Szerző: Polgár Zita Megjelent: 12 éve

Hogyan tartsuk meg a jó munkavállalókat?

images

Mark Doboga, a washingtoni székhelyű Amerikai Személyzeti Menedzsment Iroda (OPM) tehetség és teljesítmény politikáért felelős társigazgató-helyettese szerint előfordul, hogy egy munkáltató túl sokat költ fiatal mérnökök toborzására és kiválasztására, de kis idő eltelte után lehet, hogy ezek a kollegák úgy döntetnek, számukra nem jelent túlzott kihívást a munka. "Ezzel a problémával foglalkozni kell, mert ha egyszer már belefektettünk, bizonyára szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy alkalmazottaink elégedettek" - hangsúlyozza.

Arra a kérdésre, hogy a többi alkalmazott elutasítja-e, hogy a felmondó kollegákat (anyagi) támogatásban részesítsék, Doboga azt válaszolta, ennek épp az ellenkezője történik. Azok a kollegák, akiket meg kívánunk tartani, általában véve jó csapatjátékosok és problémamegoldók, így sokszor van szükségünk más kollegák segítségére, ha a fontos munkavállalók megtartásáról van szó.

Az alkalmazottakkal való kommunikáció segít kideríteni, hogy van-e a cégnél valamilyen figyelmet érdemelő probléma. A munkavállalók ugyanis felmondhatnak egy olyan körülmény miatt, amelyet a menedzsment már kezelésbe vett, és ebben az esetben a cégnek kötelessége közölni velük, hogy a helyzet hamarosan javulni fog. "A kilépős interjú a végső lépés és semmiképp sem tekintendő a megfelelő időnek arra, hogy kiderítsük a munkavállaló problémáit és megpróbáljunk arra alternatívákat ajánlani. Ugyanakkor olyan információkkal szolgálhat, amelyeket a munkavállaló nem osztott meg felettesével" - mondja Bliss.

Egy törvényes felmondás esetén meg kell győződnünk például arról, hátrányos megkülönböztetés vagy ilyen bánásmód nem tapasztalható-e a munkavállalók között és nem fogadjuk-e el a színes bőrű munkavállalók felmondását időről-időre, mialatt a fehéreket maradásra bírjuk.

A kilépők visszavétele

"A munkáltatóknak biztosnak kell lenniük abban, hogy lehetőséget adnak a kilépett munkavállalóknak a céghez való visszatérésre, amennyiben ez szándékukban áll" - mondja Doboga. "Ha már pozitív tapasztalataik voltak, lehet, hogy visszatérnek, ráadásul beszámolnak majd az addigi munkájukról, így megismerhetjük a cégen kívüli életről szóló véleményt, és más munkavállalókat is a céghez tudunk csábítani.

Az Ohio Állam Egyetem szeparációs politikája megengedi a munkavállalóknak, hogy visszavonják felmondásukat, habár arra nincs garancia, hogy azt el is fogadják. "Ez egyrészt az adott egyén tehetségétől, valamint attól is függ, hogy az üzletág tett-e már megerősítő lépéseket a távozó munkavállaló visszavételére" - mondja Stephanie Berland, az OHRC munkavállalói és munkaügyi tanácsadója.

A Berkeley Laboratórium általában véve megbecsüli a munkavállalók véleményváltoztatását, ha jó viszonyban válnak el tőlük.

Ha már felvettünk valaki mást a kilépő kollega helyett, lehet, hogy nem célszerű felajánlani neki, hogy mégis maradjon ott, de erre is akadnak módszerek, különösen akkor, ha a kilépő egy értékes munkatárs. Vion-Gispellie azt javasolja, hogyha ez a munkavállaló valóban olyan, akit meg kívánunk tartani, akkor tegyünk is érte. "Talán egy kicsit nagyobb lesz a létszám, de ez a természetes lemorzsolódással kezelhető."

Kapcsolatban maradni

Bliss szerint jó módszer a munkavállaló távozását valamilyen fajta elismeréssel hangsúlyossá tenni, mivel ez mindenki számára lezárttá teszi az ügyet. Pozitív nyomot hagy a kilépő kollega emlékezetében és segít az illetőnek elbúcsúzni azoktól a kollegáktól, akikkel szeretett együtt dolgozni.

A munkaadó esetleg kapcsolatot kíván fenntartani azokkal a munkavállalókkal, akik már nem dolgoznak a cégnél. "Fejlesszünk ki egy programot az ex-kollegák számára - javasolja Gillespie - mivel ez számos esetben kifizetődő lehet. Először is kiderülhet, hogy az új munkahely sem fenékig tejfel, és az ex-kollegák talán vissza akarnak jönni. Ha azért hagyták ott a céget, mert gyermekeikkel akartak lenni egy ideig vagy épp úgy gondolták, hogy a korai nyugdíjazás nekik való, az ajtó ezután nyitva áll előttük."

Vion-Gillespie azt tanácsolja, hogy kérjük el a kilépő kollegák privát e-mail címét, így informálni lehet őket a céges folyamatokról, újra be lehet őket vonni a cég működésébe, vagy más módszereket is lehet találni a velük való szövetségre. Maradjunk kapcsolatban velük, így amikor eljön az idő és az egykori kollega újra a munkaerő része kíván lenni, a miénk lesz az első cég, amely legelőször eszébe jut majd.

Mit tartalmaz az Ön vállalati politikája?

A kívánt felmondási határidő. Az általános szabvány két hét, de ez jelenthet egy hetet, vagy akár több mint egy hónapot is az iparágtól és a pozíciótól függően. Némely vállalat megkívánja az írásban történő felmondást, mások nem várják ezt el.

A felmondás elfogadása. A Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratóriumban a munkáltatónak rögtön írásban kell nyilatkoznia arról, hogy a munkavállaló benyújtotta felmondását.

Szabályzat, amely felruházza a vállalatot, hogy a kilépő kollegának fizetett szabadságot adjon a felmondási időtartam alatt.

Egy, a munkavállalónak átnyújtott ellenőrző lista, amelyet át kell nézni a kilépés előtt. Ez jelentheti a biztonsági jelvény, kulcsok és felszerelések beszedését.

Speciális értesítés arról, hogy mi történjen a felhalmozódott szabadsággal és az felhasználható-e a felmondási idő részeként.

Kilépős interjú. Számos módja van ezen interjú lebonyolításának, de azt mindenképp valaki olyannak kell levezetnie, aki nem a munkavállaló felettese és a mondottakat szigorúan bizalmasan kell kezelnie.

Engedély a munkaadónak arra, hogy referencia értékkel bíró információt adjon a munkavállalóról.

Polgár Zita






Follow hrportal_hu on Twitter