kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

A motiváció és ösztönzés nem felesleges buksisimogatás

A digitalizálódó, felgyorsuló világ erősebb stresszel jár, ami megnehezíti a motiváció fenntartását. Ráadásul a dolgozók egyre növekvő részét olyan generációk alkotják, amelyeknél nem megyünk sokra a „régi és jól bevált” motivációs eszközökkel. Alapjaiban kell tehát újragondolnunk, hogyan ösztönözzük munkatársainkat. Erről kérdeztük Juhász Lilit, a Human Telex Consulting junior tanácsadóját, Kosztra Balázst, a Concordia és Czinege Andort, az Ad Sidera Csoport vezető tanácsadóit. A témáról bővebben a márciusi Tréning Kerekasztal konferencián hallhatnak.

1. Milyen eszközökkel lehet fenntartani a munkavállalók motivációját hosszú távon?

Valószínűleg megkönnyítené a vezetők életét, ha létezne ez a bizonyos „szerszámos láda”, ami minden munkavállaló ösztönzésére egyaránt jól használható, a szervezeti valóság azonban sajnos mást mutat.

Természetesen vannak olyan alapvető módszerek, amelyek szélesebb körben alkalmazhatóak, de ha a motiváció hosszú távú fenntartásáról beszélünk, sokkal inkább személyre szabott megoldásokban érdemes gondolkodnunk. A munkavállalók egyéni preferenciái, illetve az ezekről alkotott kép hatékonyabb eszköztár használatára ad lehetőséget, így érdemes erre időt és energiát szánni. Ennek egy jó módja például a munkavállalóval közös tervezés, az elvárások és vágyak kölcsönös, nyílt megosztása, melyek mentén közös, mindkét fél számára motiváló célok születhetnek. Ilyen módon a bevonás megadja az egyénnek azt a jóleső visszajelzést, hogy számít ő maga, mint személy és számít az is, amihez a munkájával hozzájárul, tehát a belső motiváció kerül előtérbe.

2. Melyek azok az eszközök, amelyek igazán pozitív hatással tudnak lenni a belső motivációra is?



Igazából csak egy "eszköz" van, a vezető. És leginkább 4 tényező (érzet) hat a belső motivációra, amelyeket viszont a vezető tud megteremteni (és sajnos eltüntetni is…). A jelentőség érzete, azaz, hogy izgalmas, lényeges, értelmes feladatokat végzek, hozzájárulok valami magasabb célhoz. A választás, mozgástér lehetősége, azaz fel vagyok hatalmazva, hogy döntsek bizonyos keretek között. A kompetencia és siker megélése, azaz a tudás, a pozitív visszajelzés, a kihívás. És a haladás érzete, azaz annak nyomon követése és elismerése, hogy haladok (akár többedmagammal, csapatban) a cél felé. Ezeket a gondolatokat Kenneth Thomas-tól kölcsönöztük, amelyet még kiegészítenénk a szervezeti, vezetői hitelességgel, azaz vannak mindenki által ismert célok és értékek, amelyek nemcsak hirdetettek, hanem a mindennapokban működők és követettek is.

3. Miért fontos a motiváció a munkavállalók megtartása szempontjából?



A munkavállalók megtartásának kulcsa az elköteleződés, melynek a dolgozói elégedettség mellett másik fontos eleme a megfelelő szintű motiváció. Mind az elégedettség, mind pedig a motiváció kialakítása és fenntartása elsősorban a szervezet, illetve a vezető felelőssége, ha hosszú távon biztosítani szeretné a munkavállalók lojalitását. Az ilyen irányú lépések látványos hatást gyakorolnak az egyén munkavégzésének hatékonyságára is, ami logikus módon magasabb profithoz, így fejlődéshez és versenyelőnyhöz vezet. Ezen gondolatmenet alapján egyértelművé válik, hogy a motiváció és ösztönzés mint vezetői feladat, a sztereotípiákkal ellentétben nem felesleges buksi simogatás, vagy noszogatás, hanem gazdasági racionalitás kérdése, mely létfontosságú a szervezet túlélése és fejlődése szempontjából. Ha vetünk egy pillantást a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetre és fluktuációs mutatókra, még nagyobb hangsúlyt kap a motiváció és megtartás kérdésköre, mely munkáltató és munkavállaló közös érdeke.

4. Milyen az ideális munkahely és vezető ebből a szempontból, mi mindent vesz tekintetbe, mi mindent igyekszik fejleszteni stb.?

Az ideális munkahely biztosítja a megfelelő feltételeket: kulturált munkakörnyezet; széleskörű, akár egyedi igényeket is kielégítő juttatások (nemcsak pénz, hanem pl.: rugalmasság, óvoda, kerékpártároló stb.); használható, jól működő rendszerek és folyamatok. Ezek szolgálják a dolgozói elégedettséget. Míg a motivációra a vezető van hatással azáltal, hogy inspirálja, lelkesíti a munkatársakat, vonzó és kihívó célokat tűz ki számukra. Megbízik bennük, felhatalmazza őket az önálló cselekvésre, helyzetbe hozza őket. Törődik a fejlődésükkel, képzésükkel, mentorálja őket, és visszajelzést ad mindezekről, buzdít a további haladásra. A kettő együtt, elégedettség és motiváció teremti meg a valódi elköteleződést. És itt is hangsúlyoznánk, hogy különbözők vagyunk, más-más preferenciákkal, amelyeket egy ideális munkahely és egy jó vezető szem előtt tart.

Fotó: Pixabay.com
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Idén is díjazták a 40 év feletti női szakembereket

2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk

Megvan az Év Leginspirálóbb Vezetője Díj nyertese

Orbán Gábor, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója vehette át Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat a PwC Magyarország által végzett 14. PwC... Teljes cikk

Jelentősen optimistábbak a fiatalok a karrierlehetőségeiket illetően

Továbbra is többségben vannak azok a dolgozó fiatalok, akik kellően fixnek gondolják az állásukat: a K&H ifjúsági index legfrissebb, 2024 év végi... Teljes cikk