Aki kérdez: Sélei Annamária
HR Szubjektív rovatunkban Vass Kornélia, a Citi Bank HR igazgatója válaszol Jagicza Ágnes, az Invitel HR és jogi vezérigazgató-helyettesének kérdésére. Sorozatunkat Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének kérdésével folytatjuk.
Használnak-e külsős coachokat, és ha igen, akkor milyen kiválasztási alapok alapján döntenek, hogyan történik ez régiós szinten, mik a tapasztalataik?
- A Citi Magyarországon még nem vett igénybe külsős coaching szolgáltatást. A coaching, mint fejlesztési eszköz alkalmazásának lehetőségét korábban is megvizsgáltuk, és a magyarországi executive coach kínálatot is górcső alá vettük a korábbi években. Az eddigi fejlesztési igények alapján, az ár-érték arányt vizsgálva nem vettünk igénybe ilyen külsős szolgáltatást, belső fejlesztésekkel oldottuk meg a helyzeteket. A Citinél működik belső coach képzés. Ettől eltekintve azt gondolom, vannak olyan fejlesztési helyzetek, amelyekre a külsős executive coaching kínálhat megoldást.
Azt gondoljuk, és ebben mind a HR vezetésben, mind a felsővezetésben egyetértünk, hogy a mi vezetőink számára - akik általában magas színvonalú képzéseket és fejlesztési lehetőségeket kapnak, és folyamatosan nemzetközi környezetben, a legmagasabb elvárásoknak kell hogy megfeleljenek -, csak hasonlóan magasan képzett és tapasztalt executive coach támogatót tudnánk párba állítani. A magyar piacon sajnos ebből a kaliberből kevesen vannak.
A legfontosabb követelményeink, hogy az executive coach-nak magának legyen mérvadó és sikeres üzleti tapasztalata, ideálisan vállalatvezetői de legalább senior management pozícióban egy hasonló profitorientált nemzetközi cégnél, vagy komolyabb szintű saját cégvezetői tapasztalata. E dimenziók ismerete nélkül nem tudná megérteni, hogy a kliense milyen cipőben jár, és nehezen találnának közös nyelvet. A vezetői tapasztalaton kívül természetesen coaching elmélet és néhány év coaching tapasztalat is álljon mögötte, releváns, ellenőrizhető referenciákkal. Emellett nálunk még fontos lehet a folyékony angol nyelvtudás, amennyiben külföldi kolléga igényel támogatást. A coachnak jó kommunikátornak, jó érzelmi intelligenciával bíró, érett személynek kell lennie, hogy hatékonyan tudja támogatni az ügyfél folyamatát.
Régiós szinten nálunk is van a coachingnak gyakorlata. A főbb szempontok, melyeket vizsgálunk, mielőtt coach bevonásáról döntünk:
- A felmerült problémára, fejlesztési szükségletre valóban a coaching-e a megoldás, vagy más fejlesztési beavatkozással, megközelítéssel lehet-e inkább eredményt (változást) elérni?
Ha a coaching tűnik a legcélravezetőbb módszernek, akkor azt is megvizsgáljuk, hogy szükség van-e külsős coachra az adott fejlesztéshez, vagy belső coaching-gal meg tudjuk-e oldani. Nagyon erős a költségkontroll, és amit tudunk, házon belülről oldunk meg. Tehát indokolt-e a külsős coach költségének igénybevétele?
- A kolléga, akinek coachingra van szüksége, kiemelkedő tehetség-e? Ha nem, valóban szükséges-e ilyen mértékű befektetés?
- A coachingot igénybe vevő kolléga egyetért-e a coaching folyamat szükségességével, együttműködik-e ebben?
Ki fogja támogatni a coaching után az adott kollégát, miután a coaching folyamat lezárult?
- Melyek a konkrét igények, fejlesztendő készségek a cég szempontjából, és az egyén szempontjából, melyekkel a coaching folyamatnak foglalkoznia kell?
- Mit várunk el a coaching folyamattól, minden érintett fél tisztában van-e ezzel?
A tipikus helyzetek, amikor a coaching támogatás célravezető lehet:
- "Elakadások", amikor az illető eddig bevett viselkedési módjai nem működnek, az illető megrekedt.
- "Átmenetek", amikor az illető egy teljesen új területre, új pozícióba vált, és szüksége van támogatásra, hogy sikeresen élje meg a gyors változást.
- "Kulturális Asszimiláció", amikor az illető egy teljesen új kultúrába (szervezeti, vagy geográfiai) vált, és a változás feldolgozásához támogatásra van szüksége.
- "Akadályok" - olyan beazonosított fejlesztendő területek, készségek, melyeken ha nem javítunk, akkor karrier kisiklást eredményez.
Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének KÉRDÉSE:
- Gergácz Lilitől, a Kürt Zrt. HR vezetőjétől kérdezem: Hogyan biztosítja a Kürt a dolgozói számára a rugalmas munkavégzést? Milyen elemek férnek bele a vállalati kultúrába annak érdekében, hogy növeljék a dolgozói elégedettséget?
- A Citi Magyarországon még nem vett igénybe külsős coaching szolgáltatást. A coaching, mint fejlesztési eszköz alkalmazásának lehetőségét korábban is megvizsgáltuk, és a magyarországi executive coach kínálatot is górcső alá vettük a korábbi években. Az eddigi fejlesztési igények alapján, az ár-érték arányt vizsgálva nem vettünk igénybe ilyen külsős szolgáltatást, belső fejlesztésekkel oldottuk meg a helyzeteket. A Citinél működik belső coach képzés. Ettől eltekintve azt gondolom, vannak olyan fejlesztési helyzetek, amelyekre a külsős executive coaching kínálhat megoldást.
Azt gondoljuk, és ebben mind a HR vezetésben, mind a felsővezetésben egyetértünk, hogy a mi vezetőink számára - akik általában magas színvonalú képzéseket és fejlesztési lehetőségeket kapnak, és folyamatosan nemzetközi környezetben, a legmagasabb elvárásoknak kell hogy megfeleljenek -, csak hasonlóan magasan képzett és tapasztalt executive coach támogatót tudnánk párba állítani. A magyar piacon sajnos ebből a kaliberből kevesen vannak.
A legfontosabb követelményeink, hogy az executive coach-nak magának legyen mérvadó és sikeres üzleti tapasztalata, ideálisan vállalatvezetői de legalább senior management pozícióban egy hasonló profitorientált nemzetközi cégnél, vagy komolyabb szintű saját cégvezetői tapasztalata. E dimenziók ismerete nélkül nem tudná megérteni, hogy a kliense milyen cipőben jár, és nehezen találnának közös nyelvet. A vezetői tapasztalaton kívül természetesen coaching elmélet és néhány év coaching tapasztalat is álljon mögötte, releváns, ellenőrizhető referenciákkal. Emellett nálunk még fontos lehet a folyékony angol nyelvtudás, amennyiben külföldi kolléga igényel támogatást. A coachnak jó kommunikátornak, jó érzelmi intelligenciával bíró, érett személynek kell lennie, hogy hatékonyan tudja támogatni az ügyfél folyamatát.
Régiós szinten nálunk is van a coachingnak gyakorlata. A főbb szempontok, melyeket vizsgálunk, mielőtt coach bevonásáról döntünk:
- A felmerült problémára, fejlesztési szükségletre valóban a coaching-e a megoldás, vagy más fejlesztési beavatkozással, megközelítéssel lehet-e inkább eredményt (változást) elérni?
Ha a coaching tűnik a legcélravezetőbb módszernek, akkor azt is megvizsgáljuk, hogy szükség van-e külsős coachra az adott fejlesztéshez, vagy belső coaching-gal meg tudjuk-e oldani. Nagyon erős a költségkontroll, és amit tudunk, házon belülről oldunk meg. Tehát indokolt-e a külsős coach költségének igénybevétele?
- A kolléga, akinek coachingra van szüksége, kiemelkedő tehetség-e? Ha nem, valóban szükséges-e ilyen mértékű befektetés?
- A coachingot igénybe vevő kolléga egyetért-e a coaching folyamat szükségességével, együttműködik-e ebben?
Ki fogja támogatni a coaching után az adott kollégát, miután a coaching folyamat lezárult?
- Melyek a konkrét igények, fejlesztendő készségek a cég szempontjából, és az egyén szempontjából, melyekkel a coaching folyamatnak foglalkoznia kell?
- Mit várunk el a coaching folyamattól, minden érintett fél tisztában van-e ezzel?
A tipikus helyzetek, amikor a coaching támogatás célravezető lehet:
- "Elakadások", amikor az illető eddig bevett viselkedési módjai nem működnek, az illető megrekedt.
- "Átmenetek", amikor az illető egy teljesen új területre, új pozícióba vált, és szüksége van támogatásra, hogy sikeresen élje meg a gyors változást.
- "Kulturális Asszimiláció", amikor az illető egy teljesen új kultúrába (szervezeti, vagy geográfiai) vált, és a változás feldolgozásához támogatásra van szüksége.
- "Akadályok" - olyan beazonosított fejlesztendő területek, készségek, melyeken ha nem javítunk, akkor karrier kisiklást eredményez.
Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének KÉRDÉSE:
- Gergácz Lilitől, a Kürt Zrt. HR vezetőjétől kérdezem: Hogyan biztosítja a Kürt a dolgozói számára a rugalmas munkavégzést? Milyen elemek férnek bele a vállalati kultúrába annak érdekében, hogy növeljék a dolgozói elégedettséget?
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá?
Nem tudunk szabadulni azon paradigmáinktól, hogy a komplex vállalati struktúrák, bonyolult szervezetek, kapcsolati hálózatok tervezéséhez és... Teljes cikk
Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal)
Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk
Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás?
HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Ez a 3 megatrend mozgatja a munkaerőpiacot 8 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Új igazgatót nevezett ki az IKSZ 10 hónapja
- Nem szeretnék olyan munkát, ami nem érdekel délután 5 óra után 10 hónapja
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 12 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 13 hónapja
- Mekkora próbatétel a HR struktúra átalakítása? Aki válaszol: Mindler-Kazal Ágnes, Praktiker 13 hónapja
- Felértékelődő értékesítők: verseny indult a legjobbakért 13 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 1 éve
- Növekvő HR-igények: regionális központtá fejleszti pécsi irodáját a Prohuman 1 éve
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 1 éve