Átalakul és lezsugorodik a tréningpiac
A gazdasági válság a tréningpiacon is érezteti hatását: a cégeknek várhatóan csak a fele élheti túl a megrendelők drasztikus költségcsökkentési intézkedéseit. Bedől a tréningpiac? - tette fel a kérdést portálunk Pozvai Zsoltnak. A Develor Zrt. vezérigazgatója elismerte: valóban zsugorodik a piac, tréningcégek egy része az életben maradásért küzd és csak a legjobbak maradnak fenn, de azok tréningárait is lenyomta a válság. Van, ahol a már leszerződött megbízásokat is visszamondtak az ügyfelek, de a vezető olyan szervezetről is tud, amelyik két héttel ezelőtt kapta meg első megrendelését. Pozvai Zsolt 2010 ősze előtt semmilyen pozitív fordulattal nem számol. A szakember szerint az általános tréning már a múlté, helyére komplex szolgáltatások lépnek.
Boros István, a Cégos Magyarország Kft. ügyvezetője 2006-ban is úgy nyilatkozott, a hazai tréningpiac nagyon kicsi, ahol rengeteg a szolgáltató cég. A szektorban néhány nagyobb cég jelent igazából konkurenciát egymásnak, mivel itt jellemzően nagyon kevés megbízó igényel rendszeres időközönként tréningeket. A multik is inkább belülről oldják meg a képzéseket.
Meddig zsugorodik a tréningpiac?
Tavaly novemberben lapunk is hírt adott arról, hogy a gazdasági válság a tréningpiacon is érezteti hatását: a cégeknek várhatóan csak a fele élheti túl a megrendelők drasztikus költségcsökkentési intézkedéseit. Bene János, a Generatív Tanácsadó Iroda ügyvezetője akkor kihangsúlyozta: 2008-ban mintegy 1000 cég volt jelen a piacon, amelyek közül mindössze 25-30 rendelkezett a szükséges akkreditációval és referenciákkal ahhoz, hogy a piac megrendelések kétharmadát adó multinacionális cégek beszállítója legyen. A gazdasági válság hatására a kisebb cégek nagy része várhatóan eltűnik a piacról, és megindul egyfajta koncentráció, ami az eddigi osztódásos piaci folyamatokkal éppen ellentétes tendencia. "Ez azért is kedvező a megbízók számára, mert a kisebb cégek rendszerint a kapacitáskorlát, a megrendelők számának limitáltsága és az erőforrások híján nem tudják alkalmazni a legfejlettebb technikákat" - teszi hozzá Bene János.
Bedől a tréningpiac? - tette fel a kérdést a Figyelőnet 2009 márciusában cikkében. A lap akkor arról írt, hogy megoszlanak a vélemények, hogy a válságban érdemes-e tréningbe fektetni.
Pozvai Zsolt elismerte: valóban zsugorodik a piac, és csak a legjobbak maradnak fenn. A pénzügyi és gazdasági válság elég gyorsan elérte őket, már októberben érezték az első jeleket, ennek ellenére csúcsévet zártak 2008-ban. Egyes tréningcégeknél a már leszerződött megbízásokat is visszamondtak az ügyfelek. Fél éve még 25-30 százalékos visszaesést prognosztizált a Tréning Kerekasztal Egyesület - aminek a Develor is tagja - azonban úgy tapasztalták, hogy nagyobb volt.
Hiszen jelenleg a cégeket a költségérzékenység hatja át. A vállalatok válságkezelő, megszorító intézkedéseket hajtanak végre, és sokan a marketing költségek mellett a tanácsadásra, tréningre szánt keretet is megvágják. Vannak olyan cégek, amelyek teljesen lecsökkentették a tréningekre szánt összeget.
Pozvai szerint a krízis a nagy, piacvezető vállalatok megrendelését is érzékenyen érintheti, ők is visszafogják tréningköltségeiket, hiszen hatalmas megtakarítást érhetnek el azáltal, hogy csökkentik a több száz/ezer munkavállaló fejlesztésére szánt összeget. Tehát a multik esetében a nagy tételek miatt lehet számítani visszaesésre.
Vagyis azt lehet tapasztalni, hogy a tréningek estek áldozatul az első költségcsökkentő intézkedéseknek. Ám a szervezetfejlesztő cégek legtöbbje egyben akkreditált képző intézmény is, így a képzéseik egy része a szakképzési hozzájárulás terhére elszámolható.
A tréningcégek egy része az életben maradásért küzd, de fennmaradók tréningárait is lenyomta a válság. "Hallottam olyan tréningcégről is, amelyik két héttel ezelőtt kapta meg az első megrendelését" - hoz példát a nehéz helyzetre a vezető.
A Develor vezetője szerint azok a kis tréningcégek fognak eltűnni, amelyek eddig kapcsolati hálón keresztül lavíroztak a piacon, ismerősöktől kapták meg megrendelésüket.
A Develor vezérigazgatója megerősítette azon értesüléseket, hogy a cégek elsősorban a zárt, azaz a munkahelyi belső képzéseik halmazát fejlesztik, azokat részesítik előnyben, amely szintén nem a tréningcégeknek kedvez.
Pozvai Zsolt 2010 ősze előtt semmilyen pozitív fordulattal nem számol.
Fejlesztés, a túlélés eszköze
A vezér úgy véli, a megszorítással csak elhúzni lehet a válságot. A cégek sajnos jelenleg nem gondolkoznak motivációban, fejlesztésben, pedig Pozvai Zsolt pontosan abban látja a kiutat. Sok szakember ért egyet a vezérigazgatóval, és ad hangot azon véleményének, hogy a minden szektort általánosan érintő válságban a belső tartalékok mozgósítása, a munkavállalók bevonása és fejlesztése a túlélés egyik fontos eszköze. A TK tagjai szerint az eltökélt piaci szereplők nem ijednek meg a válságtól, tőlük több megbízás érkezik, és szemmel láthatóan jobban is teljesítenek a piacon, mint a versenytársaik.
Merre tart a tréningpiac?
Arra kérdésre, hogy melyek a legnépszerűbb képzések most így válság idején, Pozvai úgy reagált: nincsenek ilyenek, jelenleg minden piaci szereplő a túlélésért küzd. Hozzátette: az értékesítéssel kapcsolatos képzésekre van még igény.
Élménytréningek helyett szakmai képzések
"Tapasztalataink szerint az élménytréningek helyét a cégek oktatási programjában olyan módszertani képzések veszik át, amelyek célja a válság vállalatra gyakorolt hatásainak elemzése, és hozzásegítenek a kiutak megtalálásához" - hangsúlyozta tavaly novemberben Bene János, a Generatív Tanácsadó Iroda ügyvezetője.
A tréningszolgáltatók közül egyébként sokan felismerték, hogy már nem elég a régi mechanizmusok ismételgetése, a megbízók új tréningek kifejlesztését várják el. Több tréningcég reagált a piac új kihívásaira, és indított el HR-eseknek, vezetőknek szóló outplacement (gondoskodó elbocsátás), vagy éppen munkajogi képzéseket. De megjelentek a webtréningek is.
Pozvai Zsolt szerint is a múlté az általános tréning, helyére komplex szolgáltatások, tréningek lépnek. A tréningszolgáltatókat tömörítő szövetség felmérése szerint a széles szolgáltatási portfóliót, jelentős üzleti volument és rugalmas ügyfélmunkát felmutatni képes vállalkozásokat - azaz a nagyobbakat - fogja kevésbé érinteni a recesszió.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk
- "A tréning ma már nem úri hóbort" - Merre tart a magyar tréningpiac 2025-ben? 3 hónapja
- "HR vezetők, figyelem! Így fejlesztheti csapatát célzott, gyakorlatias képzésekkel - díjmentes konzultációval" 3 hónapja
- Itt vannak az Év trénere díj nyertesei 5 hónapja
- Itt a lista, ezek a legnagyobb tréningcégek Magyarországon 5 hónapja
- Új támogatási program indul: az elbocsátott dolgozók azonnal munkára találhatnak 6 hónapja
- Felkészülés a jövő kihívásaira: Komplex vállalati képzések a Viapantól 6 hónapja
- Képezd magad - ne csak az iskolapadban, az üzleti életben is! 8 hónapja
- Egységes budapesti diákváros épülne új kollégiumi férőhelyekkel 8 hónapja
- Nem félnek a trénerek a mesterséges intelligenciától 8 hónapja
- Ember - AI - Ember: hogyan használjuk jól a technológiát? 10 hónapja
- Változásmenedzsment: az AI hatása a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre 10 hónapja