet. A vizsgált szervezetek több mint kétharmada (67%) kis- és közepes méretű, míg a többiek, 26%-a nagy szervezet, a megkérdezettek 7%-a pedig önfoglalkoztató”

A válaszadók közel kétharmada nem szüneteltette tevékenységét a pandémia időszaka alatt, közel kétharmaduk (65%) nem változtatta dolgozói létszámát. Ezek a számok viszont azért is alakultak így, mivel a mintában a szálláshelyek és vendéglők aránya csak 7,1% volt. Az idegenforgalmi és turisztikai szektorban nagyobb volt a szüneteltetések aránya - mondta Hegedüs Henrik kutató, a HSZOSZ és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem munkatársa.

Kun András kutató, egyetemi docens (Debreceni Egyetem) szerint a válaszadók jelentős része a hatékonyságnövelésben, az otthoni munkavégzés (home office) alkalmazásában, valamint új kommunikációs eszközök bevezetésében látja a rövid távú működtetés lehetőséget.
Szabó Katalin kutató, egyetemi adjunktus (Szent István Egyetem) szerint a HR által legfontosabbnak tekintett feladatok és intézkedések a következők: a belső kommunikáció fejlesztése, az atipikus foglalkoztatás/home office alkalmazása, munka- és egészségvédelem, létszám- és utódlástervezés, munkakörelemzés és -tervezés.

Balogh Gábor kutató, egyetemi adjunktus (Pécsi Tudományegyetem) végül elmondta, hogy megfigyeléseik szerint a 2008-2009-es válság idején fordított helyzet volt jellemző, akkor inkább a leépítéseken, a bezárásokon és a kapacitások csökkentésén volt a hangsúly.

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Legyen naprakész a társadalombiztosítási jogokkal és kötelezettségekkel!

Ismerje meg a BNO kód jelentőségét az egészségügyi diagnózisok és adókedvezmények szempontjából. Használja ki a betegszabadság kalkulátor... Teljes cikk

A közszolgálati jogviszony szabályai: illetmények, szabadságok, felmentési idő nagyító alatt

A közszolgálati tisztségviselők életében az illetményalap és a szabadságrendszere kiemelt jelentőséggel bír. A 2024-es minimálbér-emelkedés... Teljes cikk

Foglalkoztatottság, nyugdíj, keresetek - jobban teljesítünk, mint 20 éve?

Lemaradunk a visegrádi országoktól, vagy épp az élre törünk? Tényleg megelőzött minket Románia? Május 1-én uniós csatlakozásunk 20.... Teljes cikk