kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 18 éve

A vezetés munkáját szolgálja a személyügyi kontrolling

A szervezet sikere elsősorban a munkavállalók tudásán, szakértelmén múlik, illetve a munkavállalók motiváltságától függ, ami felszínre hozza és fokozza teljesítményüket. Ennek eléréséhez világos célokat kell megfogalmaznunk, amelyhez segítségül hívhatjuk a kontrollingot, amely képes ezek teljesítését figyelemmel követni, illetve az eredményeket ellenőrizni.

Ahogyan a termelési folyamatokban egyre jobban felértékelődik a humán tőke, az ember szerepe, úgy értékelődik fel a humán erőforrás menedzsment is. A szakma azonban teljesen megosztott e téren, ugyanis a HR jelenleg kétféle szinten realizálódik: vagy a menedzsment körébe vonják, mint stratégiai partnert, vagy mint végrehajtó szerv működik. A vállalatvezetők többségének azonban olyan HR szakemberekre van szüksége, akik nemcsak elvégzik a feladatokat, hanem támogató, segítő partnerek is egyben. Nem mindegy tehát, hogy emberi erőforrás menedzsmentről, vagy stratégiai emberi erőforrás menedzsmentről beszélünk, amelynek sikeres működéséhez elengedhetetlen a személyügyi kontrolling - fogalmazott dr. Boda György, a Boda&Partners ügyvezetője a Nexon közelmúltban tartott szakmai képzésén.

Egy HR-es munkájának végső célja, hogy a munkavállalók elégedettek legyenek munkahelyükkel, és a dolgozókat megfelelő ösztönzéssel meg tudjuk tartani illetve motiválni tudjuk őket a céljaink érdekében. A szakember szerint tévedés azt hinni, hogy a HR egyenlő a toborzással, kiválasztással, teljesítmény-karriermenedzsmenttel, bérezéssel-ösztönzéssel, képzés-személyzetfejlesztéssel. Ezek a klasszikus területei ennek a szakmának, ennél sokkal komplexebb feladatokat takar. Ha ezek a feladatok nem alkotnak rendszert, nem lehet helyesen látni az egyes elemek súlyát, fontosságát.

A vállalati működés értékláncának egyik legfontosabb vonala az emberi erőforrás állomány növekedésének, valamint konfliktusmentes csökkentésének a menedzsmentje. A kettő között található a korszerű személyügyi tevékenység legfontosabb eleme, a teljesítmény célkitűzés és a teljesítményértékelés. Ez utóbbi a fejlesztő projektek tervével együtt indítja be a HR legfontosabb folyamatait, amely a meglévő emberi erőforrás állomány minőségének javítását szolgálja és egyik legfontosabb célja, hogy a munkavállalói elégedettséget biztosítsa. Ha ezen értéklánc mentén minden egyes személyügyi tevékenység elemet megtervezünk, akkor előáll a HR költségterve is (például a toborzásnál meg kell tervezni a hirdetési költségeket, az elbocsátásoknál a végkielégítéseket) - mondta Dr. Boda György, aki szerint azonban nem elég csak a személyügyi tevékenység értékláncában gondolkodni. Rengeteg kérdés adódik még, mint pl. hogyan állítsuk be a humán erőforrás nagyságrendjét, ki legyen a munkaerő, tényleg azt csinálja-e a dolgozó, amit elvárok tőle. Ezeket a kérdéseket csak akkor lehet megfelelően megválaszolni, ha kilépek a személyügyi tevékenység értékláncából, és ugyanezen kérdéseket a vállalati stratégia szempontjaival is egyeztetem - magyarázta a szakember.

A HR tevékenységet egy szélesebb összefüggésrendszerben kell értelmezni és optimalizálni. Így az alap feladatok mellett a HR-eseknek képzési és továbbképzési, ösztönzési, teljesítményértékelési, karriermenedzsment rendszereket kell kialakítaniuk, karbantartaniuk, amit akkor tudnak eredményesen megoldani, ha az egész vállalat működésében gondolkodnak, a szervezeti folyamatokat átlátják. Olyan új elemekkel egészül így ki munkájuk, mint a szervezeti stratégia kialakításában történő részvétel, HR-stratégia kialakítása, és politika megfogalmazása, munkaügyi kapcsolatok rendszerének, szervezeti kultúra kialakítása, kommunikációs rendszerek létrehozása stb.

Nem véletlenül válik a modern vállalatvezetést támogató kontrolling egyre kiemeltebb funkcióvá, amely magába foglalja a vállalkozás céljainak meghatározását, a célok teljesítésének figyelemmel kísérését és az eredmények ellenőrzését. A kontrolling képes vállalati és a szervezeti egységek szintjén célokat meghatározni, ezek teljesítését figyelemmel követni, a teljesítés folyamatát ellenőrizni, valamint a céleltéréseket kimutatni. A kontrollingon belül a tervezés, az ellenőrzés és az információellátás a vállalkozás stratégiai céljaihoz kapcsolódik, a célok megvalósítását szolgálja.


Kontrolling módszerek: BSC, benchmarking



A kontrolling megfelelő mutatók segítségével kimutatja a költségek tervezettől való eltérését, feltárja az eltérés okait, és determinálja a tervezett cél elérése irányába ható beavatkozás, intézkedés tartalmát. A személyügyi kontrolling mutatószám rendszere igen szerteágazó, mivel az emberierőforrás-gazdálkodás bonyolult funkciók összessége. A stratégiából levezetve ki lehet dolgozni egy úgynevezett kiegyensúlyozott mutatószámrendszert - Balanced Scorecard-, amely alapján feltárhatók a BSC négy nézőpontja (pénzügyi teljesítmény, vevői kapcsolatok, működési folyamatok, tanulás-fejlődés) közötti kapcsolatok, ok-okozati összefüggések. Ezáltal a tulajdonosok a számukra fontos mutatók alakulásáról könnyen tájékozódhatnak, a menedzsment a célok és az eredmény mutatók segítségével egyértelműen képes ellenőrizni a stratégia megvalósítását, a teljesítmény mutatók alapján világosan megfogalmazhatók a szervezeti feladatok, a stratégia megvalósítását szolgáló akciók. Mindehhez még az egyéni érdekeltséget is lehet, illetve szükséges kapcsolni.

A BSC szintjei: a legmagasabb a tetszőleges számú scorecard, amely a vállalati stratégia leképzésére szolgál. A következő a scorecardokon belül létrehozható nézőpontok szintje. Lefelé tartva a szintek között, a nézőpontonként eltérő stratégia cél vagy kulcsterület következik, a vevőperspektíván belül ez például a vásárlói elégedettség lehet. Ez alatt található a konkrét méréseken alapuló, függő és független mutatók szintje. Az utolsó a dimenziók szintje: vizsgálhatjuk összességében, illetve különböző dimenziók, így ügyféltípus, területek, vagy például eltelt időszak szerint.

A követhető és mérhető - elsősorban a vásárlói, és a pénzügyi nézőpontokra jellemző mérőszámokat úgynevezett utólagos, vagy eredménymutatóknak, lag indicatoroknak nevezzük. A cselekvés irányát pedig az előremozdító teljesítményokozók, a lead indicatorok jelzik, utalva arra, hol kell az eredménymutatók javítása érdekében beavatkozni. Ilyen például a munkavállalói elégedettség, amely azt is jelzi, mit tegyünk, nevezetesen motiválhatjuk hatékonyabban munkatársainkat. A tapasztalatok szerint a megalkotott mutatók tényleges mérése a BSC bevezetések legkritikusabb pontja. Éppen ezért egyes, csak ritkán mérhető mutatók mellé a nézőponttal kapcsolatos, gyakrabban az üzleti folyamatokból közvetlenül mérhető mutatószámokat is keresni kell.

A személyügyi kontrolling gyakran alkalmazza eszközként a benchmarkingot. A benchmarking révén a szervezet saját teljesítménymutatóit, működését, folyamatait hasonlítják össze más hasonló cégek azonos paramétereivel. Az összehasonlítás vonatkozhat a személyi állománnyal kapcsolatos valamennyi jellemzőre, a munkavállalókkal összefüggő kemény (nem, kor, jövedelem stb.) és lágy (képességek, készségek, tudás) tényezőkre, amelyekhez mutatók rendelhetők. A mutatók alapján az elérendő célok kijelölhetők, megfigyelhetők és értékelhetők. A benchmarking alapján meghatározott jellemzők szerint kimutathatók a szervezetek közötti eltérések, illetve feltárható az eltérés csökkentésének lehetősége. Mindez elősegíti a döntések eredményességének mérését, valamint folyamatfejlesztésre ösztönöz.

Szilágyi Katalin, HR Portal
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bértranszparencia másképp

Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk