Megjelent: 12 éve

Aki kérdez: Sélei Annamária

Használnak-e külsős coachokat, és ha igen, akkor milyen kiválasztási alapok alapján döntenek, hogyan történik ez régiós szinten, mik a tapasztalataik?

- A Citi Magyarországon még nem vett igénybe külsős coaching szolgáltatást. A coaching, mint fejlesztési eszköz alkalmazásának lehetőségét korábban is megvizsgáltuk, és a magyarországi executive coach kínálatot is górcső alá vettük a korábbi években. Az eddigi fejlesztési igények alapján, az ár-érték arányt vizsgálva nem vettünk igénybe ilyen külsős szolgáltatást, belső fejlesztésekkel oldottuk meg a helyzeteket. A Citinél működik belső coach képzés. Ettől eltekintve azt gondolom, vannak olyan fejlesztési helyzetek, amelyekre a külsős executive coaching kínálhat megoldást.

Azt gondoljuk, és ebben mind a HR vezetésben, mind a felsővezetésben egyetértünk, hogy a mi vezetőink számára - akik általában magas színvonalú képzéseket és fejlesztési lehetőségeket kapnak, és folyamatosan nemzetközi környezetben, a legmagasabb elvárásoknak kell hogy megfeleljenek -, csak hasonlóan magasan képzett és tapasztalt executive coach támogatót tudnánk párba állítani. A magyar piacon sajnos ebből a kaliberből kevesen vannak.

A legfontosabb követelményeink, hogy az executive coach-nak magának legyen mérvadó és sikeres üzleti tapasztalata, ideálisan vállalatvezetői de legalább senior management pozícióban egy hasonló profitorientált nemzetközi cégnél, vagy komolyabb szintű saját cégvezetői tapasztalata. E dimenziók ismerete nélkül nem tudná megérteni, hogy a kliense milyen cipőben jár, és nehezen találnának közös nyelvet. A vezetői tapasztalaton kívül természetesen coaching elmélet és néhány év coaching tapasztalat is álljon mögötte, releváns, ellenőrizhető referenciákkal. Emellett nálunk még fontos lehet a folyékony angol nyelvtudás, amennyiben külföldi kolléga igényel támogatást. A coachnak jó kommunikátornak, jó érzelmi intelligenciával bíró, érett személynek kell lennie, hogy hatékonyan tudja támogatni az ügyfél folyamatát.

Régiós szinten nálunk is van a coachingnak gyakorlata. A főbb szempontok, melyeket vizsgálunk, mielőtt coach bevonásáról döntünk:

- A felmerült problémára, fejlesztési szükségletre valóban a coaching-e a megoldás, vagy más fejlesztési beavatkozással, megközelítéssel lehet-e inkább eredményt (változást) elérni?
Ha a coaching tűnik a legcélravezetőbb módszernek, akkor azt is megvizsgáljuk, hogy szükség van-e külsős coachra az adott fejlesztéshez, vagy belső coaching-gal meg tudjuk-e oldani. Nagyon erős a költségkontroll, és amit tudunk, házon belülről oldunk meg. Tehát indokolt-e a külsős coach költségének igénybevétele?
- A kolléga, akinek coachingra van szüksége, kiemelkedő tehetség-e? Ha nem, valóban szükséges-e ilyen mértékű befektetés?
- A coachingot igénybe vevő kolléga egyetért-e a coaching folyamat szükségességével, együttműködik-e ebben?
Ki fogja támogatni a coaching után az adott kollégát, miután a coaching folyamat lezárult?
- Melyek a konkrét igények, fejlesztendő készségek a cég szempontjából, és az egyén szempontjából, melyekkel a coaching folyamatnak foglalkoznia kell?
- Mit várunk el a coaching folyamattól, minden érintett fél tisztában van-e ezzel?

A tipikus helyzetek, amikor a coaching támogatás célravezető lehet:

- "Elakadások", amikor az illető eddig bevett viselkedési módjai nem működnek, az illető megrekedt.
- "Átmenetek", amikor az illető egy teljesen új területre, új pozícióba vált, és szüksége van támogatásra, hogy sikeresen élje meg a gyors változást.
- "Kulturális Asszimiláció", amikor az illető egy teljesen új kultúrába (szervezeti, vagy geográfiai) vált, és a változás feldolgozásához támogatásra van szüksége.
- "Akadályok" - olyan beazonosított fejlesztendő területek, készségek, melyeken ha nem javítunk, akkor karrier kisiklást eredményez.

Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének KÉRDÉSE:

- Gergácz Lilitől, a Kürt Zrt. HR vezetőjétől kérdezem: Hogyan biztosítja a Kürt a dolgozói számára a rugalmas munkavégzést? Milyen elemek férnek bele a vállalati kultúrába annak érdekében, hogy növeljék a dolgozói elégedettséget?
  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.03.07Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Megúszható-e kétszámjegyű béremelés nélkül 2022?

Az egyezség már korábban megszületett, hétfőn a kormány, a munkaadók és a szakszervezetek aláírták a jövő évre érvényes minimálbérről és... Teljes cikk

Milyen a jó HR-es 2021-ben? - aki válaszol: Kreiter Éva, a Dreher Sörgyárak Zrt. HR igazgatója

HR Szubjektív rovatunkban Kreiter Éva, a Dreher Sörgyárak Zrt. HR igazgatója válaszol Erdei Katalin, a Richter Gedeon Nyrt HR igazgatójának... Teljes cikk

Aki válaszol: Erdei Katalin, a Richter Gedeon Nyrt. HR igazgatója

HR Szubjektív rovatunkban Erdei Katalin, a Richter Gedeon Nyrt HR igazgatója válaszol. A kérdés: Milyen üzleti és szakmai előnyei lehetnek egy modern,... Teljes cikk