Megjelent: 19 éve

Az interim menedzser kínálat a munkaerőpiacon

Az elmúlt 25 év során a kezdetben csak egyéni menedzserekből álló piac interim menedzserekre szakosodott ügynökségek révén fokozatosan kiszélesedett.

A kínálatnak alapvetően két nagy forrása van:
- Egyéni, függetlenül dolgozó interim menedzserek
- Az interim menedzserek és az ügyfél között közvetítő ügynökségek

Gyakorlatilag minden ügynökség független magánvállalkozónak mondható interim menedzserekkel dolgozik. Néhány ügynökség azonban - vagy exkluzív partneri viszony révén - vagy saját állományában is tart interim menedzsereket.

Az évek során az interim menedzsment kiterjedt és egyre növekvő üzletté fejlődött, ez pedig különféle ügynökségek létrejöttét eredményezte. Az eltérések a különböző vásárlási (interim menedzserek) és eladási (ügyfelek) csatornákra, valamint a kereskedelmi és szakmai támogatás lehetőségeire vezethetők vissza. A többféle típus kialakulása összefüggésben van azzal, hogy az interim menedzserek mennyire voltak elérhetőek az egyes időszakokban, a marketing és eladási lehetőségekkel, valamint a minőségi vezetés iránti igénnyel. Nemrég az Interneten megjelent az ún. virtuális ügynökség, ahol az interim menedzser és az ügyfél először léphet kapcsolatba egymással. Az e-business fejlődése további marketing-lehetőségeket teremt.


Interim menedzsment-ügynökségek

Magyarországon a Hungarian Interim Management alapítóinak kezdeményezésére jött létre a Magyar Interim Menedzserek Egyesülete (MIME). A nemzetközi kapcsolatok vonatkozásában fontos megemlíteni a Senior Management International-t (SMI), mely egy egyedülálló "szövetség", amelynek tagjai az EU, Anglia és az USA interim menedzsment szolgáltató cégei.

Az ügynökségek között is hatalmas különbségek vannak, például piaci szegmens specializációjuk, működési területük vagy szintjük tekintetében. Az olyan interim menedzsment ügynökségek, amelyek már tagjai egy tanácsadó vagy egyéb területeken szolgáltató szervezetnek, meglévő tudásuk és szakértelmük révén könnyen fordíthatják figyelmüket a munka minőségi javítására.

Hollandiában számos ügynökség tagja az Interim Menedzsment Tanácsnak (Council for Interim Management=RIM), Belgiumban a Belga Interim Menedzsment Szövetségnek (Belgian Interim Management Association=BIMA) - amely éppen változásokon megy keresztül - az Egyesült Királyságban pedig az Interim Menedzsment Szövetségnek (Interim Management Association=IMA). Ezeket a szervezeteket azért hozták létre, hogy kijavítsák az interim menedzserekről akkoriban elterjedt képet, és hogy emeljék a szakma színvonalát. További céljuk, hogy egyfajta hitelesítési rendszert teremtsenek. Hollandiában ennek az alapjait a Bejegyzett Menedzser (Registered Manager) cím létrehozásával (az egyéni interim menedzserek szakmai szervezetével) már lefektették, melyet egy független alapítvány ítél oda. Az ügynökségek külön, az interim menedzserekre vonatkozó működési szabályzatot alkalmaznak, mindezzel a fent leírt, a szó igazi értelmében vett interim menedzsmentet támogatják.


Belső interim menedzsment

Az utóbbi időben a nagyobb cégek saját interim menedzsmenttel foglalkozó részlegeket hoztak létre, amelyek csak a cégen belül működnek. Az itt dolgozó menedzserek általában ugyanebből a cégből is jönnek, így jól ismerik a szervezeti kultúrát.
Ugyanekkor ez csapdát is jelenthet, mivel esetleg túlságosan is részt vesznek a cég mindennapjaiban.

A menedzserek néha belső interim menedzserek lesznek, ennek több oka is lehet: hogy vezetőképző programban vehessenek részt; mert pillanatnyilag nincs rájuk szükség a saját pozíciójukban; hogy új pozícióba kerülhessenek, néhány esetben pedig eredetileg is interim menedzserek akarnak lenni. Európában az a tendencia, hogy az (ügyvezető) menedzser szerepe csökken, mert csak egy meghatározott időre kapja a feladatát. Ilyen módon a menedzserből "változásmenedzser" lesz, ez a szerep leginkább az interim menedzseréhez hasonló. Ugyanakkor a krízismenedzserek esete különbözik ettől: őket még mindig a cégen kívülről veszik fel.

Természetesen ahhoz, hogy a változás sikeres lehessen, a belső részlegekre is ugyanazokat a folyamatlépéseket, minőségi követelményeket, stb. kell alkalmazni, mint a külső interim menedzserek esetében. Már előre tisztázni kell a menedzsment-fejlesztés, az interim menedzser személyes képzésének és ideiglenes áthelyezésének kérdését. Mindez rendkívül fontos az ügyfél szempontjából, hogy teljesüljenek a megbízás eredményességét és a folyamat minőségbiztosítását illető elvárásai, és nem utolsó sorban magának az interim menedzsernek is nagy jelentőséggel bír.


Független interim menedzserek

1995-ben Hollandiában független interim menedzserek egy csoportja megalapította az Order of Registered Managers-t (ORM, Bejegyzett Menedzserek Társasága). 2001-ben ugyanez az Egyesült Királyságban is végbement: megalakult az Institute of Interim Management (IIM, Interim Menedzsment Intézet). 2002 decemberére már az Order of Belgian Interim Managers-t (OBIM, Belga Interim Menedzserek Társasága) is létrehozták. A cél mindenhol a tagok "szakmai teljesítményének javítása, jó hírnevének növelése, valamint tapasztalat- és tudáscseréjük elősegítése". A szervezet ezenkívül segít a szakmai színvonal emelésében, és az interim menedzsment piaci pozicionálásában.

A potenciális ügyfélnek vagy egy független interim menedzsert, vagy egy ezzel foglalkozó ügynökséget kell keresnie. Első ránézésre a legfőbb különbség az ár lehet. Bár léteznek igazi független "nagyágyúk" is a piacon, az ügynökségek az interim menedzsment teljes folyamatához többletértéket adnak. Ez nyilvánvalóvá válik a problémaelemzés és a kiválasztási folyamat során is, valamint ha veszélybe kerül a folytonosság (betegség alatti helyettesítés) továbbá az árnyékmenedzsmenttel végzett minőségellenőrzés esetén is. Az ügynökség rendszeresen ellenőrzi azt is, hogy az interim menedzser teljesítménye megfelel-e az elvárt eredményeknek és meghatározott költségeknek.

A szervezetek alapvetően nem tudnak tapasztalatot szerezni az interim menedzserek és a hozzájuk kapcsolódó folyamatok kiválasztásában és levezetésében, mert csak nagy ritkán vesznek igénybe ilyen szolgáltatást. Másrészt az ügynökségekkel szemben az az elvárás, hogy magas szinten értsenek az interim menedzsment egészéhez, és így biztonságot nyújtsanak ügyfeleiknek. Az ügynökség, az interim menedzser és az ügyfél közt szilárd és összefogó háromoldalú kapcsolat áll fenn.

Forrás: Hungarian Interim Management Kft.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk

A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít

Mi teszi a munkát valóban értelmessé? Miért hajlandók sokan akár a fizetésük egy részéről is lemondani, ha cserébe értelmet találnak abban, amit... Teljes cikk