A motiváció és ösztönzés nem felesleges buksisimogatás
A digitalizálódó, felgyorsuló világ erősebb stresszel jár, ami megnehezíti a motiváció fenntartását. Ráadásul a dolgozók egyre növekvő részét olyan generációk alkotják, amelyeknél nem megyünk sokra a „régi és jól bevált” motivációs eszközökkel. Alapjaiban kell tehát újragondolnunk, hogyan ösztönözzük munkatársainkat. Erről kérdeztük Juhász Lilit, a Human Telex Consulting junior tanácsadóját, Kosztra Balázst, a Concordia és Czinege Andort, az Ad Sidera Csoport vezető tanácsadóit. A témáról bővebben a márciusi Tréning Kerekasztal konferencián hallhatnak.
Valószínűleg megkönnyítené a vezetők életét, ha létezne ez a bizonyos „szerszámos láda”, ami minden munkavállaló ösztönzésére egyaránt jól használható, a szervezeti valóság azonban sajnos mást mutat.
Természetesen vannak olyan alapvető módszerek, amelyek szélesebb körben alkalmazhatóak, de ha a motiváció hosszú távú fenntartásáról beszélünk, sokkal inkább személyre szabott megoldásokban érdemes gondolkodnunk. A munkavállalók egyéni preferenciái, illetve az ezekről alkotott kép hatékonyabb eszköztár használatára ad lehetőséget, így érdemes erre időt és energiát szánni. Ennek egy jó módja például a munkavállalóval közös tervezés, az elvárások és vágyak kölcsönös, nyílt megosztása, melyek mentén közös, mindkét fél számára motiváló célok születhetnek. Ilyen módon a bevonás megadja az egyénnek azt a jóleső visszajelzést, hogy számít ő maga, mint személy és számít az is, amihez a munkájával hozzájárul, tehát a belső motiváció kerül előtérbe.
2. Melyek azok az eszközök, amelyek igazán pozitív hatással tudnak lenni a belső motivációra is?
Igazából csak egy "eszköz" van, a vezető. És leginkább 4 tényező (érzet) hat a belső motivációra, amelyeket viszont a vezető tud megteremteni (és sajnos eltüntetni is…). A jelentőség érzete, azaz, hogy izgalmas, lényeges, értelmes feladatokat végzek, hozzájárulok valami magasabb célhoz. A választás, mozgástér lehetősége, azaz fel vagyok hatalmazva, hogy döntsek bizonyos keretek között. A kompetencia és siker megélése, azaz a tudás, a pozitív visszajelzés, a kihívás. És a haladás érzete, azaz annak nyomon követése és elismerése, hogy haladok (akár többedmagammal, csapatban) a cél felé. Ezeket a gondolatokat Kenneth Thomas-tól kölcsönöztük, amelyet még kiegészítenénk a szervezeti, vezetői hitelességgel, azaz vannak mindenki által ismert célok és értékek, amelyek nemcsak hirdetettek, hanem a mindennapokban működők és követettek is.
3. Miért fontos a motiváció a munkavállalók megtartása szempontjából?
A munkavállalók megtartásának kulcsa az elköteleződés, melynek a dolgozói elégedettség mellett másik fontos eleme a megfelelő szintű motiváció. Mind az elégedettség, mind pedig a motiváció kialakítása és fenntartása elsősorban a szervezet, illetve a vezető felelőssége, ha hosszú távon biztosítani szeretné a munkavállalók lojalitását. Az ilyen irányú lépések látványos hatást gyakorolnak az egyén munkavégzésének hatékonyságára is, ami logikus módon magasabb profithoz, így fejlődéshez és versenyelőnyhöz vezet. Ezen gondolatmenet alapján egyértelművé válik, hogy a motiváció és ösztönzés mint vezetői feladat, a sztereotípiákkal ellentétben nem felesleges buksi simogatás, vagy noszogatás, hanem gazdasági racionalitás kérdése, mely létfontosságú a szervezet túlélése és fejlődése szempontjából. Ha vetünk egy pillantást a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetre és fluktuációs mutatókra, még nagyobb hangsúlyt kap a motiváció és megtartás kérdésköre, mely munkáltató és munkavállaló közös érdeke.
4. Milyen az ideális munkahely és vezető ebből a szempontból, mi mindent vesz tekintetbe, mi mindent igyekszik fejleszteni stb.?
Az ideális munkahely biztosítja a megfelelő feltételeket: kulturált munkakörnyezet; széleskörű, akár egyedi igényeket is kielégítő juttatások (nemcsak pénz, hanem pl.: rugalmasság, óvoda, kerékpártároló stb.); használható, jól működő rendszerek és folyamatok. Ezek szolgálják a dolgozói elégedettséget. Míg a motivációra a vezető van hatással azáltal, hogy inspirálja, lelkesíti a munkatársakat, vonzó és kihívó célokat tűz ki számukra. Megbízik bennük, felhatalmazza őket az önálló cselekvésre, helyzetbe hozza őket. Törődik a fejlődésükkel, képzésükkel, mentorálja őket, és visszajelzést ad mindezekről, buzdít a további haladásra. A kettő együtt, elégedettség és motiváció teremti meg a valódi elköteleződést. És itt is hangsúlyoznánk, hogy különbözők vagyunk, más-más preferenciákkal, amelyeket egy ideális munkahely és egy jó vezető szem előtt tart.
Fotó: Pixabay.com
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk
A munkahelyeket érintő szeizmikus változásokat emleget a Gallup CEO-ja, a cég éves globális munkavállalói felmérésének bevezetőjében. Mint... Teljes cikk
2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 2 hónapja
- Inkább izgalmas legyen mint stresszmentes? - ilyen szempontok szerint választanak munkahelyet a fiatalok 2 hónapja
- 5-ből 1 munkavállaló úgy érzi, hogy nem uralja a karrierjét 2 hónapja
- Elég volt a motiválásból! 4 hónapja
- A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik 8 hónapja
- Mit lehet tenni, ha a dolgozó éppen csak annyit dolgozik, amennyit nagyon muszáj? 9 hónapja
- Belépés a nagybetűs életbe - Ezért elégedetlenek a munkaadók a Z generációsokkal 9 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 10 hónapja
- Van valami, ami sokkal fontosabb, mint a munkavállaló életkora és generációja 12 hónapja
- Ezek a legfontosabb motivációs tényezők a dolgozók szerint 13 hónapja
- Ez a tíz legfontosabb motivációs tényező a dolgozók szerint 1 éve