A magyar HR-szakma képzettebb az európai átlagnál
Vendler Balázs közel 20 éve dolgozik a kreatív iparban, a MarkCon Csoport ügyvezetőjeként és a Games for Business alapítójaként 2006 óta foglalkozik játékos toborzással. Balázs rendszeresen publikál és ad elő a témában, hogy a szervezetek és a HR-világ számára is könnyebbé tegye az útkeresést a jövőbe. A Personal Hungary szakértőjét saját területéről, a gamification-ről kérdeztük.
Hazai és nemzetközi összehasonlításban mi mondható el erről a területről?
A hazai cégek technológiai fejlettsége nagyon vegyes a HR területén. Általánosságban elmondható, hogy a HR-terület technológiailag jóval elmaradottabb a nagyvállalatok egyéb szervezeti területeitől. Amikor egy londoni konferencián még arról beszélnek, hogy mobileszközöket kell majd használni a HR területén is, s ez mennyire forradalmian új, majd ezután figyelembe vesszük a Microsoft HoloLens esetét, ahol már tényleg futurisztikus technológiákat mutatnak be; mindez jól példázza azt, hogy a HR európai szinten elhanyagolt terület.
Vendler Balázs a képeivel is játszik
A gamification területén viszont azt látjuk, – s itt hozzáteszem, hogy Németországtól kezdve egészen Hollandiáig sok helyen megfordultunk már, sok emberrel beszéltünk –, hogy a hazai HR-szakemberek, a magyar HR-szakma az európai átlaghoz képest jóval képzettebb. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy a magyar piac esetében kis piacról van szó, aminek viszonylag aktív gamification szereplői vannak. Összességében tehát a magyar HR-szakemberek nyitottsága és képzettsége sokkal látványosabb a nyugat-európai átlaghoz képest. Számunkra – egy ilyen területen működő szolgáltatónak – ez a fajta közeg rendkívül támogató, hiszen más hazai HR-szakemberekkel együtt tudunk dolgozni, és nem utolsó sorban: gondolkodni erről a területről.
Mennyire nyitottak a hazai HR-szakemberek egy gamification megoldás iránt?
Az utóbbi években a vállalati szakemberek is egyre nyitottabbá váltak a nem mindennapi megoldások alkalmazására, és ahogy a felhasználók egyre több időt fordítanak különböző videó- és mobiljátékokra, úgy lett egyre elfogadottabb a játékos megoldások alkalmazása az élet különböző területein. Mára a legtöbb vállalat felismerte, hogy nem elég csupán kiváló minőségű terméket előállítani, hiszen a jó termék önmagában kevés, ha nincs mellette sztori, amely a termékhasználaton túl élményhez juttatja a fogyasztót. Az elmúlt években trendként jelent meg, hogy a cégek a vásárlókon kívül az alkalmazottak számára is élményt akarnak nyújtani a munkahelyeken. Egyre több vállalat elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak, technológiai értelemben is új típusú kihívásokkal szembesüljenek, azaz mintegy játszva vegyék az akadályokat.

A legtöbb szervezet a munkahelyekre próbálja becsempészni az élményt különböző szolgáltatásokkal – mint pl. irodai konditermek, ingyen masszázs –, a mostani akciók azonban ezeken jóval túlmutatnak. A HR területén igazán innovatív cégek arra törekszenek, hogy a kollégák a munkahelyet élményként éljék meg. Kevésbé extrém, mégis hatékony megoldást jelent a játékos megoldások alkalmazása a munkahely-élmény kialakításában. Ez logikusnak tűnik, hiszen ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, feltételezhetjük, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni, és a vállalati folyamatokat is sikeresen tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. A HR különböző területein – toborzás, képzés vagy akár a munkaerő megtartás – különösen jó eredményeket érhetünk el a gamification alkalmazásával. Manapság egyre többször merül fel a kérdés, hogy ha játszunk a munkahelyünkön, akkor ki fogja elvégezni helyettünk a munkát? A gamification célja elsősorban az, hogy a vállalati HR-folyamatokban a játékoknak azon elemeit és jellemzőit használják ki, amelyek a felhasználókat elkötelezetté és motiválttá teszik. A játékban azt szeretjük, hogy élményt ad, szórakoztat, tiszták és világosak a szabályok, lehet versenyezni, vannak szövetségeseink, akikkel együttműködhetünk és ellenségeink, akiket le kell győznünk. Motivál, hogy lássuk, képesek vagyunk megoldani a feladatot és ugyanez, ami miatt újra és újra nekilátunk. Éppen ez az élmény az, amely miatt a játékosítás működik.

Ön szerint miért éri meg részt venni a Personal Hungary-n?
Tavaly kiállítóként vettünk részt a kiállításon, ott debütáltunk az új termékünkkel: egy vállalati tanulást támogató platformot mutattunk be. Az ottani szakemberekkel való találkozás során olyan gondolatok is megfogalmazódtak, amelyek egyrészt a termékfejlesztésben is segítettek, másrészt olyan támogató párbeszédek alakultak ki – nem csak az odaérkező HR szakemberekkel, hanem magukkal a konkurensekkel is –, melyek a rendezvény után is folytatódtak. Mikor 2014-ben kiállítóként megjelentünk a Gamification Sarkon, akkor annyiban volt ez számunkra más, hogy a Personal Hungary lehetőséget adott arra, hogy együtt a piaci szereplőivel, s együtt az érdeklődő HR-szakemberekkel bizonyos konkrét témákat átbeszéljünk, megvitassunk. Nyilván ehhez a terület újszerűsége is hozzájárult. E két nap leforgása alatt bemutathattuk a megoldásunkat, és ami a legfontosabb, hogy nem csak beszélhettünk róla, hanem egyből szemléltethettük is, mit hogyan valósítunk meg. Magának a kiállítási blokknak a hangulata hozta azt, hogy az odajövő érdeklődőkkel párbeszédet alakítottunk ki, s az ott megfogalmazódó észrevételeket be is építettük utána magába a termékbe. Aki kiállítóként részt vesz egy ilyen rendezvényen, annak tudnia kell egy olyan „itt és most” élményt nyújtania, ami a látogatóknak valós élményt ad: a Personal Hungary remek (játszó)teret tud ennek biztosítani. Mindezek után csak rajtunk kiállítókon múlik az, hogy a játszótér kínálta lehetőségekből milyen élményekkel gazdagodunk majd.
a Personal Hungary HR Blogja

A hazai cégek technológiai fejlettsége nagyon vegyes a HR területén. Általánosságban elmondható, hogy a HR-terület technológiailag jóval elmaradottabb a nagyvállalatok egyéb szervezeti területeitől. Amikor egy londoni konferencián még arról beszélnek, hogy mobileszközöket kell majd használni a HR területén is, s ez mennyire forradalmian új, majd ezután figyelembe vesszük a Microsoft HoloLens esetét, ahol már tényleg futurisztikus technológiákat mutatnak be; mindez jól példázza azt, hogy a HR európai szinten elhanyagolt terület.
Vendler Balázs a képeivel is játszikA gamification területén viszont azt látjuk, – s itt hozzáteszem, hogy Németországtól kezdve egészen Hollandiáig sok helyen megfordultunk már, sok emberrel beszéltünk –, hogy a hazai HR-szakemberek, a magyar HR-szakma az európai átlaghoz képest jóval képzettebb. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy a magyar piac esetében kis piacról van szó, aminek viszonylag aktív gamification szereplői vannak. Összességében tehát a magyar HR-szakemberek nyitottsága és képzettsége sokkal látványosabb a nyugat-európai átlaghoz képest. Számunkra – egy ilyen területen működő szolgáltatónak – ez a fajta közeg rendkívül támogató, hiszen más hazai HR-szakemberekkel együtt tudunk dolgozni, és nem utolsó sorban: gondolkodni erről a területről.
Mennyire nyitottak a hazai HR-szakemberek egy gamification megoldás iránt?
Az utóbbi években a vállalati szakemberek is egyre nyitottabbá váltak a nem mindennapi megoldások alkalmazására, és ahogy a felhasználók egyre több időt fordítanak különböző videó- és mobiljátékokra, úgy lett egyre elfogadottabb a játékos megoldások alkalmazása az élet különböző területein. Mára a legtöbb vállalat felismerte, hogy nem elég csupán kiváló minőségű terméket előállítani, hiszen a jó termék önmagában kevés, ha nincs mellette sztori, amely a termékhasználaton túl élményhez juttatja a fogyasztót. Az elmúlt években trendként jelent meg, hogy a cégek a vásárlókon kívül az alkalmazottak számára is élményt akarnak nyújtani a munkahelyeken. Egyre több vállalat elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak, technológiai értelemben is új típusú kihívásokkal szembesüljenek, azaz mintegy játszva vegyék az akadályokat.

A legtöbb szervezet a munkahelyekre próbálja becsempészni az élményt különböző szolgáltatásokkal – mint pl. irodai konditermek, ingyen masszázs –, a mostani akciók azonban ezeken jóval túlmutatnak. A HR területén igazán innovatív cégek arra törekszenek, hogy a kollégák a munkahelyet élményként éljék meg. Kevésbé extrém, mégis hatékony megoldást jelent a játékos megoldások alkalmazása a munkahely-élmény kialakításában. Ez logikusnak tűnik, hiszen ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, feltételezhetjük, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni, és a vállalati folyamatokat is sikeresen tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. A HR különböző területein – toborzás, képzés vagy akár a munkaerő megtartás – különösen jó eredményeket érhetünk el a gamification alkalmazásával. Manapság egyre többször merül fel a kérdés, hogy ha játszunk a munkahelyünkön, akkor ki fogja elvégezni helyettünk a munkát? A gamification célja elsősorban az, hogy a vállalati HR-folyamatokban a játékoknak azon elemeit és jellemzőit használják ki, amelyek a felhasználókat elkötelezetté és motiválttá teszik. A játékban azt szeretjük, hogy élményt ad, szórakoztat, tiszták és világosak a szabályok, lehet versenyezni, vannak szövetségeseink, akikkel együttműködhetünk és ellenségeink, akiket le kell győznünk. Motivál, hogy lássuk, képesek vagyunk megoldani a feladatot és ugyanez, ami miatt újra és újra nekilátunk. Éppen ez az élmény az, amely miatt a játékosítás működik.

Ön szerint miért éri meg részt venni a Personal Hungary-n?
Tavaly kiállítóként vettünk részt a kiállításon, ott debütáltunk az új termékünkkel: egy vállalati tanulást támogató platformot mutattunk be. Az ottani szakemberekkel való találkozás során olyan gondolatok is megfogalmazódtak, amelyek egyrészt a termékfejlesztésben is segítettek, másrészt olyan támogató párbeszédek alakultak ki – nem csak az odaérkező HR szakemberekkel, hanem magukkal a konkurensekkel is –, melyek a rendezvény után is folytatódtak. Mikor 2014-ben kiállítóként megjelentünk a Gamification Sarkon, akkor annyiban volt ez számunkra más, hogy a Personal Hungary lehetőséget adott arra, hogy együtt a piaci szereplőivel, s együtt az érdeklődő HR-szakemberekkel bizonyos konkrét témákat átbeszéljünk, megvitassunk. Nyilván ehhez a terület újszerűsége is hozzájárult. E két nap leforgása alatt bemutathattuk a megoldásunkat, és ami a legfontosabb, hogy nem csak beszélhettünk róla, hanem egyből szemléltethettük is, mit hogyan valósítunk meg. Magának a kiállítási blokknak a hangulata hozta azt, hogy az odajövő érdeklődőkkel párbeszédet alakítottunk ki, s az ott megfogalmazódó észrevételeket be is építettük utána magába a termékbe. Aki kiállítóként részt vesz egy ilyen rendezvényen, annak tudnia kell egy olyan „itt és most” élményt nyújtania, ami a látogatóknak valós élményt ad: a Personal Hungary remek (játszó)teret tud ennek biztosítani. Mindezek után csak rajtunk kiállítókon múlik az, hogy a játszótér kínálta lehetőségekből milyen élményekkel gazdagodunk majd.
a Personal Hungary HR Blogja

- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- "A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal 2 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 3 hete
- Tárgyalási stílusok: együttműködő vagy agresszív? 3 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 3 hete
- 55 új munkahely jön létre 42 milliárdból Szolnokon 4 hete
- Lying at work - How to spot it? 1 hónapja
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 1 hónapja
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 2 hónapja
- Hogyan férhet össze, ha szombaton dolgozunk, de október 24-én meg szabadságot írnak elő? 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?