Megjelent: 8 éve

Aki kérdez: Kissné András Klára

HR Szubjektív rovatunkban Kissné András Klára, a Főgáz Zrt. HR-kontrolling vezetője kérdez, miután Lerf Andrea, a Coaching Team szakértőjének kérdésére válaszol.

– Hogyan látod a kevesebb reflektorfényt kapó, úgynevezett szendvics generáció helyét és szerepét napjainkban, és milyen eszközökkel tudja támogatni őket HR oldalról egy cég?

Kissné András Klára
– Kezdjük azzal, hogy a legpesszimistább előrejelzések szerint 2050-re az európai lakosság egyharmada 65 évnél idősebb (értsd nyugdíjas) lesz, amire még nem volt példa a világtörténelemben.

Folytassuk azzal, hogy Magyarországon a foglalkoztatási mutatók jóval alulmaradnak az európai átlagtól még akkor is, ha az utóbbi években a romló foglalkoztatási trend megfordult és folyamatos növekedés figyelhető meg a foglalkoztatottak számának alakulásában. Alapvető társadalmi, gazdasági érdekünk, hogy minél nagyobb számú munkaerőt – köztük a nőket, akik tovább élnek – a munkaerőpiacon tartsunk vagy integráljunk vissza. Ez persze nem is olyan egyszerű:

Nem véletlen, hogy a 2012-es év az aktív idősödésről és a nemzedékek közötti szolidaritásról szólt Európában. Sőt, az „Európa 2020” stratégia is – amely az Európai Unió elkövetkező éveinek stratégia célkitűzéseit tartalmazza – kiemelten fontosnak tartja és támogatja az idősebb munkavállalók nagyobb arányú részvételét a munkaerőpiacon, ezen belül külön figyelmet fordítva az 50 év feletti nőkre, mivel ők halmozottan hátrányos helyzetű csoport. Az 50 év feletti nőkre „szendvics generációként” hárul egyidejűleg a gyermekeikről, szüleikről és unokáikról való gondoskodás felelőssége. De honnan ered a szendvics elnevezés?

Carol Abaya, az elnevezés meghonosítója és a szendvics generáció elismert szakértője már több mint 20 éve az öregedés és az idősek, szülők ellátásának kérdéseivel foglalkozik. Magazinja, a Sandwich Generation volt az első, amelyik felhívta a figyelmet arra, hogy beszélnünk kell erről a generációról és az előttük álló kihívásokról.

A szendvics generáció kifejezés nagyon találó: szemlélteti azt a kettős, vagy többszörös nyomást, amely e generáció tagjait éri. Ők azok, akiknek egyszerre kell gondoskodniuk a idős szüleikről, illetve nagyszüleikről, valamint már akár felnőtté váló gyermekeikről, vagy unokáikról is, akik egyre nehezebben hagyják el a „Mama Hotelt”. Mindez időmenedzselés szempontjából, anyagilag, erkölcsileg és érzelmileg is óriási teher és felelősségvállalás: egyszerre segítenek a gyerekeknek a családalapításában, az unokák gondozásában, s ezzel egyidejűleg gondozzák és támogatják rendszeresen saját idős szüleiket, nagyszüleiket.

És ők azok, akik nehezen vagy nem is találnak munkát, mert idősnek számítanak a munkaerőpiacon, vagy mert nem tudnak teljes állásban dolgozni, hiszen a család számít rájuk. Ezért is támogatom személyesen is a nők negyvenéves munkaviszony utáni nyugdíjazási lehetőségét.

Léteznek azonban korszerű HR eszközök, amelyek segíthetnek, hogy ez a különleges generációs csoport is a munkaerőpiacon és az adott cégnél maradhasson:
  • távmunka lehetősége,
  • rugalmas munkaidő bevezetése,
  • Home Office lehetősége
  • részmunkaidős foglalkoztatás lehetősége – (itt is elmaradásunk van az európai átlaghoz képest 2011-ben 9 százalékos volt a női részmunkaidősök aránya, ezzel a 24. helyet értük el Európában a vizsgált 27 országból.).
  • Széleskörű, személyre szabott képzési lehetőségek – hiszen kevesebb idejük van a tanulásra és a tempójuk is más.

    Mivel ez a generációs csoport főként másokkal foglalkozik, jó, ha a cég jobban figyel rájuk és segíti őket az egészségük megóvásában is például
  • egészségmegőrzési- és prevenciós programok segítségével,
  • betegségbiztosítással és
  • szűrővizsgálatokkal.

    Ezen eszközök nem jelentenek túlzott- vagy többletkiadást a cégeknek, viszont könnyebbé teheti a Szendvics generációnak, hogy megfeleljen a munkaerő-piaci, társadalmi és családi szerepeinek.



    KÉRDÉS:




    Kérdésem dr. Szemerédi Katalinhoz, az EGIS Nyrt. HR-igazgatójához szól, aki ezt nyilatkozta HR Portálon megjelent portréjában:

    „A munkavállalóink generációkon átívelő lojalitással, elkötelezett attitűddel rendelkeznek. Tulajdonképpen ezt kell csak modernizálnunk és optimalizálnunk, a mai kornak megfeleltetnünk.”
    – Hogyan, milyen eszközökkel modernizálnak és optimalizálnak, van-e külön eszköztáruk az Y és a szendvics generáció számára?
    • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
    • 2022.09.16HR és Munkajog modul I.: A munkaviszony keletkezése / Beléptetés Kettő az egyben: egyszerre HR és munkajogi megközelítésben: a munkaszerződés, általános magatartási követelmények, adatvédelem és más, fontos témák neves oktatóktól, mint Berke Gyula, Bankó Zoltán. Részletek Jegyek
    • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
    • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Utazási költségtérítés esete a 800 Ft-os benzinárral

    Napi szinten olvasunk arról, hogy milyen mértékben növekednek az árak, ezen belül is az üzemanyagár. Ez utóbbi kapcsán a pénztárcánkat védi... Teljes cikk

    Elégedetlen, de marad a magyar

    Egy friss felmérés szerint a magyar munkavállalók a többi országhoz képest elégedetlenebbek munkaadójukkal, ám csak kevesen váltanának munkahelyet.... Teljes cikk

    Mi lehet a nem budapesti SSC-k versenyelőnye? - aki válaszol Major Hédi, a Leadec HR igazgatója

    HR Szubjektív rovatunkban Major Hédi, a Leadec Kft. HR igazgatója kérdez, miután válaszolt Nagy Mihály, a Dana Hungary Kft. Country HR vezetője... Teljes cikk

    Facebook