Gyors, rugalmas HR osztályokra van szükség a válságban
A világszerte jelentkező gazdasági visszaesés nemcsak a vállalatok produktív állományát érinti, hanem erősen átalakíthatja a HR osztályok életét is. A humánerőforrás piac drasztikus mértékű átrendeződése a vállalati szervezeteken belüli HR tevékenység hangsúlyainak áthelyeződése mellett érinti az osztályok méretét és struktúráját is. Merre halad ez a terület, milyen tendenciák tapasztalhatók és milyen változások várhatók?
Mindenesetre a jelenlegi gazdasági nehézségek akár a nagyvállalati HR átalakítását is eredményezhetik. A jelenlegi helyzetben a szervezetek egy olcsó, gyorsan és rendkívül rugalmasan reagáló HR-nek látják leginkább hasznát. A nagy, hierarchizált HR osztályok nehézkesek és működtetésük is rendkívül költséges. A kis HR supportok hatékonysága viszont most nagy kincs lehet a cégek számára, meglehet, életben maradásuk múlik ezen.
Új szelek?
Szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy nehéz időszaknak néz elébe a személyügyi szakma. A hatékonyság válik kulcskérdéssé, ez pedig sok esetben a létszám csökkentésével jár együtt. Tovább gondolva ez a shared service felé való mozdulást is jelentheti, aminek alkalmazásától - különösen a személyzeti ügyekre vonatkozóan - a magyar cégek ódzkodnak. Barbár dolognak tűnhet a személyzettel kapcsolatos tevékenységek megosztása, de a szükség rendet bont. És az egyelőre átmenetinek induló megoldás, alapjaiban változatathatja meg a HR-ről való gondolkodást.
Az eddig erősen hierarchizált cégek is kénytelenek lesznek belátni, hogy a lapos szervezeti felépítés rendkívül sok vonzó tulajdonságot rejt magában, vagy hogy a HR support igen is megosztható, akár belső vállalati szolgáltató központok létrehozásával, akár kiszervezéssel. Ami azt is jelenti, hogy a humán szakemberek karrier lehetőségei lekorlátozódnak, legalábbis nem a hierarchiában való előrelépést jelentik majd. Meg kell említeni azonban, hogy a shared service centerek nem minden esetben jelentenek költségmegtakarítást.
A PricewaterhouseCooper (PricewaterhouseCoopers, Key trends in human capital: a global perspective, London, 2006) nemrégiben készített tanulmánya arra figyelmeztet, hogy ha a kiszervezés, a shared service centerekbe szervezés - vagy akár az e-HR - nem megfelelően vannak kivitelezve, akkor nincs különösebb hatásuk a költségek alakulására. Mivel azonban a költségek megoszlása, besorolasa látványosan változott, nem mindig szembeötlő, hogy valójában nem történt költségmegtakarítás. Sőt a legtöbb esetben - a feladatok jelentős részének kiszervezése ellenére - a HR feladatokat ellátó személyzeti létszám sem csökkent.
Shared service vagy belső HR support?
Jogos a kérdés, hogy akkor most shared service vagy kis belső HR support? Ez leginkább a vállalat nagyságán és tevékenységén múlik. Nyilván nem ugyanaz a megoldás a Magyar Postánál és egy 30 főt foglalkoztató családi vállalkozásnál. A CIPD Intézet a HR funkció változását tanulmányozva (The changing HR function: the key question) nem meglepő módon arra mutat rá, hogy veszélyt jelenthet a HR megoldások divatszerű átvétele. Annak sugallása, hogy létezik a "best practice", amelynek alkalmazása mindenhol sikerrel jár, a valóságban nem állja meg a helyét.
Emiatt a benchmark például - sok hasznos hozadéka mellett - óvatosan és fenntartásokkal kezelendő, mert leginkább magában hordozza a trendek vak alkalmazásának veszélyét. Nem árt minden esetben feltenni a kérdést, mit akarunk elérni az adott HR eszköz vagy struktúra kialakításával és valóban azt érjük-e el bevezetése révén?
A kulcs csak a "fenntartott keresés" lehet, annak a megoldásnak a keresése, amely leginkább illik a cég stratégiájához, szervezeti felépítéséhez, tevékenységéhez és a mindenkori körülményekhez.
Merni, mérni és demonstrálni
Mindez arra mutat rá, hogy egyre nagyobb szerepet kap a HR-controlling tevékenység, hiszen a hatékonyság csak így mérhető. És kétségtelen tendencia az is, hogy a HR egyre inkább kell, hogy mérje és demonstrálja az átlakítások - vagy épp a nem-változtatások - eredményeit. Ezzel válaszoljon a vállalat vezetés azon igényére, hogy a HR erősen és költségszempontúan támogassa a vállalati stratégiát.
Ehhez persze kell a nem annyira humán - sokkal inkább üzleti beállítottságú HR szakember, aki megfelelő rugalmassággal tekint munkájára és saját szerepére is. Mindegy hogy generalista vagy specialista, legyen képben a gazdasági élet mozgatórugóival, eseményeivel. És nem utolsósorban legyen képes állandóan keresni - nem a legújabb vagy legdivatosabb -, hanem az adott helyzethez legmegfelelőbb HR megoldást.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- "Gondoskodási válság van" - jelentősen emelni kellene a családi pótlékot 1 éve
- Együttműködik a Debreceni Egyetem és a Hell Energy Magyarország 1 éve
- Cseh agrárvállalattal kötött stratégiai megállapodást a Széchenyi István Egyetem 1 éve
- Jön a hatnapos munkahét, de csak a felsővezetőknek 2 éve
- NGM-államtitkár: a kormány gyors ütemben, a lehető legtöbb uniós forrást el szeretné juttatni a vállalkozásoknak 2 éve
- Így lesz minőségi munkaerő: üzleti fórum német cégekkel Debrecenben 2 éve
- Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben 2 éve
- Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá az NGM és a Joint Venture Szövetség 2 éve
- Stratégiai beszerző 2 éve
- Több fizetés az érzelmi munkáért - miért ne valósulhatna meg? 2 éve
- Stratégiai együttműködést kötött a Mol és a Miskolci Egyetem 2 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?