Karantén office vs. Home office
Sok kényszermegoldás született a kijárási korlátozások idején, a járvány első hullámában. A munkahelyek többségében a home office-ra nem volt kialakult gyakorlat, szabályozás. Az azonban látszik, hogy a legtöbb helyen a jövőben nem lehet visszatérni a klasszikus munkavégzésre. Valószínűleg a hibrid működés lesz a megoldás, derült ki a 2. Office@Home konferencián.
Fenntartható megoldás a hibrid működés lehet
Magyarországon a home office az új koronavírus járvány előtt leginkább eseti vagy juttatás jellegű volt, ritkán jól működő, szabályozott gyakorlat. Egy 2019 őszi Jobsgarden felmérés szerint azon cégek 88%-a ahol nem volt még home office, nem is akarták bevezetni azt. Ezek egy részénél a cég tevékenysége volt az ok, másutt pedig éppen az, hogy sokat költöttek az ideális irodai környezetre, amelyet nem akartak, hogy kihasználatlanná váljon, ezen felül pedig jelentős tényező volt a vezetők részéről az előítélet és a bizalomhiány. Kevesebb esetben jelentett akadályt az informatikai felkészületlenség.
A KSH és a Portfolio friss felmérése szerint 2020 elején mindössze a munkavállalók 1,1%-a dolgozott rendszeresen home office-ban, 1,8% alkalmanként. Áprilisban ez az arány 9-10%-ig is felment, míg júliusra újra csökkenést mutatott.
A tréner szerint a covid első hulláma alatt az jelentette a sikert a home office-ban, hogy nem állt meg az élet, sikerült fenntartani az üzletfolytonosságot, és meg lehetett őrizni a kollégák egészségét. Azonban az átállás sok helyen nem ment minden szempontból zökkenőmentesen, általában jelentős túlórával, vezetői és IT erőfeszítéssel járt, ami hosszú távon nem fenntartható. Ugyanakkor a munkavállalók részéről részben elvárás lett, míg vannak, akik egészségügyi okból sem szeretnének visszatérni az irodákba, és várják cégeik állásfoglalását arról, hogy mi is várható a jövőben.
Annak érdekében, hogy a rendszer fenntartható legyen megfelelően elő kell készteni a hibrid működést, megteremteni hozzá a feltételeket, és leginkább személyre, azaz cégre szabni a gyakorlatot, hiszen, ami az egyiknek működik, az nem biztos, hogy megoldás a másiknak. Ahhoz, hogy jó keretrendszert sikerüljön kialakítani, Kápolnás Vera szerinte fel kell mérni a cégnél a kompetenciákat, a kommunikációs gyakorlatot, az otthoni munkakörnyezetet, és nem utolsó sorban a munkaköröket, hogy melyek teszik egyáltalán lehetővé az otthoni munkavégzést. A vállalatnak azon is el kell gondolkodnia, hogy kötelezővé teszi vagy lehetőségként kínálja fel a home office-t, köti-e teljesítményhez vagy sem?
A legalapvetőbb, hogy meg kell alkotni mindennek ismeretében a szabályzatot, a jogi hátteret, az IT eszközparkot. Kialaktani, átalakítani tudatosan a folyamatokat. A vezetőket és a munkavállalókat megfelelően felkészíteni a rendszer működtetésére és az információk megosztására.
A rendszer sikeres működtetése érdekében a vezetőknek és a munkatársaknak egyaránt tenniük kell.
Vezetők:
- áttérni az időről az eredményalapúságra
- átlátható, egyértelmű munkaszervezési elvek alkalmazása
- online kommunikációs eszközök használati protokolljának kialakítása
Munkatársak:
- otthoni munkakörülmények kialakítása
- munkavégzéshez szükséges szoftverek készségszintű használata
- időgazdálkodás kialakítása
Ahhoz, hogy a hibrid munkavégzés jól működjön fontos, hogy dinamikusan lehessen változtatni, alaktani a rendszert.
Amit a TEWE elbír - jól működő távmunka gyakorlat
A Deutsche Telekom IT Solutionsnél (korábban IT Services) hat éve vette kezdetét hivatalosan a távmunka. A rendszer pedig, ami minden érintettet összeköt a TEWE (Telework Employment). Ezen keresztül a munkavállalók, vezetők, a HR, a külsős dolgozók egyaránt be tudnak kapcsolódni a feladatok egyes szakaszaiba, valamint az összes a távmunkával kapcsolatos ügyintézés elintézhető rajta keresztül, mondta el Tóthné Harasztovics Gyöngyi HR vezető. Az évek során a távmunkában dolgozók száma 74%-kal nőtt, a teljes cég 33%-a dolgozik részleges vagy teljes távmunkában. Ez egészen az elmúlt időszakig komoly versenyelőnyt is jelentett a munkaerőpiacon, amely azonban a covid helyzetnek köszönhetően némileg csökkent.
Mint mondta az alkalmazáson többek között távoli munkahely auditra is lehetőség van, így már nem kell valakinek a cégtől személyesen kimenni, hogy ellenőrizze a dolgozó otthoni munkakörülményeit. Szintén lehet a TEWE-n keresztül jelentkezni távmunkára, amit a munkavállaló kezdeményez, az engedélyezési folyamat pedig végigmegy a különböző vezetői szinteken, az auditon, majd amennyiben jóváhagyják, akkor sor kerül a munkaszerződés módosítására is. (A szerződésbe belekerül az auditált cím és a dolgozó munkarendje is.) Így könnyen intézhető a távmunkanapok mennyiségének növelése, csökkentése, költözés adminisztrációja, munkakörváltás vagy akár a munkaviszony megszűnése esetén a távmunka megszűnése is.
Mindez a cégnél a törvény szerint, a távmunka keretein belül működött, a vészhelyzet miatt bevezetett otthoni munkavégzés azonban más helyzet, emelte ki a HR vezető. Erre a kormányrendelet szerint július elejéig volt lehetőség, utána a cég kihasználta azt az évi 44 napot, amikor a munkáltató más címen foglalkoztathatja a munkavállalóit. Ezt az időszakot közös megegyezéssel egyszer meg is lehet hosszabbítani. Ezt tették most december 31-ig. Így az DT IT Solutionsnél is kíváncsian várják a jogszabálymódosítást, hogy tudjanak tervezni a következő évre.
Mobil munkavégzés - hogy áll át egy konzervatív szervezet
2019 tavaszán vezette be a mobil munkavégzést a Mercedes-Benz Hungária a budapesti szervezeténél. A mobil munkavégzés sem nem távmunka, sem nem home office. A munkavállaló dönti el, hogy honnan szeretne dolgozni, kiválaszthatja a munkavégzés helyét. Ez a közvetlen felettes jóváhagyásával kezdetben heti egy nap volt, mondta el Dr. Béres Eszter HR vezető. A dolgot eleinte sok vezető nagyon szkeptikusan fogadta. A járvány azonban, ahogy sok helyen másutt is, ezen jelentősen változtatott.
A vezetők egyik félelme az volt, hogy ha nincs irodai munka, akkor „eltűnnek” a státuszszimbólumok, vagyis a látható jegyei annak, hogy valaki vezető. Ezeknek pedig egy hagyományos szervezetben van jelentősége. Valamint az eddigi közös platformok, személyes csapatközösségek megszűntek. Újra fel kellett építeniük csapataikkal a kommunikációt, megőrizni a virtuális térben is a „team spiritet”. Kihívást jelentett a strukturáltság megtartása, a munkavállalók bevonása, a tényleges figyelem.
A HR-nek ezen időszak alatt fontos támogató szerepe volt (van), elfogadtatni az érintettekkel a helyzetet, a változást. Hogy vállalni kell a hibákat, tanulni belőlük. „Együtt tanuljuk, hogy lehetünk esendők” - mondta Béres Eszter. Fontos tapasztalat volt mindenki számára, hogy lehet mégis irodán kívül dolgozni, így is megy az üzlet, a folyamatok működnek. Szinte valamennyi munkakör optimalizálható otthoni munkavégzésre. Aki pedig otthonról nem végzi el a feladatát, az valószínűleg már az irodai közegben sem volt hatékony.
Ugyanakkor összességében cégnél úgy látják, hogy bizonyos mértékben szükség van az irodai légkörre, így hibrid munkavégzésre készülnek hosszabb távon.
Nyitókép: Gerd Altmann from Pixabay
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Idén a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatóját választották meg 2024 Év Menedzserének. Teljes cikk
Az első önéletrajz, az első motivációs levél, és a bizonytalanság: mit írjak, hova küldjem, mit is akarok egyáltalán? Ha úgy érzed, vakon... Teljes cikk
Egyre gyakrabban merül fel az igény, és néhol már történtek is lépések a készségalapú szervezet vagyis a skill based organization kialakítására.... Teljes cikk
- A vezetők rejtett fegyvere: így alakítják át a munkahelyeket a túlélésért 4 hete
- A home office vége? 4 hete
- Miért szünteti meg a Mol a home office-t? 4 hete
- Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott 1 hónapja
- Egyre kevésbé gondolkoznak home office-ban a munkahelyek 3 hónapja
- Flexibilis terek: Irodák a hibrid munkavégzés korában 3 hónapja
- Felmérés: egészségügyi előnyökkel is járhat a hibrid munkavégzés 3 hónapja
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 3 hónapja
- Ez a juttatás kétszer olyan fontos lett a nők számára mint a szülői szabadság 4 hónapja
- Hol a lendület? - gyorsabb tempót várnak el a vezetők az irodai visszatérés után 4 hónapja
- A Google vezér szerint csak akkor lehet "áttörés", ha a dolgozók bejárnak az irodába 4 hónapja