Együttérzés és agilitás - ilyen vezetési stílusra van szükség krízis idején
A járvány idején legsikeresebb vezetők és cégek mind erősnek mutatkoztak a humán menedzsment területén. A krízisidőszak tapasztalatai azt mutatják, hogy az együttérző vezetés javítja a hatékonyságot, az agilis szervezetek jobban alkalmazkodtak és a női vezetők tudtak igazi példaképek lenni a válságkezelésben.
Empátia és őszinteség
Erre a világon az egyik legtöbbször emlegetett példa, Jacinda Ardern, Új-Zéland miniszterelnöke. Az ország a koronavírus első hullámát kiemelkedően kezelte. Németország, Angela Merkel vezetésével szintén jobban teljesített, mint mondjuk Franciaország vagy Nagy-Britannia. De vajon ez tényleg a női vezetőkön múlt, teszi fel a kérdést a Weforum.org. Két, a szomszédos országok teljesítményeit összehasonlító közgazdász szerint van összefüggés. Supriya Garikipati és Uma Kambhampati vizsgálták a fertőzöttséget, az elhalálozások számát, lakosságszámokat, egészségügyi költéseket stb. azt találták, hogy a nők által vezetett országok hamarabb lezártak, ez a női vezetési stílusnak abból a jellegéből adódhat, hogy jobban igyekeznek kerülni az ismeretlen kockázatokat, határozottan és egyértelműen kommunikáltak és gyakorolták a bevonó vezetési stílust. Úgy tűnik, az empátia és az átláthatóság mindenképpen jó vezetői eszközök a kríziskezelésben.
Agilitás
Az agilisan működő rendszerek sokkal gyorsabban képesek alkalmazkodni a változásokhoz, változó igényekhez, amilyeneket a járvány is magával hozott. A McKinsey 25 vállalatot elemzett, amelyek nemrég hajtottak végre agilis transzformációt. Ezek jobban reagáltak a covid19 okozta kihívásokra, mint ahol nem történt hasonló átalakulás. Jobban teljesítettek, elégedettebbek voltak a belső és külső ügyfelek egyaránt. Sok esetben éppen a vezetők nincsenek tisztában azzal, hogy munkavállalóik képesek lennének alkalmazkodni. Ők azt gondolják, hogy mindössze a munkavállalók 45% lenne erre képes, miközben az alkalmazottak 78% késznek érzi magát a továbbképzésre, fejlődésre.
Gondoskodó munkáltató
Sok szakértő hangsúlyozta már számos helyen, hogy éppen az ilyen krízisek közepette nem szabad elengedni a munkavállalók kezét, hanem törődni kell velük, mert ez lehet a későbbi túlélés és újraindulás alapja. Kezdetben a legtöbb cégnél megvolt az összekapaszkodás, a „mindannyian egy hajóban evezünk” érzése, ez azonban erős alapok és szervezeti értékek nélkül nem elégséges, ahhoz, hogy az együttműködés, összekapaszkodás kitartson. Éppen ezért van szükség a gondoskodó munkáltatói, vezetői hozzáállásra, hogy a munkavállalók egyedi nehézségeire is oda tudjanak figyelni. Ehhez pedig a vezetők részéről valódi jelenlétre és értő figyelemre egyaránt szükség van. Ez pedig nem úszható meg, különösen távoli munkavégzés esetén rendszeres webinarok, csapatmegbeszélések, virtuális kávézások, informális, lazító beszélgetések nélkül, amelyek a munkán túl is összetartják a közösséget.
A vezetés az egyik legösszetettebb szolgálat mind közül, és nagyon nehéz rá egységes szabályokat alkotni. Helyzetfüggő, hogy épp milyen viselkedést és fellépést kíván meg egy helyzet a vezetőtől. A legfontosabb vezetői tulajdonságokat két korábbi cikkünkben szedtük össze. (ITT és ITT.)
Elengedhetetlen tényező a bizalom is, ami nem csak Magyarországon hiányzott, ahol egy tavalyi kutatás szerint 88%-a a cégeknek, ahol korábban nem létezett, 2019 őszén még nem tervezte a home office bevezetését, és 2020 tavaszán is mindössze a munkavállalók 1%-a dolgozott rendszeresen home office-ban. Aztán a körülmények hamarosan sokakat rákényszerítettek a váltásra.
A világban sok helyen hasonló volt a helyzet, a Mercer felmérése szerint a munkáltatók nem bíztak a munkavállalóikban, hogy otthonról dolgozzanak. A helyzet azonban nagyot fordult, és mára az OECD azt javasolja a szervezeteknek, hogy építsenek ki bizalomra épülő kapcsolatot a munkavállalóikkal, ugyanis ez növelheti a hatékonyságot otthoni munkavégzés esetén. Ez pedig a szervezetek számára a gazdasági túlélés szempontjából is elengedhetetlen.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Új elnök a Magyar Elektrotechnikai Egyesület élén 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 3 hete
- Ő kapta az Év Menedzsere Díjat 1 hónapja
- Új vezérigazgató a Citroennél 1 hónapja
- Íme 10 aljas módszer, mellyel kikényszeríthető a felmondás 1 hónapja
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Hogyan támogassa a vezető a stresszel küzdő munkavállalókat? 2 hónapja
- Felmérés: a felsővezetők jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál 2 hónapja
- Főnök, gyere le a gembára! 2 hónapja
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 2 hónapja
- 5 inspiráló vezetői útmutatás Ferenc pápától, amit érdemes megfogadni 2 hónapja