kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 10 éve

Coaching ingyen - az AmCham és az ICF közös pro bono programja

A hazai HR szakma színvonalának emelését tűzte ki célul Szépkúti László, az American Chamber of Commerce in Hungary (AmCham) HR Bizottságának elnöke. Különböző, tudásmegosztást szolgáló workshopokkal, és a tagok számára hozzáadott értéket jelentő juttatásokkal szeretné a HR újdonságait a számukra is vonzóvá tenni a szakember. Teszi ezt azért, mert a HR feladata a munkavállalói elkötelezettség megteremtése, amelynek a segítségével a vállalatok hosszútávon képessé válnak azt a teljesítményt nyújtani, amivel már akár a válságból is kivezethetik a szervezetüket. A HR Portálnak az AmCham HR Bizottság elnökeként vallott céljairól, vállalásairól, eredményeiről számolt be a szakember.

A közel 400 tagot tömörítő, nonprofit, érdekképviseleti szervezet, az AmCham azért választotta meg tavaly ősszel Szépkúti Lászlót a HR Bizottságának az elnöki posztjára, mert szerették volna a döntéshozók, ha felpezsdíti a kamara HR-tevékenységét, és ezen keresztül a hazai és nemzetközi hátterű szervezeteknél folyó emberi- erőforrás-menedzsment munkájának a színvonalát is emeli.

A szakember - aki a Flextronics International Kft. GSS Magyarország személyzeti vezetője is egyben -, egyéves megbízatását azzal a programmal nyerte el, amelynek épp ez a célja, és amely a különböző HR-es aktivitásokon keresztül teszi érdekeltté a tagokat abban, hogy nyitottabbá váljanak a szakmai újdonságokra.


Tudásmegosztás és párbeszédnek teret adó rendezvény-sorozat



Szépkúti László, amikor megpályázta az AmCham HR Bizottságának az elnöki posztját, három fajta tevékenységre építette a szakmai munkát.

Az első ezek közül a tagok szakmai tudásának fejlesztését célozta meg. A havonta ülésező HR Bizottságnak a tagjai idén minden hónapban részt vehetnek egy-egy, a vállalatok napi életvitelében aktuális helyzetről szóló esetfeldolgozó, tudásmegosztó fórumon. Ezen találkozókon vagy az adott téma kidolgozását vállaló HR bizottsági tag vagy az általa meghívott szakember osztja meg a tapasztalatait. A szakmai tudás fejlesztése érdekében ezen kívül a szakember negyedévente felkér egy-egy neves hazai HR szakértőt is, aki előadást tart, majd a legjobb gyakorlatokat a HR-esek, HR-vezetők ennek ismeretében megoszthatják egymással.

A másik sarkalatos pontjai az elnök tevékenységének, az úgynevezett HR szakmai workshopok. Az idei első szakmai workshop a „Dream Day” fantázianevet kapta, melyet 2014 május 21-én rendeznek meg. A workshop célja, hogy az üzleti oldal és a HR szemléletmódja, elvárásai kicsit közelebb kerülhessenek egymáshoz, Szépkúti László ugyanis úgy látja, hogy ma a HR számára azért nehéz a vállalatirányításban a méltó hely elfoglalása, mert nem érti egymást a két terület. A HR nem látja, hogy pontosan mi az üzleti cél, amihez segítségét kellene nyújtania, de a pénzügyi és gyártási vezetők sem tudják, hogy mennyi mindenben fordulhatnának a HR-hez segítségért. A sok-sok üzleti megoldást, eszközt és igényt szeretné Szépkúti László közelebb hozni - éppen ezért a HR-osztály vevői (termelés, pénzügy, minőségbiztosítás és más szolgáltatást nyújtó egységek) által megfogalmazott igények felszínre kerülnek, illetve az új, összehasonlítható, „számszerűsített” méréseket is lehetővé tevő eszközök bemutatása, bemutatkozása is megtörténik.


A megtérülés kimutathatóságának a fókuszában az elkötelezettség áll



A gyakorlati, hétköznapi munkája során figyelt fel Szépkúti László arra a jelenségre, hogy a sokat firtatott ROI (return on investment) a HR területén tetten érhető. A titok a munkavállalói elkötelezettségben rejlik. Sokan mérnek ma már munkavállalói elégedettséget, és kevesebben elkötelezettséget. Mégis ez utóbbi az, ami gazdaságilag a döntőbb hatást fejti ki. „Az elégedettség mindig egy reflexiót fejez ki. Azt, ahogy valaki reagál az őt ért impulzusokra. Megmutatja, hogy az egyénben hogyan csapódik le a főnökének a cselekedete, a fizetés, a juttatás, a munkakörnyezet hatása”- állítja a HR-es szakember. Ehhez képest az elkötelezettség mérése cselekvés-központú. „Azt mérjük az elkötelezettség-méréskor, hogy az egyén mit tenne meg a munkaköri leírásában rögzítetteken felül a főnökéért, az ügyfelekért, a szolgáltatás, vagy a termék minőségének javításáért. A munkavállaló viszonyulását vizsgáljuk ilyenkor, ami minél nagyobb, annál jobb a helyzetünk HR-esként, és annál nagyobb lesz a vállalkozás haszna az adott tevékenységen.”- foglalja össze az elkötelezettség-mérések lényegét Szentkúti László.


Elkötelezettségre ható eszközök



A HR tevékenységének a fókuszába azokat a technikákat, eszközöket kell beemelni, amelyek erre az elkötelezettségre hatnak. Ilyen eszköz például a coaching. Az utóbbi évek elkötelezettségi vizsgálatai például mutatják, hogy magasabb arányt érnek el azok a vezetők, akik coaching stílusban irányítanak, coach-ok lesznek, vagy csak átemelnek egy-két eszközt a saját fegyvertárukba. Az ő munkavállalóik sokkal többet hajlandók e vezetők „kedvéért” megtenni, mint a klasszikus, poroszos irányítókért.

Az amerikai cégek kultúrájában mélyen benne van a coaching-típusú irányítás - állítja Szépkúti László. A coaching eleve erről a földrészről indult el hódító útjára, és az amerikai cégeknél jelent meg először az elvárt vezetői viselkedések közt a coaching-szemlélet. Ma már sok vezetői teljesítmény-értékelő rendszert úgy építenek fel, hogy ebben a coaching és a mentoring képességek is értékelve vannak, illetve fejlesztési tervek készítésénél is e készségek fejlesztésére nagyon odafigyelnek. A vezetésfejlesztés ugyan az amerikai cégeknél központilag meghatározott tevékenység, úgynevezett „University”-ket hoznak létre e célból az anyavállalati tudásbázisnál, de ennek következtében céllá vált a vezetőket megismertetni, velük elsajátíttatni a coachingot. „Mivel egy kétnapos tréning alatt nem lehet coach-csá válni, ki kellett dolgozni azt a feltételrendszert, ami alapján járhatóvá vált a coaching szemlélet elsajátítása. Az a fontos, hogy a vezető birtokába juthasson annak a tudásnak, amelynek a segítségével felismeri egy-egy beosztottja kapcsán a coach beavatkozásának szükségességét, és tudja, hogy mit is kérhet egy coachtól. A cél az, hogy a vezető tudja, lássa, értse, hogy egy coach mikor és mire képes.”- foglalta össze a hazai vezetők coaching szemléletének fejlesztési irányát a szakember.

Mivel a coaching a közbeszédbe már bizonyos szinten bekerült, ezért sok olyan jelenséggel is találkozott Szépkúti László, amikor pont a helyes alkalmazás ellen hat az, amit egyes vezetők coachingnak neveznek. „ Sok esetben hallottam, hogy egy-egy vezető azt gondolja, hogy amit ő tesz, az a coaching. Mikor rákérdezek arra, hogy pontosan mi is zajlik ilyenkor, készségesen elmesélik, hogy behívják a beosztottat, és kedvesen elmagyarázzák a számára a teendőket. Ez azonban csupán egy címkéje egy beszélgetésnek”- idézi fel az egyik korábbi emlékét a szakember.

Ha azonban megismeri a vezető ezt az eszközt, amit a vezetői kelléktárába beillesztve hatékonyabban dolgozhat, akkor azzal jót teszünk nemcsak az egyéneknek, hanem a vállalat számára is. „ Ha nem mindig direkt irányít valaki, hanem kérdezéssel próbálja rávezetni a beosztottat a helyesnek tartott irányra, az már komoly elmozdulást jelent”- nyilatkozza a HR vezető.


Coach Up!



Mivel – a szakember szerint - Magyarországon még messze nem annyira elterjedt az valódi coaching, mint az USA-ban, ezért született a HR Bizottságban az az ötlet, hogyan lehetne ezt az eszközt szakmai berkekben jobban népszerűsíteni.

Ehhez az elhatározáshoz köthető Szépkúti Lászlónak a HR Bizottság elnöki programtervének harmadik pontja. Azt vállalta tavaly ősszel - a fenti két elköteleződés mellett -, hogy elindít olyan projekteket, amelyekben a résztvevő vállalatok HR-esei, illetve vezetői az aktivitásukért cserébe speciálisan a számukra értékes juttatást kapnak. És mindezzel olyan új, hozzáadott értéket teremtenek, ami az egész hazai HR szakmának, illetve a vállalatirányításnak előnyére válik.

Ezért hirdették meg 2014. április és május hónapban mindegyik AmCham tagvállalat számára a „Coach Up!” kezdeményezést. Az AmCham 400 tagvállalata közül bárki jelentkezhet május végéig, aki szeretné, hogy egy felsővezetőt 6-12 hónapon keresztül egy általa kiválasztott coach pro bono támogasson. Ábri Judit- neves coaching szakértő, aki szintén tagja a HR Bizottságnak, és maga is gyakorló coach- végezi a szakmai szervező munkát, ebben a nagyléptékű projektben.

A megvalósítás a legnagyobb hazai képviseletű, nemzetközi coach- szövetség, az ICF (International Coaching Federation) együttműködésében valósul meg. Az úgynevezett „coach-pool”-t az ICF tevékenységén keresztül meghirdetett jelentkezésekkel töltötte fel. A jelentkezésnek feltétele volt a nemzetközi ACC vagy PCC akkreditáció.

Az érdeklődő AmCham tagvállalatok Ábri Judit segítségével több coach- önéletrajz közül választhatják ki azt a szakembert, akivel együtt szeretnének dolgozni. Bár a jelentkezési határidő végét május 31-ben szabták meg, de aki később szeretne becsatlakozni, annak is lehetősége lesz rá, egészen 2014. október végéig. Ekkor azonban már csak fél éves időtartam áll rendelkezésre a coaching folyamat lebonyolítására. A résztvevő összes szakember álláspontja az, hogy az ennél rövidebb idő már a minőség rovására menne. Szépkúti László jelenleg három folyamatban lévő, és egy tucat szerveződő coach- coachee párosról tud.

Az ICF és az AmCham célja ezzel a pro-bono szolgáltatással az, hogy közelebb hozza a Magyarországon működő amerikai és nemzetközi vállalatok felsővezetőit a coachinghoz, mint a munkavállalói hatékonyságot növelő eszköznek az ismeretéhez.

A válság, a piaci negatív folyamtok leküzdésére minden pozitív tulajdonsága mellett a coaching nem elégséges eszköz. Olyan gazdasági folyamatokat kell elindítani, amelyek képesek a kereslet, és ezzel a piac növelésére is. Azonban elkötelezett emberekkel többet, és jobb minőségben lehet előállítani, amihez a coaching eszköz lehet, és amellyel most ingyenesen megismerkedhetnek a magyarországi, AmCham tag-cégvezetők.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk