Búcsút inthetnek a rekord-fizetéseknek a bankárok?
A pénzügyi válság kitörését megelőzően a bankok javadalmazási politikájukat meglehetősen szabadon alakíthatták, és ezen érdemben a válság sem változtatott, ezért a szabályozó hatóságoknak kellett lépniük.
Miért kell szabályozni a hitelintézetek javadalmazási gyakorlatát?
A hitelintézetek javadalmazási kérdései mindig is nagy érdeklődésre tartottak számot. Gondoljunk csak a korábbi „mesés bankárfizetésekről” szóló hírekre, illetve a bankszektorban dolgozók átlag feletti fizetéseire, kirívó bónuszaira.
A válság kirobbanása után az adófizetők pénzén megmentett és sokszor botrányoktól sem mentes bankok vezetőinek kifizetett hatalmas végkielégítések és óriási bónuszok azonban közfelháborodást váltottak ki. Az emlékezetes 2008-as Libor manipulációs botrányban elhíresült Barclays Bank vezetőségében a bank működéséért felelős, a botrányban koránt sem “ártatlan” Jerry del Missier például 2012-ben majdnem 9 millió font “aranycsomaggal” távozhatott. Nem csoda, ha a bank javadalmazási bizottságát vezető Alain Carnwath-nak is mennie kellett, mert a részvényesek megvonták tőle bizalmukat. A sokszáz millió fontra büntetett Barclays és a Royal Bank of Scotland egyébként együttesen 523 alkalmazottjának fizetett évi 1 millió font feletti összeget a botrányoktól hangos 2012-es évben, amelyik messze nem volt számukra eredményes.
A válság kitörését követően egyre inkább elfogadottá vált, hogy a hitelintézetek javadalmazási gyakorlata hozzájárulhatott a válsághoz, mert túlzott kockázatvállalásra, a rövidtávú eredmények gátlástalan hajszolására ösztönzött, s nem a tényleges felelősséget, a valóban megszolgált és hosszabb távon is beigazolódó teljesítményt honorálta. A javadalmazás nem, vagy csak nehezen volt átlátható, a tulajdonosok nem tudták azt ellenőrzésük alatt tartani, illetve a javadalmazásra nem vonatkozott sem külső szabályozás sem megfelelő felügyelet. Ezt felismerve 2008-tól azonban komoly nemzetközi erőfeszítéseket tettek a probléma orvoslására, s e „gyógymódok” Magyarországon is bevezetésre kerültek.
Kezdeti lépések (2008-2009)
A nemzetközi kezdeményezések sorát a világ 19 legnagyobb gazdaságát és az Európai Uniót tömörítő szervezet, a G20-ak nyitották, amikor kimondták, hogy a hitelintézeteknek fejleszteniük kell kockázatkezelésüket és javadalmazási gyakorlatukat. Elveket fogalmaztak meg, amelyek a „jelentős pénzpiaci szereplők” számára előírták, hogy javadalmazásuknak összhangban kell állnia a kockázatvállalással, s annak a felelős vállalatirányítás részévé kell válnia. Megerősítették a felügyeletek és a részvényesek szerepét az ellenőrzésben, valamint megkövetelték a javadalmazási információk közzétételét a vezetőkre és a kockázatvállalásra nagy hatást gyakorló alkalmazottakra vonatkozóan. Az elvek betartásának nyomon követése céljából közelíteni kezdték egymáshoz a felügyeletek gyakorlatát.
Nem sokkal ezután az Európai Unió is reformja részévé tette a javadalmazás szabályozását. Ez kezdetben elvek és ajánlások kiadását jelentette, amelyek ugyan még nem voltak kötelező erejűek, de a hitelintézeteket a korábbiaknál „fairebb” javadalmazás irányába terelték.
Áttörés az európai szabályozásban és Magyarországon (2010)
Az áttörést egy új európai uniós irányelv elfogadása hozta meg, a CRD IIIi, ami a tagországokban már kötelező erővel bírt. Az irányelv célja a hosszú távú, megbízható banki működés elősegítése volt, s új szabályok egész sorát vezette be többek között a javadalmazás területén is.
Milyen újdonságokat hozott az irányelv a javadalmazás szabályozásában? Kimondta többek között, hogy a bankoknak írásba kell foglalniuk javadalmazási politikájukat, és annak a kockázatok megfelelő kezelését kell támogatnia. Előírta, hogy meg kell állapítani az alapbér és a teljesítménytől függő javadalmazás arányát, amelynek olyannak kell lennie, hogy az alapbér is elegendő megélhetést nyújtson, amennyiben kellő teljesítmény hiányában a teljesítménytől függő hányadot részben vagy egészében nem lehetne kifizetni.
Az irányelv legjelentősebb szigorítása azonban a javadalmazás teljesítménytől függő részének kifizetésére vonatkozott. A tulajdonosokkal való érdekazonosság erősítése érdekében előírta ugyanis, hogy a teljesítménytől függő javadalmazás legalább felét nem lehet készpénzben kifizetni, hanem a hitelintézet részvényeiben vagy ahhoz hasonló eszközökben kell kiadni. Abból a célból pedig, hogy csak a hosszabb távon is beigazolódó teljesítményt lehessen jutalmazni, megszabta, hogy a teljesítménytől függő javadalmazás legalább 40 százalékát halasztva kell kifizetni, 3-5 év alatt részletekben, s amennyiben az eredmények hosszabb távon nem váltják be a várakozásokat, akkor a hitelintézet csökkentheti vagy akár meg is vonhatja a javadalmazás e részét.
Annak érdekében, hogy a kiemelkedő javadalmazás a tartós és a szervezet egésze szempontjából is érzékelhető teljesítményhez kapcsolódjon, az irányelv úgy rendelkezett, hogy a javadalmazás teljesítménytől függő részének megállapításához figyelembe kell venni az egyéni célok mellett a szervezeti célok elérését is. Az előírások betartásának ellenőrzése céljából pedig elrendelte, hogy a felügyeleteknek javadalmazási adatokat kell gyűjteniük, s a tagállamoknak meg kell teremteniük a szankcionálás feltételeit, amennyiben az intézmények megszegnék a szabályokat.
Ezeket a szigorításokat Magyarország a hitelintézeti törvény módosításával vette át, és egy felügyeleti ajánlást is kiadott, hogy megkönnyítse a hitelintézetek számára a „forradalmian” új szabályokhoz való alkalmazkodást.
A bankszabályozás új hulláma (2013-2014)
Nagy port vert fel tavaly, hogy a pénzmosás elleni küzdelem szabályait megsértő és ügyfeleinek a számukra nem megfelelő szolgáltatásokat értékesítő HSBC vezérigazgatójának, Stuart Gullivernek 2012. évi bónusza csaknem az alapbére négyszeresét tette ki összesen 11,1 millió dollárra rúgó „javadalmazási csomagjában”, annak ellenére, hogy a bank nem hozta az elvárt eredményeket. Mivel ez nem volt egyedülálló eset, a szabályozó hatóságok tovább dolgoztak annak érdekében, hogy gátat vessenek a hasonló gyakorlatoknak.
A 2014-től hatályos új irányelv és rendelet (CRDIV és CRR) tovább szigorította a korábbi szabályokat, elsősorban a bónuszok vonatkozásában. A legfontosabb változás annak előírása volt, hogy hogy a teljesítményjavadalmazás – bizonyos eltérésekkel - egyetlen vezető állású személy vagy munkavállaló esetében sem haladhatja meg az alapjavadalmazás 100 százalékát. Ettől eltérni csak meghatározott feltételek teljesülése esetén lehet, közgyűlési jóváhagyással, amelynek eljárását szintén megadták, de a teljesítményjavadalmazás mértékét ez esetben is legfeljebb az alapjavadalmazás 200 százalékában korlátozták. A fenti arányok számítása során lehetőséget adtak arra, hogy a hitelintézet diszkontálással élhessen a teljesítményjavadalmazás legfeljebb egynegyedének erejéig, ha annak kifizetését egy legkevesebb ötéves időszakra kiterjeszti. Kimondták, hogy a teljesítményjavadalmazás teljes egészének csökkenthetőnek vagy visszakövetelhetőnek kell lennie.
Ezek az új szabályok 2014-től kezdődően Magyarországon is érvényesek már, mert az irányelv az új hitelintézeti törvényben átvételre került, a rendelet pedig a tagországokban közvetlenül hatályos.
A legújabb szabályozási fejlemények (2014-)
Nem hagyott alább a szabályozási lendület az irányelvek kiadásával, hiszen az Európai Unió idén is folyamatosan ontja a további szabályokat a javadalmazás több fontos részletkérdésében. Nemrég jelent meg például az a részletszabály, amelyik azt határozza meg, hogy a hitelintézetek mely alkalmazotti csoportjainak szakmai tevékenysége gyakorol jelentős hatást az intézmény kockázati profiljára, magyarul, kikre kell alkalmazni a javadalmazási korlátokat. Egy másik közelmúltban kiadott részletszabály pedig azt adja meg, hogy a javadalmazás változó részét milyen eszközökben lehet kifizetni.
Ezen kívül a közelmúltban orientációs célú iránymutatás is született a javadalmazás teljesítménytől függő összetevőjének diszkontálására is, amelyet annak 5 éven túli kifizetése esetén lehet alkalmazni az összeg egynegyede erejéig, amelyet Magyarország is átvesz. Hamarosan számítani lehet a javadalmazási adatszolgáltatást még részletesebbé tevő két további iránymutatás átvételére is, amelyek az intézmény kockázatvállalására jelentős hatással bíró alkalmazottakra, illetve az évi 1 millió Euro feletti javadalmazásban részesülő személyekre vonatkoznak.
Ne gondoljuk, hogy kevesen vannak ilyenek! A 2012. évi – jelenleg legfrissebb - adatok szerint néhány tagországban ugyanis ez a szám igen jelentős. Az Egyesült Királyságban például 2714-en, Németországban 212-en, Franciaországban 177-en, Olaszországban 109-en, Spanyolországban pedig 100-an tartoztak az legalább évi 1 millió eurós vagy azt meghaladó javadalmazásban részesítettek „klubjába”, melynek több magyarországi tagja is volt.
Látszik-e már a szabályozás fokozódó szigorának hatása? Részben igen, hiszen a hitelintézetek lefektették javadalmazási politikájukat, amely honlapjukon bárki számára elérhető. A javadalmazáson belül csökkent a teljesítménytől függő rész aránya az alapbérhez viszonyítva. A teljesítmény kritériumok között megjelentek a mennyiségi mellett a minőségi kritériumok, és nagyobb hangsúly helyeződött a hosszabb távú célok elérésére is. A bankok tehát alkalmazzák az új szabályokat, amelyek betartását a felügyeletek is figyelik.
Hogyan tovább?
A válság és az azt követő időszak megmutatta, a piac önmagában nem biztosítja, hogy a javadalmazás az intézmények és tulajdonosaik hosszabb távú érdekeit szolgálja. A hitelintézetek javadalmazási gyakorlata nemcsak a közvélemény és a média, hanem a szabályozó hatóságok érdeklődésének is a középpontjába került, s a hitelintézeteknek egyre több megkötöttséggel kell számolniuk.
A javadalmazási szabályozás szigorodásával ugyanakkor megnőtt a kísértés, hogy egyes intézmények kreatív módon próbáljanak meg eleget tenni a szabályoknak. A javadalmazás fix és változó eleme közötti meghatározott arányt egyes intézmények úgy próbálják meg betartani, hogy a javadalmazás fix részét megnövelik az alapbéren kívüli egyes olyan speciális elemekkel, amelyek odaítélésében valamilyen módon a teljesítmény mégis szerepet játszik. Mivel ez ellentétben áll a szabályozói szándékkal, nem lenne meglepő, ha a javadalmazás egyes elemeire, illetve a javadalmazási alapelvekre a nem túl távoli jövőben további, az eddigieknél is részletesebb szabályok születnének!
Dr. Bábosik Mária
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A világ vezető tanácsadócégei – köztük a McKinsey, a BCG és a Big Four – immár harmadik éve befagyasztották a kezdő fizetéseket, miközben az... Teljes cikk
A következő évben olyan átfogó adóváltozások lépnek hatályba, amelyek egyszerre érintik a lakosságot, a kis- és középvállalkozásokat, valamint... Teljes cikk
- HR forradalomból HR válság? Így verheti szét az AI a szakmát 3 hete
- Távozik a Citigroup pénzügyi igazgatója 3 hete
- Világszintű pályakezdőválság: miért a Z generáció lép be a legnehezebb a munkaerőpiacra? 1 hónapja
- Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt 2 hónapja
- Ez a következő három év legnagyobb kihívása a pénzügyi vezetők szerint 3 hónapja
- Így reagál a reálgazdaság problémáira a magyar munkaerőpiac 3 hónapja
- Németh Zsófia az ING Bank új HR vezetője 3 hónapja
- Vezetőváltás a Magyar Fejlesztési Bank élén 3 hónapja
- Ezeket az AI-eszközöket használják a Citi dolgozói 4 hónapja
- Home office, új vezetői minták, érzékenyebb kommunikáció: így forgatta fel a covid a munka világát 4 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Bertalan Imre, az OTP Csoport HR igazgatója 5 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja