Hogyan érintik a kölcsönzést a tervezett munkajogi változások?
A munkavégzés feltételrendszere, a munkajogi szabályozás az egész társadalmat érinti, nem meglepő, hogy a Munka Törvénykönyve (Mt.) tervezett módosításai hetek óta foglakoztatják a közvéleményt. A nemzetgazdasági miniszter által benyújtott törvényjavaslat-csomag az előzetes hírek ellenére nem tartalmaz drasztikus módosításokat, sőt, néhány régóta rendezésre váró kérdést továbbra is érintetlenül hagy.
Az Mt.-hez csak áttételesen kapcsolódó témaköröknél maradva, rég várt előrelépést valósít meg a rendelkezés, mely szerint az iskolaszövetkezeti munkavégzés ("diákmunka") szabályozása bekerül a Munka Törvénykönyvébe, illetve a munkaügyi ellenőrzés kapcsán is számos módosítás várható. A törvényjavaslat ezen felül a munkaerő-kölcsönzésről szóló 2008/104/EK irányelv átültetése érdekében újraszabályozza a munkaerő-kölcsönzés feltételeit.
Cikkünkben a javaslatcsomag utóbb említett, talán kevésbé reflektorfényben lévő érdekességére irányítanánk a figyelmet.
A munkaerő-kölcsönzés a fejlett országokban régóta elterjedt, atipikusnak is nevezett foglalkoztatási forma. A közösségi szabályok megalkotására tett első kísérletek 1982-ből származnak, Magyarországon azonban csak 2001-től él a jogintézmény. Jelenleg mintegy 700-800 munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó cég tevékenykedik, ebből ténylegesen 500 aktív a területen. Munkaerő-kölcsönzés céljából munkaviszony létrejöhet határozott vagy határozatlan idejű, teljes-, vagy részmunkaidőre. A fenti irányelv jogharmonizációs célzattal megállapítja azokat a minimum-követelményeket, amelyeket legkésőbb 2011. december 5-ig minden tagállamnak megfelelően át kell ültetnie saját jogába.
A várható módosítás nyomán ezentúl tehát Magyarország területén olyan EGT-államban székhellyel rendelkező vállalkozás is működhet kölcsönbeadóként, amely a rá irányadó jog szerint munkaerő-kölcsönzést folytathat. Jobban belegondolva ez a jogharmonizációs törekvések dacára felvet néhány kérdést, hiszen a nyilvántartásba vételhez hazánkban kétmillió forint összegű vagyoni biztosíték letétbe helyezése szükséges, amely viszont nem minden EGT-államban követelmény.
Hiányosságként említhető ugyanakkor, hogy a javaslat nem tér ki a külföldi személy munkaerő-kölcsönzés keretében történő magyarországi foglalkoztatására, vagy a magyar munkaerő külföldre kölcsönzésének feltételeire.
Az irányelv fogalom-meghatározása szerint a munkaerő-kölcsönzés ideiglenes munkavégzés (ezt a német "Zeitarbeit", illetve az angol "temping" fogalma is tükrözi). A javaslat ennek megfelelően rögzíti, hogy kölcsönzés a kölcsönbeadó és a kölcsönzött munkavállaló közötti megállapodásban rögzített, legfeljebb 5 éves tartamra szólhat.
A kölcsönzött munkavállalónak azonos kölcsönvevőnél az előző foglalkoztatása megszűnésétől számított 6 hónapon belül történő ismételt kikölcsönzése időtartamát egybe kell számítani, függetlenül attól, hogy a kölcsönzés ugyanazon, vagy más kölcsönbeadóval kötött megállapodás alapján valósult meg. A jogalkotó ezzel lényegében a határozott idejű munkaviszony szabályait rendeli tükröztetni. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy az előírás ugyanazon kölcsönvevőnél ugyanazon munkavállaló vonatkozásában alkalmazandó, de a munkavállaló és a kölcsönbeadó viszonyát nem érinti, a közöttük fennálló jogviszony időtartamát nem korlátozza. Arra nem terjed ki a szabályozás, hogy az 5 év után mennyi idő elteltével létesíthet újabb foglalkoztatási jogviszonyt munkaerő-kölcsönzés keretében a munkavállaló.
A kölcsönbeadó és a munkavállaló, illetve a kölcsönvevő és a kölcsönbeadó között fennálló szerződések egymástól függetlenek. Ez azt is jelenti, hogy időbeli hatályuknak nem kell azonosnak lennie, így lehetséges, hogy az egyik határozott, míg a másik határozatlan időre jön létre.
A kölcsönzött munkavállalóra a kölcsönvevőnél történő foglalkoztatás teljes tartama alatt a terhes és szoptató nők, valamint a fiatal munkavállalók védelme, a munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó szabályok, a munkabér összege és védelme, valamint az egyenlő bánásmód követelménye vonatkozásában a kölcsönvevőre irányadó rendelkezéseket kell alkalmazni.
Az irányelvvel összhangban hangsúlyos szerepet kapna az egyenlő bánásmód követelménye, de az alkalmazás alól kivételt is enged a szabályozás, amennyiben a kölcsönbeadóval határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkező munkavállaló a kikölcsönzések közötti időszakokban is kap bért. További honi kivétel az eset, ha a kölcsönzött munkavállaló a kölcsönbeadónál összességében kedvezőbb díjazásban részesül, mint a kölcsönbe vevő azonos munkakörben foglalkoztatott munkavállalója, de az az előírás is egyedi, amely szerint nem kell alkalmazni az egyenlő bánásmódra vonatkozó rendelkezéseket a helyi önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társaság vagy közhasznú szervezet, valamint a nyilvántartásba vett közhasznú szervezet által végzett munkaerő-kölcsönzés esetén.
Az egyenlő bánásmód követelményéhez szorosan kapcsolódik az a rendelkezés, amely rögzíti, hogy a kölcsönzött munkavállaló számára biztosítani kell a kölcsönvevőnél a szociális juttatásokhoz való hozzáférést, a kikölcsönzések közötti időszakokban pedig a kölcsönbeadó által biztosított szociális juttatásokat.
Újítás az a kötelezettség, mely szerint a kölcsönvevő a nála működő üzemi tanácsot, illetve képviselettel rendelkező szakszervezetet rendszeresen, de legalább félévente egy alkalommal, a nála foglalkoztatott kölcsönzött munkavállalókat pedig folyamatosan, helyben szokásos módon köteles tájékoztatni a kölcsönzés keretében foglalkoztatott munkavállalók létszámáról és foglalkoztatási feltételeiről, valamint a betöltetlen álláshelyekről.
A tervezet lehetőséget teremt arra, hogy a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő olyan megállapodást kössön, amely alapján ha a kölcsönzés megszűnésétől számított három hónapon belül a kölcsönzött munkavállaló a kölcsönvevővel munkaviszonyt létesít, a kölcsönbeadó részére a kölcsönvevő díjazást köteles fizetni. Megjegyezzük ugyanakkor, hogy ez a szabályozás számos további megválaszolatlan kérdést vet fel.
Nem rendelkezik viszont arról a javaslat, hogy az egyenlő bánásmód megsértése milyen szankciókkal jár, vagy hogy a munkavállalói létszám megállapításakor miként kell tekintetbe venni a kölcsönbevevőnél munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatottakat.
Összefoglalásképp megállapítható, hogy a szabályozatlannak tűnő részletkérdések dacára a jogalkotó igyekezett egyrészt a joganyagot végre tendenciózusan az uniós alapelgondoláshoz közelíteni, annak időleges jellegét kidomborítani, másrészt a kölcsönzés régebb óta nyitva lévő gyakorlati kérdéseire megfelelő választ adni.
Ormai és Társai CMS Cameron McKenna Ügyvédi Iroda
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Most októberben is aktuális egy "ledolgozós szombat". Sokan tapasztalják, hogy bizonyos ünnepnapok körüli munkarend-átalakítás különösen a... Teljes cikk
A 2026-ban életbe lépő bértranszparencia irányelv új kötelezettségeket ró a HR-re: a bérek nyilvánossá tétele mellett ügyelni kell arra, hogy... Teljes cikk
Az EU új irányelve szerint, ha egy cégnél jelentős eltérés van a férfiak és nők fizetése között, a vállalatnak kötelező lépéseket tennie a... Teljes cikk
- Közel félmilliót is kereshet egy parkolóellenőr – ilyen feltételekkel várják az új dolgozókat 1 hete
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 1 hete
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 1 hete
- Elindult a Talent Bridge országos HR-esetmegoldó verseny – a jövő HR- szakembereit keressük 1 hete
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 1 hete
- A foglalkoztatási ráta a magyar vármegyékben - grafikon 2 hete
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 2 hete
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 3 hete
- Bádogos 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete
- Dolgoznának, de nem tudnak – 26 millió ember rekedt a munkaerőpiac szélén Európában 3 hete



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?