kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Átalakul és lezsugorodik a tréningpiac

A gazdasági válság a tréningpiacon is érezteti hatását: a cégeknek várhatóan csak a fele élheti túl a megrendelők drasztikus költségcsökkentési intézkedéseit. Bedől a tréningpiac? - tette fel a kérdést portálunk Pozvai Zsoltnak. A Develor Zrt. vezérigazgatója elismerte: valóban zsugorodik a piac, tréningcégek egy része az életben maradásért küzd és csak a legjobbak maradnak fenn, de azok tréningárait is lenyomta a válság. Van, ahol a már leszerződött megbízásokat is visszamondtak az ügyfelek, de a vezető olyan szervezetről is tud, amelyik két héttel ezelőtt kapta meg első megrendelését. Pozvai Zsolt 2010 ősze előtt semmilyen pozitív fordulattal nem számol. A szakember szerint az általános tréning már a múlté, helyére komplex szolgáltatások lépnek.

A magyar tréningpiac az elmúlt évtizedben mintegy 6 milliárdról 14 milliárdra nőtt. A Tréning Kerekasztal (TK) idei becslése szerint minden második magyar munkavállaló már részt vett egy vagy több alkalommal tréningen, és évi mintegy 40 ezer munkanapot fordítottak erre a vállalkozások.
A hazai tréningpiac a rendszerváltás után indult be, a multinacionális vállalatok ugyanis magukkal hozták tréningkultúrájukat is. Az első hazai tréningcégek 1989 és 1992 között alakultak - mondta portálunknak Pozvai Zsolt, a Develor Zrt. vezérigazgatója. A szakember szerint inkább a tőkeerősebb, nagyobb, részben külföldi tulajdonú cégek igénylik tréninget, a magyar vállalatoknál ez még nem jellemző, a kkv szektorban erre nincs kapacitás és most a válság is leszűkíti a piacot.

Boros István, a Cégos Magyarország Kft. ügyvezetője 2006-ban is úgy nyilatkozott, a hazai tréningpiac nagyon kicsi, ahol rengeteg a szolgáltató cég. A szektorban néhány nagyobb cég jelent igazából konkurenciát egymásnak, mivel itt jellemzően nagyon kevés megbízó igényel rendszeres időközönként tréningeket. A multik is inkább belülről oldják meg a képzéseket.

Meddig zsugorodik a tréningpiac?

Tavaly novemberben lapunk is hírt adott arról, hogy a gazdasági válság a tréningpiacon is érezteti hatását: a cégeknek várhatóan csak a fele élheti túl a megrendelők drasztikus költségcsökkentési intézkedéseit. Bene János, a Generatív Tanácsadó Iroda ügyvezetője akkor kihangsúlyozta: 2008-ban mintegy 1000 cég volt jelen a piacon, amelyek közül mindössze 25-30 rendelkezett a szükséges akkreditációval és referenciákkal ahhoz, hogy a piac megrendelések kétharmadát adó multinacionális cégek beszállítója legyen. A gazdasági válság hatására a kisebb cégek nagy része várhatóan eltűnik a piacról, és megindul egyfajta koncentráció, ami az eddigi osztódásos piaci folyamatokkal éppen ellentétes tendencia. "Ez azért is kedvező a megbízók számára, mert a kisebb cégek rendszerint a kapacitáskorlát, a megrendelők számának limitáltsága és az erőforrások híján nem tudják alkalmazni a legfejlettebb technikákat" - teszi hozzá Bene János.

Bedől a tréningpiac? - tette fel a kérdést a Figyelőnet 2009 márciusában cikkében. A lap akkor arról írt, hogy megoszlanak a vélemények, hogy a válságban érdemes-e tréningbe fektetni.

Pozvai Zsolt elismerte: valóban zsugorodik a piac, és csak a legjobbak maradnak fenn. A pénzügyi és gazdasági válság elég gyorsan elérte őket, már októberben érezték az első jeleket, ennek ellenére csúcsévet zártak 2008-ban. Egyes tréningcégeknél a már leszerződött megbízásokat is visszamondtak az ügyfelek. Fél éve még 25-30 százalékos visszaesést prognosztizált a Tréning Kerekasztal Egyesület - aminek a Develor is tagja - azonban úgy tapasztalták, hogy nagyobb volt.

Hiszen jelenleg a cégeket a költségérzékenység hatja át. A vállalatok válságkezelő, megszorító intézkedéseket hajtanak végre, és sokan a marketing költségek mellett a tanácsadásra, tréningre szánt keretet is megvágják. Vannak olyan cégek, amelyek teljesen lecsökkentették a tréningekre szánt összeget.
Pozvai szerint a krízis a nagy, piacvezető vállalatok megrendelését is érzékenyen érintheti, ők is visszafogják tréningköltségeiket, hiszen hatalmas megtakarítást érhetnek el azáltal, hogy csökkentik a több száz/ezer munkavállaló fejlesztésére szánt összeget. Tehát a multik esetében a nagy tételek miatt lehet számítani visszaesésre.

Vagyis azt lehet tapasztalni, hogy a tréningek estek áldozatul az első költségcsökkentő intézkedéseknek. Ám a szervezetfejlesztő cégek legtöbbje egyben akkreditált képző intézmény is, így a képzéseik egy része a szakképzési hozzájárulás terhére elszámolható.

A tréningcégek egy része az életben maradásért küzd, de fennmaradók tréningárait is lenyomta a válság. "Hallottam olyan tréningcégről is, amelyik két héttel ezelőtt kapta meg az első megrendelését" - hoz példát a nehéz helyzetre a vezető.
A Develor vezetője szerint azok a kis tréningcégek fognak eltűnni, amelyek eddig kapcsolati hálón keresztül lavíroztak a piacon, ismerősöktől kapták meg megrendelésüket.

A Develor vezérigazgatója megerősítette azon értesüléseket, hogy a cégek elsősorban a zárt, azaz a munkahelyi belső képzéseik halmazát fejlesztik, azokat részesítik előnyben, amely szintén nem a tréningcégeknek kedvez.
Pozvai Zsolt 2010 ősze előtt semmilyen pozitív fordulattal nem számol.

Fejlesztés, a túlélés eszköze

A vezér úgy véli, a megszorítással csak elhúzni lehet a válságot. A cégek sajnos jelenleg nem gondolkoznak motivációban, fejlesztésben, pedig Pozvai Zsolt pontosan abban látja a kiutat. Sok szakember ért egyet a vezérigazgatóval, és ad hangot azon véleményének, hogy a minden szektort általánosan érintő válságban a belső tartalékok mozgósítása, a munkavállalók bevonása és fejlesztése a túlélés egyik fontos eszköze. A TK tagjai szerint az eltökélt piaci szereplők nem ijednek meg a válságtól, tőlük több megbízás érkezik, és szemmel láthatóan jobban is teljesítenek a piacon, mint a versenytársaik.

Merre tart a tréningpiac?

Korábban a menedzsmentképzések közül az időgazdálkodás, a menedzsment alapismeretek, és a sikeres vezető eszköztárát bemutató programok voltak a legnépszerűbbek, a kommunikációs tréningek közül pedig a tárgyalás- és a prezentációs technika vezetett, de a csapatépítő foglalkozások is divatosak voltak.
A tréningeket szervező cégek 2008-ban még elég jó eredményekről számoltak be a Tréning Kerekasztal belső felmérésében. A vezetés- és szervezetfejlesztés, illetve az olyan komplex programok, mint például a stresszkezelés, prezentációs és tárgyalástechnika volt a legnépszerűbb az ügyfelek körében. Nőtt a vezetői személyes tanácsadás, a coaching szerepe is, bár nem olyan dinamikusan, mint ezt a témában megtartott konferenciák és megjelent könyvek száma sugallná.

Arra kérdésre, hogy melyek a legnépszerűbb képzések most így válság idején, Pozvai úgy reagált: nincsenek ilyenek, jelenleg minden piaci szereplő a túlélésért küzd. Hozzátette: az értékesítéssel kapcsolatos képzésekre van még igény.

Élménytréningek helyett szakmai képzések

"Tapasztalataink szerint az élménytréningek helyét a cégek oktatási programjában olyan módszertani képzések veszik át, amelyek célja a válság vállalatra gyakorolt hatásainak elemzése, és hozzásegítenek a kiutak megtalálásához" - hangsúlyozta tavaly novemberben Bene János, a Generatív Tanácsadó Iroda ügyvezetője.

A tréningszolgáltatók közül egyébként sokan felismerték, hogy már nem elég a régi mechanizmusok ismételgetése, a megbízók új tréningek kifejlesztését várják el. Több tréningcég reagált a piac új kihívásaira, és indított el HR-eseknek, vezetőknek szóló outplacement (gondoskodó elbocsátás), vagy éppen munkajogi képzéseket. De megjelentek a webtréningek is.

Pozvai Zsolt szerint is a múlté az általános tréning, helyére komplex szolgáltatások, tréningek lépnek. A tréningszolgáltatókat tömörítő szövetség felmérése szerint a széles szolgáltatási portfóliót, jelentős üzleti volument és rugalmas ügyfélmunkát felmutatni képes vállalkozásokat - azaz a nagyobbakat - fogja kevésbé érinteni a recesszió.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk