kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve
A szerzőről ▼

Hogyan őrizzük meg a családias hangulatot egy növekvő cégnél?

Öt évvel ezelőtt kezdett jelentős bővülésbe a DVM group integrált építészeti és építőipari szolgáltatásokat nyújtó mérnökiroda. Idén tavasszal pedig eljutottak oda, hogy szüksége lett a cégcsoportnak HR vezetőre, aki a számos korábban ösztönös működést tudatosabbá teszi, folyamatokba önti. Budai Gyöngyvér, HR igazgatóval beszélgettünk a mérnökök toborzásának kihívásairól, a szervezeti kultúra kialakításáról, a munkavállalók fejlesztési lehetőségeinek sokszínűségéről.

Budai Gyöngyvér, DVM Group-

Budai Gyöngyvér 2022. márciusában érkezett a DVM grouphoz, 15 év multinacionális cégeknél – elsősorban a banki szférában – szerzett tapasztalattal a háta mögött. Korábban a Budapest Banknál és Raiffeisen Banknál dolgozott, gyakornokból lett senior HR menedzser. Majd iparágat váltva került a DVM-hez HR vezetőnek. Bár korábban jóval nagyobb csapatokat is vezetett HR Business Partnerként, az új iparág és a stratégiai HR kialakítása szép kihívást jelent a 155 fős cégnél. 

Milyen kihívást jelent HR szempontból ez az iparág?

Korábban elsősorban IT területen támogattam a toborzást, ami nem könnyű feladat, az informatikai szakemberek hiányáról rendszeresen hallunk, de a mérnöki szakmában is hasonló a helyzet. Nagyon erőteljes a külföldi lehetőségek elszívó hatása, valamint komoly kihívást jelent az utánpótlás megtalálása. Éppen ezért nagyon fontosnak gondolom, hogy minél hamarabb meg kell szólítani a pályakezdőket, már az egyetem első vagy másodévében (akár korábban is), gyakornoki helyként, de az is jó lehetőség, ha csak eljönnek hozzánk a fiatalok egy helyszínbejárásra, megnézni, mivel foglalkozunk. 

Nálunk építész- és építőmérnöki munkakörök vannak, tervezés és kivietelezés egyaránt jelen van, így a gyakornokok mindkét területen tapasztalatot tudnak szerezni. Sőt a területek közötti átjárhatóság miatt van olyan kolléga, aki tervezésen kezdett, aztán átment a kivitelezésre. Sok munkatársunk van, aki gyakornokból munkavállaló lett a cégnél, sőt olyan is, aki már a projektvezetői pozíciónál tart. 

Hogyan segítik a beilleszkedést?

Éppen most dolgozzuk át a vállalatnál a mentori folyamatot, aminek a kezdeményei egyes területeken már nagyon jól működnek, így minél több szervezeti egységre szeretnénk kiterjeszteni. A mentor egy évig van a mentorált mellett, és minden szükséges dologban segíti őt. A gyakornokok és az új belépők is kis kártyákat kapnak érkezéskor, amelyek segítenek kiépíteni a cégen belül a kapcsolataikat, illetve adott pillanatban segítséget is kérhetnek velük. („Kávézz velem”, „Elakadtam” stb.) Az első hétre tananyagot is kidolgozunk, ami mindenki számára megkönnyíti az eligazodást. Senkit nem hagyunk magára. A gyakornokokat is csak akkor visszük fel egy-egy területre, ha megvan, hogy ott az első időszakban dedikáltan ki támogatja. 

Az állományunk meglehetősen fiatal, az átlagéletkor 35 év, miközben ezzel párhuzamosan a szakmában az elöregedés elég komoly probléma. Szinte kizárólag mérnökökkel dolgozunk, legyen szó akár a kivitelezés területéről: ahol művezető, építésvezető, projektvezető, munkahelyi mérnök dolgozik, vagy a tervezésen a tervezőmérnökökről, vagy a vizualizációs (látványtervezői) csapatról. Ezen kívül projektmenedzsmenttel és fenntarthatósági tanácsadással is foglalkozunk. Mivel ilyen sokféle a tevékenység, a csapat is sokszínű.  

Az idei évben kezdtünk állásbörzékre járni, amiatt, hogy minél szélesebb körben megismerjék a nevünket, tevékenységünket. Sokan jelentkeznek célirányosan hozzánk, akiket vonz az a portfólió, amivel foglalkozunk. Most például az egykori Balettintézetet alakítjuk át, és az ilyen projektekben való részvétel tervezői és kivitelezői oldalon nagyon vonzó lehetőség.

Külön feladat lehet a megtartás egy ilyen nehezen toborozható csoportban, mint a mérnökök?

Jó a fluktuációnk 5,5%, ami az iparágban jónak számít. Számos eszközzel teszünk érte, hogy ez így is maradjon. Éppen most alakítjuk át a teljesítményértékelési folyamatunkat, hogy az is segítse a dolgozók megtartását. Belső karrierépítésre számos lehetősége van a kollégáknak, ahogy korábban említettem, vannak, akik pályakezdőként kezdtek nálunk, de már projektvezetői szinten vannak, ez is a megtartás kulcsfontosságú része. Valamint a jelenlegi kihívást jelentő gazdasági helyzetben végrehajtottunk év közben egy inflációkövető béremelést, illetve igyekszünk minden körülményt biztosítani ahhoz, hogy a munkatársak hosszú távon jól tudjanak teljesíteni. A munkabeosztásra is külön figyelmet fordítunk, például, ha valakinek egy komolyabb megterhelést jelentő feladata volt, akkor utána tudjon kicsit pihenni, lazábban dolgozni. 

A szervezeti kultúra is fontos tényező, a cég kisvállalkozásból nőtt nagyra, de a családias, összetartó légkör megmaradt. A területekért felelős partnerek minden beosztottjukat személyesen ismerik, így közvetlen a kapcsolat a vezetőség és a munkatársak között.

Most jutott el a cég arra a pontra, hogy érzésből már nem lehetett folytatni, hanem tudatosítani kell dolgokat, és kiépíteni hozzá folyamatokat. A meglévő értékekre kell ráerősíteni, építeni, ami egy érdekes, kihívást jelentő HR feladat. HR menedzserként korábban nagyobb csapatokkal dolgoztam, 200-300, sőt 1000 fős csapattal is, itt pedig 155 ember van, viszont a HR összes folyamatát le kell fedni, nem egy-egy területet vinni business partnerként. 

Hogyan lehet megőrizni a családias hangulatot egy gyorsan növekvő cégnél? 

Ennek a kulcsa a partnerek alatti vezetőréteg lesz, akiknek biztosítani kell a folytonosságot ebben a tekintetben, átvenni a szerepet, ami eddig a partnerek kezében volt. Ha ezt a felsővezetői réteget tudjuk jól képezni, fejleszteni, erősíteni, akkor az érzésből, ösztönből meglévő jó alapokra tudatosan, eredményesen lehet építkezni. A vezetőfejlesztés az egyik szívügyem, így ebben nagyon aktívan veszek részt, azon túl, hogy külső tanácsadókat is igénybe veszünk.

Kihívás a cégnél, hogy nagyon sok helyszínen vagyunk jelen, fizikailag széttagozódva – a tervezők, látványtervezők is más-más irodában vannak, van egy központunk és mellette ott van még az összes kivitelezési helyszín. A munkakörülményeket mindenütt úgy teremtjük meg, hogy jó munkakörnyezetben lehessen dolgozni, mindenhonnan egyformán, azonban mégsem együtt. Ezért is fontos a vezetők szerepe, hogy mindenkit bevonjanak a vérkeringésbe, akkor is, ha akár már több mint egy éve külső helyszínen, egy kivitelezésen dolgozik a kollégánk. Fontos, hogy ugyanúgy a csapat tagjának érezze magát. Ezért vannak a csapatépítők, teljes csapat találkozók, amelyeken közvetlen együttlétekre biztosítunk lehetőséget. A sikerek megünneplését is erősítenünk kell a kultúrába, mert egyre gyorsabban kell pörgetni a feladatokat, és ha nem figyelünk oda tudatosan, akkor ezekre az alkalmakra nem jutna idő, pedig időt és energiát is kell szánni rájuk. Hiszen egy-egy ilyen közös esemény arra is alkalmat ad, hogy találkozzunk, ne csak e-mailben vagy telefonon beszéljünk. 

Erősíteni kellett a belső kommunikációnkat, korábban mindenkihez szóban eljutott minden információ, át kellett térni arra, hogy írásos kommunikáció is legyen  a korábbi közvetlenséget megőrizve. Néhány hónapja van egy nagyon jó belső hírlevelünk, és egy jó gyakorlatra példa, ami a munkavállalóinktól indult: a kivitelezési csapatok maguk hozták az ötltet, hogy befotózzák a helyszíneket időről-időre, amin éppen dolgoznak, és megosztják a többiekkel ebben a havi hírlevelünkben. Vagy meghívják a tervező és a vállalkozási csapatot, akik az adott terveken dolgoztak, az építkezésre, hogy megmutassák, hogy néz ki a megvalósulás. 

A vezetőképzést már érintettük, de képzés, fejlesztés minden munkavállaló esetében fontos eszköze a megtartásnak, ez hogyan zajlik a cégnél? 

A technológia ebben az iparágban is folyamatosan változik, ezért folyamatos belső és külső képzésekre van szükség, hogy tartani tudják a munkavállalók a lépést. Az edukációnak ezért nagyon fontos szerepe van, hogy behozzuk mindig a friss tudást. Ennek érdekében öt nap tanulmányi szabadságot is adunk a munkatársaknak, amit a vezetővel egyeztetve az érdeklődésüknek megfelelően felhasználhatnak. Ezentúl a látványtervezés, BIM (Building Information Modelling ) valamint projektmenedzsment területeken a versenyképesség miatt nagyon fontos, hogy mindenki figyelje és behozza az új technológiákat, amiket lát a piacon. Előadásokra, konferenciákra járunk, résztvevőként és előadóként is, a kollégák pedig utána megosztják egymással ezt a tudást, erre mindig biztosítunk időt, lehetőséget. Például van, hogy közös reggelik alkalmával zajlik a tudásmegosztás, ahol bárki előadhat, aki szeretne valamilyen újdonságot átadni. De olyan is előfordul, hogy meghirdet egy-egy kolléga egy webinárt, amibe be lehet kapcsolódni. A kivitelezésekről is befutnak időnként olyan problémák, amiket együttműködve, közösen könnyebb megoldani. Mindez alapja a mottónknak, hogy a mérnöki kiválóság mindenhogy megjelenjen. Esetenként elmegyünk más kivitelezéseket is megnézni, amelyek szakmailag érdekesek, és mivel a nálunk dolgozók egy része művész is, kiállításra is volt, hogy mentünk együtt. Tanulmányutakat is szervezünk, akár külföldre is, ami szintén lehetőséget ad a tanulásra, fejlődésre, inspirációra. 

Mennyi időt tűzött ki a folyamatok kikristályosítására?

A tervek szerint az új teljesítményértékelést az idei évben be fogjuk vezetni, most teszteljük, alakítjuk ki a formáját. Fontos, hogy a teljesítményértékelés legyen transzparens, hogy év elején szülessen egy célkitűzés, hogy mit várunk el a kollégáktól, aminek írásos nyoma is van, nem csak beszélgetünk. Ezt most már be kell építeni a szervezeti működésbe, méghozzá úgy, hogy az emberek ne plusz teherként éljék meg, hanem azt érezzék, hogy támogatja a munkájukat, fejlődésüket. Írásosan dokumentálva minimum félévente szükséges ránézni, hol tartunk, és akkor nem felejtődik el, mondjuk év végére az év első fele. Tudni kell a sarokpontokat, akkor is, ha a körülményeknek megfelelően dinamikusan változnak a feladatok, és az is fontos, hogy ezek legyenek számszerűsíthetők. Ehhez illeszteni kell a képzési tervet is. Kinél, mit kell fejleszteni, mi történik, ha megváltoznak a megrendelői elvárások, hogyan kell a csapatot ehhez hozzáfejleszteni. Vagyis a folyamatot rugalmasan kell kezelni, de tudatosan építkezni. 

Így a rendszer nagy részét nagyjából egy év alatt ki kell alakítani. Szerencsére nem kell ellenállással küzdenem, mielőtt megérkeztem a céghez készült egy elégedettségi felmérés, amin kiderült, hogy milyen 5 stratégiai pontra kell koncentrálni, ezekre kellett fókuszálnom, és ebben a vezetőség teljes mértékben támogat. Egyelőre mindenki lelkes és nyitott a változásokra.  

Nyitóképen Budai Gyöngyvér

 

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk

Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt

Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk