kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

A válság előtti szinthez 6 millió munkahely kellene

A munkaerő-piaci feltételek egyre romlanak, holott az Európai Unióban 6 millió munkahelyet kellene teremteni, áll a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) jelentésében. Ennek ellenére a foglalkoztatási ráta a legtöbb országban csökkent. Európa munkanélkülisége a számok tükrében.

A 27 tagállam közül csak 7 országban (Ausztria, Németország, Magyarország, Luxemburg, Málta, Lengyelország és Románia) magasabb a foglalkoztatási ráta, mint a válság előtt. A csökkenés különösképpen nagymértékű volt Cipruson, Görögországban, Portugáliában és Spanyolországban (több mint 3 százalékpont az elmúlt két év alatt).

A munkanélküliség és az ifjúsági munkanélküliség tovább emelkedik 2013-ban: 2013 márciusában a munkanélküliségi ráta elérte a 10,9 százalékot és a munkanélküliek száma a 26,5 millió főt - az utóbbi adat emelkedést mutat az egy hónappal azelőttihez képest, és mindkét mutató jelentősen meghaladja a 2008 márciusában regisztrált adatokat. Valójában, az öt évvel azelőtti adatokhoz képest a munkanélküliségi ráta 4.3 százalékponttal magasabb. A fiatalok körében mért munkanélküliségi ráta aggasztó mértéken, 23,5 százalékos szinten állt 2013 márciusában szemben a 2008 márciusában regisztrált 15,5 százalékos szinttel.

A hosszú távú munkanélküliség növekszik és az álláskeresők reményvesztetté válnak: 2012 utolsó negyedévétől 11,7 millió ember hosszútávon munkanélküli az EU-ban. Számuk 1.4 millióval több, mint egy évvel azelőtt és 5,7 millióval haladja meg a 2008-as szintet.. A legtöbb EU tagállamban, a munkanélküliek több mint 40 százaléka több mint egy éve nem rendelkezik munkahellyel. Sok álláskereső reményvesztetté vált és felhagyott a munkahelykereséssel: az álláskereséssel felhagyók száma - álláskereső az az "inaktív" munkavállaló, aki dolgozni szeretne - átlagban 29 százalékkal emelkedett 2008 és 2011 között.

Mindezt egyre mélyülő egyenlőtlenségek és a társadalmi feszültség nagyobb kockázata kíséri. A jövedelemegyenlőtlenségek nagyobbá váltak az elmúlt két év során. Mindez azt eredményezte, hogy újra megjelent a világválság kezdete előtti trend néhány gazdaságban, így Franciaországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban. Eközben, az adatok szerint más országokban egyre inkább polarizálódnak a bérek (ennek Görögország a legeklatánsabb példája), ami azt jelzi, hogy a jövedelemeloszlási skála közepe csökken. Következésképpen, az elmúlt két évtizedben az átlagjövedelemmel rendelkező társadalmi réteg mérete a legtöbb európai országban zsugorodott.

A rosszabbodó foglalkoztatási és jövedelmi helyzet növelte a társadalmi békétlenség kockázatát. A Jelentés kimutatja, hogy a társadalmi feszültségek kockázata az EU-ban 12 százalékponttal magasabb, mint a világválság kezdete előtt. Az EU-27 régiójában jelentősen megnövekedett a társadalmi feszültség kockázata. 2010 és 2012 között a társadalmi feszültségek kockázatának legerőteljesebb növekedése Cipruson, a Cseh Köztársaságban, Görögországban, Olaszországban, Portugáliában, Szlovéniában és Spanyolországban tapasztalható.

Amit tovább rontanak a csökkenő beruházások és a bizonytalan keresleti kilátások. A beruházások továbbra is alacsony szinten vannak, mivel továbbra is fennáll a bizonytalanság és a pénzügyi piacok is diszfunkcionálisak maradtak:

A befektetések a GDP százalékában kifejezett mértéke továbbra is 3,6 százalékponttal a válság előtti szintek alatt van. 2012-ben a globális befektetések csak 13,5 százaléka valósult meg az EU-ban, összehasonlítva 2000-ben realizált 23,4 százalékkal. A vállalkozások emellett jelentős gazdasági bizonytalansággal, helyre nem állított pénzügyi rendszerrel és folyamatosan gyenge aggregát kereslettel is szembesülnek, ami befolyásolja beruházási és foglalkoztatási döntéseiket. Különösképpen, azok a kisebb vállalkozások, amelyek közvetítőkre, így bankokra támaszkodnak a finanszírozás érdekében továbbra is nehézségekkel szembesülnek a hitelfelvétel területén. Például, 2013 januárjában, az euro zónában a KKV-k 14 százaléka a hitelstandardok szigorodásáról számolt be (e cégek aránya 11 százaléka volt 2012 októberében).

A kihívás egy foglalkoztatás ösztönző megközelítési mód irányába történő átmenet végrehajtása. A Jelentés bemutatja egy olyan munkahelybarát stratégia fontosságát, amely egyszerre szolgál makroökonómiai és foglalkoztatási célokat. Mindez azt jelenti, hogy a válság mögött meghúzódó strukturális sebezhetőségeket, így például a pénzügyi szektor strukturális kérdéseit próbálják kezelni. Különös kihívásnak számít az, hogy úgy biztosítsák a hiteleket a termelékeny vállalkozásoknak, hogy azok ösztönözzék a növekedést, lehetővé tegyék az új piacok előnyeinek kihasználását és méltányos munkalehetőségeket teremtsenek. Ennek egyik módja olyan intézkedéseken keresztül vezet, mint az adóengedmények vagy speciális hitelprogramok KKV-k számára, beleértve például hitelgaranciákat, amelyek keretében a kormányok garantálják a pénzügyi intézmények által nyújtott hitel egészét vagy egy részét. Másodszor, a jól kialakított munkaerő-piaci programok alapvető szerepet tölthetnek be a foglalkoztatás helyreállásának előmozdításában. Mindezt olyan nemzeti intézkedések bizonyítják, amelyek közül néhányat támogatott az EU. Ezek a nemzeti intézkedések sikeresnek bizonyultak a munkaerő-piaci negatív hatások mérséklésében a jelenlegi és az elmúlt gazdasági válság során, így például:

  • A munkahelyteremtés előmozdítása, a bértámogatások, az adóengedmények és a munkavállalók munkaerőpiacon való tartása révén. Ennek jól ismert példája a német rövidített munkaidő program (Kurzarbeit), amely kormányzati támogatás révén lehetővé teszi a munkaidő csökkentését. Egy másik sikeres példa a belga rész-munkanélküliségi rendszer, amely lehetővé teszi a munkaszerződések időszakos felfüggesztését vagy a részmunkaidő bevezetését gazdasági okokból. Ezt a rendszert 2009-ben megerősítették annak érdekében, hogy támogassák a vállalkozásokat és csökkentsék az elbocsátások mértékét a válság alatt.

  • Az egyének foglalkoztathatóságának növelésére irányuló aktív munkaerő-piaci politikák különösképpen fontosak a válságból való kilábalás előmozdítása érdekében. Ide tartoznak azok az intézkedések, amelyek megelőzik az oktatásból való lemorzsolódást, az elsősorban inaktív személyekre irányuló képzési lehetőségeket, a munkaügyi programokban való részvételt vagy a megerősített álláskeresési támogatást. A fiatalok számára az ifjúsági garancia rendszerek jelentős előnnyel járnak. Svédország egyike volt azon országoknak, ahol ilyen sikeres programot folytattak. Az "Állásgarancia fiatalok számára" minden fiatalnak a lehetőséget ad speciális ifjúsági tevékenységben való részvételre a sikertelen álláskeresés időszaka után. A program speciális intézkedéseket és tevékenységeket kínál a résztvevők számára, lehetővé téve számukra, hogy munkahelyet találjanak vagy, hogy visszatérjenek az oktatásba a munkanélküliség kezdetétől számított lehető legrövidebb időn belül. 2013-ban az EU elfogadta az ifjúsági garancia rendszerekre vonatkozó Javaslatot, és támogatja annak végrehajtását a válság által leginkább érintett tagállamokban és régiókban.

  • Harmadszor, néhány esetben állami források injektálását is meg lehet fontolni európai szinten. A helyzet az, hogy azok a stratégiák, amelyek kizárólag a költségvetési konszolidáció és a belső leértékelések kombinációján alapultak (azaz a reálbérek csökkentése révén kívánták javítani a versenyképességet), nem bizonyultak sikeresnek. Annak érdekében, hogy a javasolt kezdeményezések közül néhányat felvállaljanak, az országok olyan enyhébb költségvetési konszolidációs politikára válthatnának át, amely lehetővé teszi mind a foglalkoztatási, mind a költségvetési célkitűzések elérését. Mindezt a következők révén lehetne elérni: (i) reálisabb időkeret a költségvetési hiány csökkentésére, és (ii) a kilábalásra irányuló intézkedések összetételének megváltoztatása oly módon, hogy elmozdulnak azoktól a bér- és reálberuházási szigorításoktól, amelyek 2009 óta rontották az aggregát keresleti feltételeket. Emellett megpróbálják jobban összehangolni a makroökonómiai és foglalkoztatáspolitikai intézkedéseket azáltal, hogy a pénzügyi szektor strukturális kérdéseit kezelik, támogatják a KKV-ket és jól megalapozott munkaerő-piaci programokat indítanak be, beleértve az ifjúsági garanciarendszereket.

  • Végezetül, a társadalmi párbeszéd és a jobb koordináció fontos alkotóelem i) a különböző politikai eszközök tervezésének javítása, ii) a foglalkoztatást támogató reformok elfogadtatása, és iii) a stratégia az összes érintett szociális és gazdasági problémájára való fókuszálása érdekében. Például, az EU tagállamainak állami foglalkoztatási szolgálatai közötti megerősített együttműködés hozzájárulna a mobilitás javításához és csökkentené a munkaerő-piaci keresleti-kínálati illeszkedési problémákat, valamint a munkaerőhiányt azokban az országokban, ahol alacsony a foglalkoztatás szintje.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

    A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

    A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

    2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

    Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

    Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk