kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 9 éve

Hogyan lehet közös vállalati kultúrája egy 13 országban működő cégnek?

Idén év elején a Telenor Group felsővezetői körútra indultak: sorra látogatják a cég leányvállalatait. Így kívánják népszerűsíteni a cég alapértékeit: a Telenor Way egy olyan, több mint 10 évvel ezelőtt kidolgozott értékrend, mely a vállalat kultúrájának alapját adja – ez az oka annak, hogy teljesen más kultúrájú országokban azonos értékek mentén tudnak működni a Telenor leányvállalatai. A törökbálinti Telenorhoz pár napja látogatott el Kjell-Morten Johnsen alelnök, a Telenor európai vezetője és Jon Erik Haug, alelnök, csoportszintű People Development vezető.

Ha a folyosón járva-kelve megkérdezzük az itt dolgozókat, hogy mik a vállalat kultúrájának alapjai, mi adja a cég globális értékrendjét, akkor mindenki rávágná, hogy a Telenor Way – kezdte a beszélgetést Kutas István, vállalat kommunikációs igazgatója, aki úgy látja ennek iránymutatása alapján tud azonos színvonalon, értékek mentén működni szerte a világon az összes Telenor vállalat. A cég szerint elengedhetetlen, hogy ezek az értékek, eljárások egyértelműek és kötelező érvényűek legyenek minden munkavállaló számára, hiszen ez definiálja a vezetői attitűdöt, a megkívánt vállalati kultúrát.



Ha erős a belső kultúra, nagyobb az elkötelezettség

Kjell-Morten Johnsen elmondta, hogy 10 évvel ezelőtt tették le a közös értékrend alapjait. „Jelenleg 13 országban működünk, mindegyik más kultúra, más emberek, de nekünk mint cégnek meg kellett találnunk a központi közös elemeket: így születtek meg azok az értékek, melyek immár 10 éve változatlanok. A kollégák már jól ismerik ezeket: fontos része az etikai kódex, az hogy hogyan bánunk az emberekkel.” Kjell-Morten Johnsen számtalan helyen dolgozott szerte a világban, többek között Oroszországban, Norvégiában, Franciaországban, Szerbiában – így jól látja, hogy bár nyilvánvalóan mindenkinek más a kulturális háttere, ennek ellenére megoldható, hogy ugyanazt képviselje mindenki mindenhol. „Ha van egy egységes keretrendszerünk, akkor ez tud működni. A Telenor Way már régóta létezik, de ezzel a körúttal új életet akartunk bele lehelni – eddig Bulgáriában, Szerbiában, Portugáliában, Svédországban, Dániában jártunk, de készülünk Ázsiába is. Az elkötelezettség azzal építhető, ha erős a belső kultúra.”

Amiben a magyarok jók

„Emberközpontú cég vagyunk, sokat fektetünk az emberekbe, lehetőséget adunk, hogy különböző országokban dolgozzanak, különleges feladatokat adunk nekik, csökkentjük a távolságot a vezetők és a munkatársak között. Célunk, hogy megosszák egymással a tudásukat, legyenek saját ötleteik.” – mondta Jon Erik Haug. „Azáltal, hogy a 13 országban azonossá tettük a vállalati kultúrát, sokkal könnyebb lett a munkatársakat cirkuláltatni az egyes országok között. Hiszen alapjaiban mindenhol ugyanazzal találkoznak. Így lehet egymástól megoldásokat tanulni,
világosan látjuk hogy minden ország másban jó.” – mondta Jon Erik Haug.



A két vezető szerint a magyarok, a szerbek és a montenegróiak is nagyon fegyelmezettek munkaszervezésben. A magyarok kíváncsibbak, mint a többiek, Magyarország folyton új területeket keres: ilyen volt a lakossági értékesítés átalakítása, mely nagyon innovatívan zajlott, ennek köszönhető, hogy nagyon szépek lettek az itteni üzletek. A két szakember azt is kiemelte, hogy az itteni HR nagyon erős, nagyon jó HR-szakemberek dolgoznak Magyarországon. Ezt onnan is tudják, hogy korábban már az ő kezük alatt is dolgozott magyar HR-es.

Kjell-Morten Johnsen
A diverzitás nagyon fontos feladat: lényeges, hogy minden leányvállalatnál sok expat dolgozzon, minden országból mehessenek más országokba szakemberek. „Csak Norvégiában 200 expat dolgozik a cégnél. Az európai régió vezetőségében is nagy a keveredés és ez nagyon jó és fontos, azt gondolom erősebb a cég, ha többféle háttérből jönnek az emberek.” – mondta Kjell-Morten Johnsen.

Az etikai kódex kapcsán felmerült a vállalat korrupció ellen felvállalt küzdelme is. A korrupció témájában mostanában sokszor szó esik szerte a világon Magyarországról - kíváncsiak voltunk arra, hogy ők éreznek-e ebből bármit. Azonban a két norvég vállalatvezető szerint nem kirívóan nehéz a helyzet ebből a szempontból sem. „Mindig vannak helyzetek, vannak emberek, akik próbálkoznak, de mi ehhez hozzá vagyunk szokva. Nem sokkal nehezebb terep Magyarország, mint más országok. Nincs minket érintő dolog ebben a témában.” – mondták.
A Telenor Way értékei

  • Egyszerűsítsünk!
  • Tartsuk be ígéreteinket!
  • Mutassunk tiszteletet!
  • Nyújtsunk inspirációt, ébresszünk gondolatokat!

    Vezetői attitűdök

  • Felfedezés
  • Elkötelezettség
  • Felhatalmazás
  • Végrehajtás

    Etikai Kódex


  • Az, hogy mik szerepeljenek a Telenor Way kiemelt értékei között több száz vezető véleménye alapján öntött formát. Nem felülről, erőből zajlanak a döntések a cégnél, nem egy vezető egyedül találta ki az elvárásokat, hanem egy hosszú közös munka eredménye. Erre példaként azt mesélik, hogy Bulgáriában a vállalat egy hétemeletes épületben működött, melynek a legfelső szintjein ült a menedzsment. Ezt teljesen átalakították, nyitott struktúrájú irodát hoztak létre. Ugyanis a korábbi épület és annak elrendezése a presztízs és a hatalom szimbóluma volt, amit ők nem szeretnek.
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

    A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

    Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

    Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

    Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

    HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk