Ellenállás helyett együttműködés - paradigmaváltás a segítő beszélgetésben
Minden segítő és/vagy vezetői munkában álló ember ismeri az ellenállás jelenségét. Jesper H. Christiansen, a SolutionSurfers nemzetközi tréningszervezet partnere szerint "az ellenállás úgymond a fejünkben van, mert úgy döntünk, hogy ellenállásként értelmezzük azt, ami történik". A szakember szerint nem legyőzni kell az ilyesfajta jelenséget, hanem arra törekedni, hogy minél több felelősséget adjunk át az ügyfélnek.
- A megoldásközpontú coachok, trénerek, segítők körében nagyon, a hétköznapi életben azonban kevéssé. A mindennapokban igenis létezik ellenállás - méghozzá elég erősen. A szervezetekben a menedzserek figyelmének fókuszában tulajdonképpen az alkalmazottak ellenállásának a megszüntetése áll. Minél globálisabb egy szervezet, annál gyorsabban kell változnia, szinte havonta, de legalábbis évente meg kell újulnia. Ez igaz a közigazgatásra is. Négyévente választást tartanak, és az új megbízottak szinte mindent meg akarnak változtatni, hogy az ujjlenyomatuk ott legyen a rendszeren. Sok könyv szól arról, hogyan lehet meggyőzni, megváltoztatni azokat, akik ellenállnak a változásnak. Erről beszéltem az ön által említett workshopon, hogy én, bár haszontalannak gondolom az ellenállás fogalmával dolgozni, elfogadom, hogy az ezen a néven ismert jelenség valós, létező dolog.
- Mi a különbség aközött, hogy ellenállásnak hívjuk a minden segítő, pap, coach, pszichológus által megtapasztalt jelenséget vagy valami másnak?
- Szeretnék valamilyen más, konstruktívabb jelentéstartalmú szót használni az ellenállás helyett. Mert ha ellenállásként tekintek erre a jelenségre, akkor nyilván le akarom győzni, felül akarok kerekedni rajta.
- Ez baj?
- A megoldásközpontú világban fontos paradigma, hogy a coach és az ügyfél viszonyában nem én vagyok a szakértő, hanem az ügyfél. Tehát, ha a beszélgetésünkben ellenállásra emlékeztető jelenséggel találkozom, akkor - mivel az ügyfél a szakértő - én arra a következtetésre jutok, hogy van valami, amit nem tudok. Ha azt látom, hogy az ügyfél unja magát, az óráját nézi, kitekintget az ablakon, esetleg mindenre nemmel felel, akkor azt fogom gondolni, hogy biztos megvan az oka arra, hogy így viselkedik. Ilyenkor azt kérdezem magamtól, hogyan tudunk kilépni abból a helyzetből, amiben az ügyfél számára nem hasznos a beszélgetés? Nem az ellenállását akarom letörni, hanem arra törekszem, hogy profitáljon a helyzetből. Mert ez a coachingbeszélgetésünk célja.
- Vagyis elképzelhető, hogy az ügyfél nekem és az én megoldási kísérleteimnek áll csupán ellen?
- Ezt nem hívnám ellenállásnak. Inkább úgy fogalmaznám meg, hogy nem érti, mi történik. Azt feltételezem, biztos van valami oka annak, hogy így viselkedik, de én nem értem azt. Számára nem releváns, ami történik. Ezért én folyamatosan ellenőrzöm, hogy a számára jó irányba megyünk-e.
- Ön szerint akkor nem is létezik ellenállás a valóságban - csak a fejünkben?
- Az ellenállás úgymond a fejünkben van, mert úgy döntünk, hogy ellenállásként értelmezzük azt, ami történik. Harry Korman svéd megoldásközpontú kollégánk szerint, ha valamit nagyon keresünk, akkor megtaláljuk. Ha ellenállást keresünk, akkor találunk. Az iskolában, ha okosságot várunk a gyerekektől, és így bánunk velük, akkor okosak lesznek - ezt már több kutatás is megerősítette. Ha buta gyerekként közelítjük meg őket, akkor idegesek lesznek, és bután fognak viselkedni. Az előfeltételezéseink hatással vannak arra, hogyan fogjuk megélni, megtapasztalni az adott helyzetet.
- Ezt hogyan lehet lefordítani egy munkahelyi helyzetre? Mi van akkor, ha a szervezet vezetője nem ellenállásként gondol a munkatársak késéseire, lustaságára? Mi a különbség, mi változik?
- A vezető természetesen nem mondhat le a vezetői felelősségéről, de felteheti azt a kérdést, hogy ha a munkatársak nem ellenállóak, akkor vajon miért csúszunk a határidővel? El lehet kezdeni arról beszélni, hogy ez nem hasznos a cég számára. Jobb, ha a munkahelyen nem az emberek személyére koncentrálunk, hanem a feladatra. Mi van akkor, ha valaki mindig 50 percet késik a heti megbeszélésekről, ráadásul mindig ugyanazt a béna kifogást hozza fel? Hiába teszik át a megbeszélést 50 perccel későbbre, ugyanez megismétlődik, és a másik tíz ember miatta szenved. Ezt lehet úgy is kezelni, hogy újra és újra elbeszélgetünk a notóriusan késő kollégával, de koncentrálhatunk a feladatra is. A feladat a hatékony megbeszélés, ezért abból indulhatunk ki, hogyan lehet igazán hatékony a megbeszélés. Így olyan megoldások is születhetnek akár, minthogy nem kell jelen lennie minden egyes témánál, vagy azokra korábban elküldheti emailben a javaslatait, esetleg betelefonál. Több megoldást generál, ha a feladatra koncentrálunk, nem az emberre.
- Jó, de mit számítanak a szavak? Mai előadásában azt is megemlítette, hogy problémák helyett arról lenne jó beszélni, amit valójában szeretnénk. Mi változik meg ettől?
- A problémák az utunkba állnak, amit meg szeretnénk, az előremozdít. Chris Iveson szerint nem lehet megszabadulni a múltunktól, de el lehet érni, hogy ne akadályozzon a jövő felé vezető úton. Ha kívánságokról, vágyakról beszélünk, akkor azok könnyebben lefordíthatók projektekké, és abban akár együtt is dolgozhatunk. Ez a dolog pedig összeköt, nem szétválaszt.
- Miért fontos az, hogy az ügyfél legyen a szakértő? Miért baj, ha a segítő ember, a "tanácsadó" ténylegesen tanácsot ad?
- Ez a felelősség átadását jelenti, és elismerem, paradigmaváltást is. Sokszor a coach valóban tanácsadóként működik, kidolgoz egy akciótervet, és Isten ments’, hogy attól eltérjen az ügyfél...! Mert ha nem teszi meg a 32. lépést, akkor soha nem fog eljutni a 99. lépésig! Ha coachként abból indulok ki, hogy az ügyfél a szakértő, akkor inkább az ügyfél önbizalmát építem fel abban, hogy megtalálja a számára legjobb megoldást. A megoldásközpontú látásmód annyiban is elhengeríti az ellenállás problematikáját az útból, hogy a vágyott jövőről beszél. Mintha átmennénk egy lehetséges forgatókönyvön, ami akár valósággá is válhat. Ehhez kapcsolódóan nagyon konkrét kérdéseket teszünk fel: mi lesz más? Mi fog megváltozni? Ha csoda történne, és megoldódna a nehéz helyzet, akkor mi történne? Honnan vennénk észre? Ki venné észre? És így tovább. Szeretnénk ugyanis nagyon világosan, élesen, részletesen megfesteni ezt a jövőbeli képet, hogy minél vonzóbb legyen az ügyfél számára, és ténylegesen el akarja érni.
2003-2005 között az Inpraxisnál rendszerszemléletű narratív tanácsadó képzettséget szerzett, majd 2008-2010 között a megoldásközpontú Solutionsurfers szervezetnél brief coach és coachtréneri képesítéssel gazdagodott.
Részt vett a Koppenhágai Önkormányzat szociális munkásainak megoldásközpontú képzésében, ami a problémás, diszfunkcionális családoknál és a gyermekelhelyezési ügyekben nagyon sokat segített a szakembereknek. Az elmúlt években dániai és svájci továbbképzéseket tart, cégek és nonprofit szervezetek fejlődését segíti, a dániai megoldásfókuszú konferenciák elindítója, a SolWorld megoldásfókuszú szakmai közösség meghatározó alakja.
Svájcban és Budapesten él feleségével, Hankovszky Katalin megoldásközpontú coachcsal és két gyermekükkel.
- Dehogynem, és nekem is fontos, hogy a műtőorvos vagy az autószerelő ne coacholjon, hanem szakemberként meggyógyítson engem vagy az autómat. Coach vagyok, és egyébként hiszek a társadalom működésében és a kazualitásban. Minden szakmának megvan a módszertana. Speciel a megoldásközpontú coachingban nem túl hasznos vagy egészséges a kazualitás hangsúlyozása. Miközben elismerem, hogy vannak kiváló, a szakértői szerepben működő coachok. Én nem ilyen vagyok.
- Elképzelhető, hogy valaki egyszer megoldásközpontú coachként, máskor kicsit tanácsadóbb segítőként, esetleg terapeutaként, lelkigondozóként működik?
- Igen, többféle szerepet is lehet váltogatni. Ahogyan azt is elképzelhetőnek tartom, hogy egy munkahelyi vezető coachszerepben is működjön. Lehet, hogy az egyik héten coachként segíti a munkatársai fejlődését, míg pár nappal később már főnökként tárgyal a fizetésekről. Az együttműködés keretei határozzák meg a szerepet. Ha én megoldásközpontú coachként kerülök egy helyzetbe, akkor nem fogok tanácsot adni. Ha az ügyfél hirtelen a tervezésben kér segítséget, akkor lehet, hogy egy újabb alkalommal már a tervezést segítő szerepben találkozunk.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Eddig lehet jelentkezni az országos szakmai versenyekre 1 hete
- Így lehetsz jobb vezető nőként 2 hete
- Organizational Development Manager 1 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 1 hónapja
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 2 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 2 hónapja
- Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis? 2 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 2 hónapja
- Ez a következő három év legnagyobb kihívása a pénzügyi vezetők szerint 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?