Egyre nagyobb a szakadék a legjobb és az átlagos munkahelyek között
A Legjobb Munkahelyek Program kutatás rávilágít, hogy mi szükséges az erős munkavállalói elkötelezettséghez.
Globális viszonylatban növekszik, Európában 60%-on stagnál, míg itthon továbbra sincs megállás: a dolgozói elkötelezettség már 4 éve folyamatosan csökken. Idén újabb 1%ponttal alacsonyabb, mint tavaly (2019-ben 60%). Mindeközben a magyarországi Legjobb Munkahelyek elkötelezettsége tovább nő, az elmúlt évhez képest 8%pontot emelkedett, így náluk már átlagosan 82%-os az elkötelezettség. Egyre nagyobb a szakadék az átlag és a legjobbak között, ez derült ki a Legjobb Munkahelyek Programban megkérdezett 20 000 munkavállaló válaszaiból.
A Legjobb Munkahelyeken a munkavállalók 46%-a erősen elkötelezett, míg az átlagos cégek esetében ez a kollégák kevesebb, mint negyedére igaz. Az erősen elkötelezettek sokkal többet hajlandók tenni a vállalatért, mint a csak mérsékelten elkötelezett kollégáik. Az ’egy hajóban evezünk’ analógiát használva az erősen elkötelezettek azok, akik teljes erőbedobással és lelkesedéssel dolgoznak a cég érdekében: rájuk lehet leginkább számítani az üzleti eredmények szempontjából, hiszen nagyobb erővel és jó irányba húzzák a hajót, vagyis a céget. A Legjobb Munkahelyek húzóereje az erősen elkötelezettek nagy arányát jelenti a szervezetben, - és náluk szinte minden felsővezetőről elmondható az erős elköteleződés.
„A munkavállalói élmény fejlesztése az egyik kulcsa az elkötelezett munkavállalói bázisnak, éppen ezért érdemes stratégiai szinten megközelíteni azt a kérdést, hogy hogyan érzik magukat a kollégák a munkavállalói életciklus különböző állomásain. Felméréseink igazolják, hogy az első időszakban szerzett negatív élmények nagy mértékben hozzájárulhatnak a vállalat korai elhagyásához. A Legjobb Munkahelyek esetében azt látjuk, hogy ők nagy hangsúlyt fektetnek a frissen belépettek úgynevezett onboarding időszakára, így a beillesztésük során már az első hat hónapban is magasan tudják tartani a munkatársak elkötelezettségét (90%), és ez később sem csökken olyan mértékben, mint az átlagos magyar munkahelyeken. A velünk hosszabb távon is együttműködő vállalatok – a munkavállalói életciklus többi szakaszát is figyelembe véve - tudatosan és folyamatosan törekednek arra, hogy magas elkötelezettségű szervezeti kultúrát építsenek, mert tudják, hogy az elkötelezett munkavállalók hosszútávon terveznek, ők a vállalat jó hírnevének leghitelesebb szószólói, és aktívan hozzájárulnak a vállalat üzleti céljainak eléréséhez” – mondta Pék Eszter, a Legjobb Munkahelyek Program vezetője.
Az üzleti siker titka a vezetői elkötelezettség
A felmérés rávilágított, hogy az üzleti siker sarkalatos pontjai a vezetői elkötelezettség, a kommunikáció, és a vezetők emberközpontúsága. Bár a magyarországi munkahelyek felsővezetése jellemzően (85%-ban) elkötelezett, a Legjobb Munkahelyeknél ez szinte mindenkire (95%) elmondható, és náluk még a középvezetők is elkötelezettebbek (90%), mint az átlagos munkahelyek felsővezetői. Ez azért is fontos, mert a középvezetői elkötelezettség szintje jelentős befolyással van a munkatársakéra. Az átlagos munkahelyek vezetőit a legnagyobb kritika az emberközpontúságuk és kommunikációjuk tekintetében érte. Náluk csupán alig minden második munkatárs gondolja úgy, hogy a felsővezetés a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánik velük, és mindent megtesz azért, hogy a fontos ügyekről tájékoztassák őket. A legjobbak viszont ezeken a területeken is tudtak még tovább fejlődni, vagyis az látszik, hogy az átlagos munkahelyek és legjobbak között egyre nagyobbra nyílik az olló.
A Legjobb Munkahelyek magasan az átlag fölött
A legjobbaknál nagy pozitív változás látható abban a tekintetben ahogyan a felsővezetés a szervezeti változásokat kezeli, ahogy a céget vezeti (+11% pont), és amennyire a munkatársak értik cégük küldetését (+18% pont). Az átlagos magyar munkahelyekhez képest a legnagyobb különbséget (23-26% pontos növekedést) az emberközpontúság témájában, a jól teljesítők számára biztosított karrier lehetőségekben, a célok elérését támogató szervezeti felépítésben, a felsővezetés által megmutatott lelkesítő jövőképben érték el. A legnagyobb növekedést pedig – közel 30 százalékpontot – a szervezet tehetségvonzó képességével és megtartó erejével kapcsolatos percepciók mutatják. A Legjobb Munkahelyek munkatársai azt látják, hogy a számukra biztosított technológia révén a legtöbbet hozhatják ki magukból, és van lehetőségük tanulni, fejlődni.
Legjobb Munkahely lett az 50-250 főt foglalkoztató cégek között:
HARTMANN-RICO Hungária Kft.
Hilti Hungária Kft.
HRP Europe Kft.
WHC Cégcsoport
A 250 és 1000 fő közötti cégek Legjobb Munkahelyei:
EuroFamily
JYSK Magyarország
Az 1000 főnél többet foglalkoztató cégek közül Legjobb Munkahelyek elismerést vihetett haza:
Provident Pénzügyi Zrt.
„Ahhoz, hogy egy szervezet a munkatársai túlnyomó többségének magas elkötelezettségét tudja elérni, fontos és megkülönböztető elemek az agilitás, a tehetségfókusz és az elkötelező vezetés. Ezeket a területeket kiemelkedően vizsgáljuk a globális Legjobb Munkahelyek Programban. Egy agilis szervezetben a munkatársakat erős, közös jövőkép elérése vezérli. Folyamatosan és rugalmasan reagálnak az ügyfelek változó igényeire, házon belül befogadó, sokszínűségre építő kultúrát alakítanak ki, amiben az eltérő háttér és nézőpont érték, és a véleménykülönbségre építő elemként tekintenek. A kiemelkedő munkáltatóknál a közvetlen vezető rendszeresen elismeri az egyén erőfeszítését, támogatja a fejlődésben rendszeres visszajelzésekkel és emellett lehetőséget biztosít a kísérletezésre, új dolgok kipróbálására, önmegvalósításra is. Ezzel is támogatva, hogy az innováció folyamatosan jelen legyen a szervezet életében tudva azt, hogy a hibák szükséges velejárói a fejlődésnek. Akik idén már nem először nyerik el a Legjobb Munkahelyeknek járó elismerést ezeken a területeken fejlődnek leginkább a program globális módszertanára építve. A Legjobb Munkahelyek Program 19 éve egyedülálló módon támogatja az üzleti vezetőket abban, hogy az elkötelezettség fejlesztéséhez kapcsolódó döntéseiket valóban adat alapon hozzák meg, és a kiemelkedő eredményeket elérő vállalatok Magyarország legmagasabb presztízsű munkaerőpiaci elismerésében részesüljenek" – mondta Uzsák Éva Virág, a Kincentric magyarországi ügyvezetője, Kelet-Európai régióvezetője.
Nem a fizetés számít
A felmérés rávilágít arra is, hogy a fizetés távol marad az elkötelezettséget leginkább erősítő tényezőktől. Ugyanakkor a munkavállalók elégedettsége kis mértékben csökkent a bérezéssel kapcsolatos témákban, és a béren kívüli juttatásokkal elégedetlenek a leginkább. Többen egyetértenek azzal, hogy az egyéni teljesítmény hatással van a javadalmazásra, vagyis jó hír, hogy a teljesítményalapú bérezés erősödni látszik. Ez azért is jó hír, mert az elkötelezettség és a fizetés kapcsolatában sokkal fontosabb, hogy az egyén látja -e, hogy amennyiben kiemelkedő teljesítményt nyújt a vállalat sikerességének érdekében, azt erkölcsileg és anyagilag is elismerik.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk
A cégautó kulcsfontosságú eszköz a vállalati mobilitás és munkavállalói juttatás rendszerében. A juttatás presztízst és kényelmet biztosít,... Teljes cikk
A kormány döntése szerint 2026 februárjában ismét kifizetik a hathavi fegyverpénzt. Az egyszeri szolgálati juttatás több százezer rendőrnek,... Teljes cikk
- 300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés 2 hete
- 55 új munkahely jön létre 42 milliárdból Szolnokon 2 hete
- A munka nem garancia a megélhetésre – riasztó adatok az EU-ból 2 hete
- Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé 3 hete
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 3 hete
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Nem csak magánügy, hanem munkahelyi ügy is - miért ciki téma Magyarországon a menopauza? 1 hónapja
- Idén már kevésbé féltik a magyarok az állásukat a mesterséges intelligenciától 1 hónapja
- Amikor a sokszínűség kihívássá válik – kultúrák harca a munkahelyeken 1 hónapja
- Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis? 1 hónapja
- Több ezer új állás a Mercedesnél – Magyarország veszi át az európai gyártás súlypontját 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?