kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Így tervezze az utódlást a családi vállalkozás

Miközben a családi vállalkozások nagyon jelentős foglalkoztatók, gyakran gondot okoz esetükben a vezetői utánpótlás, a generációváltás kérdése. Van-e olyan a családban, aki átveszi az idősödő tulajdonosoktól a vezetést? Meg tudnak-e bízni egy külső vezetőben? Vagy el kell esetleg adni a vállalkozást? Néhány tipp arra nézve, hogy hogyan érdemes megtervezni az utódlást.

Egy nemrég készült kimutatásból kiderül, hogy a világ 500 legnagyobb családi vállalta több mint 24 millió embert foglalkoztat. Ezen cégek egy részében már elindult a generációváltás, mára minden ötödik vezető 40 évnél fiatalabb, és az igazgatóságban a női családtagok aránya elérte a 31 százalékot. Ugyanakkor egy magyarországi felmérés azt mutatja, hogy a magyar családi vállalkozások - melyek nagy része a 90-es években alakult –, közel fele gondban van az utódlással. Az Opten és a Moore Hungary tavalyi kutatása azt mutatta, hogy a legtöbben családtagnak adnák át (57%), mások cégen belüli munkatárs vagy külső vezető bevonását (12-12%) tartják a legjobb forgatókönyvnek a megfelelő időben.

Amennyiben külső vezető szakember bevonása mellett döntene a tulajdonos, a teljes körű ügyvezetést mindössze 17% ruházná át. A többség az operatív vezetői pozíciókat (72%), illetve más (például pénzügyi vezetői) területek irányítását engedné át egy új vezetőnek. A feladatok teljes körű átadásától a tulajdonosok 31 százaléka bizalmi jellegű problémák felmerülése miatt ódzkodik. 25 százalék egy rossz irányváltástól félti a céget, 11 százalék pedig számos súlyos konfliktus forrásának kockázatát látja egy ilyen lépésben.

Az utódlástervezés folyamata

Az alapítóknak gyakran nem könnyű szembenézniük azzal, hogy elértek egy olyan fázisába az életünknek, ahol be kell fejezniük, le kell zárniuk valamit, és át kell adni a stafétát. Ennek oka lehet az életkor, de lehet akár a cég következő növekedési fázisa is, ami már újfajta irányítást, menedzsmentet igényel. A családi cégek vezetői az átadásnál elsősorban – mint fentebb is láttuk – családtagokban gondolkodnak, ugyanakkor a realitás – amerikai adatok alapján -, hogy mindössze a cégek 30%-a esetében kerül át a következő generáció kezébe sikeresen irányítás. 

Az egyik fontos kérdés, amit a vezetőnek át kell gondolnia, hogy mik a céljai? Maradjon-e a családon belül az üzlet? Milyen szinten szeretne esetleg továbbra is részt venni az irányításban? Mindezen döntéseknél viszont a családi vállalkozások esetében az üzletin túl az érzelmi hatásokat, esetleges rokoni viszonyokat, feszültségeket is tekintetbe kell venni, ami bonyolítja a helyzetet. Minél transzparensebb terv áll rendelkezésre, annál több az esély arra, hogy sikerül a családi konfliktusokat minimalizálni. 

Vajon a következő generációt egyáltalán érdekli-e az üzlet? Hajlandó-e és képes-e azt átvenni? Vajon az ő elképzeléseik mennyire vannak párhuzamban a jelenlegi vezető víziójával? Ha több lehetséges örökös van, ki lesz a vezető? Sok esetben segítséget jelenthet egy külső szem, egy tanácsadó, aki részrehajlás nélkül méri fel a cég állapotát, a vezetői szükségleteket, és ad visszajelzést a döntéshozatalhoz. Ha pedig nincs olyan jelölt, aki készen állna a cégvezetésre az adott pillanatban, egy interim CEO veheti át az irányítást átmeneti időszakra, akár mentorként a belső jelölt számára. 

A cég eladása is járható út lehet, ugyanakkor egy sikeres eladásra is évekbe telhet felkészülni. Hiszen egy befektető vagy stratégiai partner számos gyenge pontot találhat a szervezetben, amelyek csökkenthetik az értéket. Ezért is szükséges a megfelelő előkészítés. A Harvard Business Review adatai alapján a felvásárlások, összeolvadások akár 70-90%-a kudarcba fulladhat, ha előtte nem hozzák meg a szükséges működési, pénzügyi és technológiai reformokat, akár interim vezető bevonásával, aki megfelelő akciótervet készít és hajt végre ezen stratégiai területeken. 

 

  • 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Így trükköznek a dörzsölt munkaadók: erre figyelj álláskeresőként

Túl vagyunk a 2024-es nyár első hónapján, aki pedig szezonális vagy alkalmi munkába kezdett, ezekben a napokban – fizetésnapkor – bizonyosodhat meg... Teljes cikk

Vállalkozni továbbra is vonzó, de durván megugrott a megélhetési motiváció

Kiugróan megnőtt a megélhetés mint a vállalkozás motivációja, és érezhető némi negatív várakozás, ugyanakkor vállalkozni továbbra is vonzó... Teljes cikk

Új kihívással kell szembenézniük a magyar családi vállalkozásoknak

Hogyan segíthetnek a gondosan előkészített stratégiai programok és a kommunikációs stratégiák a generációs szakadékok áthidalásában és a... Teljes cikk